Dit is mss ook wel wat voor jou, en ook voor anderen in dit topic denk ik zoquote:Op woensdag 23 mei 2012 14:28 schreef BorisDeLul het volgende:
Momenteel het Shot and Pike-tijdperk (plm 1500 - 1700)... vorig weekend zelfs bijna letterlijk, in Heiligerlee, want daar was een re-enactment ter ere van de beroemde slag in 1568.
In het re-enactmentkamp heb ik nog het boek Wapenhandelinghe van Roers Musquetten ende Spiessen gekocht, helaas in het Engels vertaald, allicht wel met de prenten van Jacob de Gheijn.
Heb tevens vele geschiedenisboeken thuis staan, variërend van de Eerste en Tweede Wereldoorlog, de Napoleontische oorlogen, koning Lodewijk Napoleon tot de geschiedenis van de vesting/stad Groningen.
Leuk forum, ga hier rondhangen denk ik.
Vikingen zijn zeker interessant. Het is dat ik mijn boeken daarover pasgeleden verkocht heb...quote:Op maandag 28 mei 2012 16:10 schreef takkfyrir het volgende:
Ik bevind me momenteel vooral in de Duitse Romantiek, vanwege mijn scriptie. Ook ben ik bezig met de geschiedenis van de Vikingen. Dat heeft met een ander essay te maken (over de Vikingen in Groenland), maar sowieso vind ik het hele onderwerp ´Vikingen´ erg interessant. En tot slot verdiep ik me momenteel wat meer in de geschiedenis van de Rote Armee Fraktion, omdat ik daar tot nu toe eigenlijk verbazingwekkend weinig over wist.
Wagner zeker, vind ik. Over Beethoven weet ik, behalve zijn bekendste stukken, eigenlijk niet zoveel. Wagner sluit in ieder geval goed aan bij mijn scriptie.quote:Op maandag 28 mei 2012 16:40 schreef Gewas het volgende:
[..]
Vikingen zijn zeker interessant. Het is dat ik mijn boeken daarover pasgeleden verkocht heb...
Rote Armee Fraktion zou ik me ook eens in moeten verdiepen.
En over Duitse Romantiek gesproken... ik ben weer helemaal into Beethoven en Wagner. Ook een stukje geschiedenis, toch?
Politicologische literatuur daarover is ook interessant. Jack Snyder - From Voting to Violence bijvoorbeeld.quote:Op zondag 27 mei 2012 09:29 schreef tuinworm het volgende:
-1933-1945 periode NS-Duitsland, zowel politiek als militair gezien, zeer interessant. Het is ongelofelijk wat dat gezagsgetrouwe volkje (daarbij te beseffen dat ze numeriek in de minderheid waren ) gepresteerd heeft.
-Amerikaanse burgeroorlog en haar veldslagen.
-Samurai, de krijgers uit het oude Japan.
-Het Romeinse rijk op haar hoogtepunt.
Ah, toen iedereen daar nog in harmonie met de natuur en met elkaar leefde, en westerse uitvindingen als geweld, honger, oorlog en slavernij daar nog onbekend waren.quote:Op vrijdag 13 juli 2012 11:34 schreef Poepje-miauw het volgende:
De 'oorspronkelijke geschiedenis' van Afrika, vóór de koloniale geschiedenis dus.
Ik vind het jammer dat daar heel weinig over bekend is. Volgens velen begint de geschiedenis van Afrika pas vanaf het kolonialisme, terwijl Afrika toch zeker een mooie geschiedenis daarvoor heeft gekend.quote:Op vrijdag 13 juli 2012 11:38 schreef Viajero het volgende:
[..]
Ah, toen iedereen daar nog in harmonie met de natuur en met elkaar leefde, en westerse uitvindingen als geweld, honger, oorlog en slavernij daar nog onbekend waren.
Mooie tijden
Absoluut. Als we Egypte en Ethiopie even niet meerekenen hadden ze echter geen geschreven taal, vandaar dat we helaas weinig weten, en veel van wat we weten uit contacten met Europeanen komt.quote:Op vrijdag 13 juli 2012 11:42 schreef Poepje-miauw het volgende:
[..]
Ik vind het jammer dat daar heel weinig over bekend is. Volgens velen begint de geschiedenis van Afrika pas vanaf het kolonialisme, terwijl Afrika toch zeker een mooie geschiedenis daarvoor heeft gekend.
Inderdaad, al vind ik dat Afrikanen dat zelf in stand hadden moeten houden. Een goed voorbeeld is Zimbabwe, dat had echt een rijke geschiedenis, en kijk nu eens ...quote:Op vrijdag 13 juli 2012 11:44 schreef Viajero het volgende:
[..]
Absoluut. Als we Egypte en Ethiopie even niet meerekenen hadden ze echter geen geschreven taal, vandaar dat we helaas weinig weten, en veel van wat we weten uit contacten met Europeanen komt.
Ashanti, Kikongo, Great Zimbabwe, Timbouctou, allemaal zeer fascinerend inderdaad.
Nee, helaas niet, maar ik kom er wel af en toe. Over het algemeen wordt de geschiedenis daar vrij redelijk in stand gehouden, hoewel er wel problemen zijn met de illegale handel in archeologische schatten.quote:Op vrijdag 13 juli 2012 12:22 schreef Poepje-miauw het volgende:
[..]
Inderdaad, al vind ik dat Afrikanen dat zelf in stand hadden moeten houden. Een goed voorbeeld is Zimbabwe, dat had echt een rijke geschiedenis, en kijk nu eens ...![]()
Maar jij woont in zuid-amerika toch? houden ze daar de mooie geschiedenis wel in stand?
Vooral de Mayacultuur is daar groot of niet ... mijn zus komt uit latijns-amerika. Ik zou ook wel eens die kant op willen.quote:Op vrijdag 13 juli 2012 12:51 schreef Viajero het volgende:
[..]
Nee, helaas niet, maar ik kom er wel af en toe. Over het algemeen wordt de geschiedenis daar vrij redelijk in stand gehouden, hoewel er wel problemen zijn met de illegale handel in archeologische schatten.
Mayas, Azteken, Incas, en nog een boel andere oude culturen. Ik kan je een reis daarheen zeker aanradenquote:Op vrijdag 13 juli 2012 13:05 schreef Poepje-miauw het volgende:
[..]
Vooral de Mayacultuur is daar groot of niet ... mijn zus komt uit latijns-amerika. Ik zou ook wel eens die kant op willen.
Waar kom je vooral in Z-amerika?
Is zuid-amerika dan geen Latijns-amerika? of behoort alleen Midden-amerika daar toe. Je schijnt daar ook goed te kunnen feestenquote:Op vrijdag 13 juli 2012 13:14 schreef Viajero het volgende:
[..]
Mayas, Azteken, Incas, en nog een boel andere oude culturen. Ik kan je een reis daarheen zeker aanraden![]()
Let trouwens op het verschil tussen Latijns Amerika en Zuid Amerika
Latijns Amerika bestaat uit de Spaans of Portugees sprekende landen in Amerika. Noord Amerika (Mexico, en in sommige definities ook VS staten als Florida, California, New Mexico en Texas), Midden Amerika, Caribisch gebied en Zuid Amerika.quote:Op vrijdag 13 juli 2012 14:29 schreef Poepje-miauw het volgende:
[..]
Is zuid-amerika dan geen Latijns-amerika? of behoort alleen Midden-amerika daar toe. Je schijnt daar ook goed te kunnen feesten
Altijd al een grote belangstelling gehad voor de Victoriaanse tijd, maar ook zeker weten voor de islamitische wereld toen die opbloeidequote:Op maandag 16 februari 2009 23:12 schreef Triggershot het volgende:
Waar in de geschiedenis zitten jouw interesses, studiegebied momenteel? Wat interesseert jou en waarom?
Ik zit momenteel in de middeleeuwen, al een lange tijd om eerlijk te zijn. Met name de verhoudingen tussen 'Oost en West', de oorlogen, demonisering van beide partijen. Het is voor mij vooral interessant omdat ik twee achtergronden deel en als ik nu kijk met wat er allemaal gebeurt zie ik de geschiedenis zich herhalen. Denk dat het me vooral aanspreekt omdat ik het als een beetje geschiedenis in het heden zie en het heeft natuurlijk veel invloed gehad op ons vandaag de dag, waar we zijn, wat we hebben bereikt en hoe.
Waar ben jij en waarom?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |