abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 12 maart 2009 @ 20:13:22 #276
6484 ExTec
Would you like to know more?
pi_66982085
In principe is dit een heel goed idee, door simpelweg die schrikbarend ineffeciente lichtgevers te verbieden worden er op de semi-lange termijn terrawats stroom bespaard.

Nadeel is dat we het met die krom-geblazen TL balkjes moeten doen, waar kwik in zit. Ze hadden zeer aggro LED verlichting moeten stimuleren/verplichten.
  donderdag 12 maart 2009 @ 20:15:04 #277
122997 zquing
Drama Junk
pi_66982154
als koolstoflampen niet verboden worden stap ik daarop over
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_66982187
led is het momenteel ook nog niet hoor, dat is nog véél te duur om zomaar te gaan toepassen bij mensen thuis.

http://netto.tijd.be/geld(...)ger.7906008-1625.art

deze zijn er ook nog steeds (en ik vermoed dat op het moment dat de gloeilamp eruit gaat in europa, de grote producenten ESL lampen op gaan "pushen")
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_66982633
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 20:15 schreef Athmozz het volgende:
led is het momenteel ook nog niet hoor, dat is nog véél te duur om zomaar te gaan toepassen bij mensen thuis.

deze zijn er ook nog steeds (en ik vermoed dat op het moment dat de gloeilamp eruit gaat in europa, de grote producenten ESL lampen op gaan "pushen")
Kijk, dat is een alternatief.
  donderdag 12 maart 2009 @ 20:28:50 #280
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_66982716
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 21:47 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik haal mijn Power LED's bij DealExtreme
Rechtstreeks uit Hong Kong, US Dollar koers, betalen met PayPal en geen verzendkosten.

http://www.dealextreme.co(...)7~search.power%20led

Tevens handig, de Lumen tabel (klikbaar):
[ afbeelding ]

Meer informatie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ledlamp
Begrijp ik het nu niet goed, of zijn er nog niet eens LED-lampen die evenveel lichtopbrengst hebben als een vrij standaard 40W gloeilamp?
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 12:20 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Het gebruik van gloeilampen ipv alternatieve verlichting scheelt iets van 1% jaarlijks op de wereldenergievoorraad en CO2-uistoot. Dat is een hele grote invloed.

De grap van deze maatregel is dus juist dat het niet is van alle beetjes helpen. Geen miljoenen Europeanen die een inspanning moeten doen en elke keer in de winkel een afweging moeten maken, om dan voor het effect alsnog afhankelijk te zijn van dat iedereen een dergelijke afweging maakt. Het is één grote hap, in één keer, met een wetje. Ik ben zelf meer een voorstander van een belastingmaatregel dan van een verbod, maar wetgeving die voor ons regelt dat er energie wordt bespaard en ons verder geen moeite kost is een goed voorbeeld van zinnig overheidsoptreden in het algmeen belang.

En zulke maatregelen zullen ook genomen moeten worden voor de vierwielaangedreven boodschappenwagens. Laat mensen lekker kiezen zoals de genotgedreven egoistische consument wil kiezen en val hem niet lastig met keuzes die hij niet wil en kan maken. Als de keuze bij voorbaat beperkt is tot alternatieven die niet al te veel schade veroorzaken is het ook geen probleem. De consument ervaart immers alleen de keuze die hij wel heeft.

Je kunt ook niet meer voor een auto kiezen die loodhoudende benzine nodig heeft, en voor een auto kiezen die op raketbrandstof rijdt kon je al nooit kiezen. Toch is er keuze genoeg, en heeft niemand er dus last van.

Zorg voor je eigen duurzame energie en je hoort mij niet. Maar zolang jij een beroep doet op de overheid om voor jou in het algemeen belang te zorgen dat er energie is tegen een redelijke prijs, moet je ook niet zeuren dat er uit datzelfde algemene belang beperkingen worden gesteld.
Heel leuk jouw verhaaltje, maar dan vind ik dat de overheid eerst eens bij zichzelf mag beginnen, geef eerst zelf het goede voorbeeld en zorg OVERAL in overheidsgebouwen voor energiezuinige lampen, zorg ervoor dat de verlichting buiten openingstijden niet meer aan is enz. Ga dan verder met het bedrijfsleven en pas dán mag je wat mij betreft eens beginnen met praten over de particuliere markt. Er valt nog zo enorm veel te besparen als ik wel eens rondkijk zonder meteen een gedeelte van het woongenot van mensen af te nemen.
Don't let my username fool you...
  donderdag 12 maart 2009 @ 20:29:29 #281
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_66982742
quote:

Lijkt me een goed alternatief, en dan maar hopen dat de jaarlijkse eindafrekening van de Nuon ook een keer in mijn voordeel zal uitvallen.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
  donderdag 12 maart 2009 @ 20:31:57 #282
6484 ExTec
pi_66982851
quote:
Moet je ens opletten hoe die prijs omlaag giert, als iedereen overstapt op LED verlichting
pi_66982934
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 20:31 schreef ExTec het volgende:

[..]

Moet je ens opletten hoe die prijs omlaag giert, als iedereen overstapt op LED verlichting
Led heeft net als de spaarlamp ruk verlichting.

Die ESL van Athmozz zie ik wel wat in.
pi_66983020
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 20:31 schreef ExTec het volgende:

[..]

ledlampen zijn ook niet dimbaar, iets wat ook voor veel mensen als een probleem gezien zou worden (tenzij met PWM sturingen, maar dan moet je volledig anders bedraden dan wat de mensen nu liggen hebben, en dus een vrij serieuze meerkost veroorzaakt)
  donderdag 12 maart 2009 @ 20:39:01 #285
6484 ExTec
pi_66983167
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 20:33 schreef McKillem het volgende:

Die ESL van Athmozz zie ik wel wat in.
Ik heb het ook even gelezen, zeker!

Wij domme mensjes hechten wel veel waarde aan de manier waarop licht van een peertje vergaat, itt licht van een tl balk, dat koud-hard is, en bijna niet sterft, dus is idd leuk dat dit dat ook kan.

Wel nadeel dat't gloednieuw lijkt te zijn. Dan kan het nog wel 5-10 jaar duren voor je het uberhaupt kan kopen in de winkel.
pi_66983357
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 20:39 schreef ExTec het volgende:

[..]

Ik heb het ook even gelezen, zeker!

Wij domme mensjes hechten wel veel waarde aan de manier waarop licht van een peertje vergaat, itt licht van een tl balk, dat koud-hard is, en bijna niet sterft, dus is idd leuk dat dit dat ook kan.

Wel nadeel dat't gloednieuw lijkt te zijn. Dan kan het nog wel 5-10 jaar duren voor je het uberhaupt kan kopen in de winkel.
dat bericht is uit 08
quote:
De eerste lampen zouden al volgende maand op de markt komen. Eens de productie begin volgend jaar op volle toeren draait, zou de prijs gezakt zijn tot zo'n 8 euro. Volgens Vu1 gaat een ESL-lamp 12 jaar mee.
pi_66983368
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 20:39 schreef ExTec het volgende:

reken er maar op dat ze er liggen tegen dat de gloeilamp uit de rekken gehaald wordt. De productiekost ligt amper hoger dan die van een gloeilamp (is zels met vrij kleine aanpassingen van de fabriek gewoon te maken), dus als ze daarop kunnen overschakelen & toch aan de prijs van een spaarlamp verkopen (héél veel mensen gaan dat toch betalen, als beide lampen duur zijn maar de ene geeft aangenamer licht, dan kunnen ze ze duur op de markt zetten) dan zit daar pas een goudmijn in (itt de echte spaarlampen die door hun gebruik van kwik ten eerste al wat duurder zijn in productiekost, en ten tweede ook nog eens véél strengere milieu-eisen aan de fabricage gaan verbonden hebben)

@McKillem; helaas is het niet mijn ESL lamp, anders kon ik me met de opbrengsten een hummer & een privéjet zetten. Uiteraard voorzien van energiezuinige ESL verlichting
pi_66983893
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 20:42 schreef Athmozz het volgende:

[..]

reken er maar op dat ze er liggen tegen dat de gloeilamp uit de rekken gehaald wordt. De productiekost ligt amper hoger dan die van een gloeilamp (is zels met vrij kleine aanpassingen van de fabriek gewoon te maken), dus als ze daarop kunnen overschakelen & toch aan de prijs van een spaarlamp verkopen (héél veel mensen gaan dat toch betalen, als beide lampen duur zijn maar de ene geeft aangenamer licht, dan kunnen ze ze duur op de markt zetten) dan zit daar pas een goudmijn in (itt de echte spaarlampen die door hun gebruik van kwik ten eerste al wat duurder zijn in productiekost, en ten tweede ook nog eens véél strengere milieu-eisen aan de fabricage gaan verbonden hebben)

@McKillem; helaas is het niet mijn ESL lamp, anders kon ik me met de opbrengsten een hummer & een privéjet zetten. Uiteraard voorzien van energiezuinige ESL verlichting
lol.

maargoed at esl is een hele flinke sprong in de juiste richting.

Peertje 2.0
  zaterdag 9 mei 2009 @ 13:17:53 #289
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_68839848
quote:
Q:
Spaarlampen zit kwik in. Waarom zijn ze dan milieuvriendelijk?

A:
Nee spaarlampen zijn om politieke reden tot milieuvriendelijk "verklaard" maar ambtenaren geven wel vaker decreten af die jij moet opvolgen.

Klopt de geluidssanering niet? De woning wordt geïsoleerd "verklaard" en de aannemer krijgt alzo toch zijn geld. Klopt de tramrailbaan niet? O dan wordt de trambaan veilig "verklaard" en mocht er dan toch een ongeluk gebeuren dan was het gewoon toeval, of een foutje van de arbeider. Dit is Nederland anno 2007.

[..]

Maar om het retoriek af te sluiten: er bestaan helemaal geen gasontladings-lampen zonder kwalijk riekende gassen erin was dat maar waar! Alleen LED-lampen en gloeilampen hebben geen giftige gassen want argon is een edelgas dat met een flink percentage 2% ook in onze lucht zit. De zg. "ouderwetse" gloeilampen worden nog altijd daar ingezet waar gewone lampen niet voldoen. Vrieskluizen, bijvoorbeeld want daarin werken gewone TL-buizen niet maar ook uw koelkast functioneert niet zonder een gloeilamp...
Ahja
quote:
Een ander voorbeeld zijn slechtzienden. Zelfs bij zware TL-buizen kunnen die dan helemaal niets meer zien omdat zij een zg. 'totaal' -lichtspectrum nodig hebben zoals bij een xenonlamp - en dat hebben gebruikelijke luminofoorlampen lampen niet omdat ze slechts 3 basiskleuren afgeven: rood, groen en blauw. Het resultaat is ook geen echt wit maar zg. "Isabella-wit". Uitleg: (Keizerin Isabella van Oostenrijk zweerde niet van hemd te zullen wisselen alvorens ze haar gevluchte man te pakken had gekregen: dat duurde 11 jaar) en vandaar dat slechtzienden in de lees-problemen komen na een verbod op de gloeilamp: het is een medisch artikel voor slechtzienden dat na EEG-verbod op de gloeilamp dreigt uit te pakken tot 100% blindheid...
Tjesuss. Naast dat een spaarlamp dus kwikdamp bevat, NIET milieuvriendelijk is, worden de slechtzienden ook nog eens besodemieterd.
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
pi_68860481
quote:
Op zaterdag 9 mei 2009 13:17 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

Ahja
[..]

Tjesuss. Naast dat een spaarlamp dus kwikdamp bevat, NIET milieuvriendelijk is, worden de slechtzienden ook nog eens besodemieterd.
Hebben ze daar geen adviseurs voor in de politiek? Dás toch wel reet
  zondag 10 mei 2009 @ 11:30:41 #291
52357 Lambiekje
pi_68866221
quote:
Op zondag 10 mei 2009 00:22 schreef LoggedIn het volgende:

[..]

Hebben ze daar geen adviseurs voor in de politiek? Dás toch wel reet
Het is dan ook een OSRAM deal voor de politiek.

Iedereen weet toch dat je epileptische neigingen krijgt van TL lampen bij te lang in dat licht. Dus daarom voeren ze het in. Mensen moeten zwak , ziek en misselijk zijn. Het gebeurd doelbewust.

Maar nee niet gaat er tegenin. Men is zo walgelijk slecht geinformeerd. Denkt dat het milieu is. NIET dus.
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
pi_68866274
quote:
Op zondag 10 mei 2009 11:30 schreef Lambiekje het volgende:
Iedereen weet toch dat je epileptische neigingen krijgt van TL lampen bij te lang in dat licht.
Het merendeel van de bevolking zit acht uur per dag op kantoor in TL-licht.

Jij hebt echt hulp nodig, gast.
  zondag 10 mei 2009 @ 11:44:01 #293
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_68866434
quote:
Op zondag 10 mei 2009 11:33 schreef Isegrim het volgende:

[..]

True.

Het is waar dat Kippen niet tegen standaard TL licht kunnen en er helemaal gestoord van worden. Maar de meeste mensen kunnen er goed tegen.
  zondag 10 mei 2009 @ 11:51:52 #294
52357 Lambiekje
pi_68866597
quote:
Op zondag 10 mei 2009 11:44 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

True.

Het is waar dat Kippen niet tegen standaard TL licht kunnen en er helemaal gestoord van worden. Maar de meeste mensen kunnen er goed tegen.
En savonds heeft men geen pit meer. TL lampen is slecht voor de mens. Punt. Overdag staan bij ons de lampen niet aan.

Waarom denk je dat men zo depressief is in de winter >> TL lampen op het werk. Is niet de hoofdrede maar het is er wel een. Als slechtziende er al blind van worden. Dan heeft het ook in vloed voor normaalzienden.

Het is gewoonweg geen goed spectrum. En reken maar dat menig bedrijf niet de nieuwste generatie lampen heeft.
pi_68867601
quote:
Op zondag 10 mei 2009 11:51 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

En reken maar dat menig bedrijf niet de nieuwste generatie lampen heeft.
daar zou je van schrikken

veel bedrijven hebben de onderhoud van hun gebouwen uitgespendeerd aan onderhoudsfirma's die toch met de nieuwste generaties lampen werken, simpelweg omdat hun stock er zo snel door gaat dat ze gewoon genoodzaakt zijn om vaak nieuwe lampen aan te schaffen . Dergelijke bedrijven vervangen zelfs preventief lampen; wij vervangen vb als er 1 TL in een armatuur van 2 defect gaat direct beide lampen, inclusief beide starters. Hetzelfde met spaarlampen, als er 1tje defect gaat dan vervangen we direct alle lampen in die armatuur (meestal 2 tot 4 lampen)... Dus ja, daar hangen vaak de recentste series lampen .

(verder heeft dit ook voor mij voordelen, zo kan ik de nieuwste series spaarlampen thuis ophangen zonder dat het mij iets kost, rond de 60% van de lampen die wij weggooien werken namelijk nog probleemloos een paar jaar)

TL's zijn trouwens in meer en meer kleuren verkrijgbaar, en ik moet zeggen dat er lampen bij zitten die gloeilampen vrij dicht weten te benaderen van kleur... Dat van die blinden / slechtzienden zal zeker niet voor iedereen opgaan, waar ik onderhouds doe zitten er verschillende mensen met een visuele handicap die perfect kunnen werken met TL verlichting.
pi_68867847
quote:
Op zondag 10 mei 2009 11:33 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Detail is wel dat dat verzacht word door daglicht dat van buiten naar binnen komt.
Toen ik nog op een callcenter werkte en dus ook wel eens als het donker was buiten, was hoofdpijn niet echt meer een uitzondering te noemen.
pi_68869133
quote:
Op zondag 10 mei 2009 12:46 schreef McKillem het volgende:

[..]

Detail is wel dat dat verzacht word door daglicht dat van buiten naar binnen komt.
Toen ik nog op een callcenter werkte en dus ook wel eens als het donker was buiten, was hoofdpijn niet echt meer een uitzondering te noemen.
laat me raden; continu voor een scherm zitten ondertussen met een witte / lichtgrijze achtergrond & zwarte letters erop?
pi_68869655
quote:
Op zondag 10 mei 2009 13:40 schreef Athmozz het volgende:

[..]

laat me raden; continu voor een scherm zitten ondertussen met een witte / lichtgrijze achtergrond & zwarte letters erop?
Nee, gewoon goed design. Zo is mijn werkomgeving thuis echter wel, maar zolang het een tft is waar ik op werk is dat geen factor.
pi_68870993
nou, wie doet er het licht hier uit?
  maandag 11 mei 2009 @ 15:11:15 #300
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_68906279
quote:
Op zondag 10 mei 2009 11:30 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

Iedereen weet toch dat je epileptische neigingen krijgt van TL lampen bij te lang in dat licht. Dus daarom voeren ze het in. Mensen moeten zwak , ziek en misselijk zijn. Het gebeurd doelbewust.
ik lig ook altijd kwijlend en rollend over de vloer op mijn werk. En mijn collega (die epilepsie HEEFT) ligt ernaast.

Tuurlijk joh.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')