Een bron: http://www.ad.nl/buitenla(...)rojecten_Afrika.htmlquote:Op maandag 25 mei 2009 00:08 schreef Zith het volgende:
[..]
Ten eerste, bron? Waarom zou men aan middelbare school denken als er geen eten is of water? Ten tweede spreek je jezelf tegen: Je noemt nu zelf voorbeelden waar ontwikkelingshulp voor jou efficient mee is, dus daar dus geld aan uit geven?
Ik vind microkredieten ook een goed idee, want het is ontwikkelingshulp met voorwaarden. En blijkbaar is dat het enige dat werkt. Maar het woord zegt het al: microkredieten. Zelfs met miljoenen microkredieten kom je niet aan de 4 miljard euro die per jaar door alleen NL al worden uitgegeven.quote:Op maandag 25 mei 2009 00:08 schreef Zith het volgende:
[..]
Klinkt leuk hoor, maar de redenering is fout. Inefficient =! contraproductief. De landbouwsubsidie is contraproductief voor de derdewereldlanden, de ontwikkelingshulp niet (maar wel ineffectief).*
* Daarmee bedoel ik de ontwikkelingshulp zoals hij in dit topic door de mensen die nuance aanbrachten uitgelegd is, dus niet het gratis voedsel uitgeven of de markt sturen.
[..]
Ten eerste, bron? Waarom zou men aan middelbare school denken als er geen eten is of water? Ten tweede spreek je jezelf tegen: Je noemt nu zelf voorbeelden waar ontwikkelingshulp voor jou efficient mee is, dus daar dus geld aan uit geven?
Ik denk dat er 2 redenen zijn voor ontwikkelingshulp:quote:Op maandag 25 mei 2009 07:56 schreef Zith het volgende:
En waarom zou men jaren willen of kunnen studeren als er geen water is of eten? Verder zou het trainen van 1 dorpeling al genoeg zijn geweest imo.
Zou POL(itiek) geen betere optie geweest zijn? Met de AEX of de kredietcrisis heeft het niet zoveel te maken in elk geval.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 12:08 schreef Netsplitter het volgende:
Zet 'm maar ff hier neer, wist niks beters.
En is ook niet als bashtopic ofzo bedoeld.
Ah, goed nieuws! Al jaren vraag ik me af waarom wij bakken met geld naar Afrika sturen, met als resultaat dat er nu 600 miljoen [i]meer[I] hongerige negertjes zijn dan 30 jaar geleden... Maar nu weet ik het: we verdienen er aan!quote:Op zondag 17 januari 2010 22:59 schreef PietjePuk007 het volgende:
*kick*
De schaamlap die grootschalige diefstal verhult
Verklaar je nader? Pas dit niet in het linkse "afhankelijk maken en houden" o.i.d.?quote:Op dinsdag 19 januari 2010 15:09 schreef Klopkoek het volgende:
Microkrediet is iets vreselijks. Dat moet eens gestopt worden.
Dacht ik ook, totdat ik erachter kwam wat voor rentepercentages op veel microkredieten zitten.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 15:43 schreef RemcoDelft het volgende:
Verklaar je nader? Pas dit niet in het linkse "afhankelijk maken en houden" o.i.d.?
Microkrediet is juist de enige vorm van ontwikkelingshulp die daadwerkelijk iets verbeterd.
Vertel!quote:Op dinsdag 19 januari 2010 15:58 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Dacht ik ook, totdat ik erachter kwam wat voor rentepercentages op veel microkredieten zitten.
Een rente van 20-30% is vrij normaal. Natuurlijk werkt geld geven ook niet, word keer op keer bewezen. Het zou zommaar kunnen dat het probleem (grotendeels) toch bij het volk zelf zit en deze er alleen uit kan komen als deze zich zelf er massaal voor inzet. Daar zijn natuurlijk een aantal musts aan verbonden, zoals politieke stabiliteit en educatie. Dit kunnen we wel bewerkstelligen door er voor te zorgen dat dergelijke landen geld ter beschikking hebben om een onafhankelijke politiemacht en militaire macht op te zetten en educatie te verlenen. Een betere oplossing zou ik niet weten en dan nog is het vooral aan de mensen zelf om zich ervoor in te zetten.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 16:02 schreef RemcoDelft het volgende:
Vertel!
En dan nog: geld cadeau geven werkt zeker niet!
