abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66695027
Wat leuk dat puzzelstukje zeg! Ze zien er weer mooi uit En ik heb in de keuken ook een speciaal kastje voor al mn bento's en accessoires. Alleen komt er op het moment weinig van bento's maken, aangezien ik steeds maar een paar uurtjes naar school hoef.

[ Bericht 9% gewijzigd door _Hestia_ op 04-03-2009 21:16:23 ]
pi_66699614
Ja lief heh!! Ik ben ook erg blij met dat stekertje het was ook een cadeautje via een forumvriendin echt superlief om zoiets in je brievenbus te vinden lol!
pi_66699763
Ziet er mooi uit weer, en dat puzzelstukje heeft ook zulke mooie kleuren!
Ik had wel een bento gemaakt maar niet opgepeuzeld, ik vrees dat me griepje toch nog meer aanwezig was dan ik dacht.
Mijn vriend heeft hem thuis opgegeten.

Wel heb ik vandaag mijn pakje ontvangen en ben echt superblij met de inhoud.
Die safari prikkertjes en flesjes zijn helemaal en dat kuikentje als furikakestrooier is ook zo briljant.
En een gratis item, furikake stencils van een konijn/olifant/beertje die je ook kan gebruiken als wandjes ofzo. Dus dat is dan wel fijn puntje op een dagje snotteren.
pi_66701432
nou ik ga na mijn vakantie toch maar weer eens beginnen Ik zat te kijken op e-bay bij die Bento_Delicious omdat ik daar goede verhalen over lees hier, maar wat zijn de verzendkosten naar Nederland? Ik zie wel dat de spulletjes neit etreem duur zijn (en vooral niet met de redelijk gusntige dollarkoers)

En dan de vraag: wat heb ik al basis nodig (dat de bento ook een beetje leuk maakt)? Ik zie leuke rijstvormpjes om konijntjes te maken ... Eivormpjes, soja saus busjes, maya dingen (waar doen jullie die wasabi mayo bij en hoe maak ik die?) en natuurlijk 2 bento's

[ Bericht 31% gewijzigd door Tinkerbel_ACC_ op 04-03-2009 19:31:47 ]
pi_66707132
Puzzelstukje is van een groene paprika, waar een oranje vlam doorheen zat.....ik heb hem echt uitgezocht voor de bento!! Dat vlam stukje eraf gesneden, uitgestoken en de rest lekker door een tonijnsalade heen gedaan
pi_66717580

Links: Olijven-eendjes, veldsla, roomkaaswraps met tuinkers*yummy*. (Het is niet dieet verantwoord, ik weet, ik weet).
Rechts: Aardappelsalade, gehaktballetjes en een paar cherry tomaatjes.
pi_66720690
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 19:14 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
nou ik ga na mijn vakantie toch maar weer eens beginnen Ik zat te kijken op e-bay bij die Bento_Delicious omdat ik daar goede verhalen over lees hier, maar wat zijn de verzendkosten naar Nederland? Ik zie wel dat de spulletjes neit etreem duur zijn (en vooral niet met de redelijk gusntige dollarkoers)

En dan de vraag: wat heb ik al basis nodig (dat de bento ook een beetje leuk maakt)? Ik zie leuke rijstvormpjes om konijntjes te maken ... Eivormpjes, soja saus busjes, maya dingen (waar doen jullie die wasabi mayo bij en hoe maak ik die?) en natuurlijk 2 bento's

Poeh, tja basis is eigenlijk voor iedereen anders aangezien het er maar net aan ligt wat je precies in je bento's wilt stoppen. Over de verzendkosten: Als ik logged in ben in e-bay dan staat er bij verzendkosten bij mij automatisch een bedrag voor naar Nederland geloof ik. Maar meestal vanuit gebieden zoals Hong Kong enzo dan zijn verzendkosten tussen de 10 en 15 dollar en als je meerdere dingen besteld kan je om een totaal vragen zodat shipping niet voor alles apart hoeft, dat scheelt natuurlijk ook.

Je kan kwa vormpjes voor rijst ook al veel in Nederland bij elkaar hamsteren. Denk aan cookievormpjes en silicone vormpjes voor kleine taartjes/muffins. Wel wat ik echt als een van de eerste dingen aanschafte was eiervormpjes, aangezien je die nou eenmaal hier in Nederland niet echt gevonden krijgt en dit toch wel een erg leuk is
Daarnaast zijn wat flesjes enzo wel handig voor dingen als soyasaus enzo en in de meeste flesjes krijg je met wat oefenen ook wel wat dikkers als dressing gepropt. Oefening baart kunst.

En over de wasabi mayo, dat kan je in principe bij alles doen wat je er persoonlijk lekker bij vind eigenlijk
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 5 maart 2009 @ 11:14:32 #208
163650 Greys
pi_66721720
Wat heb je gebruikt als snaveltje van de olijven eendjes?
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_66722225
Het zijn kant en klare olijven uit pot gevuld met een amandel Zijn erg lekker!!

Wasabimayoniase eet ik graag bij mijn peultjes als een soort dipsausje!
Ik doe een theelepel wasabi door een eetlepel mayonaise, dus zo maak ik dat (makkelijk heh )
pi_66722410
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 11:14 schreef Greys het volgende:
Wat heb je gebruikt als snaveltje van de olijven eendjes?
Volgens mij zijn het olijven met amandelen erin.
-edit- ja dus spuitelf.

En er is natuurlijk helemaal niets mis met roomkaaswraps. Ook dieettechnisch niet.
Als je je daar niet propvol in eet en het niet iedere dag doet kan dat prima.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_66722654
Ow sorry Nee ik bedoel, ik mag geen koolhydraten eten (of zo min mogelijk). Dus brood(achtigen) mag ik dus niet nee voor de rest zijn ze zeker niet heel slecht
pi_66722747
Ik denk dat de basis bestaat uit een bakje en scheidingswandjes en/of siliconenvormpjes om sommige dingen gescheiden te kunnen houden. Als het je gaat om gezond en voedzaam heb je aan die dingen genoeg. De rest is extra voor de schattigheidsfactor.
pi_66724406
Tnx! Ik ga na de vakantie eens rustig shoppen op e-bay! dan laat ik alles gewoon in 1 keer hieheen komen ... Welke maten bento's hebben jullie voor een man en een vrouw? Ik zie nogal verschillende maten ...
pi_66724896
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 11:44 schreef MinderMutsig het volgende:
Ik denk dat de basis bestaat uit een bakje en scheidingswandjes en/of siliconenvormpjes om sommige dingen gescheiden te kunnen houden. Als het je gaat om gezond en voedzaam heb je aan die dingen genoeg. De rest is extra voor de schattigheidsfactor.
Mja das waar, het is niet eens nodig een officieel bakje te hebben als je dat niet wilt, maar het kan een drivefactor zijn
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 12:32 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Tnx! Ik ga na de vakantie eens rustig shoppen op e-bay! dan laat ik alles gewoon in 1 keer hieheen komen ... Welke maten bento's hebben jullie voor een man en een vrouw? Ik zie nogal verschillende maten ...
Ik heb persoonlijk aan een bakje van 500 ml minimaal wel genoeg (500 a 600 ml is de standaard maat denk ik?) Maar je hebt wel een soort standaard tabellen voor zoiets. Ik kan je adviseren om dan even deze link te volgen: http://lunchinabox.net/20(...)ight-size-bento-box/

De "height" in die tabel is alleen niet gebaseerd op ons lange volkje als Nederlanders, maar het geeft een goede indicatie. En mannen hebben zowiezo op een dag meer nodig.
Die site is trouwens voor veel dingen handig om keer rond te neuzen
pi_66727088
wat een leuke site! Die ga ik eens uitgebreid bekijken
pi_66731590
tvp
I HATE MUSIC
pi_66735864
Zeekraal koop ik gewoon bij de Appie inderdaad, best duur maar ik vind het zo lekker

Vandaag ben ik maar weer 'ns gaan experimenteren met gekleurde rijst, en ik had laatst bij de Makro een bakje enoki paddestoeltjes gekocht en daar wilde ik iets mee doen! Ook krijg ik maar geen genoeg van de minimandarijntjes van m'n local groenteturk, zeer bentoproof. Dit bakje heb ik trouwens ook bij de Xenos gekocht, best een handige maat!

Edamame, minimandarijntjes, 3 tijger garnalen gebakken in knoflook en soja, roze rijst met enoki en zeekraal.
Work hard, play harder.
pi_66736408
Owwwww SUPERlief!!! Echt top
Hoe smaakte ie?
pi_66737243
Superlekker!

Ik zag dat ze bij m'n toko ook enoki hebben dus ik ga het zeker vaker in m'n bento doen. Volgende keer ga ik ze wel even kort koken, de stengeltjes zijn best taai zo.
Work hard, play harder.
pi_66741703
Erg feestelijk hoe dat wit tegen het roze afsteekt Pen-guin !!
Realiseer me dat ik al mijn kleurtjes die ik had gekocht voor rijstkleurtjes had geprobeerd, maar nooit mijn rood/roze, vraag me af waarom Oranje, rood, groen, geel en blauw wel, hmz.
Had je de rijst in gekleurd water gekookt of pas toegevoegd achteraf?

Zeekraal en die mini-mandarijntjes staan op mijn lijst om komende zaterdag op de markt te gaan zoeken als ik niet meer te erg snotter ^.^ En een lading radijsjes, al veel te lang geleden dat ik die heb gegeten en moet ook iets leuks mee te doen zijn.

Dan nog de bento die ik had gemaakt voor mezelf maar mijn vriend op had gegeten:

Makkelijke comfortfood bento:
links: satesaus met nori sterretjes, 2 groente-driehoekjes, rijst met stukjes prei, ham en scrambled egg met daarover furikake (kvond de kleur ook geweldig!)
rechts: sinasappel, 2 rolletjes met kaas en komkommer, paar paaseitjes.

En hij vond de furikake erg lekker aan zijn snoet te zien toen hij het op at en baalde dat precies nadat hij het op had het pakje arriveerde met daarin het kruiden-kuikentje. Hij is normaal niet zo fan van alle schattige frutsels die ik heb, maar het kuikentje vind ie geweldig

Hier nog een overzicht van wat er nieuw is om komende week mee aan de slag te gaan, kben er echt zo blij mee. Kben net een kind met kerst/sinterklaas als er wat voor me bento's binnen komt
(en excuses voor de slechte foto, kleuren zijn wat flets enzo, maar avondfoto dus moest wel flitsen)

Dat kuikentje Zeker nu lente er weer aankomt misschien leuk voor lente-bento's *borrelt op ideeën*
Ben bij de grotere flesjes en bij de piggy-flesjes blij dat et tuitje iets groter is dan bij sommige flesjes, makkelijker om dikker spul erin te krijgen. De grotere flesjes ook speciaal voor me vriend, die wil vaak veel saus. En ik heb ook nog nooit stencils gehad/geprobeerd, ben benieuwd!

pi_66754150
Hmm saté saus in de bento.... alles kan lol!

Ik vind dat kuikentje ook ERRUG schattig maar hij is wel vrij groot of niet?
Past hij in een normaal bento doosje?
pi_66758487
Saté saus laat zich zeker als het koud is en dus iets dikker is erg goed meenemen zeker in dat doosje met een scheidingswandje ertussen.

Als het kuikentje zich niet in het doosje zelf laat proppen heb ik altijd nog voldoende ruimte over in de tasjes waarin ik elke bento meesleep. Dus zou niet zo'n ramp zijn als et niet past en het systeem is praktisch genoeg dat ik erop vertrouw dat et niet open gaat in zo'n buideltje
pi_66758752
Ja daar heb je een punt hahah handig wel die zakjes eromheen!

Weet je wat ik nou nog zoek, maatje muffincup van de xenos, maar dan met een dekseltje erop. De meeste kleine doosjes zijn te hoog, of veels te breed...... want nu klooi ik steeds met plastic over mijn nootjes heen enzo, en dat is irritant! Jullie nog tips?
pi_66759181
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 10:59 schreef Amthezia het volgende:
Weet je wat ik nou nog zoek, maatje muffincup van de xenos, maar dan met een dekseltje erop. De meeste kleine doosjes zijn te hoog, of veels te breed...... want nu klooi ik steeds met plastic over mijn nootjes heen enzo, en dat is irritant! Jullie nog tips?
Hmm wat je misschien zou kunnen proberen zijn pillendoosjes? Die heb je vast wel in alle soorten en maten. Of van die doosjes waar kinderen hun melktandjes in bewaren, dat zijn meestal ook wel mooie lieve kleine doosjes. Of euhm, je hebt van die gekleurde kleine dropstaafjes, die zitten vaak in van die kleine plastic doosjes toch?

Zoiets?

Heb zowiezo vrij weinig last van dingen die echt verschuiven in me bento. Komen de randen van zo'n silicone vormpje van de xenos niet zo goed als precies tot aan de rand van je doosje? Zodat als de deksel erop gaat er niets overheen kan tuimelen? Eventueel een hoger model zoeken en dat op maat knippen zodat dat niet kan? Want dat vind ik juist zo handig, die passen altijd, knip je gewoon bij
pi_66760846
nee die sluiten dus net niet goed aan. Plus mijn bento zit meestal niet supersuper vol, dus daarom zoek ik ze!
Die tandjesdoosjes, dat vind ik wel een onwijs goed idee! Of inderdaad pillendozen.... ik zal es gaan rondzoeken thanx!
pi_66761466
Hoe lang ben je bezig met zo'n bento?
En heb je soms niet meer zin in een lekkere bruine boterham met kaas? Of wissel je het af?
Ik kan me voorstellen dat het veel left overs zijn van vorige dag maar je eet toch niet elke dag rijst oid?
pi_66762414
Nou voor mij geld dat ik op een koolhydraatarm dieet ben, dus brood eet ik bijna niet meer. Maar mijn man wisselt inderdaad af, die heeft soms ook gewoon meer zin in zijn boterhammen
Rijst eten wij zeker niet elke dag, maar veel mensen van chinese/japanse afkomst zijn dat helemaal gewend om elke dag rijst te eten
Mijn bento's kosten meestal 15 minuten tijd, maar ik ben supertraag s' ochtends vroeg
pi_66765186
Dat valt dan nog mee....
pi_66767906
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 12:48 schreef Amthezia het volgende:
Nou voor mij geld dat ik op een koolhydraatarm dieet ben, dus brood eet ik bijna niet meer. Maar mijn man wisselt inderdaad af, die heeft soms ook gewoon meer zin in zijn boterhammen
Rijst eten wij zeker niet elke dag, maar veel mensen van chinese/japanse afkomst zijn dat helemaal gewend om elke dag rijst te eten
Mijn bento's kosten meestal 15 minuten tijd, maar ik ben supertraag s' ochtends vroeg
Ik las net dat je daarom ook geen roomkaas-wraps in je bento doet, misschien lekker is dan om een komkommer in de lengte met een kaasschaaf te snijden, zodat je lange plakken hebt, hier een beetje roomkaas op doen en dan oprollen. Ohh zo lekker

Mijn Bento-maken staat nog steeds op een laag pitje helaas
pi_66768034
@Lotte, inderdaad, dat is heerlijk! Maar bento-technisch errug onhandig. Komkommer laat ontzettend veel vocht los, dus ik denk dat dat na 3-4 uur niet meer lekker is.
Wat ik soms wel doen dat ik een heel dun omeletje maak, en die koud laat worden. Volgende ochtend besmeren met bijv. roomkaas etc, en dan oprollen. Krijg je een beetje hetzelfde idee.
De ei is wel wat overheersender dan een normale wrap

Mijn bento is echt een beetje te leeg vandaag....nou ja, moet ik voortaan ook maar iets meer voorbereidingen erin steken
pi_66768347
Hoelang ik ermee bezig ben hangt van de tijd af die ik er op dat moment gewoon voor over heb op een dag. Gemiddeld denk ik dat ik er net zo lang als Amthezia over doe om een bento te maken.

En ik maak het alleen voor de dagen dat ik weet dat ik er iets aan heb. Als het de moeite niet waard is voor de tijd dat ik op school zit dan neem ik een boterham mee en/of gooi ik wat fruit in 1 laag van me bento en neem alleen die mee. De inhoud is zowiezo maar net wat je wilt, rijst, pasta, minibroodjes of wat dan ook. ^.^

(Net een lading mini-pitabroodjes gekocht bij de xenos, hoop dat ze lekker zijn )

En oeh Lotte dat lijkt me lekker zo rolletjes van komkommer, lekker fris voor als het weer wat warmer word, alleen inderdaad, dat vocht is lastig. Zou goed koel en met wandjes verpakt moeten zijn wil het meeneembaar zijn. Maar wie niet waagt wie niet wint he. Toch es onthouden en zien of ik er iets op gevonden krijg
pi_66774089
Moet je de zaadjes eruit halen (heb je wel wat dunnere strips, maar a la ) En anders bewaar je ze toch in een apart bakje, siliconen cupcakebakje of zo
pi_66775803
Zo, je hebt flink geshopt vahmpcat!

En Amthezia, je hebt weer leuke bento's gemaakt!

Hier niet gebento'd van de week, eens kijken wat er volgende week mogelijk is
pi_66795897

Gister deze twee setjes gekocht op eBay, de eerste keer dat ik er iets koop, en ik voel een nieuwe verslaving aankomen
Work hard, play harder.
pi_66799691
Wohoo pen-guin!
Die octopus en die schildpad
En die dierenflesjes zijn irl zo cute!

Morgen weer bento's maken voor maandag, kheb dr nu al zin in.
Maar nu eerst... huiswerk... en kheb geen zin
  Eurovisie Songfestival Queen zaterdag 7 maart 2009 @ 18:34:21 #236
163650 Greys
pi_66804383
Wat zit er in dat onderste pakje? Ik zie het niet
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_66806888
Plastic scheidingswandjes! Om tussen verschillende soorten eten in te zetten.
Work hard, play harder.
  Eurovisie Songfestival Queen zaterdag 7 maart 2009 @ 19:57:17 #238
163650 Greys
pi_66806950
Oh, wat leuk!
Ik ga me er toch ook maar eens in verdiepen, in die spulletjes. Het maakt je eten nog veel leuker!

[ Bericht 1% gewijzigd door Greys op 07-03-2009 22:41:42 ]
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_66808231
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 15:22 schreef vahmpcat het volgende:
(Net een lading mini-pitabroodjes gekocht bij de xenos, hoop dat ze lekker zijn )
Ik had vandaag een snackbento mee voor tijdens het geocachen en daar heb ik ze ook in gebruikt omdat Mr. Mimu graag een broodje met radijs mee wilde. Uiteindelijk heeft hij de radijs zo maar opgegeten en de pitabroodjes aan de honden gevoerd omdat ze heel heel heel erg droog waren. Je hebt dus wel iets van vochtig beleg nodig. Hetzij een dressing erover hetzij iets smeerbaars maar anders zijn ze niet te eten.
Ik ben helaas vergeten een foto te maken.

Als ik het niet vergeet maak ik wel een foto van de bento's voor morgen. We gaan met een vriend op pad en de bento's bevielen vandaag zo goed tijdens het wandelen dat we morgen ook wat mee willen nemen. Bovendien wil ik het gezicht van die man zien als hij zijn bakje open maakt en een auto-ei vindt.

Ik heb net al een salade gemaakt van spitskool, appel, wortel, mandarijn en een yoghurtdressing voor in een paar kleine losse bakjes en in de bento's komen wraps met roomkaas, ham, paprika en veldsla, gehaktballetjes, een vormpjes-ei, wat nootjes/druiven/tomaatjes en nog wat lekkere opvulling.
Note to self: niet vergeten vorkjes in te pakken voor de salade.
pi_66818687
Hmm klinkt allemaal lekker MM! Leuk dat jullie ook bento-en in het weekend
pi_66835086
Hmm ben benieuwd dan hoe die pitabroodjes zijn. Heb ze vandaag nog niet gebruikt voor mijn bento morgen, maar deze week zeker ergens wel. Zal ze voor ze iets gebakken worden wat vochtig maken wellicht dat dat scheelt. En anders dan compenseer ik wel met iets van komkommer erin ofzo

Wel net dus een simpele bento gemaakt voor morgen en kheb dr nu al zin in

Boven: ham/kaas/komkommer rolletjes, pitloze witte druiven, beerflesje met olijfolie (voor evt onderste bakje) en partjes sinasappel.
Onder: Volkoren spaghetti met groene pesto, stukjes broccoli/champignon/bosui/boontjes erdoor en wat geraspte kaas erop.

De decoratie (prikkers,flesje.beertje) uit wat ik nieuw binnen had en ben vooral fan van de prikkers/flesje Het beertje is er nog extra bovenop voor als ik aan het eten ben de prikkertjes op te leggen als ze leeg zijn, zodat ze niet in aanraking komen met evt verf of ander tekenmateriaal morgen.
Wel minpuntje dat me wrapvelletje wat droog was dan normaal al, dus niet helemaal mooi rond en afgewerkt maar ja, het zal dr niet minder om smaken. ^.^
  † In Memoriam † zondag 8 maart 2009 @ 23:31:51 #242
43556 miss_dynastie
pi_66845199
Ziet er heerlijk uit vahmpcat! En ik was al helemaal blij met mijn Hello Kitty eitje
pi_66848564
quote:
Op zondag 8 maart 2009 09:47 schreef Amthezia het volgende:
Hmm klinkt allemaal lekker MM! Leuk dat jullie ook bento-en in het weekend
Voornamelijk in het weekend zelfs. Altijd leuk om zoiets te vinden na een paar uurtjes wandelen, spoorzoeken en puzzelen. Door de week gun ik mezelf er de tijd niet voor.

Vandaag geen bento's meer gemaakt want het geocachen met de bewuste vriend ging niet door. We hebben zelf nog wel een paar kleine routes gelopen maar het was de moeite niet om daar een uitgebreide lunch voor te maken. Ik heb gewoon een bak druiven en een bakje met nootjes in de tas gegooid.
pi_66849114
Wij juist door de weeks hahah

Bento van vandaag:

Kip, pinda's, hello kitty eitje, sla, peultjes, lenteui en cherry tomaten
pi_66853473
Wat een leuke prikkertjes zeg Vahmpcat
pi_66856121
Ja dat konijntje zo lief!
pi_66870026
T'was lekkerrr me bento vandaag!
En de prikkertjes maken me erg blij. En het konijntje heeft geen gewone ogen maar kleine hartjesoogjes
Was bij het maken al helemaal gelukkig en bij het open maken van me doosje vandaag was ik er ook zeer content mee.
Morgen helaas niet lang genoeg les om een bento te maken, woensdag hopelijk wel
Wel heb ik gewoon bij de super vandaag een netje gevonden met heel kleine mandarijntjes, hoop dat ze in me bento passen ^.^

Je creatie zag er ook weer lekker en feestelijk uit Amthezia
  maandag 9 maart 2009 @ 20:47:22 #248
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_66873304
*Zucht*
IK wil echt nog een keer naar Japan om daar een culinaire reis te maken
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_66887711
Voor mezelf :

Links: Humus, omeletrolletjes, olijven en een tomaatje.
Rechts: Een courgette-pesto salade met tomaatjes

Voor mijn lief:

Een pasta salade met cheddarkaas. Pitabrood, humus, worteltjes en omeletrolletjes
pi_66890918
Ik heb vandaag voor het eerst een 'bento' gemaakt
Heb gisteren mijn ei-vormpjes gekregen (beertje en konijn) en heb vandaag mijn eerste echte konijn-ei gehad. Hij was alleen hier en daar wat afgebroken. Maar hij was heerlijk
Verder had ik 2 wraps: een met kruidenkaas en kipfilet en eentje met kaas en mosterd. Daarbij een minimanderijntje en wat crackertjes en ik was tevreden
(Heb trouwens ook leuke sausflesjes besteld: komkommers en aardbeitjes. Er zat zelfs een kersje bij! Weet alleen nog niet wat ik daar in zou kunnen doen, de gaatjes zijn zo klein.. heeft iemand een ieniemienie trechtertje?)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')