Beter nog, daar ga ik nu verandering in brengen!
Laten we beginnen in de kelder: deze is schoon en de stellingen staan er nu in, we twijfelen nog wel of we genoeg opslagruimte hebben...

![]()
(kelder is op een paar cm na 18m2)Als we het trapje opgaan komen we in de bijkeuken, daar staat mijn schoonvader tegeltjes af te bikken en zangzaad van de muur te verwijderen:
![]()
En hij is ook al klaar zie ik:
Links hoeft niet want daar komt nog isolatie voor (lopen dan ook leidingen achterlangs want we willen hier de wasmachine en droger ook plaatsen)Dan moeten we het ook nog even over de schoorsteen hebben... Want na veel bloed, zweet en tranen is het onderste deel verwijderd en zijn er extra balken geplaatst om e.e.a. op te vangen. Als iemand het er ooit weer uit moet halen dan heb ik medelijden met hem of haar

. E.e.a. is vanuit de slaapkamer namelijk ook nog weer aangestort met (vuurvast) beton.
![]()
Nu alleen nog even opdrogen! Op deze plek komt straks dus de nieuwe houtkachel, maar dan zonder schouw en gewoon alleen met een pijp omhoog naar het rookkanaal.
![]()
Het behang in de slaapkamers is inmiddels ook verwijderd door mijn schoonzusje:
![]()
![]()
En mijn schoonmoeder hield zich bezig met de vloerbedekking op de zolder en zoldertrap:
![]()
Et voila: het resultaat:
![]()
![]()
Mijn vader heeft de den aan de rechterkant van de erker vakkundig verwijderd, nu neemt ie geen licht meer weg daar en de schilder zal er ook wel blij mee zijn

.
Voor:
Na:![]()
Al dat werk levert natuurlijk ook de nodige puinhoop op, letterlijk that is:
![]()
![]()
Het sloopwerk dat nu nog op de agenda staat is het laten zakken van de keukenvloer, die blijkt namelijk min of meer zwevend te liggen omdat het zand eronder is verzakt in de loop der jaren. We gaan die dus losmaken, laten zakken en weer aanstorten. Zo voorkomen we dat onze nieuwe vloer (die gisteren is besteld

) binnen de kortste keren gaat scheuren (horror).
Daarnaast moet alleen het toilet beneden nog worden ontmanteld, maar daar wachten we nog even mee totdat we de badkamer hebben gedaan, anders kunnen we nergens meer een plasje plegen tijdens de verbouwing.
We kunnen dus bijna beginnen met het opbouwwerk! Als eerste moeten alle leidingen die over het plafond lopen worden gedaan, immers pas daarna kunnen we de gipsplaten gaan aanbrengen. Dat zijn dan ook de twee eerste klussen die op het programma staan.
Al met al flink wat gedaan in de eerste twee weken, met name dankzij mijn

die het ook gewoon erg leuk vindt om te doen.
Tot zover de berichtgeving voor dit moment

.