Ja, dat weet ik. Ik heb geluk gehad, sommige mensen groeien er in hun adolescentie een beetje overheen. Bij mij viel dat samen met mijn eerste vriendje. Ik zeg ook niet dat hij niet op zoek moet gaan naar het etiket maar eerder dat hij niet moet verwachten dat er dan wonderen gaan gebeuren en ik geef alleen maar aan dat het etiket niet alleen voordelen heeft.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 23:57 schreef S95Sedan het volgende:
[..]
Ik weet niet of je weet wat het inhoud maar je hebt het of niet, het is niet zo dat het opeens weer weg is..
Voor sommige mensen is zo een etikiet juist de trigger die ze nodig hebben, maar inderdaad, in principe hoeft dat niet op die manier worden ingevuld.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 23:57 schreef MLI het volgende:
[..]
Om dingen beter aan te pakken heb je géén etiket nodig. Alleen een hoop moed en een belangrijke trigger of keerpunt in je leven.
dat dus, alleen ik gebruik wederom teveel woordjes.. Slechte gewoonte die ik nog eens moet afleren!quote:Op vrijdag 6 februari 2009 23:44 schreef MLI het volgende:
[..]
Het gaat je problemen alleen niet oplossen, Tijn. Het etiketje is niet het medicijn. Het is nog altijd de mate waarin je jezelf accepteert die bepaalt hoe je in het leven staat en hoe je ermee om gaat. Je neemt jezelf niet zoals je bent. Ga eerst zelf maar eens nadenken over wat je écht van jezelf vindt, zonder al het gedoe dat je is aangepraat door familie en vrienden. Als jij eenmaal weet wat je écht van jezelf vindt, dan volgt de rest van de wereld vanzelf.
Ja, maar dat bedoel ik dus. In mijn geval was de omgeving schadelijk omdat ze mij ook de goede kant op wilden duwen. Dáárom kan ik momenteel met mannen geen normale relatie aangaan, zelfs al zou ik daar op vallen. Dáárom ben ik geprogrammeerd te denken dat ik in een heteroseksuele relatie hoor terwijl de traditionele man-vrouw verhoudingen helemaal niet bij mij passen.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 23:59 schreef robbolo het volgende:
[..]
Dat ligt natuurlijk ook aan de omgeving waar hij zich in bevind. Als die ook weten dat dat eigenlijk niet werkt, zullen ze m waarschijnlijk ook de goede kant op willen duwen.
Maar goed, eigenlijk genoeg over gehad. Is vooral iets wat hij zelf moet doen natuurlijk.
daarom heet je toch ook kwaakvaakquote:Op zaterdag 7 februari 2009 00:02 schreef kwaakvaak het volgende:
[..]
dat dus, alleen ik gebruik wederom teveel woordjes.. Slechte gewoonte die ik nog eens moet afleren!
Daar moet je ook niet zo zwaar aan tillen. Het zou namelijk onwerkbaar worden voor wetenschappers als ze de zaken niet categorisch zouden (kunnen) indelen.quote:
Je heb telkens wel hele extreme statements...quote:
Daar kan je best gelijk in hebben inderdaad. Het is natuurlijk voor de omgeving ook heel lastig om er op de precies goede manier mee om te gaan. Heb me gelukkig nooit in deze situatie bevonden, dus kan er niet echt over oordelen.quote:Op zaterdag 7 februari 2009 00:04 schreef MLI het volgende:
[..]
Ja, maar dat bedoel ik dus. In mijn geval was de omgeving schadelijk omdat ze mij ook de goede kant op wilden duwen. Dáárom kan ik momenteel met mannen geen normale relatie aangaan, zelfs al zou ik daar op vallen. Dáárom ben ik geprogrammeerd te denken dat ik in een heteroseksuele relatie hoor terwijl de traditionele man-vrouw verhoudingen helemaal niet bij mij passen.
Je vindt je weg wel Tijn. Maar besef je heel goed dat jij die weg bepaalt en da's makkelijker als je vanuit je eigen denken begrip kan kweken voor jezelf.
Niet per definitie, ze kunnen ook in je voordeel werken.quote:Op zaterdag 7 februari 2009 00:10 schreef S95Sedan het volgende:
Labeltjes werken je alleen maar tegen dus wees blij als je er geen hebt.
quote:Op zaterdag 7 februari 2009 00:11 schreef Techno het volgende:
[..]
Niet per definitie, ze kunnen ook in je voordeel werken.
Ik beweer ook niet dat je het alleen moet doen, dat is een keuze die iemand voor zichzelf moet maken en in moet schatten of hij/zij dat ook echt kan. En nee ik kon het ook niet allemaal alleen, heb redelijk wat gespreken gehad met andere mensen. Onderzoeken hoe je overkomt op andere mensen, en met die informatie wat doen en het een volgende keer anders doen.quote:Op zaterdag 7 februari 2009 00:05 schreef Murmeli het volgende:
[..]
daarom heet je toch ook kwaakvaak
maar ik ben het niet met je eens dat iedereen alles op eigen houtje kan overwinnen. soms heb je er een steuntje in de rug bij nodig, in wat voor vorm dan ook. feit blijft wel dat je moet blijven knokken, doorzetten en positief denken, daarin ben ik het wel met je eens.
Rigide bedoel je?quote:Op zaterdag 7 februari 2009 00:07 schreef Ripley het volgende:
gewoon niet te rigise overal aan vast houden, tijn. Het komt wel goed
Ik heb 14, niks aan het handje dus.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 23:56 schreef Howl het volgende:
[..]
Wat is jouw score bij het volgende testje?
http://www.wired.com/wired/archive/9.12/aqtest.html
Je hebt hem vast al wel eens ingevuld. En het geeft een indicatie.
Neehoor, niet als het om dat soort dingen gaat.quote:Op zaterdag 7 februari 2009 00:11 schreef Techno het volgende:
[..]
Niet per definitie, ze kunnen ook in je voordeel werken.
Nee, dat is niet waar, kan ook positief.quote:Op zaterdag 7 februari 2009 00:10 schreef S95Sedan het volgende:
Labeltjes werken je alleen maar tegen dus wees blij als je er geen hebt.
Ik wil handvatten om mijjn problemen op te lossen en verder niks. Als daar een labeltje bij hoort. So be it.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 23:49 schreef MLI het volgende:
[..]
Heb jij een etiket? Een etiket zorgt voor begrip voor jezelf maar Tijn komt een beetje over als het slachtoffertype die dan uitkering gaat trekken want als autist komt hij toch nergens aan de bak. Dus met meer begrip ook minder verantwoordelijkheden. Tijn is niet de enige autist hier, dat was ik als kind ook, alleen ik heb een sociale inhaalslag gemaakt. Alleen als kind dus beschadigd geraakt maar die discussie laten we nu voor wat het is.
Tijn, klopt het dat je begrip voor jezelf zoekt?
Ik heb ook al hele grote stappen vooruit gemaakt. Bijvoorbeeld om in dit topic te gaan posten en om mee te gaan naar het singlesfeest. Om maar iets te noemen. Ik ben niet meer de persoon van een jaar geleden.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 23:50 schreef Murmeli het volgende:
[..]
dat klinkt weer zo negatief. de weg kan best lang zijn maar elke verbetering is er een om trots op te zijn en dat maakt het allemaal ook wel weer best leuk en prettig. tuurlijk is het niet altijd leuk, maar geen enkel leven is altijd leuk. Dus probeer het allemaal een beetje positief te benaderen, dan heb je het al een stuk makkelijker
Inderdaad.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 23:52 schreef robbolo het volgende:
[..]
Maar het etiket van autisme (hoewel ik etiket niet echt t goede woord vind) kan je wel duidelijkheid geven waarom je iets moeilijk vind, en hoe je dat in jouw geval misschien beter kan aan pakken. En hoe hij op je overkomt is natuurlijk niet meteen waar, daar ben jij t voorbeeld vanMaar dat begrijp je zelf denk ik ook
Ik heb al een vriendin gehad.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 23:56 schreef MLI het volgende:
OK, OK, is wat negatief gesteld. Sorry Tijn, niet zo letterlijk opvatten. Maar je komt op mij wel eens over als het type dat zich zou kunnen verschuilen. Een sociale inhaalslag kun jij ook maken, maar dan moet je jezelf eerst accepteren zoals je bent. Dan volgt eerst je eerste vriendinnetje, zul je zien dat er een wereld voor je opengaat qua sociaal gebeuren. Het zijn allemaal vaardigheden die aan te leren zijn en dat kan ik je dan weer meegeven uit mijn eigen ervaring.
Maar feit is wel, als blijkt dat jij een autist bent, dan voel je de noodzaak om zo'n sociale inhaalslag te maken ook niet meer zo en je omgeving zal je ook als autist gaan behandelen. Oftewel, ze gaan je beschermen en pamperen in plaats van leren hoe het beter kan.
Daar ben ik ook bang voor inderdaad. Maar ik heb moet al mijn hele leven bewijzen dat ik iets wel kan dus het zla niets nieuws voor mij zijn. En fuck al die mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 23:58 schreef Murmeli het volgende:
Zo dat is wel kut ja als ze je dan als autist gaan behandelen en je geen kans krijgt om normaal te functioneren. Dan moet je ze maar slaan hoor Tijn
en ook gewoon bewijzen dat je het wel kunt, dat moet ik nu op mijn werk ook gaan doen nadat ik vorig jaar was ingestort. vervelend maar hoort erbij
Je stelde het veel algemener.quote:Op zaterdag 7 februari 2009 00:16 schreef S95Sedan het volgende:
Neehoor, niet als het om dat soort dingen gaat.
Eigenwijs.quote:Op zaterdag 7 februari 2009 00:17 schreef automatic_ het volgende:
[..]
Nee, dat is niet waar, kan ook positief.
ja, ik ging slapen maar heb nog geen zin.
En aan dat labeltje moet je je gewoon niet al teveel waarde hechten.quote:Op zaterdag 7 februari 2009 00:18 schreef tijnbrein het volgende:
Ik wil handvatten om mijjn problemen op te lossen en verder niks. Als daar een labeltje bij hoort. So be it.
quote:Op zaterdag 7 februari 2009 00:17 schreef automatic_ het volgende:
ja, ik ging slapen maar heb nog geen zin.
Ja, haha. Komt gewoon omdat ik wifi op m'n telefoon heb, dus het is ook te makkelijkquote:
Nee, lees je reactie maar eens terug.quote:Op zaterdag 7 februari 2009 00:21 schreef S95Sedan het volgende:
Ik zei het over de context waar het op het moment over ging.
je moet het ook alleen tegen mensen vertellen voor wie het echt relevant is om te weten. niet op je werk ofzo.quote:Op zaterdag 7 februari 2009 00:18 schreef tijnbrein het volgende:
Daar ben ik ook bang voor inderdaad. Maar ik heb moet al mijn hele leven bewijzen dat ik iets wel kan dus het zla niets nieuws voor mij zijn. En fuck al die mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is.
Het zijn m'n eigen woorden, ik weet toch zelf wel hoe ik ze bedoeldequote:Op zaterdag 7 februari 2009 00:22 schreef Techno het volgende:
[..]
Nee, lees je reactie maar eens terug.
Slaap lekker Murm.quote:Op zaterdag 7 februari 2009 00:26 schreef Murmeli het volgende:
Murm gaat ook maar eens slapen.
truste allemaal
Het kwam anders over, eigenwijsjequote:Op zaterdag 7 februari 2009 00:26 schreef S95Sedan het volgende:
[..]
Het zijn m'n eigen woorden, ik weet toch zelf wel hoe ik ze bedoelde
nnquote:Op zaterdag 7 februari 2009 00:26 schreef Murmeli het volgende:
Murm gaat ook maar eens slapen.
truste allemaal
Ja een beetje wel eigenlijk. Maar volgens mij kunnen we het beter gewoon met rust laten. Dus had je nog leuke dingen te melden?quote:
Ben je ook autist ofzo? Wij kunnen jouw gedachten niet lezen.quote:Op zaterdag 7 februari 2009 00:26 schreef S95Sedan het volgende:
Het zijn m'n eigen woorden, ik weet toch zelf wel hoe ik ze bedoelde
Slaap lekker kwaak.quote:Op zaterdag 7 februari 2009 00:29 schreef kwaakvaak het volgende:
truste aan iedereen die gaat slapen, inclusief mezelf dus
Sommige mensen hebben juist baad bij dat labeltje. Ik wil dat labeltje liever ook niet. Maar als ik met dat labeltje wel gelukkig kan worden dan graag.quote:Op zaterdag 7 februari 2009 00:01 schreef kwaakvaak het volgende:
Niet om Tijn af te fakkelen, maar ik krijg ook sterk het gevoel dat hij op zoek is naar een stickertje zodat hij kan zeggen, zie je wel... Ik heb dit of dat om vervolgens nog verder te verzwelgen in zelfmedelijden.
Zelden heb ik hem kunnen betrappen op iets positief in te zien, en hij wringt zich consequent in de hoek waar de klappen vallen.
Als hij dit wil veranderen, is stap 1 denk ik toch echt haar op de tanden groeien, vanzich afbijten en niet proberen iedereen naar de mond te praten., want dat is het tweede wat mij opvalt, zeker als het vrouwen betreft.
Als de reacties op RP net zo desperate over komen als ze hier op fok overkomen, dan snap ik hoe lullig het ook is wel dat je weinig succes kent. En ja, dat stuk kan ik op mijzelf reflecteren, want ik ben op dat vlak net als vele andere hier ook door het verleden in de kont gebeten en te lang verzwolgen in zelf medelijden.
Alleen op een bepaald moment kom je tot de conclusie dat het niet uit maakt wat voor sticker een arts erop wil plakken, jijzelf de enige bent die dingen kan veranderen voor je. Hoopvol naar iemand anders staren brengt je alleen maar meer frustratie en pijn.
Mijn advies, voor wat het waard is, vergeet stickertjes te plakken en begin bij de basis met je verandering, bij jezelf. Geef jezelf verplicht opdrachten die uit moet voeren, begin simpel maar doe het wel en bedenk geen 200 excusen waarom je het niet moet doen.
iedereen komt in zijn leven hobbels tegen!.. IEDEREEN.. Of dacht je dat overleven in een vreemd land, waar je de taal niet spreekt in je eentje een eitje was?? Dacht het niet... de eerste maanden dat ik boodschappen moest doen stond het zweet in de bilnaad en ik weet zeker dat 15 jaar geleden ik dat nooit gedurft had. Fuck.. ik had al moeite met de telefoon op te pakken om een pizza te bestelen.
Iedereen kan veranderen, maar je moet dat wel willen en er 200% voor gaan, en daar helpt geen labeltje of diagnose bij.
Wat voor de een werkt, werkt voor de ander totaal niet.quote:Op zaterdag 7 februari 2009 00:01 schreef Murmeli het volgende:
met het label krijg je geen handvatten, maar kan je samen met de psych wel naar zoeken natuurlijk.
en evt met anderen die hetzelfde probleem hebben. ervaringen uitwisselen helpt wel (vind ik altijd)
Ik heb 27. Dus het label autist past wel bij mij.quote:Op zaterdag 7 februari 2009 00:14 schreef JonKeL het volgende:
[..]
Ik heb 14, niks aan het handje dus.
Voor de 3e of 4e keer, trek het je niet zo aan (dat labeltjes gebeuren). Oké?quote:Op zaterdag 7 februari 2009 00:32 schreef tijnbrein het volgende:
Sommige mensen hebben juist baad bij dat labeltje. Ik wil dat labeltje liever ook niet. Maar als ik met dat labeltje wel gelukkig kan worden dan graag.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |