Als ik de lampen hier uitzet, moet de verwarming harder werken om het huis op temperatuur te houden, ben je net zo ver qua energieverbruik. In warmere landen heeft het misschien wat meer nut.quote:Op woensdag 25 februari 2009 18:11 schreef Hik het volgende:
Ok, het is een cross post, maar dit lijkt me ook wel iets voor de TRV-ers: Earth Hour
Ah OK, mooi, daar had ik nog niks van gelezen. Mogen ze ook al naast het wrak landen? (en zo nee, dan is dat misschien alleen maar prettig omdat het de polderbaan betreft, scheelt veel taxi-tijd)quote:Op woensdag 25 februari 2009 22:54 schreef k_man het volgende:
Al een hele tijd. Schiphol is maar eventjes compleet gesloten geweest, daarna waren drie van de vijf banen weer open. Da's genoeg om de vluchten normaal af te handelen.
Even een quote van mij die ik ruim een week geleden schreef in het KAA Mexico topic:quote:
Ik heb steeds meer het gevoel dat ik er net op tijd weg ben. Gisteravond belde een vriend van me vanuit Cancun en vertelde me dat er nu op elke straathoek legercontroles zijn. En een Joegoslavisch ex collega'tje (die erg veel geld heeft) is gevlucht voor onbepaalde tijd naar Orlando: de nanny had al weken een man achter zich aan die haar bedreigde en het zoontje van mijn ex collega wilde ontvoeren in ruil voor een grote som geld. Of de nanny mee wilde werken in het complotquote:Op maandag 16 februari 2009 23:51 schreef Vogue het volgende:
Nou, de laatste week dat ik in Cancun was, is er voor de ogen van een goede (Duitse) vriend van mij (hij stond op het dakterras en zag het gebeuren), een legercommandant ontvoerd. Hij werd met grof geweld een auto in gedrukt en achteraf bleek hij geliquideerd te zijn in de jungle tussen Cancun en Merida. Had ook met drugs te maken, was zelfs landelijk nieuws. Het komt dus wel steeds dichterbij.
Ze hebben het zeer netjes gedaan als ik alles zo om me heen hoor. En wat een geluk dat dat vliegtuig niet in brand is gevlogenquote:Op woensdag 25 februari 2009 22:54 schreef k_man het volgende:
Al een hele tijd. Schiphol is maar eventjes compleet gesloten geweest, daarna waren drie van de vijf banen weer open. Da's genoeg om de vluchten normaal af te handelen.
Probeer het eens uit. Maak er een wetenschappelijk experiment van. Volgens mij is het verschil verwaarloosbaar, als je huis goed geïsoleerd is.quote:Op woensdag 25 februari 2009 23:15 schreef Fogel het volgende:
Ze dragen niet significant bij, maar het deel dat ze wel bijdragen moet gecompenseerd worden als ze uitstaan (tenzij ik de verwarming ook uitzet).
In de huiskamer staat nu het volgende aan 5x12w (mini halogeen), 4x25W, 1x40W, 1x100W. Als ik dat uitzet, scheelt het zo'n 285W warmte als je er vanuit gaat dat er ca 95% warmteverlies is bij de lichtbronnen. Aangezien de verwarmingen via thermostaten gaan, zullen die bijspringen zogauw de temperatuur wat daalt. Hoe snel de temperatuur daalt door het wegvallen van nog geen 300W dat weet ik niet, maar erg veel invloed heeft het waarschijnlijk niet.
Niks mis met de isolatie, is nieuwbouw en op het Mid-Noorse klimaat aangepast.quote:Op woensdag 25 februari 2009 23:36 schreef k_man het volgende:
[..]
Probeer het eens uit. Maak er een wetenschappelijk experiment van. Volgens mij is het verschil verwaarloosbaar, als je huis goed geïsoleerd is.
Waarom heb je trouwens geen spaarlampen?
Het voordeel (en wellicht ook nadeel als je er één van de verkeerde kleur wit koopt) is, dat spaarlampen ook veel langer meegaan. Mijn eerste spaarlamp van 10 jaar terug is vorige maand pas kapot gegaan. LED verlichting schijnt nog langer mee te gaan, maar de eerste LED lampjes voor de fiets die ik had, zijn kapot gegaan omdat de batterijen zijn gaan lekken..quote:Op donderdag 26 februari 2009 00:05 schreef Fogel het volgende:
Ik heb geen spaarlampen omdat ik de laatste keer dat ik ze probeerde vond dat er slechter licht uit kwam dan gloeilampen. Daarnaast, met 9 stookmaanden (voordat ik in dit huis woonde meestal via electrische verwarming) per jaar en de redenatie dat ik net zo goed ook de warmte kan gebruiken naast het licht, ga je niet bezuinigen op het aantal Watt wat een lamp gebruikt als je dan meer Watt uit een electrische verwarming moet trekken. Wellicht een onterechte redenatie, omdat ik het niet getest heb, maar wel aannemelijk.
Ja, dat gaat alleen maar over die moodlights en Dealextreme spullen. Niet over spullen die je in een echte winkel kunt kopen of ook gewoon bruikbaar zijnquote:Op donderdag 26 februari 2009 09:59 schreef Fogel het volgende:
In K&W is er een topic over LED verlichting en ervaringen met verschillende types, misschien handig om daar even in te lezen.
Bij mij gaan ze altijd op de meest ongelegen momenten en onbereikbare plekken kapot (zoals 's nachts aan het eind van een feestje in het trapgat op 4 meter hoogte boven een steile trap)quote:Op donderdag 26 februari 2009 10:07 schreef Fogel het volgende:
Eens in de zoveel tijd een gloeilamp vervangen maakt weinig uit, zowel qua werk als kosten.
Had niet gedacht dat het ook zo snel naar Yucatan over zou slaan. Zeker om daar het toerisme (en dus inkomstenbron van het land) te beschermen, moet er dus snel wat gebeuren...quote:Op woensdag 25 februari 2009 23:15 schreef Vogue het volgende:
Ik heb steeds meer het gevoel dat ik er net op tijd weg ben. Gisteravond belde een vriend van me vanuit Cancun en vertelde me dat er nu op elke straathoek legercontroles zijn. En een Joegoslavisch ex collega'tje (die erg veel geld heeft) is gevlucht voor onbepaalde tijd naar Orlando
Ik heb al 3 kinderen, da's genoegquote:Op donderdag 26 februari 2009 10:10 schreef Hik het volgende:
Naast het feit dat het (wellicht) wat significant oplevert is het natuurlijk vooral een signaal-effect. Plus dat het reuze romantisch is natuurlijk; al helemaal als je de verwarming ook uitzet!
Je hebt meer lampen nodig, ze gaan meestal niet tegelijk kapot.quote:Op donderdag 26 februari 2009 10:11 schreef DutchTrain het volgende:
[..]
Bij mij gaan ze altijd op de meest ongelegen momenten en onbereikbare plekken kapot (zoals 's nachts aan het eind van een feestje in het trapgat op 4 meter hoogte boven een steile trap)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |