quote:Op dinsdag 17 februari 2009 18:15 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dan doe je iets fout. Of je hebt nog aftrekposten waar je ons niet over verteld hebt. Of er zit een fout in de software. Of het is de Hand van God die je meer geld gunt. Of ManAtWork heeft een foutje gemaakt. in volgorde van waarschijnlijkheid
In je post zit al een telfout (arbeidskorting). Heb je wel de juiste bedragen doorgegeven?quote:Op dinsdag 17 februari 2009 18:24 schreef Stone_Island het volgende:
Nee ik heb alles ingevuld zoals hier, zonder aftrekposten ed en er komt nu weer hetzelfde bedrag uit.
Volgens mij maak jij in dit geval een rekenfoutquote:Op dinsdag 17 februari 2009 18:46 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
In je post zit al een telfout (arbeidskorting). Heb je wel de juiste bedragen doorgegeven?
Volgens mij heeft hij maar recht op 1,758% maal 8.195 aan arbeidskorting.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 18:54 schreef dndiek het volgende:
[..]
Volgens mij maak jij in dit geval een rekenfout
8195 * 33,6% = 2753,52
2074 + 285 = 2359
af te dragen is 2753,52 -/- 2359 = 394,52
al betaald is 1108
terug te ontvangen = 1108 -/- 394,52 = 713,48
De arbeidskorting van 285 moet toch ingevuld worden, de werkgever maakt de fout met de te hoge arbeidskorting, maar op basis daarvan is toch wel het loon berekend...quote:Op dinsdag 17 februari 2009 18:58 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Volgens mij heeft hij maar recht op 1,758% maal 8.195 aan arbeidskorting.
Maar goed, ik reken het even snel op de achterkant van een papiertje.
OK, het programma werkt weer. En inderdaad is de arbeidskorting 285. Wel vreemd als ik de tabel er naast leg.
Maar OK. Volgens het programma moet het kloppen.
(Als ik zin heb wil ik het nog even uitzoeken.)
Klopt, daar zit 'm de kneep. Omdat de werkgever teveel arbeidskorting heeft berekend, is de ingehouden loonheffing te laag.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 19:16 schreef dndiek het volgende:
[..]
De arbeidskorting van 285 moet toch ingevuld worden, de werkgever maakt de fout met de te hoge arbeidskorting, maar op basis daarvan is toch wel het loon berekend...
wat snap je niet?quote:Op dinsdag 17 februari 2009 19:51 schreef One_conundrum het volgende:
Ik lees de volgende vraag nu al een paar keer door, maar met het antwoord kan ik eigenlijk niet echt iets. Ik heb geen recht meer op de prestatiebeurs, mag ik nu de werkelijke kosten aftrekken? Dan staat daaronder het volgende antwoord. Maar daar staat niets over die situatie. Toch?
Dit is bijvoorbeeld het geval als je wat studievertraging hebt opgelopen en als gevolg daarvan geen prestatiebeurs meer krijgt Je moet de berekening zoals hierboven gebruiken als je recht hebt op studiefinanciering volgens de Wet Studiefinanciering 2000. Onder het begrip studiefinanciering vallen ook:
-een aanvullende IBG-lening
-een OV-jaarkaart
Ook als je hiervan wel gebruik kán maken, maar dit vrijwillig niet doet, heb je nog steeds recht op studiefinanciering. Je mag in dat geval dus nog steeds niet de werkelijke kosten aftrekken, maar je hebt te maken met bovenstaande berekeningen
Help
Hmm, ik heb wel nog ov en leen, maar ben dus al door mijn eerste 4 jaar heen. Dus niet werkelijke kosten, maar die zoals eerder berekend?quote:Op dinsdag 17 februari 2009 20:02 schreef dndiek het volgende:
Je hebt ook geen recht op een aanvullende IB-lening of een OV-jaarkaart? Je hebt ook geen mogelijkheid om er gebruik van te maken (je ziet er vrijwillig van af), dan mag je de werkelijke kosten aftrekken.
Inderdaadquote:Op dinsdag 17 februari 2009 20:04 schreef One_conundrum het volgende:
[..]
Hmm, ik heb wel nog ov en leen, maar ben dus al door mijn eerste 4 jaar heen. Dus niet werkelijke kosten, maar die zoals eerder berekend?
Dat bedoelde ik inderdaad. Nou is het zo dat de notaris dit een jaar of 4 geleden heeft gezegd en nooit verder over is nagedacht. Totdat ik zelf wat meer over de regeltjes ben gaan lezen en zo kwam het vermoeden dat dit niet helemaal in orde was. Wat nu?quote:Op dinsdag 17 februari 2009 09:35 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ten eerste: de vermogensbelasting is al jaren afgeschaft. Waarschijnlijk bedoel je de vermogensredementsheffing.
Het antwoord is eenvoudig: de lening u/g is voor de ouders een box 3 vordering en dient ook als zodanig in de aangifte vermeld te worden.
Als de notaris heeft gezegd dat dit niet in de aangifte opgenomen hoeft te worden, heeft ie geen gelijk.
Hoe bedoel je: wat nu?quote:Op dinsdag 17 februari 2009 20:27 schreef Markplaats het volgende:
[..]
Dat bedoelde ik inderdaad. Nou is het zo dat de notaris dit een jaar of 4 geleden heeft gezegd en nooit verder over is nagedacht. Totdat ik zelf wat meer over de regeltjes ben gaan lezen en zo kwam het vermoeden dat dit niet helemaal in orde was. Wat nu?
Dank je voor je antwoord trouwens, je bent er maar druk mee zie ik!
tjee... heb jij een fout gemaakt in je berekening?quote:Op dinsdag 17 februari 2009 19:22 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Klopt, daar zit 'm de kneep. Omdat de werkgever teveel arbeidskorting heeft berekend, is de ingehouden loonheffing te laag.
Als de werkgevers de juiste arbeidskorting hadden berekend, was de loonheffing hoger geweest.
De som van de arbeidskorting en de loonheffing (samen de voorheffing) blijft in dat geval gelijk.
(Toch goed om eens verder te kijken.)
Mmmja...quote:Op dinsdag 17 februari 2009 20:38 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Hoe bedoel je: wat nu?
Bedoel je te zeggen dat je al een paar jaren een foutieve aangifte hebt gedaan door de lening u/g niet bij de ouders op te geven in box 3?
quote:
Het antwoord staat toch in de laatste zin die je quote? Maar suggesties om de post nog duidelijker te maken worden gewaardeerdquote:Op dinsdag 17 februari 2009 19:59 schreef One_conundrum het volgende:
Ik heb geen recht meer op de prestatiebeurs, mag ik nu de werkelijke kosten aftrekken?
wat is het antwoord op deze vraag
Nee, de lening is ook onderdeel van de studiefinanciering. Ergens ook wel logisch, omdat de rente van zo'n lening lager is dan de rente bij bijvoorbeeld een bank, is het nog steeds steun van de staat aan jou. Het wordt niet wenselijk beschouwd dat studenten én geld krijgen (of besparen in dit geval) om hun studie (deels) te betalen, én bovendien alle kosten kunnen aftrekken.quote:Op woensdag 18 februari 2009 06:46 schreef heiden6 het volgende:
[..]
![]()
Als je niets meer aan beurs krijgt, daar geen recht op hebt, en alleen nog maar leent, dan kun je toch gewoon alle studiekosten aftrekken?
Is het dan niet vaak gunstiger om elders geld te lenen in plaats van bij de IBG, en alle studiekosten af te trekken van je inkomsten?quote:Op woensdag 18 februari 2009 08:30 schreef DonJames het volgende:
Nee, de lening is ook onderdeel van de studiefinanciering. Ergens ook wel logisch, omdat de rente van zo'n lening lager is dan de rente bij bijvoorbeeld een bank, is het nog steeds steun van de staat aan jou. Het wordt niet wenselijk beschouwd dat studenten én geld krijgen (of besparen in dit geval) om hun studie (deels) te betalen, én bovendien alle kosten kunnen aftrekken.
Jah. 't is maar net hoe je em leest. Iets andere opbouw is misschien beter.quote:Op woensdag 18 februari 2009 08:30 schreef DonJames het volgende:
[..]
Het antwoord staat toch in de laatste zin die je quote? Maar suggesties om de post nog duidelijker te maken worden gewaardeerd![]()
Dat werkt niet, je hebt immers nog steeds recht op studiefinanciering. Je maakt er alleen geen gebruik van.quote:Op woensdag 18 februari 2009 08:43 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Is het dan niet vaak gunstiger om elders geld te lenen in plaats van bij de IBG, en alle studiekosten af te trekken van je inkomsten?
In art. 6.29 Wet IB (het artikel dat de beperking op aftrek van scholingskosten regelt) wordt telkens verwezen naar "studiefinanciering volgens de Wet studiefinanciering 2000". In art. 3.1, eerste lid van die wet staat wat onder studiefinanciering moet worden verstaan:quote:En heb je een bron voor bovenstaande? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat de Belastingdienst een 100% lening als onderdeel van de studiefinanciering ziet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |