abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66233089
Gut. Het heeft de telegraaf gehaald..

Ik citeer:

Politie filmt luguber tafereel op Fries kerkhof

GRAF OPENT ZICHZELF!

door BART OLMER

AALSUM, donderdag
Een luguber mysterie op de begraafplaats naast het hervormde kerkje in het Friese gehuchtje: op onverklaarbare wijze verschuift telkens een 450 kilo zware afdekplaat van een graf. En het is vastgelegd door een observatiecamera van de politie Fryslân: de afdekplaat schuift in luttele seconden ruim een meter weg. „Het gebeurt in een flits.”

’Hoe is het mogelijk: een plaat van 450 kilo’

Vijf keer kreeg de politie Fryslân nabestaanden op bezoek die aangifte deden van grafschennis op de begraafplaats in het 162 zielen tellende dorpje, iets ten noorden van Dokkum. Elke keer dat de nabestaanden en de koster van het kerkje namelijk langs het één jaar oude graf liepen, bleek de steen verschoven. En niet een paar centimeter, maar ruim een meter.
Om een einde te maken aan het lugubere raadsel, en eventuele grafschenners op heterdaad te betrappen, installeerde de technische recherche van de Friese politie in het diepste geheim een observatiecamera. Ergens op een strategische plek, met rechtstreeks zicht op het graf.

Camera
„De familie belde ons”, vertelt de Friese politiewoordvoerder Anne van der Meer. „Na de vierde keer besloten we die camera op te hangen. Op een manier zoals we ook in strafzaken doen, dus daar ga ik niet veel details over geven. We hadden in elk geval goed zicht op het bewuste graf. Toen de steen er de vijfde keer wéér af lag, hebben we de beelden teruggekeken.”
En wat er toen te zien was, bezorgt politiewoordvoerder Anne van der Meer nog steeds de koude rillingen. „Het is echt ongelooflijk. Ik stond versteld. Je ziet de steen wegschuiven. Hij gaat er bijna af. Op een gegeven moment stoot hij tegen een andere steen aan. En dan kan de plaat dus niet verder. Maar hij ligt er dan grotendeels af. Een beweging van iets meer dan een meter. Hoe is het mogelijk: 450 kilo. En het gaat ook echt heel snel, een kwestie van seconden… Hij schiet weg. Dit heb ik nog nooit meegemaakt in mijn carrière bij de politie. Ik heb hier geen verklaring voor. Misschien heeft het iets met de koude te maken, want het vroor in die periode. Maar heb je een ogenblik, ik word helemaal plat gebeld om ons bericht. Er staan vier telefoons constant te loeien hier… Het is een gekkenhuis hier.”
De affaire hield ook koster Tjerk Smit van de hervormde kerk in Aalsum de laatste maanden in de ban. Volgens de Koster verschuift de grafplaat door zonnewarmte. In geesten gelooft hij niet: „Anders had ik dit beroep niet gekozen.” Ook hij zag de beelden: „Je ziet de steen gewoon een stukje omhooggaan en wegglijden.” De koster denkt dat zonnewarmte zorgt voor overdruk onder de grafsteen, waardoor de boel verschuift: „Die steensoort is glad. Als het eenmaal gaat glijden, houdt niemand het tegen.” De afdekplaat is inmiddels geretourneerd aan de steenhouwerij, die heeft beloofd de boel te herstellen.

Proefopstelling
De politie wil de beelden niet vrijgeven: „De beelden staan bij ons op een dvd. En die gaan het archief in. Voor het onderzoek geven we dit schijfje wel aan het Nederlands Forensisch Instituut, die de kwestie gaat onderzoeken samen met onze technische recherche. Dat onderzoek wordt binnenkort verricht. Hoe ze dat doen, weet ik niet. Mogelijk wordt een proefopstelling gemaakt.”
Alle media smeken inmiddels om de beelden vrij te geven: „Persoonlijk heb ik daar niet zo veel problemen mee. Zoiets unieks, dat moet iedereen zien, anders geloof je het niet. Maar we hebben hier natuurlijk te maken met nabestaanden en die geven daar geen toestemming voor. Daar kunnen we alleen maar begrip voor hebben.”
Gisterochtend bracht de Friese politie met een persberichtje het lugubere nieuws naar buiten: „Uit onderzoek is gebleken dat in dit geval de grafsteen door een natuurlijk proces is gaan schuiven. Iets wat niemand voor mogelijk had gehouden, gelet op het gewicht van de grafsteen. Hoe dit precies heeft kunnen gebeuren, wordt nog nader onderzocht.”

Verassend he, niks nieuws te melden..
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_66233872
quote:
De affaire hield ook koster Tjerk Smit van de hervormde kerk in Aalsum de laatste maanden in de ban. Volgens de Koster verschuift de grafplaat door zonnewarmte. In geesten gelooft hij niet: „Anders had ik dit beroep niet gekozen.” Ook hij zag de beelden: „Je ziet de steen gewoon een stukje omhooggaan en wegglijden.” De koster denkt dat zonnewarmte zorgt voor overdruk onder de grafsteen, waardoor de boel verschuift: „Die steensoort is glad. Als het eenmaal gaat glijden, houdt niemand het tegen.” De afdekplaat is inmiddels geretourneerd aan de steenhouwerij, die heeft beloofd de boel te herstellen.
Interessante theorie.
pi_66233923
Huilienabestaanden! Vrijgeven die beelden!
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_66234134
De kracht van bevroren water is heel sterk. Je kan er beton mee laten scheuren etc.
  donderdag 19 februari 2009 @ 13:10:48 #105
8372 Bastard
Persona non grata
pi_66234221
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 13:00 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Interessante theorie.
En onzin.. de zon warmt de lucht op onder de steen, de lucht zet uit en schiet als hetware de steen af op een gegeven ogenblik. En dat in de winter... en anders gebeurt dit nooit want dit is kennelijk verbazingwekkend nieuws.
Nee.. andere verklaring svp.
The truth was in here.
pi_66234416
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 13:10 schreef Bastard het volgende:

[..]

En onzin.. de zon warmt de lucht op onder de steen, de lucht zet uit en schiet als hetware de steen af op een gegeven ogenblik. En dat in de winter... en anders gebeurt dit nooit want dit is kennelijk verbazingwekkend nieuws.
Nee.. andere verklaring svp.
Het was een zombie. Of kabouters. Of aliens.

Vul zelf maar in wat je logischer vind klinken.
  donderdag 19 februari 2009 @ 13:16:20 #107
8372 Bastard
Persona non grata
pi_66234458
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 13:15 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Het was een zombie. Of kabouters. Of aliens.

Vul zelf maar in wat je logischer vind klinken.
Uri Gelller
The truth was in here.
pi_66235788
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 13:16 schreef Bastard het volgende:

[..]

Uri Gelller
Origineel.
pi_66237440
De uitleg van ijs is gewoon het meest waarschijnlijke, punt.

En wat een ontzettend domme VBO-ers hangen hier rond zeg. Vol ongeloof over het feit dat een zware steen kan glijden over een dun laagje ijs. Geen wonder dat jullie zo graag geloven, de waarheid is blijkbaar gewoon te moeilijk om te bevatten..

* Blue-eagle zucht..
  donderdag 19 februari 2009 @ 14:25:39 #110
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_66237488
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 14:24 schreef Blue-eagle het volgende:

En wat een ontzettend domme VBO-ers hangen hier rond zeg. Vol ongeloof over het feit dat een zware steen kan glijden over een dun laagje ijs. Geen wonder dat jullie zo graag geloven, de waarheid is blijkbaar gewoon te moeilijk om te bevatten..

* Blue-eagle zucht..
Op zich wel een verklaring. Wat ik wel vreemd vind is dat dit dan niet veel vaker voorkomt eigenlijk
Du weißt alles ganz genau, Hältst dich für wahnsinnig schlau
Aber einmal werd ich ganz gelassen, An dir vorbeigehn ohne dich zu hassen
pi_66237970
quote:
Op zich wel een verklaring. Wat ik wel vreemd vind is dat dit dan niet veel vaker voorkomt eigenlijk
Dat geldt eigenlijk voor elke verklaring (zelfs al zou dit een ronddolende geest zijn). Er wandelen over het algemeen uiterst zelden dekstenen van graven af.
pi_66238520
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 14:24 schreef Blue-eagle het volgende:

* Blue-eagle zucht..
Dat niet alleen ... ze hebben kennelijk ook nog nooit over bijvoorbeeld het fenomeen "aqua-planing" gehoord. En een auto is toch echt wel wat zwaarder dan zo'n deksteen, maar die gaat toch ook glijden.
True strength is not a measure of the body,
It's a measure of the soul.
  donderdag 19 februari 2009 @ 14:59:16 #113
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_66238723
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 14:36 schreef Prst_ het volgende:

[..]

Dat geldt eigenlijk voor elke verklaring (zelfs al zou dit een ronddolende geest zijn). Er wandelen over het algemeen uiterst zelden dekstenen van graven af.
Ja, maar de omstandigheden komen hier dus wel heel vaak voor. Dan is dit óf een deksteen die nog nooit zo gemaakt is, óf het komt nooit voor, en dat laatste vind ik dan dus heel vreemd.
  donderdag 19 februari 2009 @ 15:30:11 #114
109363 Angeliquetje
Cute Angels in the Sky
pi_66239974
Idd jah. Gelukkig bestaat er visdraad dat 450 kilo kan verdragen
  donderdag 19 februari 2009 @ 15:54:26 #115
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_66240962
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 15:30 schreef Angeliquetje het volgende:
Idd jah. Gelukkig bestaat er visdraad dat 450 kilo kan verdragen
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat visdraad niet te zien is op de camera als de verschuiving van de deksteen wel te zien is.
  donderdag 19 februari 2009 @ 16:00:47 #116
109363 Angeliquetje
Cute Angels in the Sky
pi_66241185
Een deksteen is natuurlijk ook net zo dun en smal als een visdraad...
  Moderator donderdag 19 februari 2009 @ 16:04:35 #117
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_66241323
Ik denk nu misschien wel erg simpel hoor, maar zou een draadje de politie ter plekke niet opgevallen zijn ten tijden van het plaatsen van het plaatsen van de camera?
En als ze dat plaatsen van het draad naderhand hebben gedaan hoe hebben ze dat dan gedaan zonder dat het op de camera te zien was? Lassowerpen met visdraad?

Ik denk dat ik dan toch voor het ijs ga
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  donderdag 19 februari 2009 @ 16:15:07 #118
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_66241737
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 16:00 schreef Angeliquetje het volgende:
Een deksteen is natuurlijk ook net zo dun en smal als een visdraad...
Nou ja, als er ook maar íets van licht is, dan zie je dat al op beeld.
pi_66242549
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 16:04 schreef senesta het volgende:
Ik denk nu misschien wel erg simpel hoor, maar zou een draadje de politie ter plekke niet opgevallen zijn ten tijden van het plaatsen van het plaatsen van de camera?
En als ze dat plaatsen van het draad naderhand hebben gedaan hoe hebben ze dat dan gedaan zonder dat het op de camera te zien was? Lassowerpen met visdraad?

Ik denk dat ik dan toch voor het ijs ga
Ik denk niet dat iemand gaat lopen kloten met graven in Aalsum. Het is geen Amsterdam. Hangjongeren kennen ze er vast niet.
In Leeuwarden, Sneek of hier in Drachten had ik dat nog gelooft, maar niet in zo'n dorpie
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_66244238
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 16:35 schreef Vlindur het volgende:

[..]

Ik denk niet dat iemand gaat lopen kloten met graven in Aalsum. Het is geen Amsterdam. Hangjongeren kennen ze er vast niet.
In Leeuwarden, Sneek of hier in Drachten had ik dat nog gelooft, maar niet in zo'n dorpie
Juist in de dorpen is de jeugd strontirritant, geloof me ik spreek uit ervaring
You know fuck all about heavy manners...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')