Niet alleen stoommachines, maar belangrijker nog naar aanloop van die machines, zoals Scaurus zegt, omringd worden door water (goedkoopste manier van transport/vervoer in die tijd was per schip), een enorme handelstraditie hebben (connecties, goedkoop ruwe materialen verkrijgen, markt voor produkten), een explosie in de bevolkingsgroei hebben dankzij nieuwe technologieën in de landbouw en de introductie van b.v. de aardappel, de hervormingen in de landbouw zelf (in Engeland het enclosure-systeem) en het simpelweg hebben van kapitaal (nationale munt zelfs al). Het is nog interessanter waarom de tweede industriële revolutie plaats had in Duitsland ipv Engeland, maar dat is meer persoonlijke smaak.quote:Heeft Jared Diamond het ook gehad over de industriele revolutie? Engeland was de bakermat van de industriele revolutie, omdat daar de eerste stoommachines waren. Valt het gebrek hebben aan grondstoffen onder geografische factoren?
Als ik het me goed herinner (mijn kennis komt uit een ander boek), werd China van die laatste schrede weerhouden door de noodzaak alles onder controle te houden.quote:Op vrijdag 20 maart 2009 19:24 schreef ethiraseth het volgende:
In mijn eerste jaar moest ik Clive Ponting - World History: A New Perspective lezen en die beweerde dat China al enkele eeuwen eerder op de rand van de industriele revolutie stond, maar door interne strubbelingen kwam dat laatste stapje telkens net niet. De details zijn een beetje weggezakt, zou het weer eens terug moeten lezen.
quote:Op vrijdag 20 maart 2009 20:02 schreef Sam_Spade het volgende:
[..]
Als ik het me goed herinner (mijn kennis komt uit een ander boek), werd China van die laatste schrede weerhouden door de noodzaak alles onder controle te houden.
Als de Aboriginals in Europa zaten, waren het geen Aboriginals , maar Europeanen. En dat bedoel ik niet zo flauw als het klinkt. De omstandigheden zoals ze hier zijn hebben ons immers gemaakt tot wat we zijn. Ook het huidpigment en de neusvorm.quote:Op woensdag 25 februari 2009 10:17 schreef FrancesTheMute het volgende:
wel een erg interessant onderwerp, heb daar vaak ook bij stilgestaan. het zal inderdaad niet aan de genen liggen want elk volk heeft slimme mensen, uitvinders etc.
in principe zou dat dus betekenen dat als de aboriginals in europa zaten en germanen in zuid oost azie dat de rollen in principe omgekeerd zouden zijn?
China moderniseert niet, China verwerpt het modernisme (in de vorm van het communisme) en slaat een eigen weg in.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 11:33 schreef katerwater het volgende:
Ik heb ergens gelezen dat de reden waarom China nu pas moderniseert
Ik vindt het wel wat hebben. We zien nu trouwens dat de landen die het toen lukte de spanjolen en de paus wel bij hun kusten vandaan te houden nu de wereld zo langzaam aan gaan domineren.quote:Op maandag 9 februari 2009 21:46 schreef TheMagnificent het volgende:
Wat vinden jullie hiervan? Wat heeft er volgens jullie toe geleid dat Europa de wereld heeft veroverd en niet andersom? Wat heeft er toe geleid dat de geschiedenis van de mens(heid) is gelopen zoals die is gelopen (en niet op een andere manier)? Waarom is er zo'n grote ongelijkheid ontstaan tussen de verschillende volkeren der aarde?
Documentaire:
Turkije en Marokko?quote:Op zaterdag 21 maart 2009 13:03 schreef Megumi het volgende:
[..]
Ik vindt het wel wat hebben. We zien nu trouwens dat de landen die het toen lukte de spanjolen en de paus wel bij hun kusten vandaan te houden nu de wereld zo langzaam aan gaan domineren.
Het is beter te zeggen dat China alleen dat opgepakt heeft wat ze nuttig vonden. Ik zelf ben trouwens erg benieuwd wat er nu gaat gebeuren. Mede omdat China nu met name vanwege de krediet crisis de grootste financierder is van de Amerikaanse staatsschuld. China heeft namelijk wel als eerste land ter wereld theoretici gehad die besefte dat strijd niet alleen met wapens is uit te vechten maar ook op economisch gebied. En dat lijkt nu zijn vruchten af te werpen. China is nu een supermacht dat met opmerkelijk weinig wapengekletter dat geworden is.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 12:58 schreef Scaurus het volgende:
[..]
China moderniseert niet, China verwerpt het modernisme (in de vorm van het communisme) en slaat een eigen weg in.
Daar lijkt het wel op ja. Zeker kijkende naar de Human Development Index, die gedomineerd wordt door protestantse landen.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 13:03 schreef Megumi het volgende:
[..]
Ik vindt het wel wat hebben. We zien nu trouwens dat de landen die het toen lukte de spanjolen en de paus wel bij hun kusten vandaan te houden nu de wereld zo langzaam aan gaan domineren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |