Zijn ze hier soms ook beschermd bij koninklijk besluit??quote:Op donderdag 12 februari 2009 01:13 schreef jslavenburg het volgende:
http://www.waarmaarraar.n(...)oor_Polen_taboe.html
Daarom dus
Fijn, nu heb ik zin in geroosterde zwaanquote:Overigens was geroosterde zwaan een dikke eeuw geleden nog een delicatesse in Engeland, tegenwoordig kan je celstraf en een boete van enkele duizenden Euri krijgen voor het doden van de vogel
Zoetermeer, als ik in deze regio de weilanden in tuur zie ik ze bij bosjes. En het lijken er echt steeds meer te worden. En niet alleen als ik een biertje teveel op hebquote:Op donderdag 12 februari 2009 01:16 schreef MinderMutsig het volgende:
Waar woon jij dat je zoveel zwanen ziet? Er zit er hier 1. Dat waren er twee maar afgelopen zomer is er een dood gereden.![]()
Zwanen schijnen wel degelijk gegeten te worden. Met even googelen vond ik dat het in Polen en Litouwen gezien wordt als delicatesse.
Bron Zwolsnieuwsquote:Dat koken ook civiel kan zijn, bewijst 'Koken met Zwolsnieuws'. Wij laten zien wat voor uitstekende gerechten u uit uw eigen wijk kan halen. Voor onze eerste aflevering een lekker wildgerecht. Wilde zwaan met honingsaus
Vanaf zijn bek zijn kop splijten ken ik (doen ze hier in Vietnam ook met eenden) maar die tweede optie had ik nog nooit van gehoord.quote:Op donderdag 12 februari 2009 07:16 schreef DrDarwin het volgende:
Swan:
Cut a swan in the roof of the mouth toward the brain, and let him bleed. Keep the blood for chawdwyn or else knot a knot on his neck, and so break his neck.
Then scald him. Draw him (gut him) and roast him even as you do a goose in all points, and serve him with chawd-wine.
In Engeland zijn alle zwanen eigendom van de koninginquote:Op donderdag 12 februari 2009 01:13 schreef jslavenburg het volgende:
http://www.waarmaarraar.n(...)oor_Polen_taboe.html
Daarom dus
Zou het graag proberen, maar behalve zelf vangen zie ik geen mogelijkheden.quote:Op donderdag 12 februari 2009 01:43 schreef Yi-Long het volgende:
Praat voor jezelf, TS, ik eet wekelijks zwaan! Heerlijk! Zo'n grote hot-wing lekker oppeuzelen, en als bijgerecht wat hamster-pootjes...
Je zou zeggen dat dat niet zoveel scheelt, sterker nog, een zwaan is toch ongeveer net zo dik, groter zelfs en met een lange nek?quote:Op donderdag 12 februari 2009 09:48 schreef sig000 het volgende:
Een dikke eend of gans is stuk beter.
Volgens mij zijn ze niet lekker, omdat ze niet gegeten worden.quote:Op zaterdag 14 februari 2009 06:26 schreef sigme het volgende:
Bij mijn weten zijn zwanen niet erg lekker, het verhaal gaat dat ze naar modder smaken.
Zwaan schijnt dus wel lekker te zijn, maar door wetgeving niet meer op de menukaart.quote:Op zaterdag 14 februari 2009 18:42 schreef krakkemieke het volgende:
[..]
Volgens mij zijn ze niet lekker, omdat ze niet gegeten worden.
Ik kan me iig niet indenken dat ze niet gegeten worden omdat ze mooi zijn. Dat zijn herten en fazanten ook.
Volgens mij was die wet in sommige gemeentes aan de grote rivieren. Omdat de dienstbodes klaagden dat ze elke dag goedkope vis kregen.....quote:Op zaterdag 14 februari 2009 18:52 schreef lucky_m3 het volgende:
[..]
Zwaan schijnt dus wel lekker te zijn, maar door wetgeving niet meer op de menukaart.
Net zoals er een wet schijnt te zijn die het verbied om je onderdanen vaker dan 6 dagen per week zalm te geven
hadden we maar zoveel zalm
Dat vind ik logisch bij dieren die zeldzaam zijn, 'vroegah' had ik het idee dat zwanen dat ook wel waren, maar tegenwoordig.... Dan vind ik wilde zwijnen ed. veel zeldzamer, en daar jaagt onze koninklijke familie maar wat graag op!quote:Op zaterdag 14 februari 2009 19:27 schreef krakkemieke het volgende:
http://www.minlnv.nederlandsesoorten.nl/get?site=lnv.db&view=lnv.db&page_alias=soort&sid=902&version=legislation
Ze zijn dus beschermd volgens de flora- en faunawet.
Willem-Alexander en Beatrix zijn lid van het Zwanenbroeders genootschap, waarvan de hoogmogende leden jaarlijks samenkomen voor een copieus diner. Of daarbij nog steeds een zwaan geserveerd wordt, zoals in vroeger tijden, is me niet bekend, maar het zou me niets verbazen.quote:Op zaterdag 14 februari 2009 23:24 schreef Koen66 het volgende:
Dan vind ik wilde zwijnen ed. veel zeldzamer, en daar jaagt onze koninklijke familie maar wat graag op!
het schijnt dat zwanen echt nauwelijks te domesticeren zijn. Het zijn agressieve krengen.quote:Op zaterdag 14 februari 2009 20:30 schreef RobinOok het volgende:
Ja, wild ja. Maar daarom zou je ze toch nog wel kunnen kweken? Doen we met eendjes ook.
Ik zal er eens een foto van schieten als ik er aan denk!quote:Op zondag 15 februari 2009 13:50 schreef Nieuwschierig het volgende:
Zijn dat geen ganzen die het weiland van TS bevolken?
Achterlijke cultuur!1quote:Op donderdag 12 februari 2009 01:50 schreef golfer het volgende:
Oost-Europa komt steeds dichterbij.
Ganzen, zwanen en karpers staan binnenkort allemaal op de menu's van ons.
Zeker een recept uit een Aziatisch land??quote:Op vrijdag 20 februari 2009 17:30 schreef voyeur het volgende:
Als je nog eens een spectaculair kerstmaal wil voorzetten: zwaan in zijn veren:
RECLOTHED SWAN in its skin with all the feathers. Take it and split it between the shoulders, and cut it along the stomach: then take off the skin from the neck cut at the shoulders, holding the body by the feet; then put it on the spit, and skewer it and gild it. And when it is cooked, it must be reclothed in its skin, and let the neck be nice and straight or flat; and let it be eaten with yellow pepper.
Eerder een romeins of middeleeuws recept.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 22:30 schreef Koen66 het volgende:
[..]
Zeker een recept uit een Aziatisch land??
Yip, "Le Menagier de Paris" iets van 1390 oid.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 22:36 schreef krakkemieke het volgende:
[..]
Eerder een romeins of middeleeuws recept.
In sommige Aziatische landen wordt werkelijk alles gegeten (zoals aap ed.) dus vandaar de gedachte....quote:Op zaterdag 21 februari 2009 00:39 schreef voyeur het volgende:
[..]
Yip, "Le Menagier de Paris" iets van 1390 oid.
Hmm een lekkere pauw komende kerst...... Zal wel op fazant lijken o.i.dquote:Op maandag 23 februari 2009 19:30 schreef krakkemieke het volgende:
Zoals hierboven gezegd wordt, is zwaan in sommige landen een exclusieve lekkernij. Ik ben geen moeilijke eter, maar ik vind lang niet alle 'exclusieve lekkernijen' lekker.
En dat recept waar een zwaan weer aangekleed wordt met z'n veren, was toen heel gebruikelijk. Het gebeurde ook met pauwen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |