abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66161113
Ik ben 30 jaar oud en gebruik het rekeningnummer van één van mijn ouders. Waarom? Dat zal ik jullie uitleggen. Ik was als tiener (en zelfs nog een poos daarna) behoorlijk onzelfstandig. Zowat al mijn geldzaken werden door mijn moeder geregeld. Ik had er simpelweg geen omkijken naar en in al mijn naïviteit vond ik dat wel makkelijk. Zo kon het voorkomen dat ik, bij het aanschaffen van een nieuwe PC jaren geleden, gebruik maakte van een aflopend krediet. Ik had geen idee wat het inhield. Tot ik met de gevolgen te maken kreeg, wat resulteerde in een schuld van om en nabij de 5000 euro.

Zo'n achterstand is niet heel eenvoudig weg te werken en dat heeft natuurlijk wel wat jaartjes gekost. In de zomer van 2006 is de laatste betaling geweest, zodat ik sinds die tijd compleet schuldenvrij ben. Maar in de periode dat ik de schuld afbetaalde is er wel wat schade aangericht. Omdat het krediet bij mijn eigen bank (Postbank) was afgesloten werd mijn rekeningnummer geblokkeerd toen bleek dat ik niet betaalde. Ik wist van niks, al leg ik hiervan de schuld achteraf wel degelijk bij mij. Ik had beter moeten weten. Toen ik daar achter kwam was het kwaad al geschied. Ik had geen rekeningnummer meer. Zelfs toen bleef ik naïef en ging verder op het rekeningnummer van één van mijn ouders. Daarop werd mijn salaris gestort en via dat rekeningnummer betaal ik mijn verzekeringen, zorgkosten, huur etc. Opnieuw vond ik dat eigenlijk wel prima, het werkte nu eenmaal.

Maar de situatie is veranderd. Ik ben de laatste jaren behoorlijk volwassen geworden, heb dus sinds 2006 geen schulden meer en heb alweer zeven jaar een vast inkomen omdat ik al die tijd voor dezelfde baas heb gewerkt. Maar het rekeningnummer van mijn ouders gebruik ik nog steeds. En daar wil ik graag verandering in aanbrengen. Maar goed, de (terechte) BKR-codering staat en veel banken deinzen daarvoor terug, met als gevolg dat geen enkele bank mij een simpele basisrekening wil laten openen op basis van die A3-codering (betalingsachterstand gedurende looptijd). Wel werd mij gezegd dat ik een soort convenantenrekening kon openen en dat moest gebeuren bij de bank waar je voor het laatst klant bent geweest. De Postbank dus. Het hoofdkantoor geeft mij echter veel tegenstrijdige adviezen met betrekking tot die convenantenrekening. Daar schijnt een covenantenaanvraagformulier bij te horen wat ik bij de Postbank moet inleveren, gelijktijdig met een nieuwe aanvraag voor een 'gewoon' rekeningnummer. Maar die verklaring blijkt nergens te verkrijgen! Telefoontjes met het hoofdkantoor leverden mij tripjes op naar de sociale dienst, het stadskantoor, de Postbank zelf en zelfs de tip dat ik helemaal geen aanvraagformulier hoefde in te vullen, maar gewoon naar één van de Postbank Adviesbalies diende te gaan en dat kon in mijn woonplaats.

Daar ben ik dus vanmorgen geweest. Maar hoe vreemd, niemand wist mij te vertellen wat zo'n convenantenrekening was, laat staan waar ik zo'n aanvraagformulier vandaan diende te toveren. Dus belde Postbank zelf maar met het hoofdkantoor. Daar leek in eerste instantie het verlossende antwoord van te komen. Zij wisten de Postbank-medewerkers ervan te overtuigen dat een convenantenrekening een basisrekening was, geschikt voor primaire levensbehoeften, zoals het op laten storten van salaris en betalen van rekeningen. Er kwamen pinpassen bij, eigenlijk de hele reutemeteut, behalve de optie rood staan. Laat ik daar nu net geen bezwaar tegen hebben. Maar een formulier hoorde daar wel degelijk bij. Te verkrijgen bij de stadsbank. Maar goed, die hebben we niet in mijn woonplaats. Dan naar de dichtstbijzijndste gemeentelijke kredietbank. Die is in Breda en dat is een eindje uit de richting. Dus mail ik met de vraag of zo'n aanvraagformulier voor een convenantenrekening niet gewoon per post is op te sturen. Tot mijn grote verbazing kreeg ik een mail terug dat ze geen idee hadden waar ik het over had. Na enige uitleg in een vervolgmail kwam aan het licht dat ze wel zo'n aanvraagformulier hadden liggen, maar dat dit alleen gold voor bestaande klanten van de kredietbank zelf.

Ik ben inmiddels ten einde raad. Als ik google op 'convenantenrekening' of 'eigen rekeningnummer met BKR' dan kan ik verhalen lezen van mensen die inderdaad bij de gemeentelijke kredietbank terecht konden en klant werden, maar dat waren mensen die duizenden euro's schuld hebben en volop in de schuldsanering en schuldhulpverlening zitten. Ik heb het idee dat mijn situatie gewoon anders is en kan me soms niet aan de indruk onttrekken dat er voor mij ook andere opties zouden moeten zijn. Maar welke? Natuurlijk kan ik wachten tot de zomer van 2011 als de codering komt te vervallen, maar dat is toch nog een hele tijd en daar wil ik simpelweg niet op wachten. Ik voel me, zonder rekeningnummer, net een crimineel. Ik heb nooit iemand wat misdaan, maar kan blijkbaar volgens de Nederlandse wetgeving geen eigen rekening openen.
  dinsdag 17 februari 2009 @ 15:19:41 #2
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_66161316
Open je toch gewoon een rekening bij een andere bank?
http://www.argenta.nl/inhoud/sparenbetalen/wordklant.php bijvoorbeeld, je belt de dichtstbijzijnde tussenpersoon op, gaat daar vanmiddag nog langs, en het wordt geregeld.
Je kan standaard niet rood staan, dus ik kan me niet voorstellen dat ze daar veel problemen van maken.
censuur :O
pi_66161684
Klinkt aantrekkelijk. Waar zit hem het addertje bij deze bedrijven? Waarin zijn zij zo anders dan bijvoorbeeld een rabobank of een SNS Bank? En bij Argenta wordt niet gewerkt met een BKR-check?
pi_66161735
Een middag vrij nemen en een rondje bank doen. legitimatie mee, loonstrookjes mee en vooral niets zeggen over een BKR-codering.

Heb het zelf geprobeerd door overal netjes open kaart te spelen en kreeg het ook niet voor elkaar.
Totdat ik gewoon met legitimatie en loonstrookjes de eerste de beste bank binnenliep en zei dat ik een rekening wilde. Zonder limiet natuurlijk. Geen check of wat, en in tien minuten gefixed.
A lie may take care of the present, but it has no future..
You can't pay me enough to be nice to you...
  dinsdag 17 februari 2009 @ 15:35:58 #5
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_66161979
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 15:28 schreef Pitface het volgende:
Klinkt aantrekkelijk. Waar zit hem het addertje bij deze bedrijven? Waarin zijn zij zo anders dan bijvoorbeeld een rabobank of een SNS Bank? En bij Argenta wordt niet gewerkt met een BKR-check?
Wat zouden ze moeten controleren, zolang je geen schulden kan aangaan?
Argenta is een Belgische bank, en in Nederland vrij klein, vandaar dat ze via tussenpersonen werken met de aanvraag. Die tussenpersoon heb je verder niets meer mee te maken, dat is eenmalig. En ik betaal geen cent voor paskosten e.d.
  dinsdag 17 februari 2009 @ 15:39:37 #6
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_66162115
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
  † In Memoriam † dinsdag 17 februari 2009 @ 15:43:02 #7
21636 Feestkabouter
pi_66162235
ik snap het ook niet helemaal, leg ons even het volgende uit aub:
waarom kun je bij abn/rabo/sns/postbank/etc niet gewoon een simpele betaalrekening openen zonder roodstand? dan is er toch geen risico voor die banken?
pi_66162303
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 15:35 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Wat zouden ze moeten controleren, zolang je geen schulden kan aangaan?
Argenta is een Belgische bank, en in Nederland vrij klein, vandaar dat ze via tussenpersonen werken met de aanvraag. Die tussenpersoon heb je verder niets meer mee te maken, dat is eenmalig. En ik betaal geen cent voor paskosten e.d.
Remco, in hoeverre is zo'n Argenta-rekening een volwaardige bankrekening? Kan ik daar in feite alles mee doen dan wat ik bij bijvoorbeeld een Postbank-gironummer ook had kunnen doen?
pi_66162348
quote:
Dit zal ik eens meenemen mocht ik de volgende keer bij de Postbank binnen lopen. Maar dan zullen ze ongetwijfeld weer over dat aanvraagformulier voor die convenantenrekening beginnen. En waar dat nu te halen?
  dinsdag 17 februari 2009 @ 15:50:37 #10
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_66162520
Ik heb ff niet zoveel tijd maar hier heb je wrs ook wel wat aan!

http://www.nvb.nl/scrivo/asset.php?id=10977
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
  dinsdag 17 februari 2009 @ 16:40:40 #11
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_66164616
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 15:44 schreef Pitface het volgende:

[..]

Remco, in hoeverre is zo'n Argenta-rekening een volwaardige bankrekening? Kan ik daar in feite alles mee doen dan wat ik bij bijvoorbeeld een Postbank-gironummer ook had kunnen doen?
Wat had je in gedachten?
PINpas, chipding, internetbankieren, veel meer is er niet toch?
pi_66164825
Of deze over het convenant
http://www.nvb.nl/scrivo/asset.php?id=11964

Het convenant is hier echter niet van toepassing aangezien er geen sprake (meer) is van schuldsanering. Het grote probleem hier is het geblokkeerd zijn van de bestaande rekening, de beste kans die je hebt is het bij de Postbank aantonen dat alle schulden nu zijn afgelost. Het bij andere banken proberen zonder iets over het verleden te vertellen kan ook, maar wees dan heel duidelijk in het niet willen van enige vorm van krediet, ook niet alleen maar een aanvraag die toch wordt afgewezen. Ook is belangrijk om te achterhalen of je door het hele gebeuren een EVA-notering hebt opgelopen (waarschijnlijk niet, maar het is niet onmogelijk).
You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
pi_66165284
@ Remco: daar heb je gelijk in. Zolang ik er mijn loon op kan laten storten en met dat rekeningnummer mijn rekeningen kan betalen vind ik het prima. Jij bent dus klant van Argenta? Hoe zit dat met automatische incasso, is dat allemaal mogelijk?

@ 700MB: wat is een EVA-notering?
pi_66165322
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 16:57 schreef Pitface het volgende:
@ 700MB: wat is een EVA-notering?
Fraude-register van banken. Daar heb je meerdere van, niet alleen EVA.
You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
pi_66165530
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 15:50 schreef Vivi het volgende:
Ik heb ff niet zoveel tijd maar hier heb je wrs ook wel wat aan!

http://www.nvb.nl/scrivo/asset.php?id=10977
Thnx. Had dit daarstraks doorgelezen en eens gemaild naar dat adres voor zo'n formulier. Dat ontving ik vrij snel, maar nu komt het...het eerste wat ingevuld moet worden zijn gegevens van de hulpverleningsinstantie. En die heb ik dus niet.

Bovendien wordt me door bovenstaand document duidelijk dat ik een basisrekening bij de Postbank kan openen, maar wordt er met geen woord gerept over de gemeentelijke kredietbank. Terwijl de Postbank Adviesbalie me daar dus wèl naar toe stuurde.

@ 700MB: Fraude nog wel. Dat zal wel meevallen
  dinsdag 17 februari 2009 @ 17:26:37 #16
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_66166476
En gewoon een willekeurige ABN amro inlopen en zeggen dat je een rekening wilt openen? Dat al geprobeerd?
pi_66166789
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 17:03 schreef Pitface het volgende:
@ 700MB: Fraude nog wel. Dat zal wel meevallen
'Krediet aangevraagd maar ik wist van niets'.
'Geldzaken werden door iemand anders geregeld'.
'Ik gebruik nu de rekening van familie'.
Als je dat op enig moment ook tegen iemand van de Postbank hebt gezegd zou ik oppassen met 'dat zal wel meevallen'.

[ Bericht 0% gewijzigd door 700MB op 17-02-2009 17:42:15 ]
  dinsdag 17 februari 2009 @ 18:04:54 #18
129586 klara12
fly with the wind
pi_66167715
Meestal lukt het bij de SNS-bank. Niks zeggen, gewoon rekening aanvragen zonder krediet mogelijkheden.
pi_66171218
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 17:26 schreef aaipod het volgende:
En gewoon een willekeurige ABN amro inlopen en zeggen dat je een rekening wilt openen? Dat al geprobeerd?
Wat denk je zelf? Ik heb de ABN Amro, SNS Bank, Rabobank en de Postbank geprobeerd. Allemaal nul op rekest.
pi_66171350
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 18:04 schreef klara12 het volgende:
Meestal lukt het bij de SNS-bank. Niks zeggen, gewoon rekening aanvragen zonder krediet mogelijkheden.
Als je specifiek niet om krediet vraagt geeft mij het idee dat je eigenlijk al aangeeft dat je wat te verbergen hebt. Dan maak je ze zelf achterdochtig. Bij de banken die ik geprobeerd heb ik nergens specifiek om krediet gevraagd. Ook nooit specifiek niet om gevraagd (hoewel ik er geen gebruik van had willen maken), maar ik denk dat ze daar gemakshalve maar van uit gaan.
pi_66171449
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 17:34 schreef 700MB het volgende:

[..]

'Krediet aangevraagd maar ik wist van niets'.
'Geldzaken werden door iemand anders geregeld'.
'Ik gebruik nu de rekening van familie'.
Als je dat op enig moment ook tegen iemand van de Postbank hebt gezegd zou ik oppassen met 'dat zal wel meevallen'.
Ik heb alleen dat laatste ooit eens laten vallen tegen een medewerker van een bank. Zelfs al had ik die eerste twee zaken ook aangehaald, dan nog heeft dat niks met fraude te maken, lijkt me.
pi_66171606
Je kan zoals Remco zegt de wat minder bekende banken proberen, zoals Argenta. In Nederland heb je dan nog ASN Bank en Triodos Bank. Beide banken hebben ook betaalrekeningen, ik heb echter geen idee in hoeverre zij letten op een BKR-notering.

Gewoon proberen.
  † In Memoriam † woensdag 18 februari 2009 @ 00:58:33 #23
21636 Feestkabouter
pi_66183710
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 19:48 schreef Pitface het volgende:

[..]

Wat denk je zelf? Ik heb de ABN Amro, SNS Bank, Rabobank en de Postbank geprobeerd. Allemaal nul op rekest.
maar wat is dan hun reden om jou een rekening zonder roodstaan te weigeren?
wat is hun risico?
ik geloof wel dat ze je geweigerd hebben, maar ik wil weten waarom (want ik snap dat niet)
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 18 februari 2009 @ 01:00:49 #24
29278 crew  Nizno
Versie 4.5
pi_66183745
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 19:51 schreef Pitface het volgende:

[..]

Als je specifiek niet om krediet vraagt geeft mij het idee dat je eigenlijk al aangeeft dat je wat te verbergen hebt. Dan maak je ze zelf achterdochtig. Bij de banken die ik geprobeerd heb ik nergens specifiek om krediet gevraagd. Ook nooit specifiek niet om gevraagd (hoewel ik er geen gebruik van had willen maken), maar ik denk dat ze daar gemakshalve maar van uit gaan.
Ik heb bij het aanvragen van mijn ABNrekening ook aangegeven dat ik geen mogelijkheid wil hebben om rood te staan. Gewoon omdat ik dat niet wil. (geen geschiedenis)
ABN deed daar niet moeilijk over en heeft ook geen informatie gezocht. Kon gewoon dezelfde dag alle documenten tekenen.

Reden die ik aan heb gegeven voor het niet rood willen staan,
geen gezeur met extra rentes, een prima inkomen en geen zin in per ongeluk meer uitgeven dan dat ik werkelijk heb op de lopende rekening.

Enige vraag die ik me kan bedenken is de vraag waarom je momenteel geen lopende rekening hebt. maar zo ver hoef je het niet te laten komen als je gewoon zegt dat je zelf alles wel regelt met overzetten en geen gebruik wilt maken van de overstapregeling omdat de andere rekening nog aangehouden wordt.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_66187413
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 00:58 schreef Feestkabouter het volgende:

[..]

maar wat is dan hun reden om jou een rekening zonder roodstaan te weigeren?
wat is hun risico?
ik geloof wel dat ze je geweigerd hebben, maar ik wil weten waarom (want ik snap dat niet)
Ik heb werkelijk geen idee. Maar ze doen gewoon zo'n check en komen dan terug met de mededeling dat ik volgens de bedrijfspolicy niet aan de voorwaarden van de bank voldoe. En dat komt (ongetwijfeld) door die BKR-codering.
pi_66187563
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 01:00 schreef Nizno het volgende:

[..]

Ik heb bij het aanvragen van mijn ABNrekening ook aangegeven dat ik geen mogelijkheid wil hebben om rood te staan. Gewoon omdat ik dat niet wil. (geen geschiedenis)
ABN deed daar niet moeilijk over en heeft ook geen informatie gezocht. Kon gewoon dezelfde dag alle documenten tekenen.

Reden die ik aan heb gegeven voor het niet rood willen staan,
geen gezeur met extra rentes, een prima inkomen en geen zin in per ongeluk meer uitgeven dan dat ik werkelijk heb op de lopende rekening.

Enige vraag die ik me kan bedenken is de vraag waarom je momenteel geen lopende rekening hebt. maar zo ver hoef je het niet te laten komen als je gewoon zegt dat je zelf alles wel regelt met overzetten en geen gebruik wilt maken van de overstapregeling omdat de andere rekening nog aangehouden wordt.
Maar stond jij negatief geregistreerd bij het BKR in Tiel? En hoe weet je zo zeker dat er geen check is geweest? Dat is een kwestie van 45 seconden volgens mij en kan makkelijk 'even achter' gebeurd zijn. Hoeft niet, want ik wil je best op je woord geloven uiteraard. Maar omdat het mij al zo vaak niet is gelukt lijkt het me wat onwaarschijnlijk.

Wat betreft je vraag: wat bedoel je exact met een lopende rekening? De reden dat ik geen rekening meer heb, heb ik geprobeerd uit te leggen in de OP. Sinds die geblokkeerd (en opgeheven) is, heb ik nergens meer een rekening kunnen openen.
pi_66192113
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 16:46 schreef 700MB het volgende:
Of deze over het convenant
http://www.nvb.nl/scrivo/asset.php?id=11964

Het convenant is hier echter niet van toepassing aangezien er geen sprake (meer) is van schuldsanering. Het grote probleem hier is het geblokkeerd zijn van de bestaande rekening, de beste kans die je hebt is het bij de Postbank aantonen dat alle schulden nu zijn afgelost.
Bij een A3 codering is dat laatste dus niet het geval. Een A3 codering houdt in dat er een afboeking is gedaan van 250 euro of meer.
pi_66192222
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 11:36 schreef Alicey het volgende:

[..]

Bij een A3 codering is dat laatste dus niet het geval. Een A3 codering houdt in dat er een afboeking is gedaan van 250 euro of meer.
Ik heb een A3-codering, zegt ABN Amro. Maar dat terwijl ik wel een Werkelijke Einddatum vermeld heb staan en inderdaad alles betaald heb, wat ook telefonisch bevestigd is.
pi_66192272
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 09:14 schreef Pitface het volgende:

[..]

Maar stond jij negatief geregistreerd bij het BKR in Tiel? En hoe weet je zo zeker dat er geen check is geweest? Dat is een kwestie van 45 1 seconden volgens mij en kan makkelijk 'even achter' gebeurd zijn.
Bij veel banken worden er al diverse checks uitgevoerd (BKR, EVA, FISH etc.) als alleen al je naam wordt ingevoerd. Nederlandse banken controleren voor zover ik weet altijd.
pi_66192370
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 15:19 schreef RemcoDelft het volgende:
Open je toch gewoon een rekening bij een andere bank?
http://www.argenta.nl/inhoud/sparenbetalen/wordklant.php bijvoorbeeld, je belt de dichtstbijzijnde tussenpersoon op, gaat daar vanmiddag nog langs, en het wordt geregeld.
Je kan standaard niet rood staan, dus ik kan me niet voorstellen dat ze daar veel problemen van maken.
Hoe zit dat met die tegenrekening bij Argenta? Lees nu in de reglementen dat een nieuwe klant dient te beschikken over een tegenrekening. En die heb ik dus niet. Tenzij ik opnieuw het rekeningnummer van mijn ouders zou mogen opgeven. Maar dat zal dan wel weer net niet de bedoeling zijn.
pi_66192372
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 11:39 schreef Pitface het volgende:

[..]

Ik heb een A3-codering, zegt ABN Amro. Maar dat terwijl ik wel een Werkelijke Einddatum vermeld heb staan en inderdaad alles betaald heb, wat ook telefonisch bevestigd is.
De bank laat het er bij zitten, maar er zijn dus wel afboekingen geweest die de schuld aanzienlijk verlaagd hebben zonder dat er een betaling is gedaan. De meeste banken zijn daar een beetje bang voor als ze dat zien.

Je zou de e-mail van de stadsbank kunnen uitdraaien en daarmee naar het postkantoor gaan en gewoon vragen wat je moet doen om een rekening te openen. Niet zo zeer een richting uitsturen, maar gewoon vragen wat zij adviseren.
pi_66192524
Waarom wordt er voor een rekening naar het BKR gekeken?
Zolang je niet wil roodstaan, lenen of anderszins krediet wil is er voor de bank toch geen risico?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_66192525
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 11:42 schreef Alicey het volgende:

[..]

De bank laat het er bij zitten, maar er zijn dus wel afboekingen geweest die de schuld aanzienlijk verlaagd hebben zonder dat er een betaling is gedaan. De meeste banken zijn daar een beetje bang voor als ze dat zien.

Je zou de e-mail van de stadsbank kunnen uitdraaien en daarmee naar het postkantoor gaan en gewoon vragen wat je moet doen om een rekening te openen. Niet zo zeer een richting uitsturen, maar gewoon vragen wat zij adviseren.
Wat bedoel je met dat eerste? Dat de bank het er bij laat zitten? En hoe kunnen er afboekingen zijn geweest zonder dat ik betaald heb? Kun je dat even ophelderen voor me, please?

Ik zal de mail van de gemeentelijke kredietbank zeker uitdraaien en meenemen als ik de volgende keer op het postkantoor kom. Maar ik zal ook dat foldertje meenemen wat hier eerder als PDF is gepost en wat met geen woord rept over een stadsbank of kredietbank. Maar goed, dat formulier wat ik via hun heb aangevraagd lijkt ook aan te geven dat ik gegevens in moet vullen van de hulpverleningsinstantie en dat is gewoon simpelweg niet aan de orde.
pi_66192577
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 11:40 schreef Alicey het volgende:

[..]

Bij veel banken worden er al diverse checks uitgevoerd (BKR, EVA, FISH etc.) als alleen al je naam wordt ingevoerd. Nederlandse banken controleren voor zover ik weet altijd.
Dus binnenlopen en expliciet vragen om een rekening zonder krediet, zoals hier wordt aangeraden, is eigenlijk zinloos? Je wordt altijd gecheckt?
pi_66194806
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 11:42 schreef Pitface het volgende:

[..]

Hoe zit dat met die tegenrekening bij Argenta? Lees nu in de reglementen dat een nieuwe klant dient te beschikken over een tegenrekening. En die heb ik dus niet. Tenzij ik opnieuw het rekeningnummer van mijn ouders zou mogen opgeven. Maar dat zal dan wel weer net niet de bedoeling zijn.
Heb net contact gehad met een intermediar (bemiddelaar voor Argenta) uit mijn woonplaats en voor het openen van een betaalrekening bij Argenta is geen tegenrekening nodig. Zat in de war met een spaarrekening waar logischerwijs èl een tegenrekening voor vereist is.
pi_66197572
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 11:47 schreef jeroen25 het volgende:
Waarom wordt er voor een rekening naar het BKR gekeken?
Zolang je niet wil roodstaan, lenen of anderszins krediet wil is er voor de bank toch geen risico?
De rekening aanhouden brengt op zichzelf natuurlijk ook de nodige kosten mee. Verder bestaat er het risico dat iemand meer achterstanden elders heeft en dat de bank vervolgens iedere week een saldo-opgave naar een deurwaarder kan gaan sturen. Verder zal er ook wel iets meespelen dat banken het ongewenst beschouwen dat iemand die er bij de ene bank een potje van maakt zo weer naar een andere bank gaat..
pi_66197679
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 11:47 schreef Pitface het volgende:

[..]

Wat bedoel je met dat eerste? Dat de bank het er bij laat zitten? En hoe kunnen er afboekingen zijn geweest zonder dat ik betaald heb? Kun je dat even ophelderen voor me, please?
Een code 3 houdt in dat er afboekingen zijn gedaan. Dat houdt in dat de bank zelf heeft besloten (een deel van de) schuld niet te innen. Meestal is dit omdat de bank heeft vastgesteld dat er geen verhaalsmogelijkheden zijn. Daarom is de code 3 ook zo ongeveer de zwaarste codering, omdat een code 3 laat zien dat een financiële instelling ook daadwekelijk verliezen heeft geleden.
quote:
Ik zal de mail van de gemeentelijke kredietbank zeker uitdraaien en meenemen als ik de volgende keer op het postkantoor kom. Maar ik zal ook dat foldertje meenemen wat hier eerder als PDF is gepost en wat met geen woord rept over een stadsbank of kredietbank. Maar goed, dat formulier wat ik via hun heb aangevraagd lijkt ook aan te geven dat ik gegevens in moet vullen van de hulpverleningsinstantie en dat is gewoon simpelweg niet aan de orde.
Mocht het niet lukken op deze manier, zou je ze nog kunnen vragen bij welke hulpverleningsinstantie je terecht kunt wanneer er geen sprake is van actuele schulden.
pi_66197714
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 11:49 schreef Pitface het volgende:

[..]

Dus binnenlopen en expliciet vragen om een rekening zonder krediet, zoals hier wordt aangeraden, is eigenlijk zinloos? Je wordt altijd gecheckt?
Je wordt hoe dan ook gecheckt, dus het zal sowieso aan het licht komen. Hoe de bank er mee omgaat is echter iets dat niet dwingend is vastgelegd, al zullen de meeste banken het verzoek een rekening te openen afwijzen.
pi_66197747
Je zou overigens bij ASN kunnen proberen. Uit hun informatie:
quote:
Ik heb een achterstandsnotering bij het BKR. Kan ik dan wel een ASN Bankrekening openen?
Ja, dat kan. Het is u dan echter niet toegestaan om rood te staan op de ASN Bankrekening.
pi_66198089
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 14:20 schreef Alicey het volgende:
Je zou overigens bij ASN kunnen proberen. Uit hun informatie:
[..]

Bedankt voor het zoeken. Heb er wel een hard hoofd in dat de ASN Bank hem ook niet gaat worden. Uit diezelfde voorwaarden:

Hoe snel kan ik een ASN Bankrekening openen?
U kunt de ASN Bankrekening direct openen. Hiervoor heeft u uw geldige legitimatiebewijs, uw sofinummer en het rekeningnummer van uw huidige betaalrekening nodig. U krijgt direct het rekeningnummer in beeld; hierop kunt u de volgende werkdag al een storting doen. Het duurt ongeveer twee weken voordat u kunt betalen met ASN Online Bankieren en de ASN Wereldpas.

Zodat het er weer op neerkomt dat je ook al ergens anders een rekening moet hebben lopen. En dat heb ik dus niet.
pi_66198465
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 14:28 schreef Pitface het volgende:

[..]

Zodat het er weer op neerkomt dat je ook al ergens anders een rekening moet hebben lopen. En dat heb ik dus niet.
Je kunt ook zonder bestaande rekening een nieuwe rekening openen, het wordt alleen niet genoemd omdat het bij volwassenen zelden voorkomt.
Even bellen of langsgaan is de enige manier om antwoord te krijgen op je vragen.
pi_66201789
Ik vind het maar raar dat een bank je om deze reden als klant weigert?
Dat ze terughoudend zijn vanwege een (voormalige) BKR-notering is tot daar en toe en begrijpelijk, maar dan zou je toch gewoon een rekening kunnen openen waar je niet rood op kunt staan? Dat is voor de bank zonder ook maar een risico en gezien je geen fraudeverleden hebt snap ik dan ook niet waarom een bank je zou weigeren?
[quote]Op woensdag 26 november 2008 13:01 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Hier ben ik het echt volledig mee eens, TS is een weekdiertje ipb nachtdier. Echt een gebrek aan enige vorm van ruggengraat.[/quote]
pi_66202327
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 15:55 schreef nachtdier2 het volgende:
Ik vind het maar raar dat een bank je om deze reden als klant weigert?
Dat ze terughoudend zijn vanwege een (voormalige) BKR-notering is tot daar en toe en begrijpelijk, maar dan zou je toch gewoon een rekening kunnen openen waar je niet rood op kunt staan? Dat is voor de bank zonder ook maar een risico en gezien je geen fraudeverleden hebt snap ik dan ook niet waarom een bank je zou weigeren?
Dat was ook mijn gedachte, maar goed...
pi_66202996
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 14:28 schreef Pitface het volgende:

[..]

Bedankt voor het zoeken. Heb er wel een hard hoofd in dat de ASN Bank hem ook niet gaat worden. Uit diezelfde voorwaarden:

Hoe snel kan ik een ASN Bankrekening openen?
U kunt de ASN Bankrekening direct openen. Hiervoor heeft u uw geldige legitimatiebewijs, uw sofinummer en het rekeningnummer van uw huidige betaalrekening nodig. U krijgt direct het rekeningnummer in beeld; hierop kunt u de volgende werkdag al een storting doen. Het duurt ongeveer twee weken voordat u kunt betalen met ASN Online Bankieren en de ASN Wereldpas.

Je zou ze kunnen bellen en vragen of je ook klant kunt worden als je nog geen rekening hebt. Een beetje een vreemde voorwaarde, want als je je net vestigt in Nederland kan ik me ook zo voorstellen dat je geen bankrekening hebt..
pi_66204076
Ik heb ASN Bank net gebeld. Het blijkt dus niet mogelijk, aangezien je een huidige betaalrekening nodig hebt als eerste tegenrekening. Helaas...

Voorlopig heb ik mijn hoop gevestigd op Argenta. Daarnaast heb ik vanmiddag ook bericht gehad van de gemeentelijke kredietbank. Zij hebben mij een formulier toegestuurd wat ik zou kunnen gebruiken, wat nagenoeg overeenkomt met het formulier wat ik gekregen heb toen ik het adres in dat foldertje had gemaild. Wel zeiden ze erbij (en daar snap ik dan weer werkelijk waar helemaal niks van) dat banken er best bezwaar tegen zouden kunnen hebben als mijn aanvraag niet wordt ondersteund door een hulpverleningsinstantie. Maar ik heb sowieso nooit schuldhulpverlening (nodig) gehad en ben al jaren schuldenvrij! Met andere woorden...zat ik nu diep in de problemen, dan had ik waarschijnlijk aan dit formulier genoeg om een basisbankrekening te openen.

Maar goed, heb zowel dat foldertje, het aanvraagformulier van de gemeentelijke kredietbank alsmede dat formulier wat ik via dat NVB-foldertje heb gekregen uitgeprint en daarmee ga ik maar eens terug naar de Postbank Adviesbalie. Kijken wat ze me dan te vertellen hebben...
pi_66205092
Nou, je bent er zelf al achter dat de rekening die je nodig hebt een "basisbankrekening" heet ipv convenantregeling.
(jammer, heb ik voor niets gezocht )
Waarschijnlijk heb je dit formulier gekregen? (of iets wat er op lijkt)
Succes!
pi_66205159
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 17:18 schreef _Ophelia_ het volgende:
Nou, je bent er zelf al achter dat de rekening die je nodig hebt een "basisbankrekening" heet ipv convenantregeling.
(jammer, heb ik voor niets gezocht )
Waarschijnlijk heb je dit formulier gekregen? (of iets wat er op lijkt)
Succes!
Dat is exact het formulier wat ik vanmiddag van de gemeentelijke kredietbank heb gekregen. Het formulier, verkregen via die folder, is nagenoeg overeenkomstig. Enigszins andere opmaak, maar de in te vullen velden zijn hetzelfde.
  † In Memoriam † woensdag 18 februari 2009 @ 17:49:07 #48
21636 Feestkabouter
pi_66205996
als ik het zo nog eens doorlees:
is het misschien een idee om bij jou oude bank na te gaan of die A3-codering wel terecht is?
je zegt dat je heel je schuld hebt afbetaald.
2 mogelijkheden:
-je hebt alles afbetaald, de bank heeft 0,00 kwijtgescholden of als verlies genomen en ze hebben jou de verkeerde codering gegeven
-je denkt dat je alles hebt afbetaald, maar het is je nooit opgevallen dat de bank zelf ook bedragen heeft afgeboekt, als soort 'tegemoetkoming' of kwijtschelding (omdat ze denken dat het ze niet lukt om het volledige bedrag van je te vorderen.

nog een tip: vraag bij het BKR wat een A3-codering is.
niet dat ik de andere poster hier in dit topic niet wil vertrouwen, want dat wil ik wel, maar het lijkt me voor jou prettig om dat helemaal 100% zekerheid over te hebben.

ze gaan misschien zeuren dat je schriftelijk je BKR-status moet opvragen en dat dat geld kost, maar je moet gewoon zeggen: nee ik wil alleen weten wat A3 betekent.
pi_66207887
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 17:49 schreef Feestkabouter het volgende:

nog een tip: vraag bij het BKR wat een A3-codering is.
niet dat ik de andere poster hier in dit topic niet wil vertrouwen, want dat wil ik wel, maar het lijkt me voor jou prettig om dat helemaal 100% zekerheid over te hebben.

ze gaan misschien zeuren dat je schriftelijk je BKR-status moet opvragen en dat dat geld kost, maar je moet gewoon zeggen: nee ik wil alleen weten wat A3 betekent.
Dat staat ook gewoon op de website van het BKR
pi_66211489
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 16:50 schreef Pitface het volgende:
Ik heb ASN Bank net gebeld. Het blijkt dus niet mogelijk, aangezien je een huidige betaalrekening nodig hebt als eerste tegenrekening. Helaas...
Misschien een domme opmerking van mij, maar ik je OP vertel je dat je nu de bankrekening van je ouders gebruikt. Kan je die dan misschien invullen als tegenrekening? Je hoeft de tegenrekening maar 1x te gebruiken voor een eerste storting, daarna niet meer.
Desnoods toestemming vragen aan je ouders (of is dat een probleem).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')