Kan me voorstellen. Zes procent is veel euro's op zo'n aankoopbedrag. Die moet je eerst weer zien terug te krijgen met een waardesijging voordat je weer kiet speelt.quote:Op donderdag 19 februari 2009 16:24 schreef Blik het volgende:
[..]
helaas inderdaad. Als dat gaat gebeuren nu, voel ik me zeker wel genaaid
Je hebt jezelf genaaid door nu een huis te kopenquote:Op donderdag 19 februari 2009 16:24 schreef Blik het volgende:
[..]
helaas inderdaad. Als dat gaat gebeuren nu, voel ik me zeker wel genaaid
Absoluut niet. Ik woonde in een kleine studio van 40 M2 met 2 personen. Nu woon ik dadelijk in een supermooi nieuw huis van 140 m2.quote:Op donderdag 19 februari 2009 16:57 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Je hebt jezelf genaaid door nu een huis te kopen
Ach ja, zolang je de hypotheek kan betalen en woont waar je wil wonen is er ook niet zoveel aan de hand, gewoon genieten van je huis en lekker doorgaan met je leven zonder je elke dag over de actuele markt in te lezen. Maar ik zou er persoonlijk toch niet voor kiezen om juist nu een huis in NL te kopen hoor.quote:Op donderdag 19 februari 2009 17:06 schreef Blik het volgende:
[..]
Absoluut niet. Ik woonde in een kleine studio van 40 M2 met 2 personen. Nu woon ik dadelijk in een supermooi nieuw huis van 140 m2.
Ik had mezelf genaaid door daar te blijven wonen.
Het is een huis waar ik waarschijnlijk wel 10 jaar blijf wonen, het kan me geen drol schelen of de waarde een paar procenten omlaag gaan in het komend jaar. En soms heb je geen keus, nog langer in een studio wonen is geen optie. Huren in Utrecht is helemaal geen optie.quote:Op donderdag 19 februari 2009 17:12 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Ach ja, zolang je de hypotheek kan betalen en woont waar je wil wonen is er ook niet zoveel aan de hand, gewoon genieten van je huis en lekker doorgaan met je leven zonder je elke dag over de actuele markt in te lezen. Maar ik zou er persoonlijk toch niet voor kiezen om juist nu een huis in NL te kopen hoor.
Idd, je weet precies waar je de komende tijd aan toe bent wat betreft maandlasten. Geen verassingen voor jou en je hebt het huis dat je wilt.quote:Op donderdag 19 februari 2009 17:18 schreef Blik het volgende:
[..]
Het is een huis waar ik waarschijnlijk wel 10 jaar blijf wonen, het kan me geen drol schelen of de waarde een paar procenten omlaag gaan in het komend jaar. En soms heb je geen keus, nog langer in een studio wonen is geen optie. Huren in Utrecht is helemaal geen optie.
Dit wordt eind maart bekend gemaakt.quote:Op donderdag 19 februari 2009 19:39 schreef Stansfield het volgende:
Wanneer worden die mogelijke plannen precies bekend gemaakt?
Dat denk ik ook. En dit is relatief ongunstig voor de babyboomers die al een enorm vermogen hebben kunnen opbouwen dankzij de HRA, en gunstig voor zowel de starters als de doorstromers omdat de huizenmarkt weer in beweging komt. Rechtvaardig genoeg lijkt me.quote:Op donderdag 19 februari 2009 19:30 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Idd, je weet precies waar je de komende tijd aan toe bent wat betreft maandlasten. Geen verassingen voor jou en je hebt het huis dat je wilt.
Denk overigens ook dat een eventuele afschaffing gepaard zal gaan met een beperking in de HRA. Met name de hogere inkomens zullen wat HRA moeten inleveren zodat de starters geen overdracht belasting en wel nog HRA krijgen. Dit om de doorstroom te verbeteren.
Ik kan me niet voorstellen dat nieuwbouw wordt vrijgesteld van overdrachtsbelasting, bij nieuwbouw is 6 % BTW geheel rechtvaardig, dat hebben alle producten.quote:Op donderdag 19 februari 2009 17:06 schreef Blik het volgende:
[..]
Absoluut niet. Ik woonde in een kleine studio van 40 M2 met 2 personen. Nu woon ik dadelijk in een supermooi nieuw huis van 140 m2.
Het is "nieuw", opgeleverd in 2007.quote:Op donderdag 19 februari 2009 20:41 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik kan me niet voorstellen dat nieuwbouw wordt vrijgesteld van overdrachtsbelasting, bij nieuwbouw is 6 % BTW geheel rechtvaardig, dat hebben alle producten.
Voor tweedehands producten is een heffing wel vrij uniek voor de woningmarkt.
Geld uitgeven voor keuken en badkamer zijn waardeverhogende uitgaves. Dat kun je van overdrachtsbelasting en renteverlies nou niet echt zeggen. Je extra kosten voor een nieuwbouw woning zijn volgens mij rond de 5% a 6%. Bij bestaande bouw 9% a 10%.quote:Op donderdag 19 februari 2009 21:56 schreef capricia het volgende:
Nieuwbouw VON of bestaandebouw KK maakt in de praktijk niet zo heel veel uit. Je bent uiteindelijk ongeveer hetzelfde kwijt. Immers bij nieuwbouw (is mijn ervaring) moet je nog wat geld voor je keuken en badkamer uitgeven, en niet te vergeten(!!!) heb je renteverlies tijdens de bouw.
Want bij iedere mijlpaal tijdens de bouw krijg je een factuur van de bouwer. Net zolang tot ze gaan opleveren...dan krijg je de laatste factuur.
Al met al gaat het om ongeveer de zelfde bedragen...
Een zinnetje dat je in menig brochure tegen komt:quote:Op donderdag 19 februari 2009 12:28 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Nee hoor. Zodra die belasting eraf gaat, kun je meteen 6% minder bieden op de verkoopprijs. De belasting hoeft immers niet meer terug te komen bij de verkoper.
Valt wel mee hoe ongunstig dat voor de babyboomers is. Zoals je zegt: die babyboomers hebben een vermogen opgebouwd en hun huizen voor lagere prijzen gehaald. Voor hen is de HRA geen noodzaak. Die kunnen vaak per direct hun gehele hypotheek aflossen. Het betekent alleen voor de banken minder hypotheek inkomsten omdat de HRA niet meer direct bij ze uitkomt. Want, voor een individu is aflossen of niet aflossen dankzij de HRA vrijwel gelijk (voornamelijk afhankelijk van de hypotheekrente en de belastingschaal van het persoon), maar voor de bank is HRA cashen.quote:Op donderdag 19 februari 2009 20:32 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat denk ik ook. En dit is relatief ongunstig voor de babyboomers die al een enorm vermogen hebben kunnen opbouwen dankzij de HRA, en gunstig voor zowel de starters als de doorstromers omdat de huizenmarkt weer in beweging komt. Rechtvaardig genoeg lijkt me.
In principe niet. Die uitgaves zijn enkel waardeverhogend wanneer de volgende bewoner jouw keuzes ook mooi vind. Het zijn zeker uitgaven die het woongenot (ernstig) verhogenquote:Op donderdag 19 februari 2009 22:49 schreef Blik het volgende:
[..]
Geld uitgeven voor keuken en badkamer zijn waardeverhogende uitgaves.
Bedoel je dan een openingsbod van -26% of -14%?quote:Op vrijdag 20 februari 2009 08:41 schreef Doc het volgende:
[..]
Een zinnetje dat je in menig brochure tegen komt:
- Indien van toepassing is het voordeel overdrachtsbelasting voor verkoper
Wat in houdt dat je gewoon nog eens 6% extra van de prijs af haalt van de -20% waarmee je start bij je eerste bod, maar toch ...
Afhankelijk van hoe graag je het huis wil hebben, maar ik bedoelde -26%quote:Op vrijdag 20 februari 2009 08:49 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Bedoel je dan een openingsbod van -26% of -14%?
Ik vond je zin ietwat verwarrend, vandaar de vraag.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 08:49 schreef Doc het volgende:
[..]
Afhankelijk van hoe graag je het huis wil hebben, maar ik bedoelde -26%
Mmmm... ze zullen dat toch echt gefaseerd moeten doen, plotseling de overdrachtsbelasting en HRA afschaffen. Direct afschaffen van de HRA zal veel mensen diep in de financiele problemen brengen.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 08:51 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
Ik vond je zin ietwat verwarrend, vandaar de vraag.Maar u is het helder.
Hopen dat de regering snel wat doet aan de overdrachtsbelasting en de HRA. Die 2 kun je 1 op 1 verlagen. De inkomsten die ze dan missen van de overdracht, kunnen ze compenseren met de HRA uitgaven.
Wel grappig hoe een stimulerende maatregel nu als fundament gezien wordt.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 09:05 schreef xenobinol het volgende:
Direct afschaffen van de HRA zal veel mensen diep in de financiele problemen brengen.
Het probleem met zo'n stimulerende maatregel is dat mensen het eerst gaan zien als een mooie premie om mogelijk een huis te gaan kopen, later in het proces werd het noodzaak om uberhaupt je woning te kunnen financieren. Ik ben zwaar tegenstander van de HRA, maar over een periode van 3 jaar afschrijven is gewoon onrealistisch, dat gaan veel huiseigenaren niet trekken. Die zijn zo onverstandig geweest om zich vol te laden met schuld, stom natuurlijk. Maar dit gaat wel een maatschappelijke impact hebben. We zouden natuurlijk de banken kunnen verplichten de rente voor deze hypotheekhouders te verlichten en dan de HRA af te schaffen. De banken zijn immers net zo debet aan dit probleem. De prijzen voor nieuwe woningen kan dan gecorrigeerd worden en de huidige generatie kan in zijn woning blijven, verkopen zonder verlies te nemen is dan natuurlijk voor de meeste woningbezitters geen optie, maar ja.... beter dat dan op straat komen te staan, lijkt mij.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 09:18 schreef g0dz0r het volgende:
Wel grappig hoe een stimulerende maatregel nu als fundament gezien wordt.
Gefaseerd afschaffen is uitstel van executie, woon je nu te duur dan woon je over een paar jaar ook nog te duur.
Stel de maatregelen nu in werking met een overgangsperiode van een jaar of 3, wordt even doorbijten/billen knijpen voor een deel van de huizenbezitters maar dat risico zijn ze wel zelf aangegaan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |