abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 23 mei 2012 @ 14:28:45 #226
343757 BorisDeLul
Komt hier niet meer
pi_111926690
Momenteel het Shot and Pike-tijdperk (plm 1500 - 1700)... vorig weekend zelfs bijna letterlijk, in Heiligerlee, want daar was een re-enactment ter ere van de beroemde slag in 1568. *O*

In het re-enactmentkamp heb ik nog het boek Wapenhandelinghe van Roers Musquetten ende Spiessen gekocht, helaas in het Engels vertaald, allicht wel met de prenten van Jacob de Gheijn.

Heb tevens vele geschiedenisboeken thuis staan, variërend van de Eerste en Tweede Wereldoorlog, de Napoleontische oorlogen, koning Lodewijk Napoleon tot de geschiedenis van de vesting/stad Groningen.

Leuk forum, ga hier rondhangen denk ik. :)
pi_111946827
quote:
7s.gif Op woensdag 23 mei 2012 14:28 schreef BorisDeLul het volgende:
Momenteel het Shot and Pike-tijdperk (plm 1500 - 1700)... vorig weekend zelfs bijna letterlijk, in Heiligerlee, want daar was een re-enactment ter ere van de beroemde slag in 1568. *O*

In het re-enactmentkamp heb ik nog het boek Wapenhandelinghe van Roers Musquetten ende Spiessen gekocht, helaas in het Engels vertaald, allicht wel met de prenten van Jacob de Gheijn.

Heb tevens vele geschiedenisboeken thuis staan, variërend van de Eerste en Tweede Wereldoorlog, de Napoleontische oorlogen, koning Lodewijk Napoleon tot de geschiedenis van de vesting/stad Groningen.

Leuk forum, ga hier rondhangen denk ik. :)
Dit is mss ook wel wat voor jou, en ook voor anderen in dit topic denk ik zo ;)
A.s. maandag:

...........s Middags zal er een indrukwekkende historische stoet over de kasseien van Thorn trekken, waardoor de tijden van weleer voor even zullen herleven. Meer dan duizend figuranten, zoals ridders, steltenlopers, gardisten, schutterijen, vendelzwaaiers, pipers, narren, muzikanten zullen door Thorn paraderen. Tientallen rijtuigen met originele aanspanning zullen de Koninklijke Hoogheden vervoeren. Jachtgezelschappen, napoleontroepen, huzaren, kanonnen, saluutbatterijen en artillerie te paard maken er een waar spektakel van en zullen de vele duizenden bezoekers in vorstelijke en historische sferen brengen

Historische veldslag
Op het einde van de middag zal er op de landerijen nabij kasteel hoeve de Grote Hegge een spectaculaire historische veldslag plaatsvinden. Deze zal Thorn op haar grondvesten doen trillen en laten opgaan in de kruitdampen van de bulderende kanonnen. Op deze prachtige locatie zullen diverse historische gezelschappen hun kampementen opslaan en demonstraties verzorgen...........

Grootste historische staatsbezoek ooit ('Beleef Vorstelijk Thorn')
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  donderdag 24 mei 2012 @ 16:45:34 #228
188426 famousje
Nemo me impune lacessit
pi_111975364
Stukje uit "Mein Kampf" gelezen vandaag.
http://ia700306.us.archiv(...)igeBewerking/ned.pdf

pi_112081073
-1933-1945 periode NS-Duitsland, zowel politiek als militair gezien, zeer interessant. Het is ongelofelijk wat dat gezagsgetrouwe volkje (daarbij te beseffen dat ze numeriek in de minderheid waren ) gepresteerd heeft.

-Amerikaanse burgeroorlog en haar veldslagen.

-Samurai, de krijgers uit het oude Japan.

-Het Romeinse rijk op haar hoogtepunt.

[ Bericht 7% gewijzigd door tuinworm op 27-05-2012 09:37:39 ]
pi_112081927
Ik verbaas me ook nog steeds dat Duitsland zo sterk heeft kunnen worden. Ze hadden echt een super goed leger.
There are only 151 Pokémon.
pi_112129190
Ik bevind me momenteel vooral in de Duitse Romantiek, vanwege mijn scriptie. Ook ben ik bezig met de geschiedenis van de Vikingen. Dat heeft met een ander essay te maken (over de Vikingen in Groenland), maar sowieso vind ik het hele onderwerp ´Vikingen´ erg interessant. En tot slot verdiep ik me momenteel wat meer in de geschiedenis van de Rote Armee Fraktion, omdat ik daar tot nu toe eigenlijk verbazingwekkend weinig over wist.
pi_112130240
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2012 16:10 schreef takkfyrir het volgende:
Ik bevind me momenteel vooral in de Duitse Romantiek, vanwege mijn scriptie. Ook ben ik bezig met de geschiedenis van de Vikingen. Dat heeft met een ander essay te maken (over de Vikingen in Groenland), maar sowieso vind ik het hele onderwerp ´Vikingen´ erg interessant. En tot slot verdiep ik me momenteel wat meer in de geschiedenis van de Rote Armee Fraktion, omdat ik daar tot nu toe eigenlijk verbazingwekkend weinig over wist.
Vikingen zijn zeker interessant. Het is dat ik mijn boeken daarover pasgeleden verkocht heb...

Rote Armee Fraktion zou ik me ook eens in moeten verdiepen.

En over Duitse Romantiek gesproken... ik ben weer helemaal into Beethoven en Wagner. Ook een stukje geschiedenis, toch?
pi_112133694
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2012 16:40 schreef Gewas het volgende:

[..]

Vikingen zijn zeker interessant. Het is dat ik mijn boeken daarover pasgeleden verkocht heb...

Rote Armee Fraktion zou ik me ook eens in moeten verdiepen.

En over Duitse Romantiek gesproken... ik ben weer helemaal into Beethoven en Wagner. Ook een stukje geschiedenis, toch?
Wagner zeker, vind ik. Over Beethoven weet ik, behalve zijn bekendste stukken, eigenlijk niet zoveel. Wagner sluit in ieder geval goed aan bij mijn scriptie. ;) Mijn scriptie gaat (heel erg simpel gezegd) over de Duitse belangstelling voor het Noorden in de Romantiek. Wagner komt niet aan bod in de scriptie, omdat ik anders met het aantal woorden in de knoei zou komen. Maar hij was ook geïnteresseerd in het Noorden, wat bijvoorbeeld blijkt uit Der Ring des Nibelungen. Die was voornamelijk op IJslandse saga´s gebaseerd. :)
  maandag 4 juni 2012 @ 19:30:28 #234
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_112437535
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 17:35 schreef yvonne het volgende:

[..]

^O^

[..]

^O^
Weet jij hier toevallig nog een boeiend boek over? Hoeft niet per se Nederlandstalig.
pi_112554681
Jaren 50 tot nu.
Op donderdag 8 november 2012 20:51 schreef Dj_Day-V het volgende:
Door PSV spelen jullie nu CL :') !
  woensdag 13 juni 2012 @ 02:20:27 #236
230345 conobram
is neit lam
pi_112822139
Op dit moment ben ik bezig met het lezen van het hele repertoire van Primo Levi. Vooral de neutrale benadering van het kampleven in 'Is dit een mens?' vind ik erg indrukwekkend. Daarnaast vind ik het boek over zijn vertrek uit Auschwitz na de bevrijding en zijn trektocht door Rusland en Europa op weg naar huis prachtig om te lezen. Laatste boek wat ik van hem gelezen heb is de verdronkenen en de geredden waarin hij een aantal aspecten van het kampleven nader omschrijft en wat ideeën loslaat.

Komende maanden ga ik me bezig houden met het lezen van meer boeken van overlevenden van de Shoah om me zo nog verder te verdiepen. En een breder beeld te krijgen van de ervaringen van deze mensen zowel tijdens als na hun kampervaring.
  woensdag 13 juni 2012 @ 17:45:54 #237
111528 Viajero
Who dares wins
pi_112846257
Het Midden Oosten, vooral vanaf zo rond 1850, maar ook daarvoor.

Amerika. Noord en Zuid, vanaf 1492.

Maar ook veel andere gebieden en periodes trekken af en toe mijn aandacht. Ik ben op dit moment De Prins van Macchiavelli aan het lezen, mijn laatst gelezen boek was King Leopold's Ghost (over de kolonialie geschiedenis van Congo) en het volgende boek waarschijnlijk of Vom Kriege (Clausewitz) of Hell's Gorge (over het Panama kanaal).
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_112852439
Ben de Goddelijke komedie van Dante aan het lezen en dat heeft de interesse voor die periode weer aangewakkerd, en dan dus het hele gedoe om het HRE, de paus, de Italiaanse stadstaten en de eerste tekenen van de renaissance...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_112891899
quote:
1s.gif Op zondag 27 mei 2012 09:29 schreef tuinworm het volgende:
-1933-1945 periode NS-Duitsland, zowel politiek als militair gezien, zeer interessant. Het is ongelofelijk wat dat gezagsgetrouwe volkje (daarbij te beseffen dat ze numeriek in de minderheid waren ) gepresteerd heeft.

-Amerikaanse burgeroorlog en haar veldslagen.

-Samurai, de krijgers uit het oude Japan.

-Het Romeinse rijk op haar hoogtepunt.
Politicologische literatuur daarover is ook interessant. Jack Snyder - From Voting to Violence bijvoorbeeld.
  vrijdag 13 juli 2012 @ 11:34:39 #240
367167 Poepje-miauw
miauwww, rrrraauw!
pi_114146225
De 'oorspronkelijke geschiedenis' van Afrika, vóór de koloniale geschiedenis dus. :)
Poepje miauw, kom eens gauw
bruin substantie lekker rauw
Eet ik snel lekker weg
en andere visjes hebben lekker pech!
  vrijdag 13 juli 2012 @ 11:38:45 #241
111528 Viajero
Who dares wins
pi_114146412
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 11:34 schreef Poepje-miauw het volgende:
De 'oorspronkelijke geschiedenis' van Afrika, vóór de koloniale geschiedenis dus. :)
Ah, toen iedereen daar nog in harmonie met de natuur en met elkaar leefde, en westerse uitvindingen als geweld, honger, oorlog en slavernij daar nog onbekend waren.

Mooie tijden *O*
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  vrijdag 13 juli 2012 @ 11:42:03 #242
367167 Poepje-miauw
miauwww, rrrraauw!
pi_114146548
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 11:38 schreef Viajero het volgende:

[..]

Ah, toen iedereen daar nog in harmonie met de natuur en met elkaar leefde, en westerse uitvindingen als geweld, honger, oorlog en slavernij daar nog onbekend waren.

Mooie tijden *O*
Ik vind het jammer dat daar heel weinig over bekend is. Volgens velen begint de geschiedenis van Afrika pas vanaf het kolonialisme, terwijl Afrika toch zeker een mooie geschiedenis daarvoor heeft gekend.
Eet ik snel lekker weg
  vrijdag 13 juli 2012 @ 11:44:36 #243
111528 Viajero
Who dares wins
pi_114146684
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 11:42 schreef Poepje-miauw het volgende:

[..]

Ik vind het jammer dat daar heel weinig over bekend is. Volgens velen begint de geschiedenis van Afrika pas vanaf het kolonialisme, terwijl Afrika toch zeker een mooie geschiedenis daarvoor heeft gekend.
Absoluut. Als we Egypte en Ethiopie even niet meerekenen hadden ze echter geen geschreven taal, vandaar dat we helaas weinig weten, en veel van wat we weten uit contacten met Europeanen komt.

Ashanti, Kikongo, Great Zimbabwe, Timbouctou, allemaal zeer fascinerend inderdaad. ^O^
  vrijdag 13 juli 2012 @ 12:22:40 #244
367167 Poepje-miauw
miauwww, rrrraauw!
pi_114148406
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 11:44 schreef Viajero het volgende:

[..]

Absoluut. Als we Egypte en Ethiopie even niet meerekenen hadden ze echter geen geschreven taal, vandaar dat we helaas weinig weten, en veel van wat we weten uit contacten met Europeanen komt.

Ashanti, Kikongo, Great Zimbabwe, Timbouctou, allemaal zeer fascinerend inderdaad. ^O^
Inderdaad, al vind ik dat Afrikanen dat zelf in stand hadden moeten houden. Een goed voorbeeld is Zimbabwe, dat had echt een rijke geschiedenis, en kijk nu eens ... ;(

Maar jij woont in zuid-amerika toch? houden ze daar de mooie geschiedenis wel in stand?
Eet ik snel lekker weg
  vrijdag 13 juli 2012 @ 12:51:14 #245
111528 Viajero
Who dares wins
pi_114149559
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 12:22 schreef Poepje-miauw het volgende:

[..]

Inderdaad, al vind ik dat Afrikanen dat zelf in stand hadden moeten houden. Een goed voorbeeld is Zimbabwe, dat had echt een rijke geschiedenis, en kijk nu eens ... ;(

Maar jij woont in zuid-amerika toch? houden ze daar de mooie geschiedenis wel in stand?
Nee, helaas niet, maar ik kom er wel af en toe. Over het algemeen wordt de geschiedenis daar vrij redelijk in stand gehouden, hoewel er wel problemen zijn met de illegale handel in archeologische schatten.
  vrijdag 13 juli 2012 @ 13:05:14 #246
367167 Poepje-miauw
miauwww, rrrraauw!
pi_114150057
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 12:51 schreef Viajero het volgende:

[..]

Nee, helaas niet, maar ik kom er wel af en toe. Over het algemeen wordt de geschiedenis daar vrij redelijk in stand gehouden, hoewel er wel problemen zijn met de illegale handel in archeologische schatten.
Vooral de Mayacultuur is daar groot of niet ... mijn zus komt uit latijns-amerika. Ik zou ook wel eens die kant op willen. :)

Waar kom je vooral in Z-amerika?
Eet ik snel lekker weg
  vrijdag 13 juli 2012 @ 13:14:39 #247
111528 Viajero
Who dares wins
pi_114150457
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 13:05 schreef Poepje-miauw het volgende:

[..]

Vooral de Mayacultuur is daar groot of niet ... mijn zus komt uit latijns-amerika. Ik zou ook wel eens die kant op willen. :)

Waar kom je vooral in Z-amerika?
Mayas, Azteken, Incas, en nog een boel andere oude culturen. Ik kan je een reis daarheen zeker aanraden ^O^

Let trouwens op het verschil tussen Latijns Amerika en Zuid Amerika :)
  vrijdag 13 juli 2012 @ 14:29:03 #248
367167 Poepje-miauw
miauwww, rrrraauw!
pi_114153751
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 13:14 schreef Viajero het volgende:

[..]

Mayas, Azteken, Incas, en nog een boel andere oude culturen. Ik kan je een reis daarheen zeker aanraden ^O^

Let trouwens op het verschil tussen Latijns Amerika en Zuid Amerika :)
Is zuid-amerika dan geen Latijns-amerika? of behoort alleen Midden-amerika daar toe. Je schijnt daar ook goed te kunnen feesten :P
Eet ik snel lekker weg
  vrijdag 13 juli 2012 @ 14:35:56 #249
111528 Viajero
Who dares wins
pi_114154051
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:29 schreef Poepje-miauw het volgende:

[..]

Is zuid-amerika dan geen Latijns-amerika? of behoort alleen Midden-amerika daar toe. Je schijnt daar ook goed te kunnen feesten :P
Latijns Amerika bestaat uit de Spaans of Portugees sprekende landen in Amerika. Noord Amerika (Mexico, en in sommige definities ook VS staten als Florida, California, New Mexico en Texas), Midden Amerika, Caribisch gebied en Zuid Amerika.

Guyana, Suriname en Frans Guyana zijn dus wel in Zuid Amerika, maar niet in Latijns Amerika. Mexico is wel in Latijns Amerika, maar niet in Zuid Amerika.

En ja, je kan daar fantastisch feesten. Mijn persoonlijke favorieten qua feesten zijn Colombia en Brasil *O*
pi_114154211
quote:
1s.gif Op maandag 16 februari 2009 23:12 schreef Triggershot het volgende:
Waar in de geschiedenis zitten jouw interesses, studiegebied momenteel? Wat interesseert jou en waarom?

Ik zit momenteel in de middeleeuwen, al een lange tijd om eerlijk te zijn. Met name de verhoudingen tussen 'Oost en West', de oorlogen, demonisering van beide partijen. Het is voor mij vooral interessant omdat ik twee achtergronden deel en als ik nu kijk met wat er allemaal gebeurt zie ik de geschiedenis zich herhalen. Denk dat het me vooral aanspreekt omdat ik het als een beetje geschiedenis in het heden zie en het heeft natuurlijk veel invloed gehad op ons vandaag de dag, waar we zijn, wat we hebben bereikt en hoe.

Waar ben jij en waarom? :)
Altijd al een grote belangstelling gehad voor de Victoriaanse tijd, maar ook zeker weten voor de islamitische wereld toen die opbloeide :) Vooral die duizend-en-een-nacht cultuur die je bij Fata Morgana ziet in de Efteling. De markten, het oosterse eten, de decoratieve potten, kannen en kelken. De mensen, de dure, kleurrijke, geborduurde en fluwelen kleren. De kamelen en de danseressen. Het mooie oosterse meubilair, maar vooral de warme, blije sfeer die je ziet in de Fata Morgana in de Efteling. :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')