http://www.ad.nl/binnenla(...)integratiersquo.htmlquote:‘Roma hebben geen talent voor integratie’
Door MAAIKE RUEPERT EN TON VOERMANS
NIEUWEGEIN - ‘Naar Nederland komen, was de grootste fout die de Roma hebben gemaakt,’’ zegt Kostana Jovanovic uit Nieuwegein, zelf ook Roma.
,,Ze hebben niets bereikt, hun kinderen hebben niets bereikt. Ze zijn alleen hun vrijheid kwijt.’’
In Nieuwegein wonen 500 Roma. De gemeente zet al jaren zwaar in op hun integratie, maar tot dusver zonder resultaat. Van de jongeren heeft 25 procent een strafblad, boven de 18 jaar is dat zelfs 79 procent. Veel Roma behoren tot de veelplegers.
Een vijfde van de kinderen gaat nooit naar school, 48 gezinnen krijgen begeleiding van het maatschappelijk werk en 54 gezinnen genieten een bijstandsuitkering. Een legale baan is uitzonderlijk. Er is nauwelijks interesse om mee te werken aan een scholingstraject om meer kansen te krijgen op een baan.
Dit jaar gooit het gemeentebestuur het over een andere boeg: niets meer voor niets. Als de Roma bijvoorbeeld hulp willen bij het oplossen van psychosociale problemen, dan eerst en vooral de kinderen naar school. Er is een speciale leerplichtambtenaar voor de Roma.
Nieuwegein, dat de afgelopen dertig jaar al 5 miljoen euro in de integratie van de Roma pompte, zet nu alles op het onderwijs. ,,Als de ouders zorgen dat de kinderen naar school gaan, kunnen wij extra helpen met schuldenproblematiek, misschien door vaste lasten tijdelijk over te nemen, maar daar moet iets tegenover staan,’’ zegt wethouder Carla Curvers. De kinderen móeten naar school. ,,In het uiterste geval kan je komen tot uithuisplaatsing als kinderen niet naar school gaan.’’
Milan Duric (61), vader van Kostana Jovanovic, schudt zijn hoofd. Hij voelt zich slachtoffer van het nieuwe beleid van de gemeente. Sinds december is hij zijn bijstandsuitkering kwijt. De sociale dienst vertrouwt het niet dat hij een caravan en een Mercedes heeft gekocht. ,,Die caravan was er al in 2005. Die was voor een andere Roma. De verzekering kwam op mijn naam. Dat was alles.’’
De leefstijl van de Roma past niet in de moderne tijd. ,,In de jaren ’80 was het leven nog goed,’’ zegt een van Duric’ dochters. ,,We konden handelen en venten. Maar hoe dichter we bij het jaar 2000 kwamen, hoe slechter het ging. Venten werd onmogelijk. Nu zitten gezinnen in de schulden.’’
Duric was in de jaren ’70 een van de Roma die door Europa werden gejaagd. Tot de Nederlandse regering een generaal pardon afkondigde en ze massaal naar Nederland kwamen. Op zijn 29ste belandde hij met zijn twee vrouwen en elf kinderen in Nieuwegein. ,,Nu kan ik geen 10 meter meer lopen.’’ Zijn hart, longen, nieren, darmen: al zijn organen zijn ‘kapot’ of doen het slecht.
Hoe durft de gemeente zijn uitkering te stoppen. Duric lacht om de projecten van de gemeente Nieuwegein. ,,Waar zijn alle miljoenen gebleven? Die waren er om hun ambtenaren aan het werk te houden. En voor politiemensen.’’
Burgemeester De Vos geeft het mislukken van de integratie toe. ,,De Roma zijn ongelofelijk moeilijk te integreren. Ze hebben door hun eeuwenlange nomadenbestaan nooit een overheid gekend. Eigenlijk zijn ze ontheemd, met alle problemen van dien, omdat ze nu op een vaste plek zitten. Hun integratie duurt zeker nóg dertig jaar.’’
Duric schudt zijn hoofd. ,,Nieuwegein wil de Roma-traditie terugdringen,’’ zegt een van zijn dochters. ,,Dat kan niet. Die is al duizenden jaren oud.’’ En die traditie botst met de Nederlandse. Meisjes van 12 jaar worden van school gehouden. Als ze 15, 16 jaar zijn, trouwen ze. Voor die tijd moeten ze leren een goede huisvrouw te worden. En, heel belangrijk, zorgen dat ze maagd blijven.
Duric’ familie is groot genoeg - elf kinderen, zeventig kleinkinderen, tien achterkleinkinderen - om financieel bij te springen, maar niet voor lang. Afsluiting van nutsvoorzieningen en uithuisplaatsing liggen andermaal op de loer, vreest raadsman Paul van Eeuwijk, al jaren betrokken bij het lot van de Roma. Hij heeft wel een verklaring voor het mislukken van de integratie. ,,Betrek de Roma zelf bij het beleid. Dan lukt het. Maar dat is nooit gebeurd.’’
Zoon Radovan Duric heeft geen goed woord over voor het gemeentebeleid. ,,De schoolverzuimcijfers van de gemeente kloppen niet,’’ briest de 40-jarige Roma met een kleindochter op zijn arm. ,,Sommige kinderen gaan niet naar school, vanwege discriminatie.’’ En dat er niet één Roma in Nieuwegein werkt? Ook dat is te verklaren. ,,Hoeveel mensen zijn er niet werkloos door al die Polen en Hongaren. Zelfs Hollanders zitten zonder werk.’’
De drang en dwang in de nieuwe aanpak moeten van tafel, vindt hij. ,,Dit is toch een beschaafd land? Roma laten zich niet dwingen. De mensen van de gemeente komen niet eens binnen bij ons. Het wordt chaos als de gemeente dit doorzet. Je moet overbruggen, of de gemeente moet eens eerlijk zijn en zeggen: we willen geen Roma in Nieuwegein. Maar dat doen ze niet, want zonder Roma geen geld en geen werk voor ambtenaren.’’
Ik sta ook verbaasd van die 79% met een strafblad. Want een paar jaar geleden werd een officier van justitie zelf voor het gerecht gesleept omdat hij beweerde dat "nagenoeg alle Roma een strafblad hadden" Dat kon natuurlijk niet gezegt worden vond het anti-discriminatiebureau. Totdat deze man kon aantonen dat dit dus letterlijk waar was, en toen slikte dat bureau haar aanklacht maar snel in zonder veel ruchtbaarheid.quote:Op woensdag 11 februari 2009 23:00 schreef eleusis het volgende:
Of een Marokkaanse schijf. Want ik eet Minder Vlees.
Maar ik vind 100% werkloosheid en 79% strafblad waarvan veel veelplegers toch wel heel bijzonder.
Zou de politie met ze onder een hoedje spelen? Want als ze weg zouden gaan, dan kan meteen het korps met 20% ingekrimpt worden.
Ze mogen wat mij betreft hun eigen leven wel leiden, maar wel binnen de grenzen der wet. Net zoals iedereen. Of ze 's avonds nu Anouk draaien of Der Zigeunerbaron zal me weinig uitmaken.quote:Op woensdag 11 februari 2009 23:04 schreef teamlead het volgende:
tja.. of de overheid in dit land gaat eindelijk eens inzien dat mensen gewoon hun eigen leven willen leiden zoals het ze uitkomt... dat integratiegejank komt me onderhand redelijk de strot uit
Een jaar of wat? We hebben het over 30 jaar! Dat is een complete generatie!quote:Op woensdag 11 februari 2009 23:11 schreef teamlead het volgende:
als je een vreemd volk een generaal pardon biedt, kun je niet verwachten dat ze binnen een jaar of wat volledig geintegreerd zijn en leven "binnen de grenzen der wet".. die grenzen zijn voor hun nl. grotendeels volslagen gelul...
dat wel verwachten is kinderlijk naief
ja so? kijk naar de molukkers.. die zijn al aan de 3e generatie ondertussen.quote:Op woensdag 11 februari 2009 23:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Een jaar of wat? We hebben het over 30 jaar! Dat is een complete generatie!
Maar van mij mag iedereen zijn eigen cultuur behouden. Waarom niet? Het zou fascisme zijn om mensen te verplichten boerenkool te eten en naar het schaatsen op TV te kijken. Maar ze moeten zich wel aan de wet houden. De problemen met Roma zijn van een compleet andere orde dan de problemen met de Molukkers.quote:Op woensdag 11 februari 2009 23:14 schreef teamlead het volgende:
[..]
ja so? kijk naar de molukkers.. die zijn al aan de 3e generatie ondertussen.
Deden ze dat maar. Dan werkten ze nog.quote:Op woensdag 11 februari 2009 23:19 schreef AchJa het volgende:
Huilies... Gewoon werken voor je centen ipv als scharensliep annex voddenman langs de deuren gaan.
de problemen met de Roma nú zijn anders prima te vergelijken met de problemen met de Molukkers een jaar of 30 geleden..quote:Op woensdag 11 februari 2009 23:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar van mij mag iedereen zijn eigen cultuur behouden. Waarom niet? Het zou fascisme zijn om mensen te verplichten boerenkool te eten en naar het schaatsen op TV te kijken. Maar ze moeten zich wel aan de wet houden. De problemen met Roma zijn van een compleet andere orde dan de problemen met de Molukkers.
Ja maar, dat is sinds het dichterbij komen van 2000 alleen maar slechter geworden...quote:Op woensdag 11 februari 2009 23:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
Deden ze dat maar. Dan werkten ze nog.
ik hoef op mijn werk maar om me heen te kijken en ik zie er meer dan genoeg hoorquote:Op woensdag 11 februari 2009 23:24 schreef LXIV het volgende:
Wie is die vierde generatie dan waar jij je hoop op gevestigd hebt? Geef eens een voorbeeld.
Volgens mij zitten we al in de ergens in de 4e generatie.quote:Op woensdag 11 februari 2009 23:22 schreef teamlead het volgende:
[..]
de problemen met de Roma nú zijn anders prima te vergelijken met de problemen met de Molukkers een jaar of 30 geleden..
Kijk.. mijn punt is dit:
- zo'n eerste generatie kun je het gewoon echt niet kwalijk nemen. En die zijn meestal (in alle etnische groeperingen) ook wel van goede wil
- de 2e generatie (waar de Roma nu voornamelijk in zitten) gaat oer-conservatief worden. Vooral terugvallen op de traditie enzo. Dat heb je ook gezien bij de Molukkers, Marokkanen etc
- de 3e generatie heeft geen flauw idee waar ze nu bij horen en wat er nu van ze verwacht wordt (zie de Marokkanen nu)
- de volgende generatie doet gewoon "normaal" mee in de samenleving en heeft geen problemen
zo'n cyclus is volkomen normaal en zie je overal ter wereld weer terugkomen. Verwachten dat het met de Roma in Nederland anders zou lopen mag wel.. maar ik begrijp niet waar overheden die verwachting op baseren/baseerden
er zullen er vast al zijn hoor.. maar grofweg is de eerste generatie ergens in de jaren 60-70 binnen gekomen.. het gedoe is voornamelijk 3e generatie hoorquote:Op woensdag 11 februari 2009 23:26 schreef AchJa het volgende:
[..]
Volgens mij zitten we al in de ergens in de 4e generatie.
tja. ... ook best toch? Als ze de wet overtreden: oppakken en voor de rechter brengen.. en verder vooral lekker met rust laten..quote:Op woensdag 11 februari 2009 23:32 schreef LXIV het volgende:
Volgens mij is er nauwelijks tot geen ontwikkeling van de Roma. Ze blijven precies wat ze zijn.
Nou...quote:Op woensdag 11 februari 2009 23:27 schreef teamlead het volgende:
[..]
er zullen er vast al zijn hoor.. maar grofweg is de eerste generatie ergens in de jaren 60-70 binnen gekomen.. het gedoe is voornamelijk 3e generatie hoor
quote:,,Dat kan niet. Die is al duizenden jaren oud.’’ En die traditie botst met de Nederlandse. Meisjes van 12 jaar worden van school gehouden. Als ze 15, 16 jaar zijn, trouwen ze. Voor die tijd moeten ze leren een goede huisvrouw te worden. En, heel belangrijk, zorgen dat ze maagd blijven.
quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |