Ja dat is dus een van de kritiekpuntenquote:Op maandag 16 februari 2009 17:24 schreef Colnago het volgende:
[..]
Je bedoeld dat je op de site kunt kijken?
Dat kan met de strippenkaart dus ook en ook nog eens bij de halte.
Ik vraag me verder wel af hoe je straks met de streekbus kunt zien hoeveel je nog op je kaart hebt staan en waar je die kaart kunt opladen als je in de min staat op een eenzame polderweg om 6 uur 's ochtends.
Daar komt ook nog bij dat er in bussen geen poortjes zitten maar alleen kaartlezers.quote:Op maandag 16 februari 2009 17:32 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja dat is dus een van de kritiekpunten
Te weinig punten waar je dat kan checken c.q. opladen
Ook te weinig verkooppunten, volgens Rover wordt dat landelijk zeker gehalveerd
nou de chipkaart is niet voor niets nog niet verplicht ingevoerd in de bus en tram bij RETquote:Op maandag 16 februari 2009 17:37 schreef Colnago het volgende:
[..]
Daar komt ook nog bij dat er in bussen geen poortjes zitten maar alleen kaartlezers.
Zou dat wel gaan werken denk je?
Volgens mij wordt dat 1 groot drama met al die drommen mensen die in en uitstappen.
Ik heb wel het vermoeden dat de RET nu alle problemen die er zijn niet naar buiten brengt omdat het een succes MOET worden.
Zoiets zal het ook wel zijn, alleen maakt het dat dubbel triest omdat er al jarenlang een lijst is met problemen.quote:Op maandag 16 februari 2009 17:37 schreef Colnago het volgende:
[..]
Daar komt ook nog bij dat er in bussen geen poortjes zitten maar alleen kaartlezers.
Zou dat wel gaan werken denk je?
Volgens mij wordt dat 1 groot drama met al die drommen mensen die in en uitstappen.
Ik heb wel het vermoeden dat de RET nu alle problemen die er zijn niet naar buiten brengt omdat het een succes MOET worden.
Volgens wethouder Baljeu moet de RET het percentage zwartrijders laten dalen onder de 4% voordat er gesproken kan worden van een succes.quote:Op maandag 16 februari 2009 17:47 schreef macca728 het volgende:
Overigens is het wel een stuk stiller in de metro.
Je kan gewoon zitten in de ochtenspits, dan kon vroeger echt niet. !! Als je bij station Zuidplein instapt.
Of dat komt door minder zwartrijders, ja dat zal zeker meespelen.
dat zal dan volgende maand wel bekend worden gemaaktquote:Op maandag 16 februari 2009 18:09 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Volgens wethouder Baljeu moet de RET het percentage zwartrijders laten dalen onder de 4% voordat er gesproken kan worden van een succes.
maar de daling lijkt me niet alleen te komen door minder zwartrijders.quote:Op maandag 16 februari 2009 18:09 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Volgens wethouder Baljeu moet de RET het percentage zwartrijders laten dalen onder de 4% voordat er gesproken kan worden van een succes.
Of wanneer zwervers zich meer zullen toeleggen op zakkenrollerij c.q. roof en wat chipkaarten weten te veroveren.quote:Op maandag 16 februari 2009 18:16 schreef macca728 het volgende:
[..]
maar de daling lijkt me niet alleen te komen door minder zwartrijders.
En die komen na een paar maanden even hard weer terug, als het evel personeel van de RET weer weg is en men weet hoe men zwart moet rijden
ja dat hebben ze vorige week zaterdag gedaan na het stappen. Bij 3 metrostations Beurs, Stadhuis en Leuvehavenquote:Op maandag 16 februari 2009 18:25 schreef m3nster het volgende:
Die poortjes in 020, zijn die net zo gemakkelijk te openen als in 010 ?
Of is dit gewoon een standaard protocol? In Parijs trap je ze ook zo open, zelf een beetje duwen doet de truc al
Den Helder is de kop van N-H toch? Das dan wel een flinke voordeel zeg! Hoe kan dat zo dan. Want ik ga ervanuit dat reis-prijzen niet lager worden na de invoering van de OV-chip. Of toch wel?quote:Op maandag 16 februari 2009 09:33 schreef SCraane het volgende:
Las eerder dat mensen zich af vroegen of je nog wel kon ichecken als je niet genoeg op je chip had staan..
Antwoord ja. Zolang je niet negatief staat kan je inchecken. Je moet dus minimaal 0,00 euro op je chip hebben. Kan je met 0,00 nog inchecken? JA dat kan. (heb ik gedaan)
Heeft dus wel wat voordelen. Ik stap straks in de trein in den helder met een nieuwe kaart van 7,50 euro. Ik stap in maastricht uit en check uit. Gooi kaart weg. Hele reis heeft dus maar 7,50 gekost. Dit terwijl een enkeltje nu 36 euro kost!
Je hebt dan wel 1 overstap op alkmaar, maar die is op het zelfde spoor. Je hoeft dus niet uit te checken in de tussentijd.
Je schijnt zelfs heel Nederland kostenloos te kunnen gaan bereizen.quote:Op maandag 16 februari 2009 18:57 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Den Helder is de kop van N-H toch? Das dan wel een flinke voordeel zeg! Hoe kan dat zo dan. Want ik ga ervanuit dat reis-prijzen niet lager worden na de invoering van de OV-chip. Of toch wel?
Op de foto's leken de poortjes van Parijs toch wat steviger dan die in Rotterdam (en ook logischer omdat je er via 2 kanten doorheen kan)quote:Op maandag 16 februari 2009 18:45 schreef macca728 het volgende:
[..]
ja dat hebben ze vorige week zaterdag gedaan na het stappen. Bij 3 metrostations Beurs, Stadhuis en Leuvehaven
De aanwezige RETers schrokken zo, dat ze niets deden
meeste poortjes zijn niet te passeren door er tegen te duwen in Parijs ja.quote:Op maandag 16 februari 2009 21:51 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Op de foto's leken de poortjes van Parijs toch wat steviger dan die in Rotterdam (en ook logischer omdat je er via 2 kanten doorheen kan)
Daar ben ik van op de hoogte. Maar een aantal mensen hier lopen te miepen dat je met de OV chipkaart vooraf niet kunt weten hoeveel de reis kost.quote:Op maandag 16 februari 2009 17:20 schreef m3nster het volgende:
[..]
Hebben jullie mensen nog NOOIT gehoord van www.9292ov.nl Hier kun je van A naar B uitrekenen hoeveel strippen je kwijt bent.
Kon altijd al
Bij de chipkaart kun je dus al voordat je naar Groningen gaat weten wat de prijs is, dan heb je geen tegenvaller als de chauffeur zegt dat het meer zones is dan jij denkt.quote:Op maandag 16 februari 2009 17:20 schreef macca728 het volgende:
[..]
ne als ik naar Groningen wil, dan ga ik naar Groningen en stap ik gewoon in waar de buschauffeur de prijs verteld of kijk ik op de halte
Met de chipkaart betaal je altijd achteraf en weet je vooraf niet wat je betaalt.
Waarom snap je dit niet ?
Je kunt je kaart automatisch laten opladen. En ik denk ook niet dat de chauffeur jou zou weigeren als je kaart leeg is. Daar is dan vast wel een manier voor te vinden.quote:Op maandag 16 februari 2009 17:24 schreef Colnago het volgende:
[..]
Je bedoeld dat je op de site kunt kijken?
Dat kan met de strippenkaart dus ook en ook nog eens bij de halte.
Ik vraag me verder wel af hoe je straks met de streekbus kunt zien hoeveel je nog op je kaart hebt staan en waar je die kaart kunt opladen als je in de min staat op een eenzame polderweg om 6 uur 's ochtends.
De strippenkaart was ook geldig in alle bussen. Krijg je nu bij de haltes in Rotterdam ook informatie over het vervoer in Amsterdam?quote:Op maandag 16 februari 2009 17:30 schreef macca728 het volgende:
[..]
waarom zou ik bij 1 systeem wat de OV chipkaart is, geen informatie kunnen zien van alle vervoerders die aan de chipkaart meedoen ?
VB Als ik bij een station kan zien hoeveel saldo ik nog heb voor de bus is dat handig.
Dat zou nou juist 1 van de voordelen zijn van de chipkaart
Bij het instappen in de bus heb je nu ook al dat mensen hun strippenkaart moeten laten stempelen of pas moeten laten zien. Dus wat dat betreft veranderd er niet veel.quote:Op maandag 16 februari 2009 17:37 schreef Colnago het volgende:
[..]
Daar komt ook nog bij dat er in bussen geen poortjes zitten maar alleen kaartlezers.
Zou dat wel gaan werken denk je?
Volgens mij wordt dat 1 groot drama met al die drommen mensen die in en uitstappen.
Ik heb wel het vermoeden dat de RET nu alle problemen die er zijn niet naar buiten brengt omdat het een succes MOET worden.
Het gaat erom dat je nu geen pc nodig hebt om te zien hoeveel zones je moet reizen.quote:Op maandag 16 februari 2009 23:52 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Bij de chipkaart kun je dus al voordat je naar Groningen gaat weten wat de prijs is, dan heb je geen tegenvaller als de chauffeur zegt dat het meer zones is dan jij denkt.
In Rotterdam zijn de verschillende kaarten ook te koop via postkantoren en sigarenzaken.quote:Op maandag 16 februari 2009 17:32 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja dat is dus een van de kritiekpunten
Te weinig punten waar je dat kan checken c.q. opladen
Ook te weinig verkooppunten, volgens Rover wordt dat landelijk zeker gehalveerd
Je kunt nu in ieder geval zien dat je strippenkaart vol is en geld meenemen om een kaartje in de bus te kopen.quote:Op maandag 16 februari 2009 23:55 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Je kunt je kaart automatisch laten opladen. En ik denk ook niet dat de chauffeur jou zou weigeren als je kaart leeg is. Daar is dan vast wel een manier voor te vinden.
Wat dat betreft is het niet veel anders dan om 6 uur daar staan en zien dat je strippenkaart vol is.
Wat je saldo is kun je zien na elke keer uitchecken.
Die kunnen binnen een dag geblokkeerd worden. Dus daar zullen ze weinig plezier van hebben.quote:Op maandag 16 februari 2009 18:20 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Of wanneer zwervers zich meer zullen toeleggen op zakkenrollerij c.q. roof en wat chipkaarten weten te veroveren.
Dat moet vanwege veiligheidsredenen.quote:Op maandag 16 februari 2009 18:25 schreef m3nster het volgende:
Die poortjes in 020, zijn die net zo gemakkelijk te openen als in 010 ?
Of is dit gewoon een standaard protocol? In Parijs trap je ze ook zo open, zelf een beetje duwen doet de truc al
Een theorie die je een paar dagen terug nog fel bestreed en nu ga je doen alsof je het zelf bedacht hebtquote:Op maandag 16 februari 2009 20:10 schreef macca728 het volgende:
[..]
Je schijnt zelfs heel Nederland kostenloos te kunnen gaan bereizen.
Immers je betaalt achteraf, dus als je incheckt kan je daarna reizen tot je weer uitcheckt. Dat kan theoretisch bij hetzelfde station
Het gaat er natuurlijk om of je wel de tijd krijgt om uit te checken als er 50 man in je rug staan te duwen.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 00:01 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Bij het instappen in de bus heb je nu ook al dat mensen hun strippenkaart moeten laten stempelen of pas moeten laten zien. Dus wat dat betreft veranderd er niet veel.
Bij het uitstappen zitten de lezers om uit te checken naar de deuren. Dus je kunt er eigenlijk niet omheen om uit te checken en aangezien het toch op de uitweg is hoef je er niet veel extra moeite voor te doen. Gewoon zorgen dat je de kaart bij de hand hebt.
Zelfs dan moet het geen probleem zijn om uit te checken. Zoveel extra tijd is er echt niet voor nodig.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 00:06 schreef Colnago het volgende:
[..]
Het gaat er natuurlijk om of je wel de tijd krijgt om uit te checken als er 50 man in je rug staan te duwen.
Zoals ik ook al zei, bij het uitchecken kun je je saldo zien en je kunt je kaart automatisch laten opladen zodat er altijd meer dan 5 euro op staat.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 00:04 schreef Colnago het volgende:
[..]
Je kunt nu in ieder geval zien dat je strippenkaart vol is en geld meenemen om een kaartje in de bus te kopen.
Maar dat is anders bij die OV chipkaart.
Bij dat automatische opladen kom je weer in de knel met de privegegevens en met dat kraken van die chip ben ik daar toch wel bang voor.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 00:03 schreef snowgoon het volgende:
[..]
In Rotterdam zijn de verschillende kaarten ook te koop via postkantoren en sigarenzaken.
Daarnaast kun je ook automatisch opladen of via internet bepaalde zaken bestellen. Dus dan is het ook niet meer zo hard nodig om overal verkoop punten te hebben.
Hoe weet je nu dan hoeveel zones je moet gaan gebruiken?quote:Op dinsdag 17 februari 2009 00:01 schreef Colnago het volgende:
[..]
Het gaat erom dat je nu geen pc nodig hebt om te zien hoeveel zones je moet reizen.
Als het over grotere afstanden gaat kun je gewoon een dagkaart kopen die er alle soorten en maten zijn.
En dat is meteen weer de volgende vraag, heb je die dagkaarten ook bij die OV chipkaart of komen die te vervallen.
Nu kun je namelijk bij Connexxion voor 10 euro met twee volwassenen en drie kinderen de hele dag reizen en dat kan dus niet meer met die OV chipkaart want dan kun je niet in of uit checken.
Wat moet een onderwijzer eigenlijk doen als die met een hele klas kinderen op stap gaat?
Je ziet het, er zijn nog een hoop vragen.
Je moet allemaal je kaart voor die lezer houden en dat gaat echt niet zo makkelijk als mensen die bus uitwillen.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 00:07 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Zelfs dan moet het geen probleem zijn om uit te checken. Zoveel extra tijd is er echt niet voor nodig.
Maar dan moet je wel je privegegevens op die kaart zetten toch?quote:Op dinsdag 17 februari 2009 00:09 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Zoals ik ook al zei, bij het uitchecken kun je je saldo zien en je kunt je kaart automatisch laten opladen zodat er altijd meer dan 5 euro op staat.
Bij het kraken van de chip is het enige prive gegeven wat vrij komt je geboorte datum. Voor de rest staat er niets bijzonders op de kaart. Alleen wat reisgegevens.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 00:09 schreef Colnago het volgende:
[..]
Bij dat automatische opladen kom je weer in de knel met de privegegevens en met dat kraken van die chip ben ik daar toch wel bang voor.
Verder is het ook wel triest dat we steeds minder mogelijkheden krijgen om varvoerbewijzen te kunnen kopen op welke manier dan ook.
Na het sluiten van de vervoerswinkels moet je maar naar de sigarenboer of naar het internet en dat is in mijn ogen een flinke stap terug in de tijd.
Dat zal voor iedereen verschillend zijn.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 00:15 schreef Colnago het volgende:
[..]
Maar dan moet je wel je privegegevens op die kaart zetten toch?
Is dat niet eng?
Maar daar zijn ook 4 of 5 uitgangen dus dat verspreid wel. En iedereen moet uitchecken dus dan zullen ze ook wel begrijpen dat duwen geen zin heeft.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 00:14 schreef Colnago het volgende:
[..]
Je moet allemaal je kaart voor die lezer houden en dat gaat echt niet zo makkelijk als mensen die bus uitwillen.
Kijk voor de grap maar eens in Utrecht naar lijn 12 met die 25 meter bussen waar ze als haringen in een ton inzitten.
Nu kun je zien op het bordje op de haltepaal hoeveel zones je moet reizen en anders kun je het ook nog vragen aan de chauffeur.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 00:14 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Hoe weet je nu dan hoeveel zones je moet gaan gebruiken?
Dat moet je ook op de een of andere manier uitzoeken.
Rotterdam heeft ook dagkaarten.
Een hoop van die vragen zijn al beantwoord, zoals de dagkaart. Elke vervoerder kan zelf bepalen wat voor een producten er op de chipkaart gezet kunnen worden. De RET heeft bijvoorbeeld 1 uur reizen kaarten, het GVB zou een 5 uur reizen kaart kunnen maken.
Het gaat erom hoe die mensen gaan betalen want ik neem aan dat iedereen in en uit moet checken.quote:Zoiets als met het hele gezin reizen of met de hele klas in de bus zal ook geen probleem moeten zijn. Want er zijn toch geen poortjes in de bus. In de Metro zal het wat lastiger worden maar daar kan voor grote groepen mensen vast wel een poortje worden opengezet.
Maar ik neem aan dat er toch ergens naar een rekeningnummer moet worden verwezen en met die gekraakte chip en dat skimmen is dat toch wel iets waar ik me zorgen over maak.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 00:17 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Dat zal voor iedereen verschillend zijn.
Maar op je bankpas, rijbewijs of paspoort staan meer prive gegevens dan op je chipkaart.
quote:Stadsregio Rotterdam en vervoerder RET bieden basisscholen in de Rotterdamse regio een OV-chipkaart aan die speciaal geschikt is voor groepsreizen: de Scholenkaart. Deze OV-chipkaart staat op naam van de school en geeft automatisch korting op de reiskosten.
Scholen kunnen hierdoor groepsreizen maken tegen reductietarief, waarmee een passend alternatief is gevonden voor de huidige papieren groepskaart en (roze) reductiestrippenkaart. Stadsregio Rotterdam biedt iedere basisschool in de regio gratis 60 Scholenkaarten aan, zodat zij voldoende kaarten hebben om eventueel met twee klassen tegelijk groepsreizen te kunnen maken.
Ook niet als ze de trein moeten halen?quote:Op dinsdag 17 februari 2009 00:18 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Maar daar zijn ook 4 of 5 uitgangen dus dat verspreid wel. En iedereen moet uitchecken dus dan zullen ze ook wel begrijpen dat duwen geen zin heeft.
Dat rekening nummer staat niet op de kaart maar in de database van de OV chipkaart organisatie.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 00:26 schreef Colnago het volgende:
[..]
Maar ik neem aan dat er toch ergens naar een rekeningnummer moet worden verwezen en met die gekraakte chip en dat skimmen is dat toch wel iets waar ik me zorgen over maak.
Dat soort situaties zijn niet te voorspellen.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 00:28 schreef Colnago het volgende:
[..]
Ook niet als ze de trein moeten halen?
Dat is inderdaad een goed antwoord op mijn vraag.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 00:27 schreef snowgoon het volgende:
Over groepsreizen, er is in Rotterdam een speciale kaart voor basisscholen.
http://www.9292ov.nl/9292ov1253.asp
[..]
Ja hoor, ga gewoon maar met de bus want dat is al tientallen jaren het geval.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 00:29 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Dat soort situaties zijn niet te voorspellen.
En dat is niet te kraken?quote:Op dinsdag 17 februari 2009 00:29 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Dat rekening nummer staat niet op de kaart maar in de database van de OV chipkaart organisatie.
Iedere kaart heeft een uniek nummer waardoor de kaart en de gegevens uit die database aan elkaar gekoppend kunnen worden.
Zoals nu al zo vaak is gezegd, als je vooraf wilt weten hoeveel de reis kost, dan kun je dat via internet uitzoeken of bellen met het vervoersbedrijf. En misschien dat de chauffeur een computertje krijgt waar die kan zien wat de reis gaat kosten. Moet ook niet zo moeilijk zijn.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 00:25 schreef Colnago het volgende:
[..]
Nu kun je zien op het bordje op de haltepaal hoeveel zones je moet reizen en anders kun je het ook nog vragen aan de chauffeur.
Het lijkt me heel moeilijk om met die OV chipkaart aan de chauffeur te vragen wat het kost om van A naar B te reizen dus je moet maar afwachten wat de ritprijs zal zijn als je uit de bus stapt.
Met die dagkaarten gaat het ook weer moeilijk worden want waar kun je aangeven dat je daar gebruik van wilt maken op de OV chipkaart en hoe kom je erachter dat er van die dagkaarten zijn?
[..]
Het gaat erom hoe die mensen gaan betalen want ik neem aan dat iedereen in en uit moet checken.
Alleen de chip op de kaart is gekraakt. De database van het hele systeem niet.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 00:30 schreef Colnago het volgende:
[..]
En dat is niet te kraken?
De geheime code van de ov-chipkaart is door Duitse hackers gekraakt. Het gekraakte vervoersbewijs maakt het voor reizigers mogelijk om gratis te reizen, zo bericht de Volkskrant dinsdag. De chipkaart zou in 2008 worden ingevoerd, maar dat is uitgesteld tot in de loop van volgend jaar.
De Duitse hackers Karsten Nohl en Henryk Plötz toonden tijdens een computercongres eind december in Berlijn aan hoe ze de ov-chip konden kraken. Met apparatuur van nog 100 euro ontrafelden ze de geheimen van de zogeheten ‘Mifare’-chip.
Het is niet nodig, maar toch is er voor gekozen. Verdere nadelen zijn onder andere de simpele manier van kraken en het feit dat je kan oogsten (d.w.z. dat je met een kraakapparaat iedereen binnen .. meter kan aflezen, dat maakt het voor sommigen wel interessant natuurlijk)quote:Op dinsdag 17 februari 2009 00:15 schreef Colnago het volgende:
[..]
Maar dan moet je wel je privegegevens op die kaart zetten toch?
Is dat niet eng?
Maar niet in combinatie met de OV chipkaartquote:Op dinsdag 17 februari 2009 00:30 schreef Colnago het volgende:
[..]
Ja hoor, ga gewoon maar met de bus want dat is al tientallen jaren het geval.
En toch is er nog geen enkele melding van gemaakt dat dat ook echt gebeurd door criminelen.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 00:36 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Het is niet nodig, maar toch is er voor gekozen. Verdere nadelen zijn onder andere de simpele manier van kraken en het feit dat je kan oogsten (d.w.z. dat je met een kraakapparaat iedereen binnen .. meter kan aflezen, dat maakt het voor sommigen wel interessant natuurlijk)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |