quote:Dalibor Stevanovic met Slovenië tegen België
ARNHEM - Vitesse-speler Dalibor Stevanovic is opgeroepen voor de oefeninterland van Slovenië tegen België. De wedstrijd heeft woensdag 11 februari plaats in het stadion van Racing Genk.
Stevanovic meldt zich na de wedstrijd tegen Ajax (zondag in Gelredome) bij zijn nationale ploeg en is tijdig terug voor de competitiewedstrijd uit tegen Sparta op zondag 15 februari.
quote:Dalibor 'Dado' Stevanovic is Slovenië dankbaar
ARNHEM - Dalibor Stevanovic (24) is geboren uit een Servische vader en een Kroatische moeder, en voetbalt in de nationale ploeg van Slovenië. De middenvelder van Vitesse portretteert zichzelf.
Een monoloog over de oorlog in Joegoslavië, criminele vrienden, schuilkelders en een Jeep voor vader.
Stevanovic, roepnaam Dado: "Mijn ouders hebben elkaar ontmoet in Ljubljana, de hoofdstad van Slovenië. Ze kwamen allebei naar Slovenië om te werken. In Servië, Bosnië en Kroatië werd niet goed betaald. Mijn ouders zijn er gebleven en mijn zus en ik zijn in Slovenië geboren. Ik ben eigenlijk een Serviër, omdat mijn vader een Serviër is (drukt zijn hand op zijn hart, red.). Ik voel me Serviër, maar Slovenië heeft me alles gegeven. Eten, school, ik heb er gevoetbald tot mijn 21ste. Dat waardeer ik enorm. Daarom heb ik ook voor het nationale team van Slovenië gekozen.
Vanaf mijn veertiende heb ik alle jeugdselecties doorlopen en als nu het volkslied klinkt, krijg ik nog steeds kippenvel. Het is een eer te vechten voor mijn land. Ik wil iets teruggeven aan Slovenië. Als de fans me op televisie zien spelen, dan wil ik ze gelukkig maken. Het is mijn droom ooit een EK of WK te spelen met Slovenië. Als we er hard voor werken, professioneel en gedisciplineerd, dan moet er een dag komen dat het lukt.
Vroeger had ik posters van Dragan Stojkovic op mij kamer hangen. Hij was mijn idool. In 2005, toen ik bij Domzale speelde, wilde hij me naar Rode Ster Belgrado halen. Ik wilde gaan, maar mijn club wilde te veel geld. Ik was enorm teleurgesteld.
Mijn vader speelde indoorvoetbal, in Servië en Slovenië. Hij werkte als chauffeur bij een melkfabriek. Mijn moeder werkte voor een ijscobedrijf. Geen heel goede banen, maar dertig jaar geleden waren het in elk geval banen die betaalden. Mijn ouders hadden niet veel keuze. Wij hadden het thuis niet breed.
Ik ben een jongen van de straat. Dat heeft mede mijn karakter bepaald. Ik waardeer de dingen die ik heb. Ik ben een heel eenvoudige jongen. Als kind was ik meer buiten dan binnen. Mijn ouders waren niet bang, ze kwamen zelf ook van de straat. Ze weten wat dat betekent. Ja, er was criminaliteit. Sommige vrienden raakten daarin verzeild. Toen ik 14, 15 jaar was, zag ik dat dat niet goed ging. Drugs, wapens, alles. Veel vrienden zitten nu in de gevangenis. Maar ik wilde niet te close zijn met die jongens. Ik zocht altijd contact met jongens die net als ik wilden voetballen.
In Slovenië is het niet zo gevaarlijk als in Bosnië of Servië. Van alle landen uit het voormalige Joegoslavië heeft Slovenië de hoogste levensstandaard. Zeker de laatste jaren, sinds Slovenië bij de Europese Unie hoort. Het is een prachtig land, ook voor toerisme. Veel groen, bergen en in het zuiden zijn er vier steden met zee en strand.
Ik was zeven jaar toen de oorlog uitbrak. Slovenië is niet het zwaarst getroffen, mijn familie is niet geraakt. Maar ik herinner me dat de raketten overvlogen naar andere delen van Joegoslavië. Alles trilde. Ik ben een keer of tien de schuilkelder ingevlucht. Dan speelde ik buiten, en riepen mijn ouders dat ik meteen naar binnen moest komen.
Nu heb ik zelf een gezin. Mijn vriendin en ik hebben een kindje van vijf maanden. Ik wil de opvoeding geven, zoals ik die zelf ook heb gehad. Mijn familie heeft me geleerd niet egoïstisch te zijn, maar vriendelijk en behulpzaam. Met het salaris dat ik als voetballer verdien, help ik mijn familie. Elke maand geef ik ze geld, zodat ze goed kunnen leven. Ik help ook de familie van mijn vriendin. Dat is ook geen rijke familie.
God gaf me de gelegenheid profvoetballer te worden. En meer geld te verdienen dan mijn vrienden. Daar heb ik vijftien jaar hard voor gewerkt. Op mijn achttiende tekende ik mijn eerste profcontract. Een heel klein contract. Ik kocht schoenen, een spijkerbroek en haalde mijn rijbewijs. De eerste auto die ik kocht, was voor mijn zus. Zij is drie jaar ouder dan ik, ze had al een rijbewijs en nam altijd de auto van mijn vader mee.
Toen mijn vader vijftig jaar werd, kreeg hij een auto, een Jeep, als cadeau. Bij speciale gelegenheden wil ik ze geven, wat ze hun hele leven al graag willen. Mijn vader wilde altijd al een Jeep rijden. Met mijn familie wil ik alles delen wat ik heb. Ik kan niet van eten genieten als zij geen eten hebben."
Allemaal van De Gelderlander.quote:Stevanovic draagt goal op aan zoontje
ARNHEM - Dalibor Stevanovic (24) maakte zondag tegen Ajax (4-1 zege) zijn eerste doelpunt voor Vitesse.
De international van Slovenië kapte zich op de rand van het zestienmetergebied knap vrij en schoot de bal in de verre hoek achter Ajax-doelman Maarten Stekelenburg.
Na zijn prachtige treffer trok Stevanovic direct zijn Vitesse-shirt over het hoofd waardoor de tekst 20-08-2008 Adrian op zijn hemd zichtbaar werd. Uit zijn broek toverde hij een speen tevoorschijn. "Mijn vriendin en mijn zoontje Adrian waren voor de eerste keer in Gelredome. Dit was mijn manier om mijn liefde voor hen te tonen."
Het zal niet de laatste keer zijn dat de familie van Stevanovic in Gelredome was. "Wij wonen op een paar honderd meter van het stadion. Je kunt het lopen."
Voor de act kreeg Stevanovic de gele kaart van scheidsrechter Reinold Wiedemeijer. "Jammer", vond de Sloveen.
Stevanovic had na de wedstrijd geen tijd om het doelpunt terug te zien. "Ik zou vanavond graag naar de televisie kijken, maar dat zal niet gaan. Ik rijd over een paar uurtjes naar Genk in België. Het Sloveens elftal komt daar bij elkaar voor een teambijeenkomst. Op woensdag spelen wij in Genk een oefeninterland tegen België."
Vitesse wordt met hem wel weer de topclub van weleerquote:Op maandag 9 februari 2009 15:59 schreef Haarlemmer het volgende:
Is een goede speler voor Vitesse, nu maar zien of hij die lijn door kan trekken en bij een topclub kan komen te spelen in Nederland/buitenland.
quote:Stevanovic moet 34 euro boete betalen aan Vitesse
13 februari 2009
Vitesse-middenvelder Dalibor Stevanovic moet de gele kaart die hij afgelopen weekend kreeg, zelf betalen. De Sloveen kreeg in de thuiswedstrijd tegen Ajax geel, omdat hij tijdens het juichen zijn shirt over zijn hoofd trok. Een gele kaart kost clubs 34 euro en deze boete moet Stevanovic nu zelf ophoesten.
Stevanovic trok zijn shirt niet uit, maar slechts over zijn hoofd. "Hij vertelde mij dat hij dacht geen geel te krijgen als hij zijn shirt niet helemaal uittrok. Het zal niet meer voorkomen. Hij moet alleen de gele kaart zelf betalen", reageert coach Theo Bos in De Gelderlander. Eerder dit seizoen kregen twee spelers van NEC zelfs hun tweede gele kaart voor een dergelijk incident. "Stevanovic kent dat voorbeeld niet, maar ik vind het sowieso niet handig. Voor het zelfde geld krijg je nog een keer geel. Daarbij kan een gele kaart je ook later in het seizoen nog opbreken", weet Bos.
Volgens Henk van Ettekoven van de werkgroep spelregels van de KNVB had Stevanovic géén geel gekregen, als hij zijn shirt alleen omhoog getild had. "Als hij zijn shirt niet over het hoofd trekt, is er niks aan de hand. Veel spelers kennen de regels niet precies. Als Theo Bos dat wil, kom ik een keer langs om alles uit te leggen."
Volgens mij was Aisati in die wedstrijden tegen Jong Slovenïe veruit de beste man van het veld.quote:Op maandag 9 februari 2009 15:48 schreef DatMeenJeNiet het volgende:
[ afbeelding ]
Spelergegevens.
Voornaam: Dalibor
Achternaam: Stevanovic
Geboortedatum: 27-09-1984
Geboorteplaats: Ljubljana,
Slovenië
Nationaliteit: Slovenië
2002/03 NK Domzale 15 2
2003/04 NK Domzale 21 3 Slovenie
2004/05 NK Domzale 26 11 Slovenie
2005/06 NK Domzale 15 9 Slovenie
2005/06 Real Sociedad 15 1
2006/07 Real Sociedad 1 0
2007/08 Real Sociedad 3 0
2007/08 Alavés 9 0
2008/09 Real Sociedad 0 0
2008/09 Vitesse 4 1
2008/09 Maccabi Petach Tikva 10 0
Totalen: 119 27
Ik zie hem nog zo voetballen in de interlands Jong Slovenie - Jong Nederland (en andersom) een kleine vier jaar geleden. 3 spelers sprongen er duidelijk uit, Handanovic, Huntelaar én Stevanovic. Van wie de laatste me gelijk aan zijn legendarische landgenoot Zahovic deed denken. Ik was gelijk verkocht. De eerste twee maakten hun belofte waar. Huntelaar, zoals bekend Real Madrid en Handanovic is een van de beste keepers van de Serie A. Maar Stevanovic..... maakte de ene foute carrièrekeuze na de andere. Sociedad was in het begin nog een goede keuze, maar al snel werd hij geslachtofferd in de strijd tegen degradatie. Daarna is hij eigenlijk nooit meer terug in beeld gekomen. Op huurbasis naar Alaves was ook weer geen succes en ook een halfjaartje Israel was niet wat het was. Inmiddels een maandje bij Vitesse heeft hij zijn stempel al gedrukt. Tegen NEC viel ie heel goed in en tegen Willem II was hij betrokken bij de beide goals, tel daarbij op zijn mooie aanvallende spel en gister ook weer de betrokkenheid bij ik dacht 3 goals, en het lijkt dat hij zijn belofte in dit goed voetballende Vitesse kan waarmaken. Tevens een prachtgoal.
Een speler die dus zeker in de gaten moet worden gehouden. Nog maar 24 jaar, heel wat ervaringen rijker en alle tijd om zijn belofte nog waar te maken. Hopelijk doet hij dat ook.
Stevanovic in actie.
[ afbeelding ]
Voor de dames en SCH.
[ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ]
Wedstrijden in het verleden lieten wel zien dat hij genoeg kwaliteiten bezit. Grootste verrassing voor mij is zijn snelle aanpassing.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 11:49 schreef Gordon_Shumway het volgende:
Leuke speler, doet het verrassend goed tot nu toe.
Hij was mij niet echt bekend, vandaar dat 'ie voor mij een verrassing isquote:Op zaterdag 21 februari 2009 12:19 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Wedstrijden in het verleden lieten wel zien dat hij genoeg kwaliteiten bezit. Grootste verrassing voor mij is zijn snelle aanpassing.
Ok. Ik quotte jouw, maar de opmerking was een soort reactie op jou, maar ook weer algemeen bedoelt. Maar mooi dat deze speler in eredivisie speelt nu.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 13:50 schreef Gordon_Shumway het volgende:
[..]
Hij was mij niet echt bekend, vandaar dat 'ie voor mij een verrassing is
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |