FOK!forum / School, Studie en Onderwijs / met OV eerste klas reizen?
Roosje11donderdag 5 februari 2009 @ 15:19
is dat mogelijk? Mag het? ik kan op de kaart zelf er niks over vinden. T zal wel niet he?

En hoeveel moet je dan bijbetalen als je toch eerste klas wilt reizen? gereduceerd tarief? of gewoon volle ritprijs?
Florian_donderdag 5 februari 2009 @ 15:21
Neen.
jslavenburgdonderdag 5 februari 2009 @ 15:21
Nee
Ericjuhdonderdag 5 februari 2009 @ 15:21
nee
jslavenburgdonderdag 5 februari 2009 @ 15:22
Euhm...correctie:

http://www.ns.nl/cs/Satel(...)nkaart#geldigheid-id
quote:
Reizen in de 1e klas:

* Ook met je OV-studentenkaart kan je 1e klas reizen.
* Reis je met korting, dan koop je een overgangskaartje 2-1 tegen gereduceerd tarief.
* Wanneer je “vrij reist”, koop je een overgangskaartje tegen vol tarief.
Anthraxxdonderdag 5 februari 2009 @ 15:22
Je kan een overstap kaartje kopen van 2de klas naar 1ste klas met korting. Afhankelijk van het traject kost het je iets tussen de 3 - 15 euro geloof ik (kan iets meer of minder zijn, ik weet de exacte bedragen niet).
remlofdonderdag 5 februari 2009 @ 15:40
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 15:22 schreef jslavenburg het volgende:
Euhm...correctie:

http://www.ns.nl/cs/Satel(...)nkaart#geldigheid-id
[..]
Klopt, vriendelijke conducteurs willen die ook nog wel eens uitdelen aan passagiers die de hele reis hebben moeten staan in een overvolle trein
erikklldonderdag 5 februari 2009 @ 15:58
overgangskaartje 2-1 kopen..
eriksddonderdag 5 februari 2009 @ 16:57
Dit overgangskaartje betaal je doordeweeks gewoon volledig, in het weekend met 40% korting, maar dan moet er ook nog een 2e klas kaartje bijgekocht worden tegen 40% korting. Deze twee samen zijn net zo duur als een gewoon 1ste klas kaartje met 40% korting
men_in_reddonderdag 5 februari 2009 @ 17:43
wat raar dat als je vrij reist (dus als je ov geldig is,) en je naar de eerste klas wil je het volledige tarief moet betalen, kan me goed voorstellen dat studenten het gewoon met een kortings overstapkaart proberen.
misslady83donderdag 5 februari 2009 @ 19:24
Nein
erikklldonderdag 5 februari 2009 @ 19:31
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 17:43 schreef men_in_red het volgende:
wat raar dat als je vrij reist (dus als je ov geldig is,) en je naar de eerste klas wil je het volledige tarief moet betalen, kan me goed voorstellen dat studenten het gewoon met een kortings overstapkaart proberen.
Het overgangskaartje kost slechts het verschil tussen een eerste klas kaartje en een tweedeklas kaartje...
men_in_reddonderdag 5 februari 2009 @ 22:31
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 19:31 schreef erikkll het volgende:

[..]

Het overgangskaartje kost slechts het verschil tussen een eerste klas kaartje en een tweedeklas kaartje...
ja dat weet ik, maar je krijgt daar geen 40% korting op en dat vind ik vreemd.
eriksdvrijdag 6 februari 2009 @ 08:22
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 22:31 schreef men_in_red het volgende:

[..]

ja dat weet ik, maar je krijgt daar geen 40% korting op en dat vind ik vreemd.
Waarom, die korting geldt alleen in het weekend.
erikkllmaandag 9 februari 2009 @ 23:18
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 08:22 schreef eriksd het volgende:

[..]

Waarom, die korting geldt alleen in het weekend.
precies. En die geldt dan wél omdat je immers ook al hebt moeten betalen voor het kaartje in de tweede klas.
Sport_Lifemaandag 9 februari 2009 @ 23:51
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 15:19 schreef Roosje11 het volgende:
is dat mogelijk? Mag het? ik kan op de kaart zelf er niks over vinden. T zal wel niet he?

En hoeveel moet je dan bijbetalen als je toch eerste klas wilt reizen? gereduceerd tarief? of gewoon volle ritprijs?
Stap op vrijdagmiddag op de trein van Groningen naar Utrecht of maandag ochtend van Utrecht naar Groningen.
Dan weet je het.
Renedinsdag 10 februari 2009 @ 09:56
quote:
Op maandag 9 februari 2009 23:51 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Stap op vrijdagmiddag op de trein van Groningen naar Utrecht of maandag ochtend van Utrecht naar Groningen.
Dan weet je het.
Sowieso de trein naar Groningen vanuit Utrecht an-sich !
Keroldinsdag 10 februari 2009 @ 10:37
Als het druk is in de trein mag je wel 1e klas reizen met een OV
eriksddinsdag 10 februari 2009 @ 12:37
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 10:37 schreef Kerol het volgende:
Als het druk is in de trein mag je wel 1e klas reizen met een OV
Misschien bij de gratie van sommige conducteurs maar een officiele policy is er volgens mij niet.
baskickdonderdag 12 februari 2009 @ 22:04
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 12:37 schreef eriksd het volgende:

[..]

Misschien bij de gratie van sommige conducteurs maar een officiele policy is er volgens mij niet.
Die is er heus wel. Dat mag niet.
quote:
Eerste klas reizen als er in de tweede klas geen zitplaats is
U mag met een tweede klas vervoerbewijs niet eerste klas reizen. Ook niet als er in de tweede klas geen zitplaats is. Als u in het bezit bent van een geldig vervoerbewijs voor de tweede klas dan kunt u bij een Servicebalie, Kaartautomaat met aanraakscherm, Wizzl en NS-verkooppunt wel een Overgangsbewijs kopen voor het traject dat u eerste klas wilt reizen.
Bron: zoeken op "Eerste klas reizen als er in de tweede klas geen zitplaats is" via de site (url onmogelijk)
Fogeldonderdag 12 februari 2009 @ 22:12
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 10:37 schreef Kerol het volgende:
Als het druk is in de trein mag je wel 1e klas reizen met een OV
Dat mag inderdaad als je in het bezit bent van een 2-1 kaartje, anders heb je gewoon uit de 1e klas weg te blijven.
men_in_reddonderdag 12 februari 2009 @ 23:03
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 09:56 schreef Renesite het volgende:

[..]

Sowieso de trein naar Groningen vanuit Utrecht an-sich !
gelukkig gaat er vanaf december een extra echte intercity rijden... het is een begin
Maverick_tfdzondag 15 februari 2009 @ 20:16
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 22:04 schreef baskick het volgende:

[..]

Die is er heus wel. Dat mag niet.
[..]

Bron: zoeken op "Eerste klas reizen als er in de tweede klas geen zitplaats is" via de site (url onmogelijk)
Klopt. Het komt echter weleens voor dat er zelfs aan staanplaatsen tekort is in 2e klas, en dan ga ik toch echt wel 1e klas staan/zitten.
Fogelzondag 15 februari 2009 @ 20:18
quote:
Op zondag 15 februari 2009 20:16 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Klopt. Het komt echter weleens voor dat er zelfs aan staanplaatsen tekort is in 2e klas, en dan ga ik toch echt wel 1e klas staan/zitten.
eriksdzondag 15 februari 2009 @ 20:19
quote:
Op zondag 15 februari 2009 20:16 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Klopt. Het komt echter weleens voor dat er zelfs aan staanplaatsen tekort is in 2e klas, en dan ga ik toch echt wel 1e klas staan/zitten.
Dat staan, daar zal niemand over klagen. Zitten is een brug te ver.
Maverick_tfdzondag 15 februari 2009 @ 20:19
quote:
Op zondag 15 februari 2009 20:18 schreef Fogel het volgende:

[..]


ambtenaar zeker
Maverick_tfdzondag 15 februari 2009 @ 20:21
Ik wil trouwens niet al te offtopic gaan, maar signaleren meer mensen dat er vaak ongelooflijk veel 1e klas wagons aan een trein in de spits hangen? Intercity Den Haag - Eindhoven bijv., hangen soms in de spits 3 of meer wagons eerste klas aan, terwijl 2e klas stampvol zit. Per 1e klas wagon zitten dan een man of 5
Fogelzondag 15 februari 2009 @ 20:30
quote:
Op zondag 15 februari 2009 20:19 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

ambtenaar zeker
Nope. Als ik al een keer met de trein ga, betaal ik gewoon 100% voor de 1e klas. Ik heb dan geen behoefte aan stakkers die hun deel van de trein te vol vinden. Als je 1e klas wil reizen heb je er gewoon voor te betalen.
Wat is het volgende? "Druk in de economy class, dus ik ga maar voorin op een business class stoel zitten, daar is toch plek genoeg"
eriksdzondag 15 februari 2009 @ 21:23
quote:
Op zondag 15 februari 2009 20:21 schreef Maverick_tfd het volgende:
Ik wil trouwens niet al te offtopic gaan, maar signaleren meer mensen dat er vaak ongelooflijk veel 1e klas wagons aan een trein in de spits hangen? Intercity Den Haag - Eindhoven bijv., hangen soms in de spits 3 of meer wagons eerste klas aan, terwijl 2e klas stampvol zit. Per 1e klas wagon zitten dan een man of 5
Idd, vooral de lange treinen hebben eigenlijk teveel 1ste klas.
Sapstengelzondag 15 februari 2009 @ 21:40
Waar vind je die 2-1 overstapkaartjes dan? Ik zie ze nergens staan bij de tarieven. Dus op de dag dat je OV geldig is, heb je zo'n kaartje nodig. Op andere dagen gewoon een 1e klas kaartje met 40% korting?
baskickmaandag 16 februari 2009 @ 11:15
quote:
Op zondag 15 februari 2009 20:16 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Klopt. Het komt echter weleens voor dat er zelfs aan staanplaatsen tekort is in 2e klas, en dan ga ik toch echt wel 1e klas staan/zitten.
Dat kan. Mag ook, op straffe van een boete (= zwartrijden; rijden zonder geldig vervoersbewijs).
quote:
Op zondag 15 februari 2009 21:40 schreef Sapstengel het volgende:
Waar vind je die 2-1 overstapkaartjes dan? Ik zie ze nergens staan bij de tarieven. Dus op de dag dat je OV geldig is, heb je zo'n kaartje nodig. Op andere dagen gewoon een 1e klas kaartje met 40% korting?
Balie, automaat, verkooppunt...?
quote:
Als u in het bezit bent van een geldig vervoerbewijs voor de tweede klas dan kunt u bij een Servicebalie, Kaartautomaat met aanraakscherm, Wizzl en NS-verkooppunt wel een Overgangsbewijs kopen voor het traject dat u eerste klas wilt reizen.
Bron: website NS, zoeken op "Eerste klas reizen als er in de tweede klas geen zitplaats is".
Diederik_Duckmaandag 16 februari 2009 @ 11:22
quote:
Op maandag 16 februari 2009 11:15 schreef baskick het volgende:

[..]

Dat kan. Mag ook, op straffe van een boete (= zwartrijden; rijden zonder geldig vervoersbewijs).

Dat kan wel zo zijn, maar je vergeet dat de NS wel een vervoersverplichting heeft... Aan de hand daarvan kun je beargumenteren dat als je zowel in de tweede klas als op het balkon zelfs niet meer kunt staan, je je naar de eerste klas kunt begeven.
baskickmaandag 16 februari 2009 @ 12:38
quote:
Op maandag 16 februari 2009 11:22 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Dat kan wel zo zijn, maar je vergeet dat de NS wel een vervoersverplichting heeft... Aan de hand daarvan kun je beargumenteren dat als je zowel in de tweede klas als op het balkon zelfs niet meer kunt staan, je je naar de eerste klas kunt begeven.
Het vervoersbewijs is niet gebonden aan een bepaalde trein, wel aan een bepaalde klasse.
Uiteraard is alles veel naar je toe te redeneren.
Diederik_Duckmaandag 16 februari 2009 @ 12:49
quote:
Op maandag 16 februari 2009 12:38 schreef baskick het volgende:

[..]

Het vervoersbewijs is niet gebonden aan een bepaalde trein, wel aan een bepaalde klasse.
Je koopt een vervoersbewijs. Als de NS vervolgens besluit een trein met alleen eerste klas wagons in te zetten, mag ik toch mee. Ik heb immers een vervoersovk. Hoe de NS dat wil nakomen is hun zorg.
quote:
Uiteraard is alles veel naar je toe te redeneren.
Maverick_tfdmaandag 16 februari 2009 @ 13:36
quote:
Op maandag 16 februari 2009 12:38 schreef baskick het volgende:

[..]

Het vervoersbewijs is niet gebonden aan een bepaalde trein, wel aan een bepaalde klasse.
Uiteraard is alles veel naar je toe te redeneren.
Een conducteur die beweerd dat ik niet in eerste klas mag staan terwijl 2e klas helemaal vol is (zoals diederik zegt), lach ik hem in zn gezicht uit als hij een boete uit wil schrijven. Dan haalt hij de politie er maar bij.
baskickmaandag 16 februari 2009 @ 14:03
quote:
Op maandag 16 februari 2009 12:49 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Je koopt een vervoersbewijs. Als de NS vervolgens besluit een trein met alleen eerste klas wagons in te zetten, mag ik toch mee. Ik heb immers een vervoersovk. Hoe de NS dat wil nakomen is hun zorg.
[..]
Ik heb nog nooit een trein gezien met louter eersteklascoupés. Dat de verhouding tussen het aantal coupés en het aantal reizigers in de betreffende klasse niet strookt met de werkelijkheid, ben ik met je eens.
quote:
Op maandag 16 februari 2009 13:36 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Een conducteur die beweerdt dat ik niet in eerste klas mag staan terwijl 2e klas helemaal vol is (zoals diederik zegt), lach ik hem in zn gezicht uit als hij een boete uit wil schrijven. Dan haalt hij de politie er maar bij.
En dan?
Maverick_tfdmaandag 16 februari 2009 @ 14:07
quote:
Op maandag 16 februari 2009 14:03 schreef baskick het volgende:
[..]

En dan?
Gast, wat denk je dan, dat ik de volgende trein pak omdat de NS zn zaakjes niet op orde heeft? Bovendien ben je dan waarschijnlijk ook niet de enige. Denk maar niet dat de politie, als ze al komen, je voor zoiets gaan bekeuren hoor. Zeker niet als er meerder mensen bij betrokken zijn.
eleusismaandag 16 februari 2009 @ 14:07
quote:
Op maandag 16 februari 2009 13:36 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Een conducteur die beweerd dat ik niet in eerste klas mag staan terwijl 2e klas helemaal vol is (zoals diederik zegt), lach ik hem in zn gezicht uit als hij een boete uit wil schrijven. Dan haalt hij de politie er maar bij.
Ja en ik rook gewoon nog in de trein. Halen zu du polisie er maar bij! $>^£!!
Maverick_tfdmaandag 16 februari 2009 @ 14:09
Ook voor jou: zie reactie van me boven je post. Oh en de vergelijking met roken slaat als een tang op een varken.
eriksdmaandag 16 februari 2009 @ 14:10
Achja, je betaalt natuurlijk wel voor een vervoersbewijs, maar niet voor een zitplaats
eleusismaandag 16 februari 2009 @ 14:10
Dude je hoeft je niet te schamen wij zijn gewoon gangster.
Maverick_tfdmaandag 16 februari 2009 @ 14:11
quote:
Op maandag 16 februari 2009 14:10 schreef eriksd het volgende:
Achja, je betaalt natuurlijk wel voor een vervoersbewijs, maar niet voor een zitplaats
Heb het dan ook over staan in de eerste klas als de tweede klas stampvol is.
baskickmaandag 16 februari 2009 @ 14:11
quote:
Op maandag 16 februari 2009 14:07 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Gast, wat denk je dan, dat ik de volgende trein pak omdat de NS zn zaakjes niet op orde heeft? Bovendien ben je dan waarschijnlijk ook niet de enige. Denk maar niet dat de politie, als ze al komen, je voor zoiets gaan bekeuren hoor. Zeker niet als er meerder mensen bij betrokken zijn.
Een conducteur mag jou staande houden en heeft (als BOA) wellicht "politiebevoegdheden"... Ik denk niet dat de (spoorweg)politie wordt opgeroepen, maar als, dan zullen ze komen. Je bent in principe een zwartrijder, in dat geval.
baskickmaandag 16 februari 2009 @ 14:12
quote:
Op maandag 16 februari 2009 14:10 schreef eriksd het volgende:
Achja, je betaalt natuurlijk wel voor een vervoersbewijs, maar niet voor een zitplaats
Een vervoersbewijs in een bepaalde klasse, ja.
Maverick_tfdmaandag 16 februari 2009 @ 14:16
quote:
Op maandag 16 februari 2009 14:11 schreef baskick het volgende:

[..]

Een conducteur mag jou staande houden en heeft (als BOA) wellicht "politiebevoegdheden"... Ik denk niet dat de (spoorweg)politie wordt opgeroepen, maar als, dan zullen ze komen. Je bent in principe een zwartrijder, in dat geval.
Geloof mij nou maar, er is echt geen conducteur die je daarvoor gaat bekeuren. En wat dan nog, wil ie meerdere mensen staande houden?

Ik snap je punt overigens wel hoor, absoluut. Ik denk echter niet dat het wenselijk is om naar een extreem strenge regel=regel maatschappij willen. Daar wordt niemand beter van.

De keren dat het mij is overkomen mocht ik trouwens van een conducteur lekker gaan zitten, ipv staan in 1e klas.
Diederik_Duckmaandag 16 februari 2009 @ 14:16
quote:
Op maandag 16 februari 2009 14:03 schreef baskick het volgende:

[..]

Ik heb nog nooit een trein gezien met louter eersteklascoupés. Dat de verhouding tussen het aantal coupés en het aantal reizigers in de betreffende klasse niet strookt met de werkelijkheid, ben ik met je eens.
[..]

Dat was een extreem voorbeeld om eenvoudig aan te tonen dat er prima redenen voor kunnen zijn om toch mee te reizen ook al kun je niet in de tweede klas terecht.
Fogelmaandag 16 februari 2009 @ 14:22
quote:
Op maandag 16 februari 2009 14:16 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Dat was een extreem voorbeeld om eenvoudig aan te tonen dat er prima redenen voor kunnen zijn om toch mee te reizen ook al kun je niet in de tweede klas terecht.
Erg slecht voorbeeld, je hebt namelijk een vervoersbewijs voor de 2e klas, is er geen 2e klas dan zal je op een trein moeten wachten die er wel een heeft.
Wat is het volgende? Claimen dat een trein met als bestemming Utrecht door moet rijden naar Maastricht omdat je toevallig daarvoor een kaartje hebt? De NS moet het immers maar uitzoeken hoe ze je naar de eindbestemming krijgen, toch?
baskickmaandag 16 februari 2009 @ 14:28
quote:
Op maandag 16 februari 2009 14:16 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Geloof mij nou maar, er is echt geen conducteur die je daarvoor gaat bekeuren. En wat dan nog, wil ie meerdere mensen staande houden?

Ik snap je punt overigens wel hoor, absoluut. Ik denk echter niet dat het wenselijk is om naar een extreem strenge regel=regel maatschappij willen. Daar wordt niemand beter van.

De keren dat het mij is overkomen mocht ik trouwens van een conducteur lekker gaan zitten, ipv staan in 1e klas.
Ik begrijp je punt, ja. Maar het antwoord op de vraag of het (volgens de regels) is toegestaan is het antwoord: nee. Dat het niet te doen is om iedereen die de regels overtreedt staande te houden - en of dat wenselijk is - is waar.
Diederik_Duckmaandag 16 februari 2009 @ 14:30
quote:
Op maandag 16 februari 2009 14:22 schreef Fogel het volgende:

[..]

Erg slecht voorbeeld, je hebt namelijk een vervoersbewijs voor de 2e klas, is er geen 2e klas dan zal je op een trein moeten wachten die er wel een heeft.
Onzin, de NS heeft een dienstregeling, en aan de hand daarvan mag je ook verwachten op bepaalde tijden vervoerd te worden, dat is óók part of the deal (waarom denk je dat ze anders bussen inzetten als er geen treinen rijden, of dat je geld terug kunt krijgen bij vertraging...).
quote:
Wat is het volgende? Claimen dat een trein met als bestemming Utrecht door moet rijden naar Maastricht omdat je toevallig daarvoor een kaartje hebt? De NS moet het immers maar uitzoeken hoe ze je naar de eindbestemming krijgen, toch?
Zie de dienstregeling opmerking.
Diederik_Duckmaandag 16 februari 2009 @ 14:32
quote:
Op maandag 16 februari 2009 14:28 schreef baskick het volgende:

[..]

Ik begrijp je punt, ja. Maar het antwoord op de vraag of het (volgens de regels) is toegestaan is het antwoord: nee. Dat het niet te doen is om iedereen die de regels overtreedt staande te houden - en of dat wenselijk is - is waar.
En de NS hoeft zich niet aan de afspraken te houden? Waar is de wederkerigheid?
baskickmaandag 16 februari 2009 @ 14:35
quote:
Op maandag 16 februari 2009 14:32 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

En de NS hoeft zich niet aan de afspraken te houden? Waar is de wederkerigheid?
Jawel. Staat in de dienstregeling ook dat zich in elke trein zowel 1e klas als 2e klas coupés bevinden, of is dat een aanname op basis van de huidige situatie?

[ Bericht 1% gewijzigd door baskick op 16-02-2009 14:41:35 ]
Fogelmaandag 16 februari 2009 @ 14:41
quote:
Op maandag 16 februari 2009 14:30 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Onzin, de NS heeft een dienstregeling, en aan de hand daarvan mag je ook verwachten op bepaalde tijden vervoerd te worden, dat is óók part of the deal (waarom denk je dat ze anders bussen inzetten als er geen treinen rijden, of dat je geld terug kunt krijgen bij vertraging...).
[..]

Zie de dienstregeling opmerking.
Staat ergens in de algemene voorwaarden dat ze een 2e klas aan moeten bieden op de tijden dat ze rijden? Indien dat niet het geval is heb je gewoon pech want ze rijden wel en voldoen dus aan de dienstregeling.
Dat jij te cheap bent om geen 1e klas kaartje te kopen kan de NS weinig aan doen. Je 2e kaartje is de hele dag geldig, dus je kan gewoon de volgende trein pakken, of natuurlijk 1e klas reizen met een 1e klas vervoersbewijs.
Diederik_Duckmaandag 16 februari 2009 @ 14:43
quote:
Op maandag 16 februari 2009 14:35 schreef baskick het volgende:

[..]

Jawel. Staat in de dienstregeling ook dat zich in elke trein zowel 1e klas als 2e klas coupés bevinden, of is dat een aanname op basis van de huidige situatie?
De afspraak is dat je vervoerd wordt. In de dienstregeleing staat volgens mij niets over 1e/2e klas coupes, wat ons brengt bij wat in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is: nl dat je met beide kaartjes in een trein kan stappen.
Fogelmaandag 16 februari 2009 @ 14:44
quote:
Op maandag 16 februari 2009 14:43 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

De afspraak is dat je vervoerd wordt. In de dienstregeleing staat volgens mij niets over 1e/2e klas coupes, wat ons brengt bij wat in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is: nl dat je met beide kaartjes in een trein kan stappen.
Alleen zal je dan in een trein met uitsluitend 1e klas wagons gewoon op het balkon moeten staan met je 2e klas kaartje.
Diederik_Duckmaandag 16 februari 2009 @ 14:45
quote:
Op maandag 16 februari 2009 14:41 schreef Fogel het volgende:

[..]

Staat ergens in de algemene voorwaarden dat ze een 2e klas aan moeten bieden op de tijden dat ze rijden? Indien dat niet het geval is heb je gewoon pech want ze rijden wel en voldoen dus aan de dienstregeling.
Dat jij te cheap bent om geen 1e klas kaartje te kopen kan de NS weinig aan doen. Je 2e kaartje is de hele dag geldig, dus je kan gewoon de volgende trein pakken, of natuurlijk 1e klas reizen met een 1e klas vervoersbewijs.
Dat is lachwekkend. Er staat helemaal niets in die voorwaarden, en je moet dus afgaan op wat gangbaar is. Overigens is er ook altijd nog zoiets als de redelijkheid en billijkheid en de zwarte en grijze lijst...
eriksdmaandag 16 februari 2009 @ 14:52
Ik snap niet hoe deze discussie zo kan verzanden. Punt is gewoon dat je met je OV alleen met bijbetaling in de 1ste klas kan zitten, en als het erg druk is heb je nog steeds geen recht om in de 1ste klas te vertoeven. Dat het onredelijk is, kan, maar je mag er dan alsnog alleen staan bij de gratie van de conducteur. Basta.
Diederik_Duckmaandag 16 februari 2009 @ 14:55
quote:
Op maandag 16 februari 2009 14:44 schreef Fogel het volgende:

[..]

Alleen zal je dan in een trein met uitsluitend 1e klas wagons gewoon op het balkon moeten staan met je 2e klas kaartje.
Heb ik ooit anders beweerd? Overigens: gezien er in de regel veel meer tweede dan eerste klas reizigers zijn, kun je er wel van uitgaan dat de meerderheid van de te vervoeren mensen niet op het balkon zal kunnen staan.
Diederik_Duckmaandag 16 februari 2009 @ 14:58
quote:
Op maandag 16 februari 2009 14:52 schreef eriksd het volgende:
Ik snap niet hoe deze discussie zo kan verzanden. Punt is gewoon dat je met je OV alleen met bijbetaling in de 1ste klas kan zitten, en als het erg druk is heb je nog steeds geen recht om in de 1ste klas te vertoeven. Dat het onredelijk is, kan, maar je mag er dan alsnog alleen staan bij de gratie van de conducteur. Basta.
Kijk eens in art. 6:236 BW... Of desnoods in art 6:248 BW (in wezen is 6:236 een uitwerking van 6:248).
Fogelmaandag 16 februari 2009 @ 14:59
Ach sommige mensen willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en denken dat de wereld zo in elkaar steekt, dan krijg je dit soort discussies.
Krakers hebben een beetje dezelfde houding "het huis staat toch leeg, ik ga er maar wonen". Valt ook niet mee te praten.
Fogelmaandag 16 februari 2009 @ 15:05
quote:
Op maandag 16 februari 2009 14:55 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Heb ik ooit anders beweerd? Overigens: gezien er in de regel veel meer tweede dan eerste klas reizigers zijn, kun je er wel van uitgaan dat de meerderheid van de te vervoeren mensen niet op het balkon zal kunnen staan.
Na even na te lezen heb jij dat inderdaad niet direct beweerd, maar aan de hand van de onderstaande quote zou je kunnen argumenteren dat je vind dat regels niet geldig zijn in sommige gevallen.
quote:
Op maandag 16 februari 2009 11:22 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Dat kan wel zo zijn, maar je vergeet dat de NS wel een vervoersverplichting heeft... Aan de hand daarvan kun je beargumenteren dat als je zowel in de tweede klas als op het balkon zelfs niet meer kunt staan, je je naar de eerste klas kunt begeven.
Diederik_Duckmaandag 16 februari 2009 @ 15:24
quote:
Op maandag 16 februari 2009 15:05 schreef Fogel het volgende:

[..]

Na even na te lezen heb jij dat inderdaad niet direct beweerd, maar aan de hand van de onderstaande quote zou je kunnen argumenteren dat je vind dat regels niet geldig zijn in sommige gevallen.
[..]


Wat is de kern van de ovk? -> Dat je een geldbedrag betaalt, waarvoor de NS jou als tegenprestatie vervoer levert. Dat is de hoofdregel.

Dat andere zijn subregels. Het moge duidelijk zijn dat in dit geval de NS niet het nakomen van de ovk kan torpederen met een beroep op de subregel, nu zij zelf verantwoordelijk is voor het inzetten van het materieel.
eriksdmaandag 16 februari 2009 @ 17:44
quote:
Op maandag 16 februari 2009 14:58 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Kijk eens in art. 6:236 BW... Of desnoods in art 6:248 BW (in wezen is 6:236 een uitwerking van 6:248).
Ah, ik zie dat je nu aan juridische haarkloverij wil doen maar deze kunst nog niet helemaal beheerst. Laten we het erop houden dat de discussie eigenlijk vrij helder is;

Men koopt een 1e klasse vervoersbewijs, men neemt plaats in de eerste klas.
Men koopt een 2e klasse vervoersbewijs, men neemt plaats in de tweede klas.
Repeatmaandag 16 februari 2009 @ 17:47
Wat doet het ertoe, in de eerste klas ben je nog een pauperige burgerlul
GlowMousemaandag 16 februari 2009 @ 17:48
Eriksd: heb jij enige juridische achtergrond? Wat DD beweert lijkt me namelijk prima verdedigbaar.
eriksdmaandag 16 februari 2009 @ 17:53
quote:
Op maandag 16 februari 2009 17:48 schreef GlowMouse het volgende:
Eriksd: heb jij enige juridische achtergrond? Wat DD beweert lijkt me namelijk prima verdedigbaar.
Hij heeft niets opgeschreven dat niet prima verdedigbaar is, het ging er volgens mij (althans, zo begon de discussie) om of reizen in de eerste klasse met OV kaart al dan niet mogelijk is. Als ik dan constateer dat men zover uitwijdt in hypothetische gevallen met treinen bestaande uit puur 1ste klasse rijtuigen, dan mag ik toch wel opmerken dat de discussie verzandt?

Daar doen wat mij betreft de genoemde artikelen niets aan af
GlowMousemaandag 16 februari 2009 @ 18:33
Ik zag die post meer als onderbouwing van deze stelling:
quote:
Op maandag 16 februari 2009 11:22 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Dat kan wel zo zijn, maar je vergeet dat de NS wel een vervoersverplichting heeft... Aan de hand daarvan kun je beargumenteren dat als je zowel in de tweede klas als op het balkon zelfs niet meer kunt staan, je je naar de eerste klas kunt begeven.
pirlo444maandag 16 februari 2009 @ 18:56
en hoe zit het als je nog moet wachtten op je ov kun je de gemaakte kosten dan terugvragen ?
Diederik_Duckmaandag 16 februari 2009 @ 19:11
quote:
Op maandag 16 februari 2009 17:44 schreef eriksd het volgende:

[..]

Ah, ik zie dat je nu aan juridische haarkloverij wil doen maar deze kunst nog niet helemaal beheerst.
Dit is geen haarkloverij, dit is basic verbintenissenrecht...
quote:
Laten we het erop houden dat de discussie eigenlijk vrij helder is;

Men koopt een 1e klasse vervoersbewijs, men neemt plaats in de eerste klas.
Men koopt een 2e klasse vervoersbewijs, men neemt plaats in de tweede klas.

Wat interesseert mij die discussie? Het gaat me nu juist om de uitzonderingen, die zijn veel interessanter, en dat is ook waarover in dit topic gediscussieerd wordt.
Maverick_tfdmaandag 16 februari 2009 @ 20:58
quote:
Op maandag 16 februari 2009 18:56 schreef pirlo444 het volgende:
en hoe zit het als je nog moet wachtten op je ov kun je de gemaakte kosten dan terugvragen ?
Nee.
Diederik_Duckmaandag 16 februari 2009 @ 21:02
quote:
Op maandag 16 februari 2009 17:47 schreef Repeat het volgende:
Wat doet het ertoe, in de eerste klas ben je nog een pauperige burgerlul
Of een spoorknor.
GSbrderdinsdag 17 februari 2009 @ 00:19
Mensen die in de eerste klas gaan zitten omdat de tweede klas vol is zijn paupers.
En nee, normaal gesproken trein ik met mijn OV gewoon tweede klas en zit ik niet eerste klas, maar ik vind het onbeschoft om in een andere klas te gaan zitten dan waar je voor hebt betaald.

Hetzelfde geld voor mensen die denken stoelen te kunnen claimen door hun koffer/tassen erop te kunnen zetten. Maakte ik vanochtend mee, een vrouw die in de spits met mensen staande in het middenpad nog stoïcijns weigerde haar tassen van de 3 stoelen van haar cabine te halen omdat ze er afgesproken had met 3 andere collega's / huishoudbeursvriendinnen

Die mogen van mij echt doodvallen, maar dat is weer een andere discussie
eriksddinsdag 17 februari 2009 @ 07:10
quote:
Op maandag 16 februari 2009 19:11 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Dit is geen haarkloverij, dit is basic verbintenissenrecht...
[..]

Wat interesseert mij die discussie? Het gaat me nu juist om de uitzonderingen, die zijn veel interessanter, en dat is ook waarover in dit topic gediscussieerd wordt.
Als ik naar TT kijk icm het originele verloop van het topic lijkt mij die discussie toch het relevant, zo niet het belangrijkste. Dat jij dat niet vindt kan, maar mijn punt dat de discussie verzandde is toch niet volkomen uit de lucht gegrepen.
baskickdinsdag 17 februari 2009 @ 10:08
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 00:19 schreef GSbrder het volgende:
Hetzelfde geld voor mensen die denken stoelen te kunnen claimen door hun koffer/tassen erop te kunnen zetten. Maakte ik vanochtend mee, een vrouw die in de spits met mensen staande in het middenpad nog stoïcijns weigerde haar tassen van de 3 stoelen van haar cabine te halen omdat ze er afgesproken had met 3 andere collega's / huishoudbeursvriendinnen

Die mogen van mij echt doodvallen, maar dat is weer een andere discussie
Als ik daar zou willen zitten en zij weigert haar tassen weg te halen, zou ik ze eigenhandig verplaatsen
Diederik_Duckdinsdag 17 februari 2009 @ 10:43
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 07:10 schreef eriksd het volgende:

[..]

Als ik naar TT kijk icm het originele verloop van het topic lijkt mij die discussie toch het relevant, zo niet het belangrijkste. Dat jij dat niet vindt kan, maar mijn punt dat de discussie verzandde is toch niet volkomen uit de lucht gegrepen.
Laat ik voorop stellen dat ik die discussie niet gestart ben. Los daarvan is het wel degelijk relevant: de discussie is of je met een OV in de eerste klas mag zitten. Het correcte antwoord daarop is niet nee, maar: nee, tenzij.
Tochjodinsdag 17 februari 2009 @ 20:42
quote:
Op zondag 15 februari 2009 21:40 schreef Sapstengel het volgende:
Waar vind je die 2-1 overstapkaartjes dan? Ik zie ze nergens staan bij de tarieven. Dus op de dag dat je OV geldig is, heb je zo'n kaartje nodig. Op andere dagen gewoon een 1e klas kaartje met 40% korting?
Zoals baskick al schreef kun je ze in de kaartautomaat met aanraakscherm vinden; klik linksonder op Overige kaartjes en ze staan in de rechterkolom. Ze zijn er in verschillende varianten: enkele reizen, retourtjes en dagkaartjes. Op dagen dat je geen vrij reizen hebt, maar met korting reist, kun je direct een kaartje voor de eerste klas kopen (natuurlijk het makkelijkst), of een kaartje voor de tweede klas met korting én een overgangsbewijs met korting. Qua prijs maakt dat niet uit