quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 21:21 schreef RobertoCarlos het volgende:[..]
Leuk topic! Kan ik eindelijk eens wat vragen, op straat krijg ik namelijk nooit antwoord
Maar verander je ook soms snel van positie? Dat vind ik nl grappig als mensen, met name kinderen, ziet kijken van: bewoog daar nou wat? En speel je ook een beetje met het publiek, dat doen sommigen ook?
En wat voor mensen reageren nou het leukst op jou als standbeeld? Vrouwen, kinderen, allochtonen of wat?
En moet je daar nou een vergunning oid voor hebben of kan iedereen gewoon op straat gaan staan?
En krijg je wel eens treurige reacties dat mensen iets naar je gooien of opmerkingen of zo?
Da's wel ff weer genoeg vragen voor nu..
Als ik snel even beweeg is dat vooral om even m'n gewicht weer juist te verdelen, dan zien ze mijn knie misschien even bewegen. Als het rustig is kan ik ook wel wat bewegen op het moment dat iemand even met zijn rug naar mij toestaat om hem te laten schrikken. Maar meestal moet ik toch oppassen om niet te snel te bewegen aangezien mijn hartslag als ik lang stil sta redelijk omlaag gaat.
Als ik speel met het publiek gebruik ik meestal grote langzame bewegingen, dat vind ik zelf ook meer passen bij een levend standbeeld. (Bijvoorbeeld een klein kindje de hand schudden en dan een paar minuten met uitgestoken hand staan of even wat publiek gedag zwaaien)
Dat soort dingen zijn ook wel handig als ik even moet knipperen of moet slikken en ik heb geen zin om mensen dat te laten zien.
De leukste mensen vind ik vaak allochtonen die nog net nieuw zijn in Nederland. (Asielzoekers waarschijnlijk) Die hebben vaak nog zoiets van "Huh? Wat is dit opeens" en laten je dan in gebrekkig Nederlands ook wel weten hoe gaaf ze het vinden. Verder is het vrij gelijk eigenlijk, kinderen zijn vaak heel schattig maar kunnen ook heel irritant zijn. De enige groep waar ik echt een hekel aan krijg als ik als standbeeld sta zijn hangjongeren die zich vervelen. (Kunnen boeren, punkers, Marokkanen zijn. Ze vinden zichzelf altijd heel grappig

)
Vergunningen heb ik nog nooit iets mee te maken gehad, ik weet niet of er een soort 'straattheater' vergunning is ofzo. Ik word altijd ingehuurd via een toneelvereniging, dus ik sta nooit met een bakje voor me op straat. Maar ik weet wel dat als er hier mensen staan te flyeren dat ze om de 20 minuten op een andere plek moeten gaan staan ivm overlast voor winkeliers. Misschien dat dit ook geld voor levende standbeelden en andere acts.
En ja er zijn altijd wel mensen die van mij direct door mogen lopen, bijvoorbeeld de hangjongeren. Die houden rustig mobieltjes met keiharde muziek tegen je oren of proberen het kistje waar ik op sta onder me uit te schoppen. (Als de rest van het publiek ze daar niet op aanspreekt betekend het voor mij ook dat het pauze is) Meest irritante wat me bij gebleven is waren een stel kinderen die van die knappertjes/rotjes voor m'n voeten gooiden. Het meest trieste eraan vond ik nog wel dat toen hun vader eraan kwam hij niet zei: "Jongens, houd daar eens mee op" maar "Hier heb je nog wat rotjes!".
Maar nou hoop ik dat hier ergens op Fok! nog een levend standbeeld is, dat was eigenlijk een beetje de bedoeling van dit topic. Hoewel ik de aandacht niet verkeerd vind.

Maar het zou leuk zijn om wat tips uit te wisselen. Ik denk dat ik ook zeker naar die wedstrijd in Arnhem ga om te kijken hoe andere levende standbeelden het doen. (En misschien later nog wel een keertje om mee te doen

)
Op maandag 29 april 2013 16:56 schreef Moira. het volgende:Ug, je bent af en toe een (leuke) mafkees, maar ook een wijs man.