abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66182862
goeiedag,

heb een belangrijke vraag, ik zit met een verveeld probleem, op 1/02/2009 heb ik een huurcontract getekend met de nieuwe verhuurder om intetrekken op 01/03/2008 , en 1maand voorschot gegeven, ikke blij, dagen gaan voorbij, ik kochte een nieuwe salon op bestelling, ik bel mijn huidige huisbaas om te melden dat ik op 01/03/2009 een nieuwe appartement heb. Maar vandaag17-02-2009 krijg ik te horen van de nieuwe huisbaas dat het contract niet doorgaat ondanks beide handtekening, de reden hiervan is omdat hun oude huurder niet meer van plan is om te verhuizen omdat haar man in het ziekenhuis ligt, en niet kan verhuizen.

Mijn vraag hieromtrent, kan dit zomaar, ik heb alles gepland om te vertrekken naar mijne nieuwe woonst en mijn huidige huisbaas heeft dus een nieuwe huurder gevonden.

Welke rechten heb ik hier aub?

Met vriendelijke groeten
pi_66182891
wil dit topic wel even volgen
pi_66183019
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 00:16 schreef Koewam het volgende:
pi_66183190
niemand raad!!!
pi_66183203
Ik zie even niet op welke rechtsgronden de verhuurder jullie overeenkomst kan opzeggen, eigenlijk....
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_66183208
Tjee das wel klote, toevallig rechtsbijstand verzekering? Of iig morgenochtend juridisch loket bellen (gratis)
Maar ben benieuwd naar de afloop
Hoop dat je ons ook op de hoogte gaat houden
  woensdag 18 februari 2009 @ 00:32:18 #7
113373 doeka
Pompiedomtiedom
pi_66183239
OMG! Wat een narigheid. Dit kan toch zomaar niet? Zij hebben hun huur opgezegd, jij hebt al getekend en onkosten gemaakt; sterker nog, jouw huur is ook al opgezegd.
Morgen als een speer naar een advocaat en kijken hoe dit wettelijk in elkaar steekt.
Volgens mij is het niet jouw probleem dat de vorige huurder in het ziekenhuis ligt. Ik zou trouwens ook nog even informeren hoe het met je huidige huurhuis staat, immers, over anderhalve week moet je daar al uit zijn.
But till then tramps like us baby we were born to run
pi_66183264
Ik heb er niet écht veel verstand van, maar ik zou het volgende zeggen:

De overeenkomst heb je gesloten met de verhuurder. Die moet dus de overeenkomst nakomen of anders een schadevergoeding betalen. Wat de achtergronden zijn doet niet ter zake:
- Heeft de vorige bewoner de huur correct opgezegd maar wil ze niet verhuizen, dan is dat haar probleem.
- Heeft de vorige bewoner de huur niet correct opgezegd, dan is de verhuurder een oplichter.

De overeenkomst heb je niet gesloten met de vorige bewoner, dus met haar heb je juridisch gezien niks te maken.
pi_66183266
morgen naar advocaat rechtswinkel en belletje naar je vorige huurbaas.
underground forever baby
pi_66183267
Probleem zou wel kunnen zijn dat je pas nakoming van de afspraken kunt verwachten op het moment dat de huurovereenkomst ingaat. Dat is het grote praktische probleem. Je hebt pas een nadeel op het moment dat jullie op 1 maart de woning niet in kunnen.
pi_66183446
volgens mij zijn er als als verhuurder weinig mogelijkheden om een huurder uit huis te zetten aangezien huurders beschermd worden, dus dat zou wel eens een probleem kunnen worden.. Maar aan de andere kant heb jij al een maand huur als voorschot betaald en ben je dus ook huurder (lijkt mij maar dat weet ik niet zeker). Dus misschien dat je op die grond iets kunt. Zou zo spoedig mogelijk rechtsbijstand ofzo inschakelen. Ik zou in ieder geval nog niet achter je voorschot aan gaan want dat lijkt me namelijk boven op het huurcontract nogmaals het bewijs dat je huurt.
Ben benieuwd maar de afloop
pi_66183523
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 00:42 schreef hilliebillie het volgende:
volgens mij zijn er als als verhuurder weinig mogelijkheden om een huurder uit huis te zetten aangezien huurders beschermd worden,
Het lijkt me dan ook belangrijk om te weten of de oude huurder al officiëel opgezegd heeft. Als dat niet zo is, wordt het een lastig verhaal.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 18 februari 2009 @ 00:46:44 #13
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_66183527
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 00:33 schreef Igen het volgende:
Ik heb er niet écht veel verstand van, maar ik zou het volgende zeggen:

De overeenkomst heb je gesloten met de verhuurder. Die moet dus de overeenkomst nakomen of anders een schadevergoeding betalen. Wat de achtergronden zijn doet niet ter zake:
- Heeft de vorige bewoner de huur correct opgezegd maar wil ze niet verhuizen, dan is dat haar probleem.
- Heeft de vorige bewoner de huur niet correct opgezegd, dan is de verhuurder een oplichter.

De overeenkomst heb je niet gesloten met de vorige bewoner, dus met haar heb je juridisch gezien niks te maken.
hier ben ik het mee eens....

eventueel dat de verhuurder vergelijkbare woonruimte organiseert binnen redelijke straal rondom de woning waarvoor TS getekend heeft.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_66183612
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 00:33 schreef Five_Horizons het volgende:
Probleem zou wel kunnen zijn dat je pas nakoming van de afspraken kunt verwachten op het moment dat de huurovereenkomst ingaat. Dat is het grote praktische probleem. Je hebt pas een nadeel op het moment dat jullie op 1 maart de woning niet in kunnen.
Daarin voorziet art 6:83 onder c.

Maar ga direct naar een advocaat, de belangen zijn hier te groot, en je moet wrs direct actie laten plegen. Hoe eerder je dat door een advocaat laat doen, hoe beter.
pi_66183668
*volgpost. En geef aan dat je niet akkoord gaat en de verhuurder aan zijn contract houdt!
dag
pi_66183669
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 00:51 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Gemist
pi_66183695
quote:

[..]

Maar ga direct naar een advocaat, de belangen zijn hier te groot, en je moet wrs direct actie laten plegen. Hoe eerder je dat door een advocaat laat doen, hoe beter.
En wat houd artikel 6.83 onder C in? Of kan ik dat ergens opzoeken?
pi_66183767
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 00:57 schreef pluisje81 het volgende:

[..]

En wat houd artikel 6.83 onder C in? Of kan ik dat ergens opzoeken?
6:83 onder c. Dat is juristentaal voor boek 6, art 83, en daarvan het onder c genoemde. Dit alles uit het BW (Burgerlijk wetboek).

Kun ej zelf nazoeken op www.wetten.nl.

De wettekst is overigens:
quote:
Artikel 83

Het verzuim treedt zonder ingebrekestelling in:
a. wanneer een voor de voldoening bepaalde termijn verstrijkt zonder dat de verbintenis is nagekomen, tenzij blijkt dat de termijn een andere strekking heeft.

b. wanneer de verbintenis voortvloeit uit onrechtmatige daad of strekt tot schadevergoeding als bedoeld in artikel 74 lid 1 en de verbintenis niet terstond wordt nagekomen;

c. wanneer de schuldeiser uit een mededeling van de schuldenaar moet afleiden dat deze in de nakoming van de verbintenis zal tekortschieten.
pi_66183855
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 01:02 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

6:83 onder c. Dat is juristentaal voor boek 6, art 83, en daarvan het onder c genoemde. Dit alles uit het BW (Burgerlijk wetboek).

Kun ej zelf nazoeken op www.wetten.nl.

De wettekst is overigens:
[..]
Top, kijk zo leer ik nog eens wat
En nu ga ik ontcijferen wat het nou eigenlijk betekent
pi_66184075
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 01:08 schreef pluisje81 het volgende:

[..]

Top, kijk zo leer ik nog eens wat
Daar is dit forum voor.
quote:
En nu ga ik ontcijferen wat het nou eigenlijk betekent
Daarvoor moet je er eigenlijk een wetboek naast pakken, niet alleen dit specifieke artikel; en tevens een inleidend boekje verbintenissenrecht. Maar wellicht gata dat wat ver

Korte eenvoudige uitleg:

Er is een overeenkomst gesloten. Het is aannemelijk dat de andere partij deze niet gaat nakomen. Daar wil je natuurlijk wat tegen doen. Nu is echter de vraag of dat ook al mogelijk is, nu er nog niet daadwerkelijk sprake is van niet-nakoming. Voordat je actie kan ondernemen zal eerst de wederpartij (de verhuurder) in verzuim moeten zijn (de wet stelt deze eis). Normaal gesproken is daar een ingebrekestelling voor nodig, een extra actie dus. Art 6:83 BW onder c zegt nu dat een dergelijke actie niet nodig is, als de wederpartij al heeft aangegeven niet te zullen nakomen.
  woensdag 18 februari 2009 @ 01:23:27 #21
203688 Drijfzand
account closed
pi_66184091
Lastige zaak voor de huidige huurders natuurlijk.
Ideaal zou een oplossing zijn die geen van de betrokkenen geld kost. Het feitelijke probleem is dat de vrouw in haar eentje alles moet verhuizen, terwijl haar man in het ziekenhuis ligt. Misschien (na (liefst gratis) juridisch advies) eens langs gaan en hulp aanbieden? (mits de nodige tact)

Als iedereen advocaten gaat inschakelen zal iedereen ook extra kosten maken. Het is sowieso een situatie zonder winnaars.
too much to do in the real world.
pi_66186643
Voor de huidige huurders maakt het niet uit, die kunnen er blijkbaar niet uit en de verhuurder kan die er ook niet zomaar even uitzetten.
Wel heb jij en de verhuurder een bindend contract. Wanneer de verhuurder die woning niet meer aan jou kan verhuren, zal deze gelijk alles op alles moeten zetten om jou een alternatieve woning aan te bieden van dezelfde kwaliteit. Het is dan aan jou, of je daarmee accoord wilt gaan. Zo zijn er meer oplossingen te bedenken, maar de verhuurder zal daarmee ook moeten komen! Je moet en zal op 1 maart een woning betrekken, of dat nu deze woning is of een andere (betere ) woning voor dezelfde prijs. Wanneer zou oorspronkelijk de sleuteloverdracht plaatsvinden? Als de verhuurder nog geen oplossing heeft geboden, zorg dat je op die datum gewoon bij de verhuurder staat voor de sleutel. Laat je vooral niet afpoeieren! Ze moeten zorgen voor een passende oplossing!

Het blijft wel een moeilijk geval, je staat in je recht! Je kan wel kijken of je nog een maand extra van je huidige verhuurder in je huis kan blijven, eventueel op kosten van de nieuwe verhuurder. En een schadevergoeding voor de kosten van opslag van je nieuw aangeschafte meubels!
MisterTao.com - recommender: DutchJohan
pi_66186673
Wordt een lastig geval, enige houvast is je contract en daar moet de rechter zich over uitspreken wanneer de boel helemaal vast zit.
pi_66186714
tvp

Succes er mee in ieder geval!!
pi_66187823
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 00:46 schreef heiden6 het volgende:
Het lijkt me dan ook belangrijk om te weten of de oude huurder al officiëel opgezegd heeft. Als dat niet zo is, wordt het een lastig verhaal.
In feite wil je dat helemaal niet weten.
Je hebt een overeenkomst met de verhuurder, om een bepaalde woning te verhuren.
Het laatste wat je wilt is begrip opbrengen voor het feit dat hij zijn deel van het contract niet nakomt. Dat zal alleen maar tot gevolg hebben dat hij denkt dat jij het wel op gaat lossen.
pi_66187986
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 08:22 schreef Koekz het volgende:
tvp

Succes er mee in ieder geval!!
pi_66188025
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 09:25 schreef mgerben het volgende:

[..]

In feite wil je dat helemaal niet weten.
Je hebt een overeenkomst met de verhuurder, om een bepaalde woning te verhuren.

Het contract daar gaat het om draaien.
  woensdag 18 februari 2009 @ 09:34:26 #28
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_66188079
Wat erg TS! Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen!
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
pi_66188107
3 jarig huurcontract kan helemaal niet, alles met langer dan een jaar is een huurcontract voor onbepaalde tijd.
Zolang jij je verplichtingen netjes voldoet is er niemand die je eruit zet of je moet een verhuurder treffen die toevallig ook buurman is en terror gaat toepassen.
  woensdag 18 februari 2009 @ 09:43:06 #30
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_66188305
quote:

[..]

Hij moet inderdaad naar een advocaat gaan. Die kan een aangetekende brief schrijven en daarin sommeren dat alsnog wordt nagekomen, dat de verhuurder inmiddels van rechtswege in verzuim is, en dat vanaf nu al alle extra veroorzaakte kosten voor zijn rekening zullen komen.
pi_66188374
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 09:43 schreef Pool het volgende:

[..]

Hij moet inderdaad naar een advocaat gaan. Die kan een aangetekende brief schrijven en daarin sommeren dat alsnog wordt nagekomen, dat de verhuurder inmiddels van rechtswege in verzuim is, en dat vanaf nu al alle extra veroorzaakte kosten voor zijn rekening zullen komen.
Dat kan dan weer wel inderdaad, of TS de huidige huurder eruit gaat krijgen blijft de vraag?
Bovendien een huurcontract voor 3 jaar is gewoon hetzelfde dan 1 voor onbepaalde tijd.
  woensdag 18 februari 2009 @ 09:58:26 #32
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_66188673
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 09:47 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Dat kan dan weer wel inderdaad, of TS de huidige huurder eruit gaat krijgen blijft de vraag?
Bovendien een huurcontract voor 3 jaar is gewoon hetzelfde dan 1 voor onbepaalde tijd.
Ja precies, dus gelden voor de verhuurder de zes gebruikelijke opzeggronden, waarvan er nu geen één van toepassing is.

Als TS het bestaan van de overeenkomst kan bewijzen, dan heeft de verhuurder echt een probleem. Als de advocaat van TS dan een sommatie stuurt om alsnog na te komen, dan zijn er vervolgens meerdere scenario's mogelijk.

Als de verhuurder zich terecht op het standpunt stelt dat nakoming blijvend onmogelijk is (doordat hij bijvoorbeeld niet geldig heeft opgezegd t.o.v. de vorige huurder), dan kan de TS geen nakoming meer eisen. Op dat moment wordt de verhuurder op grond van art. 6:74 BW direct schadeplichtig, want sprake van overmacht is er niet, dit probleem valt onder het risico van de verhuurder. Dan moet hij óf een hele smak geld betalen, óf hij zal goede alternatieve woonruimte voor TS moeten zoeken en eventuele daarvoor extra te maken kosten moeten betalen (bemiddelingskosten, eventuele extra verhuiskosten als de alternatieve woonruimte tijdelijk is, etc.).

Als de verhuurder zegt dat hij de vorige huurder alsnog eruit gaat zetten en nakoming dus niet blijvend onmogelijk is, dan zul je toch alsnog even moeten afwachten.
pi_66188799
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 09:58 schreef Pool het volgende:

Als TS het bestaan van de overeenkomst kan bewijzen, dan heeft de verhuurder echt een probleem.
Dat dus wel, daarmee kun je wel alle eventuele onkosten claimen en nog wel wat meer.
  woensdag 18 februari 2009 @ 10:17:23 #34
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_66189199
Interesssant. Overigens is je oude huurovk in feite niet opgezegd als je alleen telefonisch contact hierover hebt gehad. Dit dient namelijk per aangetekende brief te gebeuren. Of deze huur aanhouden moreel gezien juist is is natuurlijk iets anders.

Ik blijf dit in ieder geval even volgen
  woensdag 18 februari 2009 @ 10:19:06 #35
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_66189250
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 10:17 schreef aaipod het volgende:
Interesssant. Overigens is je oude huurovk in feite niet opgezegd als je alleen telefonisch contact hierover hebt gehad. Dit dient namelijk per aangetekende brief te gebeuren. Of deze huur aanhouden moreel gezien juist is is natuurlijk iets anders.
Whehe, waarschijnlijk is zoiets precies het probleem bij de nieuwe woning.

Als TS dan zijn oude huur aanhoudt, opent er over 3 dagen weer iemand een topic op fok!, die al een overeenkomst had om in de oude woning van TS te gaan.
pi_66191760
Nare situatie lijkt me, gewoon zo snel mogelijk contact opnemen met een advocaat lijkt me. Jij hoeft niet voor een fout van de verhuurder op te draaien.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_66194088
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 00:16 schreef Koewam het volgende:
  woensdag 18 februari 2009 @ 13:12:15 #38
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_66195052
Leuk dat iedereen een berg wetten citeert zonder te vragen of het om België of Nederland gaat.
'Salon' en 'woonst' zijn nogal Belgische woorden in deze context.
I am just a dreamer, but you are just a dream
pi_66195248
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 13:12 schreef Dromer het volgende:
Leuk dat iedereen een berg wetten citeert zonder te vragen of het om België of Nederland gaat.
Dat was me al opgevallen hoor. Maar mijn advies is ook geldig voor Belgie.
pi_66195275
Ga je ons nog op de hoogte houden, je wilde toch zo snel een reactie hebben?
pi_66195383
Claimen kan ook in Belgie.
  woensdag 18 februari 2009 @ 13:31:51 #42
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_66195791
quote:
Ah, ik dacht dat het om een allochtoon in NL ging.

Maar goed, op een .nl forum krijg je NL-advies, tenzij je meldt dat je ander advies wil.
  woensdag 18 februari 2009 @ 13:56:46 #43
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_66196759
quote:

Ik dacht dat z'n vriendin misschien kapster was oid en had er verder ook niet meer over nagedacht Maar goed, als je belgisch advies wil dan is m.i logisch dat je dat even meldt gezien dit toch wel een nederlands forum is. Wat Pool zegt dus
  woensdag 18 februari 2009 @ 14:09:26 #44
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_66197278
Gezien de titel en de gebruikte formuleringen gaat het hier waarschijnlijk om een huurwoning in België. Ik weet niet hoe het daar met huurbescherming en contractrecht zit, maar ongetwijfeld anders dan in Nederland.
Never explain, never apologize.
pi_66198076
Ondanks dat het waarschijnlijk Belgie is, wil ik toch ook even volgen...
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
pi_66198442
Lijkt me dat de verhuurder gewoon vastzit aan het contract. Ik ben erg benieuwd of de oude huurder haar contract al heeft opgezegd of dat hij de boel loopt te flessen.
  woensdag 18 februari 2009 @ 17:36:56 #47
113373 doeka
Pompiedomtiedom
pi_66205613
Waar is de TS gebleven?
  woensdag 18 februari 2009 @ 18:05:17 #48
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_66206415
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 17:36 schreef doeka het volgende:
Waar is de TS gebleven?
Op een Belgisch forum denk ik. Daar wordt hem verteld dat hij gelijk heeft, maar dat de vrederechter pas over 18 jaar uitspraak zal doen, zodat hij beter een nieuwe woning kan zoeken.
pi_66206696
Met een advocaat verwacht ik dat je zeer sterk staat bij de rechter in dit geval.
Helaas ben je dan ook jaren verder. Grote kans dus dat je wel gelijk krijgt, maar alsnog de pineut bent met het eerst zelf moeten zoeken naar een andere woning.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')