Gezien de onbetrouwbaarheid van de geldlener is de rente toch niet eens zo gek?quote:Op dinsdag 19 januari 2010 16:11 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Een rente van 20-30% is vrij normaal. Natuurlijk werkt geld geven ook niet, word keer op keer bewezen. Het zou zommaar kunnen dat het probleem (grotendeels) toch bij het volk zelf zit en deze er alleen uit kan komen als deze zich zelf er massaal voor inzet. Daar zijn natuurlijk een aantal musts aan verbonden, zoals politieke stabiliteit en educatie. Dit kunnen we wel bewerkstelligen door er voor te zorgen dat dergelijke landen geld ter beschikking hebben om een onafhankelijke politiemacht en militaire macht op te zetten en educatie te verlenen. Een betere oplossing zou ik niet weten en dan nog is het vooral aan de mensen zelf om zich ervoor in te zetten.
Dat plus technologische ontwikkelingen is toch hetgene dat onze welvaart heeft gecreerd en blijft creeren.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 16:15 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Gezien de onbetrouwbaarheid van de geldlener is de rente toch niet eens zo gek?
Ik ben wel benieuwd of er ergens op aarde een voorbeeld is van een land waar democratie/geld/kennis/normen&waarden brengen daadwerkelijk tot verbetering heeft geleid...
Dat is sws wel normaal in ontwikkelingslanden ivm de inflatie. Zelfs in Suriname is 20% normaal.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 16:11 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Een rente van 20-30% is vrij normaal. [..].
Heb je wel eens bekeken tegen welke rente mensen daar bij lokale banken moeten lenen? Microkrediet helpt de marktwerking tot stand te brengen en de lokale banken te dwingen om redelijke rentes te vragen.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 15:58 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Dacht ik ook, totdat ik erachter kwam wat voor rentepercentages op veel microkredieten zitten.
Niet echt in verdiept eerlijk gezegd, viel me alleen op dat op microkredieten dergelijke percentages op zitten(vaak door hoge kosten). Enige data hoeveel lokale banken vragen?quote:Op dinsdag 19 januari 2010 16:19 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Heb je wel eens bekeken tegen welke rente mensen daar bij lokale banken moeten lenen?
Klopt, maar niemand heeft het ons opgelegd...quote:Op dinsdag 19 januari 2010 16:17 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Dat plus technologische ontwikkelingen is toch hetgene dat onze welvaart heeft gecreerd en blijft creeren.
Dat ben ik in de meeste gevallen met je eens, maar bepaalde vormen van krediet lijken me prima. Het lenen van geld aan kleine bedrijven is gewoon een winstgevende bezigheid voor Westerlingen en helpt het lokale bedrijfsleven. Lijkt me nooit verkeerd.quote:
Als je eens kijkt waarom die rente op microkredieten zo hoog is is het vaak niet om de inflatie te compenseren. Natuurlijk zit dat erbij inbegrepen maar is bij lange na niet de hoofdoorzaak.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 16:18 schreef capricia het volgende:
Dat is sws wel normaal in ontwikkelingslanden ivm de inflatie. Zelfs in Suriname is 20% normaal.
Oorzaak ligt in enorme valuta-risico's (denk aan Zimbabwe) en de daaraan verbonden kosten, plus het vrij hoge percentage van 'defaults'. Da's gewoon een feit. Geld lenen bij Wehkamp.nl kost ook bijna 20%.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 16:26 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Als je eens kijkt waarom die rente op microkredieten zo hoog is is het vaak niet om de inflatie te compenseren. Natuurlijk zit dat erbij inbegrepen maar is bij lange na niet de hoofdoorzaak.
Dat heb ik ook al aangegeven door de hoge kosten die gemaakt moeten worden. Feit is en blijft dat een hoop lokale ondernemers grote moeite mee hebben om (bij een rente van 30% en inflatie van 10%) om de reele rente van 20% door te berekenen in de producten. In de westerse wereld lukt het veel bedrijven al niet om een reele rente van 3% of hoger door te berekenen laat staan 20%. Het maakt de lokale ondernemers toch vaak slaaf aan de bank.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 16:28 schreef Drive-r het volgende:
Oorzaak ligt in enorme valuta-risico's (denk aan Zimbabwe) en de daaraan verbonden kosten, plus het vrij hoge percentage van 'defaults'. Da's gewoon een feit. Geld lenen bij Wehkamp.nl kost ook bijna 20%.
Dat kan je moeilijk zo zien. Die 10% inflatie moeten ze elke keer doorberekenen, maar de hoge kosten van financiering zit in principe in de gehele economie van een land. Voor iedereen is de opportunity cost of capital immers hoog. Uiteindelijk zijn ze bij de lokale bank vaak meer dan 100% rente per jaar kwijt, dat werkt helemaal lastig. Je kunt wel tegen 5% gaan uitlenen, maar dan maak je zelf zwaar verlies en houdt het ook snel op.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 16:33 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Dat heb ik ook al aangegeven door de hoge kosten die gemaakt moeten worden. Feit is en blijft dat een hoop lokale ondernemers grote moeite mee hebben om (bij een rente van 30% en inflatie van 10%) om de reele rente van 20% door te berekenen in de producten. In de westerse wereld lukt het veel bedrijven al niet om een reele rente van 3% of hoger door te berekenen laat staan 20%. Het maakt de lokale ondernemers toch vaak slaaf aan de bank.
Men kan beter sparen, ook al duurt dat jaren, dan te beginnen aan een dergelijk krediet. Zowel een banklening als een microkrediet. Het is waar dat de opportunity cost voor iedereen hetzelfde zijn, maar daarom niet makkelijke terug te verdienen. Natuurlijk zijn er lokale ondernemers die hierdoor een langdurig goedlopende zaak beginnen hierdoor, maar meestal is de schuldnemer uiteindelijk beter af zonder microkrediet.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 16:46 schreef Drive-r het volgende:
Dat kan je moeilijk zo zien. Die 10% inflatie moeten ze elke keer doorberekenen, maar de hoge kosten van financiering zit in principe in de gehele economie van een land. Voor iedereen is de opportunity cost of capital immers hoog. Uiteindelijk zijn ze bij de lokale bank vaak meer dan 100% rente per jaar kwijt, dat werkt helemaal lastig. Je kunt wel tegen 5% gaan uitlenen, maar dan maak je zelf zwaar verlies en houdt het ook snel op.
Ik ben het daar simpelweg niet helemaal mee eens. Een lening van 30% in een omgeving van 10% is dus een reële rente van 20%. Natuurlijk is dat wat hoger dan normaal, maar dat zijn in principe marges in meeste MKB aldaar ook.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 16:55 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Men kan beter sparen, ook al duurt dat jaren, dan te beginnen aan een dergelijk krediet. Zowel een banklening als een microkrediet. Het is waar dat de opportunity cost voor iedereen hetzelfde zijn, maar daarom niet makkelijke terug te verdienen. Natuurlijk zijn er lokale ondernemers die hierdoor een langdurig goedlopende zaak beginnen hierdoor, maar meestal is de schuldnemer uiteindelijk beter af zonder microkrediet.
Helemaal mee eens, ik denk dat dit ook het grote probleem van microkredieten veroorzaakt en de reden waarom het vaak slecht afloopt. Uit de hele documentaire komt nog eens naar voren dat de schuldnemers helemaal niet weten waar ze aan beginnen en vaak geen solide business plan hebben. Als men hier beter op zouden letten zouden een hoop kosten bespaard kunnen worden, wat leid tot een lagere rente(en daarmee het makkelijker doorbereken en betalen van die rente).quote:Op dinsdag 19 januari 2010 17:00 schreef Drive-r het volgende:
Het punt is meer dat er vaak genoeg microkrediet wordt versterkt tegen kosten die een onderneming niet kan dragen. Dat heeft te maken met het feit dat organisaties het geld te makkelijk beschikbaar maken en daarmee eigenlijk een marktwerking verhinderen. Het is stimulatie van lenen, in plaats van het faciliteren van lenen. Op zich is met microkrediet niks mis, de uitvoering is slecht.
Dat is het voordeel van sites zoals myC4.com. Die hebben lokale partners die de business plannen checken en vervolgens voorleggen aan individuele investeerders (zoals ikquote:Op dinsdag 19 januari 2010 17:27 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, ik denk dat dit ook het grote probleem van microkredieten veroorzaakt en de reden waarom het vaak slecht afloopt. Uit de hele documentaire komt nog eens naar voren dat de schuldnemers helemaal niet weten waar ze aan beginnen en vaak geen solide business plan hebben. Als men hier beter op zouden letten zouden een hoop kosten bespaard kunnen worden, wat leid tot een lagere rente(en daarmee het makkelijker doorbereken en betalen van die rente).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |