quote:Minister Camiel Eurlings van Verkeer wil dat de vliegtickets goedkoper worden. Hij maakt zich zorgen over de grote daling van het aantal passagiers op Schiphol, die sneller gaat dan in omringende landen.
Eurlings heeft daarom donderdag in de Tweede Kamer een onderzoek aangekondigd naar de stijgende kosten voor Schiphol. Het kabinet maakt zich grote zorgen over de verslechterende internationale concurrentiepositie van de luchthaven.
Eurlings wil dat de prijs van tickets vanaf Schiphol weer vergelijkbaar wordt met buitenlandse luchthavens. Schiphol is nu de op één na duurste luchthaven van de EU, zegt de minister, en hij wijst op de vele toeslagen die er zijn. Samen met andere ministers gaat hij bekijken hoe de kosten kunnen worden verkleind.
De minister wees op onderzoek waaruit blijkt dat alleen de Londense luchthaven Heathrow in Europa duurder is dan Schiphol. Heathrow heeft daarbij veel transatlantische passagiers.
Een met Schiphol vergelijkbare luchthaven is volgens Eurlings het Parijse Charles de Gaulle en die groeit juist. Dat geldt ook voor het vliegveld Weeze, vlak over de grens.
Schiphol daarentegen zit „sterk in de min”. Het aantal passagiers was er in december gemiddeld 9,4 procent lager dan een jaar eerder. Het aantal aankomende en vertrekkende passagiers lag 17,7 procent lager, het aantal overstappende passagiers, die geen vliegbelasting betalen, bleef gelijk.
Binnen twee maanden is het onderzoek klaar en zullen eventuele maatregelen worden aangekondigd. Eurlings zei dat hij niet kan vooruitlopen op maatregelen en zich heeft te houden aan het regeerakkoord, maar sluit afschaffing van de omstreden vliegtaks niet uit
En elke medelander die de basisschool afgemaakt heeft, kon dit vooraf voorspellen. En hééft het ook voorspeld.quote:Op donderdag 5 februari 2009 17:30 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]geeft de overheid weer eens te kennen he, zo snel mogelijk een maatregel invoeren wat geld op KAN leveren en daarna pas uitzoeken wat de gevolgen zijn. Blijkbaar kost het meer dan het oplevert dus dan maar afschaffen
![]()
Bron
Wouter Bos?quote:Op donderdag 5 februari 2009 17:32 schreef eleusis het volgende:
Welke mongool kon dat dan ook niet van tevoren bedenken..
Bullshit ook daarvoor gingen mensen al met de auto naar duitsland/belgie om daar op te stappen, dit was ook al te verwachten, en nu gaat men een onderzoek houdenquote:Op donderdag 5 februari 2009 17:35 schreef isogram het volgende:
Het idee voor een vliegtaks is bedacht voordat de economische crisis uitbarstte. Nu we met die situatie zitten en de werkgelegenheid op Schiphol in het geding komt, kan ik me best voorstellen dat het kabinet deze maatregel heroverweegt.
De redenatie is dat het aantal passagiers in ons land harder daalt dan omringende landen. Daaruit zou je dus op kunnen maken dat het niet aan de crisis ligt. Immers, dan zou de daling give or take hetzelfde moeten zijn.quote:Op donderdag 5 februari 2009 17:35 schreef isogram het volgende:
Het idee voor een vliegtaks is bedacht voordat de economische crisis uitbarstte. Nu we met die situatie zitten en de werkgelegenheid op Schiphol in het geding komt, kan ik me best voorstellen dat het kabinet deze maatregel heroverweegt.
Dan is het toch 17,7% lagerquote:Het aantal passagiers was er in december gemiddeld 9,4 procent lager dan een jaar eerder. Het aantal aankomende en vertrekkende passagiers lag 17,7 procent lager,
Aankomend is Schiphol uitstappen, vertrekkend is Schiphol instappen. De derde groep bestaat uit mensen die Schiphol als tussenlanding aandoen. Die vallen daar buiten. Gok ik.quote:
De overheid blijft dus net zo lang cashen tot er iets stuk gaat.quote:Op donderdag 5 februari 2009 17:35 schreef isogram het volgende:
Het idee voor een vliegtaks is bedacht voordat de economische crisis uitbarstte. Nu we met die situatie zitten en de werkgelegenheid op Schiphol in het geding komt, kan ik me best voorstellen dat het kabinet deze maatregel heroverweegt.
Mijn zoontje van 10 heeft de basisschool nog niet afgerond, maar kwam met dezelfde voorspelling toen hij het verhaal op het jeugdjournaal hoorde: "Oh papa, dan ga je zeker minder op reis?"quote:Op donderdag 5 februari 2009 17:32 schreef mazeind het volgende:
[..]
En elke medelander die de basisschool afgemaakt heeft, kon dit vooraf voorspellen. En hééft het ook voorspeld.
Dat de kabinet iets verkoopt als een milieumaatregel, dat de burger zich er geen reet van aantrekt, dat de overheid daarom meer geld binnen krijgt en dat de burger meer belasting betaalt.quote:Op donderdag 5 februari 2009 18:22 schreef Sapstengel het volgende:
Ja wat is nou precies de bedoeling dan?
Dat zeiden ze.quote:Op donderdag 5 februari 2009 17:46 schreef hollandFTW het volgende:
het was toch juit de bedoeling dat men minder ging vliegen ? Vervuilend enzo, goed dat die hippies af toen nog contact maken met de realiteit. pffff.......
Als ze echt willen dat mensen minder vliegen : verdubbel de prijs of sluit de vliegvelden.quote:Op donderdag 5 februari 2009 19:12 schreef Colnago het volgende:
[..]
Dat zeiden ze.
De verwachting was dat mensen toch wel bleven vliegen en dan had onze corrupte overheid weer centjes voor leuke dingen voor zichzelf.
Helaas gingen mensen minder vliegen en dat is natuurlijk niet de bedoeling en dan blijkt maar weer hoe onbetrouwbaar onze politici zijn.
Inderdaad en daarom moet je dus heel voorzichtig zijn met andere milieu maatregelen.quote:Op donderdag 5 februari 2009 19:20 schreef qonmann het volgende:
[..]
Als ze echt willen dat mensen minder vliegen : verdubbel de prijs of sluit de vliegvelden.
Ze dachten dat ze onder het mom van het Milieu die 45 euro wel konden graaien..dat viel tegen
En ging papa vervolgens om een paar euto'tjes te besparen minder op reis?quote:Op donderdag 5 februari 2009 18:05 schreef 49R het volgende:
[..]
Mijn zoontje van 10 heeft de basisschool nog niet afgerond, maar kwam met dezelfde voorspelling toen hij het verhaal op het jeugdjournaal hoorde: "Oh papa, dan ga je zeker minder op reis?"
Met een beetje gezin zit je al snel tegen de 200,- en als je dan toch al in het Oosten woont dan ga je dus gewoon via Duitsland ipv Schiphol.quote:Op donderdag 5 februari 2009 19:43 schreef Dlocks het volgende:
En ging papa vervolgens om een paar euto'tjes te besparen minder op reis?
Ik kan mij echt bijna niet voorstellen dat er mensen zijn die denken: "Wat, 10 euro meer betalen? Ik ga dit jaar echt niet met het vliegtuig op vakantie."
Die mensen gingen in veel gevallen nog wel op vakantie, maar weken nu veel sneller uit naar bijv. Weeze of Brussel. En het gaat niet om 1 keer 10 euro, het gaat om enkele tientjes voor de kortere afstanden, tot 200 euro voor de langere afstanden. Dit uiteraard afhankelijk van de grootte van je gezin.quote:Op donderdag 5 februari 2009 19:43 schreef Dlocks het volgende:
[..]
En ging papa vervolgens om een paar euto'tjes te besparen minder op reis?
Ik kan mij echt bijna niet voorstellen dat er mensen zijn die denken: "Wat, 10 euro meer betalen? Ik ga dit jaar echt niet met het vliegtuig op vakantie."
dat ook... Schiphol heeft e.e.a. zeker aan zichzelf te danken. Neem 1 van de kleinste belastingen, de geluidstoeslag van 2 euro per ticket. Reken maar uit wat dat oplevert per jaar. Alsof nu onderhand niet alle huizen zijn geisoleerd van dat handjevol klagers. Schiphol kan dus beter zichzelf eens wat goedkoper in de markt zetten om zo weer de concurrentie serieus te nemen. Als passagier kun je het misschien allemaal wel betalen want uiteindelijk wil je toch op reis maar zolang er alternatieven zijn moet Schiphol haar arrogante houding beter wat temperen.quote:Op donderdag 5 februari 2009 19:54 schreef Slappy het volgende:
Nou die 15 en 45 Euro.Door dat gezeur van Schiphol zeker beseffen ze zelf niet dat ze gewoon te duur zijn ipv vingers naar Kabinet te wijzen.Gewoon Schiphol boycotten stel oplichters![]()
Voor 1 persoon 15 euro binnen europa en buiten europa tot max 45 euro. Al met al vind ik dat op de totaalprijs van een vakantie verwaarloosbaar.quote:Op donderdag 5 februari 2009 19:49 schreef Wrinex het volgende:
[..]
Die mensen gingen in veel gevallen nog wel op vakantie, maar weken nu veel sneller uit naar bijv. Weeze of Brussel. En het gaat niet om 1 keer 10 euro, het gaat om enkele tientjes voor de kortere afstanden, tot 200 euro voor de langere afstanden. Dit uiteraard afhankelijk van de grootte van je gezin.
Ik ken er een paar uit Noord-Holland die vanaf Dusseldorf zijn vertrokken naar New York.. Gaat hier dan om 1+1 =2, niet alleen de vliegtax maar ook de prijs van het ticket kan bepalend zijn. Tel die bij mekaar op en je voordeel is veel groter waardoor het zelfs rendabel kan zijn om dus Schiphol voorbij te rijden. En dan laten we het principe nog buiten beschouwing.quote:Op donderdag 5 februari 2009 22:19 schreef Dlocks het volgende:
[..]
Voor mensen die in de randstad en omstreken wonen is een buitenlandse luchthaven geen optie. De reis naar een buitenlandse luchthaven is al snel duurder dan de vliegtax. Plus dat het je meer geld kost. En ik neem aan dat mensen die dichter bij een buitenlandse luchthaven dan een Nederlandse luchthaven wonen altijd al via een buitenlandse luchthaven vlogen?
Airlines openen nu meer routes op vliegvelden als Munster, Dusseldorf en Weeze. Daardoor worden die luchthavens interessanter om je vakantie te starten en Schiphol minder interessant als maatschappijen zich verplaatsen van Schiphol naar zo'n luchthaven. Als die trend doorzet is Schiphol straks niet meer dan een regionale luchthaven.quote:Ik vraag mij alleen af of de daling daadwerkelijk komt door de vliegtax en dat zodra die afgeschaft is het aantal reizigers weer normaal zal worden.
quote:Op donderdag 5 februari 2009 18:21 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Goh wie had dat nou verwacht!
Stel dat de vliegtax idd afgeschaft wordt, hoe zit dat dan met bestaande boekingen? Wij hebben een vakantie naar Curacao en naar Spanje geboekt voor van de zomer. Ik neem aan dat we dat geld terug krijgen?
Onzin, als je in de randstad woont ben je iets van 40/50 euro aan benzine kwijt naar een vliegveld in Belgie/Duitsland.(retour)quote:Op donderdag 5 februari 2009 22:19 schreef Dlocks het volgende:
[..]
Voor mensen die in de randstad en omstreken wonen is een buitenlandse luchthaven geen optie. De reis naar een buitenlandse luchthaven is al snel duurder dan de vliegtax.
Precies, en als je op de terugweg ook nog eens goedkoop drank inslaat (ook de helft van wat het hier kost), dan loopt "onze overheid" nog meer accijnzen mis.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 03:02 schreef sander89 het volgende:
Onzin, als je in de randstad woont ben je iets van 40/50 euro aan benzine kwijt naar een vliegveld in Belgie/Duitsland.(retour)
Tegenwoordig rijden zelf rechtstreeks bussen naar het vliegveld van Brussel.
Ook is een auto parkeren daar vaak 2X keer zo goed koop als in NL bij Schiphol, luchthaven belasting is minder dan bij Schiphol, ook de gewone belasting e dan heb je vliegtax nog is niet.
Dus je bent zo met 4 pers 200+ euro goed koper uit en dat is toch weer leuk als extraatje om uit te geven op je vakantie bestemming.
Dat was van te voren bekend. Alleen die lamlullen moesten weer een belastingmaatregel door drukken die nergens op sloeg.quote:Op donderdag 5 februari 2009 17:30 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]geeft de overheid weer eens te kennen he, zo snel mogelijk een maatregel invoeren wat geld op KAN leveren en daarna pas uitzoeken wat de gevolgen zijn. Blijkbaar kost het meer dan het oplevert dus dan maar afschaffen
![]()
Bron
Heb ik die basisschool leerlingen wéér onderschat.quote:Op donderdag 5 februari 2009 18:05 schreef 49R het volgende:
[..]
Mijn zoontje van 10 heeft de basisschool nog niet afgerond, maar kwam met dezelfde voorspelling toen hij het verhaal op het jeugdjournaal hoorde: "Oh papa, dan ga je zeker minder op reis?"
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |