abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65905340
quote:
Bijna 5,3 miljoen Israëli's mogen vandaag hun stem uitbrengen voor een nieuw parlement (Knesset). In totaal strijden 34 partijen om de 120 zetels.

De stembureaus openen op deze nationale vakantiedag hun deuren om 07.00 uur lokale tijd (06.00 Nederlandse tijd) en sluiten om 22.00 uur (21.00 uur). In kleine gemeenten met minder dan 350 inwoners wordt gestemd van 08.00 tot 20.00 uur lokale tijd. Er zijn 9263 stembureaus.

Direct na het sluiten van de stembureaus komen de media met exit polls. De uitslag wordt in de loop van de nacht verwacht. Om in de Knesset te komen moet een partij tenminste 2 procent van de stemmen in de wacht slepen.

De peilingen voorspelden lang een overwining van de rechtse Likud van Benjamin Netanyahu, maar inmiddels verwachten opiniepeilers een nek-aan-nekrace tussen Likud en Kadima van minister van Buitenlandse Zaken Tzipi Livni. De grootste partij levert de kandidaat-premier die 42 dagen krijgt om een regering te vormen.
Israël vandaag naar de stembus

Het ziet er naar uit dat de ultra-rechtse "Bibi" (Netanyahu) de Israëlische verkiezingen gaat winnen.
Geen goede ontwikkeling dit.
quote:
Netanyahu has never accepted the principle of "two states for two peoples." He does not believe in a negotiated solution to the conflict. He has no desire for any talks with the Palestinians. He is opposed to disengagement and he is opposed to withdrawal. He is seeking "might and not weakness," "war and not ingratiation." He is looking for force, and we know that when force doesn't work, use more force.

Bibi has no intention of relinquishing one square millimeter of West Bank land. He wants to do just the opposite, "to annex as much of the open space as possible," something like 50 percent, and to grant limited autonomy to certain towns and densely populated areas because he believes that any land that is evacuated will become a base from which radical Islam can operate against us. Every concession will play into the hands of Iran and Hamas. If we withdraw from the West Bank, Netanyahu says, missiles will threaten Ben-Gurion International Airport. And so Israeli settlements must be expanded, not evacuated, and of course we must retain the Jordan Valley as a security zone in the east.
http://www.haaretz.com/hasen/spages/1062162.html

Benjamin Netanjahoe

Tzipi Livni

Ehoed Barak
pi_65905677
Even meelezen.
  dinsdag 10 februari 2009 @ 11:23:08 #3
238709 Elkafila
I spy with my little eye..
pi_65907222
Persoonlijk vind ik Bibi niet eens zo ultrarechts. In de politieke bandbreedte van de Israelische politiek heb je partijen die nog veel rechtser zijn zoals Yisrael Beiteinoe van Lieberman. Ik heb persoonlijk liever niet dat Netanyahu aan de macht komt, maar vind hem wel geschikter om het land te leiden dan Livni of Barak.

Het probleem is echter dat Lieberman muchos stemmen en dus zetels gaat winnen. Het is nog niet duidelijk wie van de grote drie partijen de verkiezingen gaat winnen. Zeer beangstigend echter is dat Lieberman zo goed als zeker in de coalitie opgenomen gaat worden, wat de uitkomst ook is....

Wat ik hier op straat en van vrienden meekrijg is dat er heel veel twijfel is bij de kiezers. Veel wisten tot gister nog niet zeker op welke partij ze gingen stemmen. Het kan dus spannend worden...

[ Bericht 17% gewijzigd door Elkafila op 10-02-2009 11:28:21 ]
pi_65907962
tvp
The greatest trick Trifko ever pulled was convincing the world he doesn't exist...
pi_65929087
quote:
Exit polls Israel: Kadima grootste partij

Kadima lijkt de Israëlische verkiezingen nipt te gaan winnen. Volgens peilingen bij stembureaus krijgt de partij van de minister van Buitenlandse Zaken Tzipi Livni 28 tot 30 zetels in de Knesset. Likud, de partij van Benjamin Netanyahu, zou uitkomen op 26 tot 28 van de 120 zetels in het parlement.
Exit polls Israel: Kadima grootste partij

pi_65929579
en nu nog een coalitie vormen wat vrijwel onmogelijk is.

anders krijgt Netanyahu opdracht een regering te vormen wat wel goed te doen is.
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
  dinsdag 10 februari 2009 @ 23:08:09 #7
198904 Tizitl
Militant pacifist
pi_65932677
Ligt het aan mij of wordt iedereen die een beetje macht heeft in Israël verdacht van corruptie? Netanyahu, Sharon, Olmert waren er geloof ik allemaal van verdacht.

Is het echt zon corrupte bende of hoe zit dat?
pi_65932821
-edit-

[ Bericht 92% gewijzigd door paddy op 11-02-2009 12:23:00 ]
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
pi_65934203
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 23:08 schreef Tizitl het volgende:
Ligt het aan mij of wordt iedereen die een beetje macht heeft in Israël verdacht van corruptie? Netanyahu, Sharon, Olmert waren er geloof ik allemaal van verdacht.

Is het echt zon corrupte bende of hoe zit dat?
Absoluut Israel is zelfs met illegale corruptheid gesticht.
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
  dinsdag 10 februari 2009 @ 23:46:10 #10
165392 TeenWolf
You are an animal! Woo!
pi_65934237
Livni is nog 10x erger dan Netanyahu. Als zij gekozen wordt zal het slachten van mensen 10x heviger worden geloof me. Livni een extreme zionist in hart en nieren...

http://www.davidduke.com/(...)government_4816.html

- edit -

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 11-02-2009 12:22:24 (Suggestieve afbeelding, voegt niks toe) ]
Op dinsdag 7 juni 2016 23:04 Papierversnipperaar het volgende:
En waarom staat Groot Brittannië er niet tussen? Alleen al het drugs geld dat door HSBC is witgewassen levert dat land een ereplaats op.
Website ware Islam: http://harun-yahya.net/
pi_65934245
- edit -

[ Bericht 93% gewijzigd door #ANONIEM op 11-02-2009 12:20:14 (Bagger) ]
The greatest trick Trifko ever pulled was convincing the world he doesn't exist...
pi_65934280
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 23:46 schreef TeenWolf het volgende:
Livni is nog 10x erger dan Netanyahu. Als zij gekozen wordt zal het slachten van mensen 10x heviger worden geloof me. Livni een extreme zionist in hart en nieren...

http://www.davidduke.com/(...)government_4816.html

[ afbeelding ]
vind je het gek, ze is een Mossad agent, en heeft geen emoties of gevoel wat dan ook..
  dinsdag 10 februari 2009 @ 23:50:35 #13
165392 TeenWolf
You are an animal! Woo!
pi_65934376
- edit -

[ Bericht 98% gewijzigd door #ANONIEM op 11-02-2009 12:20:37 (Bagger) ]
Op dinsdag 7 juni 2016 23:04 Papierversnipperaar het volgende:
En waarom staat Groot Brittannië er niet tussen? Alleen al het drugs geld dat door HSBC is witgewassen levert dat land een ereplaats op.
Website ware Islam: http://harun-yahya.net/
pi_65934391
- edit -

[ Bericht 98% gewijzigd door #ANONIEM op 11-02-2009 12:20:58 (Bagger) ]
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_65934667
Allemaal nazi's . Niet verwonderlijk !
pi_65937537
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 23:50 schreef Meki het volgende:

[..]

Kijk de duivelse blik in der ogen
pi_65939132
Kadima 28, Likud 27. In elk geval een ruk naar rechts dat niet per sé bevorderlijk is voor het vredesproces.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
pi_65944902
In plaats van opmerkingen over het uiterlijk en andere bagger, gaan we het maar eens inhoudelijk proberen, lijkt me zo.

Er is nog geen duidelijkheid over de uitslag:
quote:
Zowel Likud als Kadima claimt zege
In Israël lijkt de vorming van een nieuwe regering een moeizame zaak te worden. De leiders van de twee grootste partijen hebben beiden de overwinning bij de verkiezingen van gisteren geclaimd. Volgens de voorlopige uitslagen komt Kadima van Tzipi Livni op 28 zetels en Likud van Benjamin Netanyahu op 27 zetels.

In de peilingen stond de rechtse Likud steeds op winst maar Kadima heeft dat de laatste dagen voor de verkiezingen ingelopen. Minister van Buitenlandse Zaken Livni riep Netanyahu vannacht op om samen een eenheidsregering te vormen, die onder haar leiding moet staan. Maar Netanyahu ziet veel meer in een rechtse regering onder zijn leiding.

Nog dagen wachten
"Vandaag hebben de Israëliërs Kadima gekozen", zei Livni tegen haar aanhang. "Het land Israël behoort niet toe aan rechts, net zo min als de vrede aan links toebehoort." Netanyahu zei dat een coalitie onder leiding van Likud de nieuwe Israëlische regering zal gaan vormen. "Met Gods hulp zal ik de nieuwe regering gaan leiden."

De officiële uitslag kan nog dagen op zich laten wachten. De website van de Israëlische krant Haaretz heeft de uitslagen op basis van getelde stemmen.

Rechts-links
Hoe de uitslag ook wordt, nu al is duidelijk dat de formatie van een coalitieregering bijzonder lastig zal worden. Het rechtse blok, Likud, Yisrael Beiteinu en de kleine religieuze partijen, onder leiding van Netanyahu, beschikt over 63 à 64 zetels. Een centrum-linkse coalitie bestaande uit Kadima, de Arbeidspartij en kleine linkse partijen, onder leiding van Livni, blijft steken op 56 à 57 zetels.
Bron: http://www.nos.nl/nosjour(...)el_verkiezingen.html

Het bovenstaande artikel is slechts een deel van de volledige tekst die je bij de NOS aantreft. Je vindt daar ook meer over de achtergronden, wensen en verhoudingen.
pi_65944984
ik denk dat Netanyahu PM wil worden en een extreemrechts blok gaat smeden met die partij van Lieberman.. De laatste partij wil Dood aan alle Arabieren, met andere worden ze moeten allemaal afgemaakt worden.
pi_65945017
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 09:20 schreef damian5700 het volgende:
Kadima 28, Likud 27. In elk geval een ruk naar rechts dat niet per sé bevorderlijk is voor het vredesproces.
Nope,

Ik zie hier een interessante parallel met de laatste verkiezingen in Nederland. Links heeft meer dan de helft van de zetels, maar Wouter Bos durfde het niet aan om met de SP in zee te gaan, zelfs niet als dat hem de premiersrol had opgeleverd. Hij was bang dat de PvdA dan de rechtse partij in de regering zou zijn. Nu zitten ze aan de linkerkant en dat is een stuk comfortabeler.

Netanyahu is volgens mij precies het tegenovergestelde. Als hij met alle rechtste partijen in zee gaat, dan is zijn Likud de linkervleugel van het kabinet. Dat zal hem een zorg zijn, als-ie maar premier kan worden.

Ik hoop toch op de nederlandse oplossing, dus Avoda, Kadima en Likud. Dan kan elke partij ook goed tot zijn recht komen zonder last te hebben van de extremen. Helaas zijn Barak en Netanyahu daarvoor teveel haantjes
Anti-globalisten aller landen verenigt u!
bron
Mjin eerste AKQ: Algemene Kennis Quiz Deel 547
  woensdag 11 februari 2009 @ 13:06:25 #21
10229 SilkTie
Sceptisch optimist
pi_65946135
Tvp voor nu, later meer (het zij me vergeven ).
We will have peace with the Arabs when they love their children more than they hate us. (Golda Meir)
  woensdag 11 februari 2009 @ 13:16:30 #22
111528 Viajero
Who dares wins
pi_65946469
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 12:31 schreef PhysicsRules het volgende:

[..]

Ik hoop toch op de nederlandse oplossing, dus Avoda, Kadima en Likud. Dan kan elke partij ook goed tot zijn recht komen zonder last te hebben van de extremen. Helaas zijn Barak en Netanyahu daarvoor teveel haantjes
Ik ook. Livni als PM, Barak op defensie en Bibi op BuZa (hoewel ik Bibi liever als minister van mondhouden en nietsdoen zie, maar je kan niet alles hebben)
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_65946852
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 13:16 schreef Viajero het volgende:

[..]

Ik ook. Livni als PM, Barak op defensie en Bibi op BuZa (hoewel ik Bibi liever als minister van mondhouden en nietsdoen zie, maar je kan niet alles hebben)
Netanyahu op Financiën of EZ. Daar schijnt hij in het verleden prima werk te hebben geleverd.

[ Bericht 1% gewijzigd door PhysicsRules op 11-02-2009 13:29:37 (Ik zei Bibi :X ) ]
bron
pi_65948819
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 12:31 schreef PhysicsRules het volgende:

[..]

Nope,

Ik zie hier een interessante parallel met de laatste verkiezingen in Nederland. Links heeft meer dan de helft van de zetels, maar Wouter Bos durfde het niet aan om met de SP in zee te gaan, zelfs niet als dat hem de premiersrol had opgeleverd. Hij was bang dat de PvdA dan de rechtse partij in de regering zou zijn. Nu zitten ze aan de linkerkant en dat is een stuk comfortabeler.

Netanyahu is volgens mij precies het tegenovergestelde. Als hij met alle rechtste partijen in zee gaat, dan is zijn Likud de linkervleugel van het kabinet. Dat zal hem een zorg zijn, als-ie maar premier kan worden.

Sorry, ik was niet helemaal duidelijk zag ik. Ik bedoelde een ruk naar rechts in de Knesset, omdat het centrumrechtse blok een meerderheid heeft behaald. Avoda heeft 1/3 verloren, Meretz de helft en met de Arabische partijen vormt Kadima een blok van 56-58 zetels.

Ik denk niet dat het erg eenvoudig is een coalitie te smeden, omdat ik niet denk dat Netanyahu ten koste van alles premier wil worden en met alle rechtse partijen in zee gaat, want dat laat hem weinig ruimte over te manoeuvreren, zeker op buitenlands beleid.
Kadima en Likud ligt voor de hand, maar dat zal waarschijnlijk alleen met Yisrael Beiteinu kunnen en dan is het maar de vraag wie de formatieopdracht weet te bemachtigen.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
pi_65949057
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 14:26 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Sorry, ik was niet helemaal duidelijk zag ik. Ik bedoelde een ruk naar rechts in de Knesset, omdat het centrumrechtse blok een meerderheid heeft behaald. Avoda heeft 1/3 verloren, Meretz de helft en met de Arabische partijen vormt Kadima een blok van 56-58 zetels.

Ik denk niet dat het erg eenvoudig is een coalitie te smeden, omdat ik niet denk dat Netanyahu ten koste van alles premier wil worden en met alle rechtse partijen in zee gaat, want dat laat hem weinig ruimte over te manoeuvreren, zeker op buitenlands beleid.
Kadima en Likud ligt voor de hand, maar dat zal waarschijnlijk alleen met Yisrael Beiteinu kunnen en dan is het maar de vraag wie de formatieopdracht weet te bemachtigen.
Nee, ik was niet duidelijk. 'Nope' was alleen op je laatste zin gericht, dat het ws niet bevordelijk is voor het vredesproces. (Een negatieve bevestiging )

Aan de andere kant, het was Begin van Likud die vrede sloot met Egypte en Shamir die voor het eerst met Jordanie sprak. Toch zie ik Netanyahu dat niet doen
bron
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')