getconf LONG_BITquote:Op vrijdag 20 februari 2009 17:25 schreef Sander het volgende:
Ok, stomme vraag. Hoe weet ik zeker of ik nou 64bit of 32bit Linux heb geinstalleerd (Ubuntu 8.10 in mijn geval)?
En dat vraag je in het Linux-topic?quote:Op vrijdag 20 februari 2009 17:35 schreef Lil.Q94 het volgende:
Is het verstandig om windows xp te downloaden van een torrentsite en deze dan te installeren?
Ik heb een upgrade cd en mijn windows me cd doet het niet meer dus heb ik gewoon een win xp iso gedownload via een torrent en dat werkt prima. Ik moet wel elke keer weer via de telefoon activeren maar een crack heb je ook zo gevonden als je dat makkelijker vindt.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 17:35 schreef Lil.Q94 het volgende:
Nee is niet gelukt...
Ik heb die cd besteld en nu maar afwachten...
Ik heb btw nog een andere vraag,
Is het verstandig om windows xp te downloaden van een torrentsite en deze dan te installeren?
B.V.D.
probeer het commando uname -i eens?quote:Op vrijdag 20 februari 2009 17:25 schreef Sander het volgende:
Ok, stomme vraag. Hoe weet ik zeker of ik nou 64bit of 32bit Linux heb geinstalleerd (Ubuntu 8.10 in mijn geval)?
Ik denk dat je het beste je pc maar weg kan doen. Koop een playstation ofzo. En vraag iemand anders om hem voor je aan te sluiten.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 17:35 schreef Lil.Q94 het volgende:
Nee is niet gelukt...
Ik heb die cd besteld en nu maar afwachten...
Ik heb btw nog een andere vraag,
B.V.D.
Kan je eens een screenshot laten zien van hoe hij opstart?quote:Op vrijdag 20 februari 2009 19:50 schreef Yildiz het volgende:
Nee, dat helpt dus niet. Ik druk nu altijd 2x F11 om naar normaal formaat te gaan. Zo sluit ik dus ook af. Maar als ik opstart, is ie weer irritant half-groot...
Zo:quote:Op vrijdag 20 februari 2009 20:28 schreef whoops het volgende:
[..]
Kan je eens een screenshot laten zien van hoe hij opstart?
Wat vaag... Ik zou het volgende proberen, 2xF11 zodat hij gewoon draait, dan zorgen dat Firefox niet gemaximaliseerd is, maar gewoon een wat kleiner venster midden in je scherm. Dan afsluiten en opnieuw opstarten, zou het moeten fixen.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 20:47 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Zo:
[ afbeelding ]
Dat is mijn volledige scherm.
en daar een nieuw profiel aanmaken. Maar dan ben je wel je firefox settings kwijtquote:firefox -ProfileManager
Ik heb hem wat kleiner gemaakt (kwart van mn scherm ofzo).quote:Op vrijdag 20 februari 2009 21:22 schreef Yildiz het volgende:
De eerste suggestie had ik al geprobeerd.
Maar, over dat nieuwe profiel.. Hmm, ik zou wel mijn favorieten / etc. kunnen backuppen..
Bij die eerste optie is het in elk geval belangrijk dat je hem dus niet maximized opslaat, maar als 'losse' window.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 21:22 schreef Yildiz het volgende:
De eerste suggestie had ik al geprobeerd.
Maar, over dat nieuwe profiel.. Hmm, ik zou wel mijn favorieten / etc. kunnen backuppen..
Cool, het niet-maximized is inderdaad de key in deze...quote:Op vrijdag 20 februari 2009 21:24 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Ik heb hem wat kleiner gemaakt (kwart van mn scherm ofzo).
Toen afgesloten.
Opnieuw opgestart, en toen was ie weer een kwart. !
Daarna gemaximaliseerd.
Afgesloten.
En nu lijkt ie het onthouden te hebben. Nice. De eerste suggestie werkte dus alsnog wel.
Thanks
Ja, blijkbaar stond hij dusdanig groot gesleept dat hij precies het hele scherm innam.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 21:27 schreef whoops het volgende:
[..]
Cool, het niet-maximized is inderdaad de key in deze...
Dat heb ik ook in Mac OS X. Ik vermoed dat Flash voor Linux/Mac gewoon een beetje gaar is gemaakt door Adobe. De Windowsversie van Flash is sowieso veel sneller.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 23:08 schreef Yildiz het volgende:
Heb ik nog een vraagje, bij films (youtube ook) loopt het geluid soms niet helemaal gelijk met het beeld. Waar zou dat aan kunnen liggen?
Meestal (99%) ligt dat aan het filmpje op youtube, waar de synchronisatie niet helemaal lekker is gegaan.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 23:08 schreef Yildiz het volgende:
Heb ik nog een vraagje, bij films (youtube ook) loopt het geluid soms niet helemaal gelijk met het beeld. Waar zou dat aan kunnen liggen?
Dit is een bug in compiz.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 19:26 schreef Yildiz het volgende:
Een klein vraagje.. waarvan ik niet weet of ie hier thuis hoort.. Firefox start automatisch half-vergroot op. Dit zorgt ervoor dat de (menu)balken van Ubuntu boven en onder verdwenen zijn. Als ik dan 2x F11 doe is ie weer normaal... maar, hoe start ik gewoon in normaal formaat?
Bestand, bewerken etc. van Firefox is wel gelijk zichtbaar.
Heb je op dumpert ook redelijk vaak trouwens..quote:Op zaterdag 21 februari 2009 00:48 schreef erikkll het volgende:
[..]
Meestal (99%) ligt dat aan het filmpje op youtube, waar de synchronisatie niet helemaal lekker is gegaan.
Hoe heb je ubuntu dan hiervoor geinstalleerd? In 1 grote partitie? Er is op zich geen enkele reden waarom dat stabieler of minder stabiel zou werken; de opdeling in partities is zuiver praktisch.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 13:39 schreef Yildiz het volgende:
Hmm, toch weer errors met m'n GRUB. Error 25 in stage 1.5 en stage 1.5 read errors.
Ik kan wel GRUB rescue doen, maar ik denk niet dat dat het is.
Tijd om een herinstallatie te doen, maar dan met partities.
http://www.easy-ubuntu-linux.com/ubuntu-installation-606-7.html
Het lijkt me dat zoiets moet werken..
Ja, 1 grote partitie. Gewoon automatisch. Als volgt:quote:Op zaterdag 21 februari 2009 13:46 schreef Farenji het volgende:
[..]
Hoe heb je ubuntu dan hiervoor geinstalleerd? In 1 grote partitie? Er is op zich geen enkele reden waarom dat stabieler of minder stabiel zou werken; de opdeling in partities is zuiver praktisch.
Als je spontaan GRUB erros krijgt dan zou ik het eerder zoeken in schijfproblemen...
Deze dus.quote:Op woensdag 18 februari 2009 08:50 schreef pfaf het volgende:
En wellicht zoiets: http://www.captain.at/howto-linux-smartmontools-smartctl.php
1 |
http://www.linuxjournal.com/article/6983quote:[..] They are timestamped with the disk's power-on lifetime in hours when the error occurred [..]
quote:Op zaterdag 21 februari 2009 15:55 schreef Cid het volgende:
Geen idee precies. maar 100 hours lifetime klinkt bij mij als of hij 100 uur in leven is, en niet nog maar 100 uur te leven heeft.![]()
Zou ik wel een erg mooi tooltje zijn, laten zien hoe lang een disk nog te leven heeft.
Hmmmquote:199 - UDMA_CRC_Error_Count
This is generally the literal count of how many times the controller encountered an error while processing an ATA command in UDMA mode. It also counts how many times a CRC checksum has mismatched during operations. Usually, this indicates a problem with the cabling or drive electronics. These errors can also be triggered by incorrect IDE device chaining or simply a faulty IDE or SATA cable. bron
Waar heb je die swap space geplaatst, aan het begin of aan het einde van de harde schijf?quote:Op zondag 22 februari 2009 16:36 schreef Yildiz het volgende:
Zo, ik heb toch eens de andere kabel gebruikt voor mijn SATA schijf, benieuwd of dat werkt.
Verder, partitie gedaan tijdens het opnieuw installeren, en wel zo:
MB
493 /boot ext3
8
495581 / ext3
8
4005 /swap
8
Benieuwd of dat überhaupt gaat werken, hij's nu aan het installeren..
Ehm, geen idee?quote:Op zondag 22 februari 2009 16:39 schreef Thomass het volgende:
[..]
Waar heb je die swap space geplaatst, aan het begin of aan het einde van de harde schijf?
Alles wat je over ssh doet is sowieso gecodeerd dus veilig. Alleen als je met public/private keys werkt dan heb je een extra beveiliging. Als mensen bijvoorbeeld je password vinden door een keylogger of een camera op je toetsenbord, ik noem maar wat, dan kunnen ze inloggen als je alleen wachtwoordbeveiliging hebt. Met keys hebben ze naast je passphrase je private keys ook nodig. Een brute force attack op je wachtwoord heeft dus ook geen kans van slagen.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 16:33 schreef Thomass het volgende:
yo, ik heb een tweetal kleine vraagjes
had wat oude computers over, ubuntu 8.10 server editie erop geslingerd; maar:
dat ding 'administer' ik over ssh, ik maak geen gebruik van pub/priv keys e.d. maar gewoon password authentication, de verbinding zelf is wel encrypted - right? en hoe (on)veilig is het als ik buitenshuis hiermee verbind over ssh met alleen password auth.? dat ben ik namelijk van plan op een vrij groot universiteitsnetwerk en ik heb geen zin in meeluisterende mensen for obvious reasons
In de standaard config wel - maar check voor de zekerheid even je config (/etc/samba/smb.conf), het gaat om het volgende:quote:verder draait samba ook waarop ik een paar mappen deel, zoals public_html, logfiles e.d., die shares zijn alleen toegankelijk binnen mijn thuisnetwerk en niet van buiten - right? samba vind ik zelf nogal lastig te doorgronden omdat het zoveel services zijn e.d. en in de config kon ik weinig vinden over een ip waarop geluisterd wordt
alvast bedankt
1 2 | bind interfaces only = yes |
http://linux.derkeiler.com/Mailing-Lists/Fedora/2005-07/5912.htmlquote:[..] You see, if you place the swap partition at the end of the disk, you'll get
like 40% less performance than if it is at the beginning. [..]
Op zich kan dit prima. Maar waarom een aparte /boot partitie, dat is niet zo heel zinvol vind ik... en geen aparte /home partitie? Dat wil je wel hoor, erg makkelijk, vooral bij reinstalls.quote:Op zondag 22 februari 2009 18:08 schreef Yildiz het volgende:
Maarr, ehm, heb ik het nu dus goed gepartitioneerd? (Zie screenshot 2 posts terug)
Zo ja, dan hoor ik dat graag.
Zo nee, dan hoor ik als het kan hoe het dan wel moet.
Ja, dat moet goed werken. Samba is een van die dingen die je liever niet rechtstreeks aan het grote boze internet wil hangen. Het komt per slot van rekening toch van Microsoft vandaan.quote:Op zondag 22 februari 2009 18:22 schreef Thomass het volgende:
Mja ik zie nu die regel staan, die is alleen standaard eruit gecomment. Ik wil dus zon share wel beschikbaar hebben op mijn thuisnetwerk, dus 192.168.~
interface = 192.168.0.0/16 eth0
bind interfaces only = yes
Zou dat hem dan worden? Verder zijn die mapjes wel gewoon beveiligd met een password uiteraard, maar toch
Ik weet niet precies hoe het gegaan is, maar ik zie inderdaad ook sda1 en sda2 staan, dat was op zich niet helemaal de bedoeling, maar, goed.quote:Op zondag 22 februari 2009 18:48 schreef Farenji het volgende:
[..]
Op zich kan dit prima. Maar waarom een aparte /boot partitie, dat is niet zo heel zinvol vind ik... en geen aparte /home partitie? Dat wil je wel hoor, erg makkelijk, vooral bij reinstalls.
Nou, ja, grafisch staat ie op zich wel op het einde, maar ik kan me niet herinneren dat ik bij het aanmaken ervan op 'einde' heb geklikt, zoals je op deze afbeelding -op deze site- kunt zien bijvoorbeeld.quote:Hou het voor de rest vooral simpel. Ik maak voor een desktop systeem meestal iets van 15GB voor / (aan het begin van de schijf, bootable) en de rest als /home. En nog altijd 2 keer het aanwezige geheugen als swap. Die staat bij mij ook gewoon aan het einde van de schijf, net als bij jou. Al heb je swap niet veel meer nodig, weglaten van de swap is niet slim.
Het lijkt er uiteindelijk op dat het wel prima moet gaan.quote:Partitioneren is verder geen exacte wetenschap. Je kan er enorm over discussieren. Het is ook afhankelijk van je eigen voorkeur, maar ook wel van de toepassing van de machine. Voor (web)servers maak ik bijv ook altijd een aparte /var partitie en meestal ook een aparte /www en /db partitie.
Op het moment dat je systeem swap gaat gebruiken, dondert je performance al met enige honderden procenten omlaag (disk is veel trager dan memory) dus die 40% kan er dan ook nog wel bij.quote:Op zondag 22 februari 2009 18:46 schreef Yildiz het volgende:
Hmm. in deze discussie:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=539164
zeggen users dat het eigenlijk niet veel uitmaakt...
Fedora:
[..]
http://linux.derkeiler.com/Mailing-Lists/Fedora/2005-07/5912.html
Nu heb ik wel zoiets van, 'ik laat het wel staan zo'.
Voordeel van een aparte /home partitie is dat je bij een reinstall deze partitie kunt behouden, en dat je na de installatie dus al je usersettings terug hebt. Dus ook al je bookmarks, mailinstellingen, je desktop inclusief al je panels en achtergrond, themes etc... Dat scheelt echt heel veel tijd en moeite!quote:Op zondag 22 februari 2009 18:54 schreef Yildiz het volgende:
Ik heb verder een externe opslag. Mocht ik ooit een nieuwe reinstall doen, dan haal ik de data simpelweg uit mn usermap (documenten, afbeeldingen, etc.) en veeg ik de schijf in z'n geheel leeg..
True, maar de enige reden waarom ik -ok, op deze na dan, maar dat is vanwege dat GRUB- een reinstall zou doen, is om juist die zooi op te ruimen.quote:Op zondag 22 februari 2009 19:00 schreef Farenji het volgende:
[..]
Voordeel van een aparte /home partitie is dat je bij een reinstall deze partitie kunt behouden, en dat je na de installatie dus al je usersettings terug hebt. Dus ook al je bookmarks, mailinstellingen, je desktop inclusief al je panels en achtergrond, themes etc... Dat scheelt echt heel veel tijd en moeite!
Ikzelf zet vaak filesystems waar veel geschreven wordt vooraan de disk (/var enzo), overig spul, wat noodzakelijk is maar niet vaak gelezen wordt, aan het einde van de disk (/etc enzo, is vaak enkel nodig bij opstarten van een app, daarna niet meer).quote:Op zondag 22 februari 2009 18:48 schreef Farenji het volgende:
[..]
Op zich kan dit prima. Maar waarom een aparte /boot partitie, dat is niet zo heel zinvol vind ik... en geen aparte /home partitie? Dat wil je wel hoor, erg makkelijk, vooral bij reinstalls.
Hou het voor de rest vooral simpel. Ik maak voor een desktop systeem meestal iets van 15GB voor / (aan het begin van de schijf, bootable) en de rest als /home. En nog altijd 2 keer het aanwezige geheugen als swap. Die staat bij mij ook gewoon aan het einde van de schijf, net als bij jou. Al heb je swap niet veel meer nodig, weglaten van de swap is niet slim.
Partitioneren is verder geen exacte wetenschap. Je kan er enorm over discussieren. Het is ook afhankelijk van je eigen voorkeur, maar ook wel van de toepassing van de machine. Voor (web)servers maak ik bijv ook altijd een aparte /var partitie en meestal ook een aparte /www en /db partitie.
Ik zou als ik jou was niet de /etc op een aparte partitie zetten - stel je voor dat er iets aan de hand is en de pc wil in single user mode opstarten zonder mounten van file systems - zonder /etc loopt dat gierend de tering in natuurlijk ..quote:Op maandag 23 februari 2009 11:09 schreef slacker_nl het volgende:
Ikzelf zet vaak filesystems waar veel geschreven wordt vooraan de disk (/var enzo), overig spul, wat noodzakelijk is maar niet vaak gelezen wordt, aan het einde van de disk (/etc enzo, is vaak enkel nodig bij opstarten van een app, daarna niet meer).
1 |
1 |
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |