abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66031932
Hallo. Dit topic gaat over Germaanse boeken.

De volgende boeken heb ik gelezen:

-De Edda. Geschreven rond de tiende/dertiende eeuw in Scandinavie (IJsland). Gedichten en verhalen over Goden- en Heldenliederen. Zeker een aanrader voor iedereen die geinteresseerd is in de Germanen en Vikingen, mooi boek!

-Van Aegir tot Ymir - Paula Vermeyden. Boek over de Germaanse goden (en meer) van de letters a tot y.

-Noordeuropese mysteriën en hun sporen tot heden - F.E. Farwerck. Heb deze voor een gedeelte gelezen, maar binnenkort ga ik hem opnieuw lezen.

-Runentekens - Francis Melville. Leuk boek, gaat over de betekenis van Germaanse runen.

Ik ben nog steeds op zoek naar meer Germaanse boeken. Dit zijn de enige die ik heb kunnen lezen (ik heb nog wel wat meer titels gevonden maar geen idee waar ze te krijgen zijn). Weten jullie nog meer leuke Germaanse boeken?

Alvast bedankt.
pi_66640449
Ik kan je de boeken van Jan de Vries aanraden, zal morgen nog even kijken wat ik zoal heb.
pi_66764269
tvp
History became legend, legend became myth.
pi_66766228
Ik heb net weer Noordeuropese Mysteriën en hun Sporen tot Heden geleend bij de grote bibliotheek.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-03-2009 14:24:59 ]
pi_66775915
Boeken recensies

Overzichtswerken over de Germaanse godsdienstgeschiedenis

Een Edda vertaling door Marcel Otten

Een Germania vertaling door Vincent Hunink

http://nederlandsheidendom.nl/webstek/boeken.html

Kijk daar eens.
pi_66795417
Dat lijstje kende ik al. Ongeveer twee jaar geleden ben ik met een lijstje van de boeken die op die site staan naar de bibliotheek geweest en ze hadden maar 2 boeken. En dan te bedenken dat het een onwijs grote bibliotheek is. Als iemand weet waar de andere boeken verkrijgbaar zijn hoor ik het graag.

Btw, ik heb hoofdstuk 1 uit van Noordeuropese Mysterien... , erg interessant. Gaat over hoe de Germanen het leven en de dood zagen. Ik begrijp het nu ook een stuk beter dan de eerste keer dat ik het las.
pi_66848997
Oude boeken zijn wel in antiquariaten te vinden

kijk eens op www.boekwinkeltjes.nl

Ze hebben daar nu Noordeuropese mysteriën en hun sporen tot heden voor maar 35 euro te koop
pi_66851624
quote:
Op maandag 9 maart 2009 04:54 schreef Japsap het volgende:
Oude boeken zijn wel in antiquariaten te vinden

kijk eens op www.boekwinkeltjes.nl

Ze hebben daar nu Noordeuropese mysteriën en hun sporen tot heden voor maar 35 euro te koop
Bedankt voor de tip!
pi_66966523
Noordeuropese mysteriën en hun sporen tot heden is binnen. Misschien maak ik vanavond effe een foto.

Heel interessant boek (ben nu bij hoofdstuk drie).
pi_67005783
  vrijdag 13 maart 2009 @ 18:00:19 #11
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_67015747
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 12:49 schreef Gewas het volgende:
Als iemand weet waar de andere boeken verkrijgbaar zijn hoor ik het graag.
De Konklijke Bibliotheek in Den Haag heeft een geweldige collectie, terwijl ook universiteitsbibliotheken in steden met een studie geschiedenis een aanrader zijn als je oudere boeken zoekt.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
pi_67018235
Ziet er goed uit, mooie versie, is de rug ook een beetje redelijk ?

Ik heb zelf veel oude boeken vandaar, zelfs een Edda uit 1837
pi_67018402
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 19:32 schreef Japsap het volgende:
Ziet er goed uit, mooie versie, is de rug ook een beetje redelijk ?

Ik heb zelf veel oude boeken vandaar, zelfs een Edda uit 1837
Achterkant is lichtelijk versleten. Maar het is dan ook een oude versie, tweede druk uit 1978 naar ik meen, maar de binnenkant is in prima staat. Ik ben erg blij met het boek.

Vet van die Edda! Van welke schrijver is die Edda dan (zo oud)?
pi_67019710
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 19:37 schreef Gewas het volgende:

[..]

Achterkant is lichtelijk versleten. Maar het is dan ook een oude versie, tweede druk uit 1978 naar ik meen, maar de binnenkant is in prima staat. Ik ben erg blij met het boek.

Vet van die Edda! Van welke schrijver is die Edda dan (zo oud)?
D. Buddingh
pi_67147272
Ben nu bij hoofdstuk 5. Onwijs goed boek tot nu toe!
pi_67289018
Ik heb een nieuw boek. De Godsdienst der Germanen - Dr.R. Derolez.

pi_68106441
quote:
Op zondag 22 maart 2009 12:07 schreef Gewas het volgende:
Ik heb een nieuw boek. De Godsdienst der Germanen - Dr.R. Derolez.

[ afbeelding ]
Ziet er goed uit

Waar heb je die gevonden ?
pi_68106859
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 13:40 schreef Japsap het volgende:

[..]

Ziet er goed uit

Waar heb je die gevonden ?
Ook op de site van Boekwinkeltjes.nl. Enig minpuntje is dat sommige zinnen door de vorige lezer onderstreept zijn. Wat wel tof is is dat er ook krantenknipsels over de Germanen bijzaten van onder andere Jan de Vries (uit het jaar 1987).

Trouwens vorige week heb ik Noordeuropese Mysterien en Hun Sporen tot Heden uitgelezen, geweldig boek!

Edit: typfout gemaakt.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-04-2009 14:02:54 ]
pi_68192695
Orwin W. Robinson - Old English and it's Closest Relatives: A Survey of the Earliest Germanic Languages.

Mochten de Oud-Germaanse talen je interesseren

Welke versie van de Edda heb je gelezen? je weet dat er twee zijn he?

Verder zou je ook nog iets als Germania van Tacitus kunnen lezen.
Not all those who wander are lost. - J.R.R. Tolkien
As far as we can discern, the sole purpose of human existance is to kindle a light of meaning in the darkness of mere being. - C.G. Jung
pi_68192763
tvp
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_68194767
Bedankt dat je me op dit topic hebt gewezen, Gewas.

Vikings, the North Atlantic Saga is een heel uitgebreid en interessant boek dat hier volgens mij nog niet genoemd is.
Verder heb ik De Randen van de Aarde: de Romeinen tussen Schelde en Eems. Hoewel dit voornamelijk over de Romeinen gaat, ontkomt de auteur er vanwege de locatie niet aan ook over de Germaanse volkeren te schrijven.

Maskers van Odin: Oud-Noorse Wijsheden van Elsa-Brita Titchenell, waarin dieper wordt ingegaan over de gedachtegang achter de Germaanse godsdiensten

Runen: Een helder alfabet uit duistere tijden van Marlies Philippa en Arend Quak

Ik heb er nog wel een paar maar die weet ik niet uit m'n hoofd en ik zit niet op kantoor (ik werk met dit weer heel luxe buiten met de laptop op schoot )
pi_68201600
quote:
Op maandag 20 april 2009 10:16 schreef Gwywen het volgende:
Bedankt dat je me op dit topic hebt gewezen, Gewas.

Vikings, the North Atlantic Saga is een heel uitgebreid en interessant boek dat hier volgens mij nog niet genoemd is.
Verder heb ik De Randen van de Aarde: de Romeinen tussen Schelde en Eems. Hoewel dit voornamelijk over de Romeinen gaat, ontkomt de auteur er vanwege de locatie niet aan ook over de Germaanse volkeren te schrijven.

Maskers van Odin: Oud-Noorse Wijsheden van Elsa-Brita Titchenell, waarin dieper wordt ingegaan over de gedachtegang achter de Germaanse godsdiensten

Runen: Een helder alfabet uit duistere tijden van Marlies Philippa en Arend Quak

Ik heb er nog wel een paar maar die weet ik niet uit m'n hoofd en ik zit niet op kantoor (ik werk met dit weer heel luxe buiten met de laptop op schoot )
Jij ook bedankt voor de tips!
pi_68625149
Een interessant boek is ook:

Goden en mythen van Noord-Europa van Hilda Ellis Davidson, verkrijgbaar bij Bol.

Maar kijk ook eens voor artikelen over germanen en noordse mythologie op de site van www.hagal.be.
  zondag 3 mei 2009 @ 17:05:31 #24
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_68625453
Hier staan vast ook nog wat nuttige en interessante boeken over het onderwerp.
In dat boek dat jij noemt ga ik me eens verdiepen, JaapV. Lijkt me interessant.
pi_68625919
quote:
Op zondag 3 mei 2009 17:05 schreef Gwywen het volgende:
Hier staan vast ook nog wat nuttige en interessante boeken over het onderwerp.
In dat boek dat jij noemt ga ik me eens verdiepen, JaapV. Lijkt me interessant.
Bedankt voor de tip Gwywen! Mijn aangeprezen boek ik zeker interessant en ook nog niet duur: 12,50 euro!
pi_69003587
Nogmaals bedankt voor de tips.

Na een tijdje van het lezen van oorlogs- en fantasyboeken ben ik weer verder gegaan in het boek De Godsdienst der Germanen.

Btw, heeft iemand Altgermanische Religionsgeschichte gelezen van Jan de Vries?
pi_69343617
Ik heb twee nieuwe boeken binnen. De Maskers van Odin en Goden en Mythen van Noord-Europa.

Oh en De Godsdienst der Germanen vind ik niet zo goed eigenlijk.
pi_69489378
quote:
Op zondag 24 mei 2009 07:37 schreef Gewas het volgende:
Ik heb twee nieuwe boeken binnen. De Maskers van Odin en Goden en Mythen van Noord-Europa.

Oh en De Godsdienst der Germanen vind ik niet zo goed eigenlijk.
Ik neem mijn woorden terug. Hoofdstuk waar ik nu ben is eigenlijk wel goed.
pi_69499790
laat me raden, een topic van gewas (bestaat er een germaanser woord dan "gewas" ?)
  donderdag 28 mei 2009 @ 18:54:31 #30
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_69500017
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_69504496
Hey, Gewas, werkt jouw PM niet? Ik kan je geen bericht sturen.
pi_69515752
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 21:03 schreef Gwywen het volgende:
Hey, Gewas, werkt jouw PM niet? Ik kan je geen bericht sturen.
Ja hij staat normaal uit, maar ik heb hem nu weer aangezet.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-05-2009 08:49:39 ]
pi_69630380
Ik heb De Godsdienst der Germanen uitgelezen. Uiteindelijk vond ik maar 2 hoofdstukken goed, namelijk die over de cultus en die over de ondergang der Germanen. Het hoofdstuk over de Goden vond ik tegenvallen, de schrijver van het boek wist weinig dingen met zekerheid vast te stellen en zat alleen maar te gissen. Zou beter zijn geweest als hij dit hoofdstuk gehalveerd had zodat het prettiger wegleest. Maar het laatste hoofdstuk vond ik het slechtst waarin hij heel subtiel stelt dat het christendom superieur is aan de Germaanse cultuur. Dan denk ik bij mezelf, waarom maak je dan een boek over de Germanen zeg. En de schrijver stelt dat het Germaanse volk makkelijk van hun geloof afviel terwijl de hele kerstening van Europa zeven eeuwen duurde! Maar goed, er stonden zeker een paar interessante dingen in het boek. Ik denk trouwens dat dit wel een heel geschikt boek zal zijn als je voor school een werkstuk moet maken.

Nu ben ik begonnen met De Maskers van Odin. Beetje ingewikkeld begin moet ik zeggen.
  dinsdag 2 juni 2009 @ 22:51:31 #34
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_69651159
Het blijft het hele boek ingewikkeld, Gewas. Het is een boek dat je met kleine teugjes tegelijk moet lezen.
pi_69714077
Vanochtend nog effe een aantal bladzijdes gelezen. Superinteressant hoofdstuk over het heelal en de kosmos, en alle verhalen die daaraan ontleend zouden zijn. Sowieso vind ik het heelal altijd heel interessant. Alleen gaat het wel erg diepgaand over het heelal enzo en ik vraag me af of dat de werkelijke gedachten was over de verhalen en gedichten. Aan de andere kant hebben oude beschavingen bouwwerken gebouwd die gebaseerd waren op de stand van de sterren (Stonehenge en de Egyptische piramiden, toch?). Maar goed, het leest erg lekker weg, een beetje ingewikkeld maar dat kan nooit kwaad. Vanavond wilde ik eigenlijk verder lezen maar ik vond het een beter idee om bier te drinken.

Ik heb trouwens al een paar bladzijdes uit Goden en Mythen van Noord-Europa gelezen, wat ik tot nu toe heb gelezen bevalt me wel!

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 04-06-2009 20:26:21 ]
pi_69732078
Hmmm kan me bijna niet meer herinneren dat ik dit gister heb getypt. Het bier smaakte iets te goed. Ik heb zojuist het eerste hoofdstuk uitgelezen, mooi hoofdstuk. Opvallend dat verschillende schrijvers van Germaanse boeken er zulke uiteenlopende meningen op nahouden over dezelfde onderwerpen. En nu stop ik maar met mijn mening geven want ik heb het idee dat er niet veel zinnigs uitkomt, als ik het boek uit heb geef ik wel mijn mening.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 05-06-2009 10:54:22 ]
pi_70431547
Vandaag eindelijk weer tijd gemaakt om verder te gaan met De Maskers van Odin. Ik heb alleen het idee dat de schrijfster iets te veel waarde hecht aan het belang van de Edda (onder andere de verbanden tussen het heelal en de Edda, misschien te ver gezocht?). Op dit minpunt na vind ik het een goed boek tot nu toe.

Ik weet niet hoe het komt maar ik blijf die Germanen boeken geweldig vinden. Maar goed ik heb aardig wat gelezen vandaag dus nu tijd voor een biertje.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 27-06-2009 19:19:39 ]
pi_70478089
Ik ben gestopt met De Maskers van Odin. Reden is dat ik gewoon totaal geen idee heb wat ik aan het lezen ben, te ingewikkeld? De inleidende hoofdstukken waren wel interessant, op het minpunt na wat ik in mijn vorige post had gezet. Maar toen kwam ik bij de Edda verhalen (iets voorbij bladzijde 100) maar toen zag ik dat ik die Edda verhalen al in de Edda van Jan de Vries had gelezen. Had ik kunnen weten natuurlijk. Maar ik moet zeggen dat ik de Edda vertaling van Jan de Vries beter vond (hoe kan het ook anders, hij was een van de beste Germanisten die er waren). Verschil is dat de schrijfster de Edda vertaling makkelijker leesbaar heeft gemaakt. Ik kies dan toch voor de versie van Jan de Vries.

Ik denk dat ik hem een andere keer wel uitlees.

Gister ben ik begonnen aan Goden en Mythen van Noord-Europa. Bevalt me erg goed tot nu toe.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 29-06-2009 14:19:04 ]
pi_70556024
Ik heb zojuist het eerste hoofdstuk (tot bladzijde 50) van Goden en Mythen van Noord-Europa uitgelezen. Geweldig boek tot nu toe!
pi_71074166
Ben nog steeds druk bezig met allerlei boeken. Vorige week Goden en Mythen van Noord-Europa uitgelezen. Prachtig boek, alleen beetje jammer van het laatste hoofdstuk die over het christendom en de Germanen ging.

Ben nu weer verder gegaan met De Maskers van Odin. Veel van de Edda liederen die erin staan heb ik al gelezen maar ben alweer zoveel vergeten, dus kan geen kwaad om het opnieuw te lezen.
pi_71532645
Ik heb een paar nieuwe boeken:

-De Wikingen in de Lage Landen bij de Zee - Jan de Vries. Ben nu bij bladzijde 120 ofzo, erg goed boek. Ik beschouw dit eigenlijk meer als oorlogsboek.
-De Eeuwige Ordening - Aat van Gilst.
-De Legende van Sigurd en Gudrun - J.R.R. Tolkien.

Maar ik ben nu weer bezig met oorlogsboeken.
pi_71725710
Spijt me dat ik het zeg maar ik ben Germanenboeken wel zat nu. Op een gegeven moment wordt het toch veel van hetzelfde. En jammer dat er niemand meer reageert.

Ben nu weer bezig met oorlogsboeken, vind ik toch wat leuker.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 09-08-2009 10:48:54 ]
pi_72087589
Gwywen, mag ik je een pm sturen? Ik heb namelijk een tip voor je wat voor jou misschien wel interessant is (hoewel je het misschien al kent).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')