abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65768395
is dat mogelijk? Mag het? ik kan op de kaart zelf er niks over vinden. T zal wel niet he?

En hoeveel moet je dan bijbetalen als je toch eerste klas wilt reizen? gereduceerd tarief? of gewoon volle ritprijs?
the liver is evil, it must be punished
  donderdag 5 februari 2009 @ 15:21:01 #2
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_65768472
Neen.
Primum non nocere
pi_65768475
Nee
pi_65768495
nee
Dit keer zonder signature
pi_65768521
Euhm...correctie:

http://www.ns.nl/cs/Satel(...)nkaart#geldigheid-id
quote:
Reizen in de 1e klas:

* Ook met je OV-studentenkaart kan je 1e klas reizen.
* Reis je met korting, dan koop je een overgangskaartje 2-1 tegen gereduceerd tarief.
* Wanneer je “vrij reist”, koop je een overgangskaartje tegen vol tarief.
  donderdag 5 februari 2009 @ 15:22:31 #6
13783 Anthraxx
When you see the robot, drink!
pi_65768523
Je kan een overstap kaartje kopen van 2de klas naar 1ste klas met korting. Afhankelijk van het traject kost het je iets tussen de 3 - 15 euro geloof ik (kan iets meer of minder zijn, ik weet de exacte bedragen niet).
  donderdag 5 februari 2009 @ 15:40:40 #7
104871 remlof
Europees federalist
pi_65769165
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 15:22 schreef jslavenburg het volgende:
Euhm...correctie:

http://www.ns.nl/cs/Satel(...)nkaart#geldigheid-id
[..]
Klopt, vriendelijke conducteurs willen die ook nog wel eens uitdelen aan passagiers die de hele reis hebben moeten staan in een overvolle trein
pi_65769745
overgangskaartje 2-1 kopen..
  donderdag 5 februari 2009 @ 16:57:33 #9
165633 eriksd
The grand facade...
pi_65771994
Dit overgangskaartje betaal je doordeweeks gewoon volledig, in het weekend met 40% korting, maar dan moet er ook nog een 2e klas kaartje bijgekocht worden tegen 40% korting. Deze twee samen zijn net zo duur als een gewoon 1ste klas kaartje met 40% korting
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_65773685
wat raar dat als je vrij reist (dus als je ov geldig is,) en je naar de eerste klas wil je het volledige tarief moet betalen, kan me goed voorstellen dat studenten het gewoon met een kortings overstapkaart proberen.
  donderdag 5 februari 2009 @ 19:24:44 #11
165333 misslady83
Can't you see im waving..
pi_65776992
Nein
Waving.....can be positive or negative!..:)
pi_65777178
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 17:43 schreef men_in_red het volgende:
wat raar dat als je vrij reist (dus als je ov geldig is,) en je naar de eerste klas wil je het volledige tarief moet betalen, kan me goed voorstellen dat studenten het gewoon met een kortings overstapkaart proberen.
Het overgangskaartje kost slechts het verschil tussen een eerste klas kaartje en een tweedeklas kaartje...
pi_65783928
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 19:31 schreef erikkll het volgende:

[..]

Het overgangskaartje kost slechts het verschil tussen een eerste klas kaartje en een tweedeklas kaartje...
ja dat weet ik, maar je krijgt daar geen 40% korting op en dat vind ik vreemd.
  vrijdag 6 februari 2009 @ 08:22:56 #14
165633 eriksd
The grand facade...
pi_65789483
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 22:31 schreef men_in_red het volgende:

[..]

ja dat weet ik, maar je krijgt daar geen 40% korting op en dat vind ik vreemd.
Waarom, die korting geldt alleen in het weekend.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_65899058
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 08:22 schreef eriksd het volgende:

[..]

Waarom, die korting geldt alleen in het weekend.
precies. En die geldt dan wél omdat je immers ook al hebt moeten betalen voor het kaartje in de tweede klas.
pi_65900025
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 15:19 schreef Roosje11 het volgende:
is dat mogelijk? Mag het? ik kan op de kaart zelf er niks over vinden. T zal wel niet he?

En hoeveel moet je dan bijbetalen als je toch eerste klas wilt reizen? gereduceerd tarief? of gewoon volle ritprijs?
Stap op vrijdagmiddag op de trein van Groningen naar Utrecht of maandag ochtend van Utrecht naar Groningen.
Dan weet je het.
  Moderator dinsdag 10 februari 2009 @ 09:56:00 #17
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_65904859
quote:
Op maandag 9 februari 2009 23:51 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Stap op vrijdagmiddag op de trein van Groningen naar Utrecht of maandag ochtend van Utrecht naar Groningen.
Dan weet je het.
Sowieso de trein naar Groningen vanuit Utrecht an-sich !
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_65906001
Als het druk is in de trein mag je wel 1e klas reizen met een OV
Bodybuilding #1
Hardlopen #2
  dinsdag 10 februari 2009 @ 12:37:39 #19
165633 eriksd
The grand facade...
pi_65909401
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 10:37 schreef Kerol het volgende:
Als het druk is in de trein mag je wel 1e klas reizen met een OV
Misschien bij de gratie van sommige conducteurs maar een officiele policy is er volgens mij niet.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_66003149
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 12:37 schreef eriksd het volgende:

[..]

Misschien bij de gratie van sommige conducteurs maar een officiele policy is er volgens mij niet.
Die is er heus wel. Dat mag niet.
quote:
Eerste klas reizen als er in de tweede klas geen zitplaats is
U mag met een tweede klas vervoerbewijs niet eerste klas reizen. Ook niet als er in de tweede klas geen zitplaats is. Als u in het bezit bent van een geldig vervoerbewijs voor de tweede klas dan kunt u bij een Servicebalie, Kaartautomaat met aanraakscherm, Wizzl en NS-verkooppunt wel een Overgangsbewijs kopen voor het traject dat u eerste klas wilt reizen.
Bron: zoeken op "Eerste klas reizen als er in de tweede klas geen zitplaats is" via de site (url onmogelijk)
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  Moderator donderdag 12 februari 2009 @ 22:12:32 #21
45833 crew  Fogel
pi_66003459
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 10:37 schreef Kerol het volgende:
Als het druk is in de trein mag je wel 1e klas reizen met een OV
Dat mag inderdaad als je in het bezit bent van een 2-1 kaartje, anders heb je gewoon uit de 1e klas weg te blijven.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_66005265
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 09:56 schreef Renesite het volgende:

[..]

Sowieso de trein naar Groningen vanuit Utrecht an-sich !
gelukkig gaat er vanaf december een extra echte intercity rijden... het is een begin
pi_66095372
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 22:04 schreef baskick het volgende:

[..]

Die is er heus wel. Dat mag niet.
[..]

Bron: zoeken op "Eerste klas reizen als er in de tweede klas geen zitplaats is" via de site (url onmogelijk)
Klopt. Het komt echter weleens voor dat er zelfs aan staanplaatsen tekort is in 2e klas, en dan ga ik toch echt wel 1e klas staan/zitten.
  Moderator zondag 15 februari 2009 @ 20:18:46 #24
45833 crew  Fogel
pi_66095463
quote:
Op zondag 15 februari 2009 20:16 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Klopt. Het komt echter weleens voor dat er zelfs aan staanplaatsen tekort is in 2e klas, en dan ga ik toch echt wel 1e klas staan/zitten.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  zondag 15 februari 2009 @ 20:19:20 #25
165633 eriksd
The grand facade...
pi_66095482
quote:
Op zondag 15 februari 2009 20:16 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Klopt. Het komt echter weleens voor dat er zelfs aan staanplaatsen tekort is in 2e klas, en dan ga ik toch echt wel 1e klas staan/zitten.
Dat staan, daar zal niemand over klagen. Zitten is een brug te ver.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_66095483
quote:
Op zondag 15 februari 2009 20:18 schreef Fogel het volgende:

[..]


ambtenaar zeker
pi_66095573
Ik wil trouwens niet al te offtopic gaan, maar signaleren meer mensen dat er vaak ongelooflijk veel 1e klas wagons aan een trein in de spits hangen? Intercity Den Haag - Eindhoven bijv., hangen soms in de spits 3 of meer wagons eerste klas aan, terwijl 2e klas stampvol zit. Per 1e klas wagon zitten dan een man of 5
  Moderator zondag 15 februari 2009 @ 20:30:06 #28
45833 crew  Fogel
pi_66095914
quote:
Op zondag 15 februari 2009 20:19 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

ambtenaar zeker
Nope. Als ik al een keer met de trein ga, betaal ik gewoon 100% voor de 1e klas. Ik heb dan geen behoefte aan stakkers die hun deel van de trein te vol vinden. Als je 1e klas wil reizen heb je er gewoon voor te betalen.
Wat is het volgende? "Druk in de economy class, dus ik ga maar voorin op een business class stoel zitten, daar is toch plek genoeg"
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  zondag 15 februari 2009 @ 21:23:00 #29
165633 eriksd
The grand facade...
pi_66098111
quote:
Op zondag 15 februari 2009 20:21 schreef Maverick_tfd het volgende:
Ik wil trouwens niet al te offtopic gaan, maar signaleren meer mensen dat er vaak ongelooflijk veel 1e klas wagons aan een trein in de spits hangen? Intercity Den Haag - Eindhoven bijv., hangen soms in de spits 3 of meer wagons eerste klas aan, terwijl 2e klas stampvol zit. Per 1e klas wagon zitten dan een man of 5
Idd, vooral de lange treinen hebben eigenlijk teveel 1ste klas.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_66098767
Waar vind je die 2-1 overstapkaartjes dan? Ik zie ze nergens staan bij de tarieven. Dus op de dag dat je OV geldig is, heb je zo'n kaartje nodig. Op andere dagen gewoon een 1e klas kaartje met 40% korting?
pi_66113183
quote:
Op zondag 15 februari 2009 20:16 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Klopt. Het komt echter weleens voor dat er zelfs aan staanplaatsen tekort is in 2e klas, en dan ga ik toch echt wel 1e klas staan/zitten.
Dat kan. Mag ook, op straffe van een boete (= zwartrijden; rijden zonder geldig vervoersbewijs).
quote:
Op zondag 15 februari 2009 21:40 schreef Sapstengel het volgende:
Waar vind je die 2-1 overstapkaartjes dan? Ik zie ze nergens staan bij de tarieven. Dus op de dag dat je OV geldig is, heb je zo'n kaartje nodig. Op andere dagen gewoon een 1e klas kaartje met 40% korting?
Balie, automaat, verkooppunt...?
quote:
Als u in het bezit bent van een geldig vervoerbewijs voor de tweede klas dan kunt u bij een Servicebalie, Kaartautomaat met aanraakscherm, Wizzl en NS-verkooppunt wel een Overgangsbewijs kopen voor het traject dat u eerste klas wilt reizen.
Bron: website NS, zoeken op "Eerste klas reizen als er in de tweede klas geen zitplaats is".
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_66113359
quote:
Op maandag 16 februari 2009 11:15 schreef baskick het volgende:

[..]

Dat kan. Mag ook, op straffe van een boete (= zwartrijden; rijden zonder geldig vervoersbewijs).

Dat kan wel zo zijn, maar je vergeet dat de NS wel een vervoersverplichting heeft... Aan de hand daarvan kun je beargumenteren dat als je zowel in de tweede klas als op het balkon zelfs niet meer kunt staan, je je naar de eerste klas kunt begeven.
pi_66115635
quote:
Op maandag 16 februari 2009 11:22 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Dat kan wel zo zijn, maar je vergeet dat de NS wel een vervoersverplichting heeft... Aan de hand daarvan kun je beargumenteren dat als je zowel in de tweede klas als op het balkon zelfs niet meer kunt staan, je je naar de eerste klas kunt begeven.
Het vervoersbewijs is niet gebonden aan een bepaalde trein, wel aan een bepaalde klasse.
Uiteraard is alles veel naar je toe te redeneren.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_66115955
quote:
Op maandag 16 februari 2009 12:38 schreef baskick het volgende:

[..]

Het vervoersbewijs is niet gebonden aan een bepaalde trein, wel aan een bepaalde klasse.
Je koopt een vervoersbewijs. Als de NS vervolgens besluit een trein met alleen eerste klas wagons in te zetten, mag ik toch mee. Ik heb immers een vervoersovk. Hoe de NS dat wil nakomen is hun zorg.
quote:
Uiteraard is alles veel naar je toe te redeneren.
pi_66117269
quote:
Op maandag 16 februari 2009 12:38 schreef baskick het volgende:

[..]

Het vervoersbewijs is niet gebonden aan een bepaalde trein, wel aan een bepaalde klasse.
Uiteraard is alles veel naar je toe te redeneren.
Een conducteur die beweerd dat ik niet in eerste klas mag staan terwijl 2e klas helemaal vol is (zoals diederik zegt), lach ik hem in zn gezicht uit als hij een boete uit wil schrijven. Dan haalt hij de politie er maar bij.
pi_66118060
quote:
Op maandag 16 februari 2009 12:49 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Je koopt een vervoersbewijs. Als de NS vervolgens besluit een trein met alleen eerste klas wagons in te zetten, mag ik toch mee. Ik heb immers een vervoersovk. Hoe de NS dat wil nakomen is hun zorg.
[..]
Ik heb nog nooit een trein gezien met louter eersteklascoupés. Dat de verhouding tussen het aantal coupés en het aantal reizigers in de betreffende klasse niet strookt met de werkelijkheid, ben ik met je eens.
quote:
Op maandag 16 februari 2009 13:36 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Een conducteur die beweerdt dat ik niet in eerste klas mag staan terwijl 2e klas helemaal vol is (zoals diederik zegt), lach ik hem in zn gezicht uit als hij een boete uit wil schrijven. Dan haalt hij de politie er maar bij.
En dan?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_66118205
quote:
Op maandag 16 februari 2009 14:03 schreef baskick het volgende:
[..]

En dan?
Gast, wat denk je dan, dat ik de volgende trein pak omdat de NS zn zaakjes niet op orde heeft? Bovendien ben je dan waarschijnlijk ook niet de enige. Denk maar niet dat de politie, als ze al komen, je voor zoiets gaan bekeuren hoor. Zeker niet als er meerder mensen bij betrokken zijn.
  maandag 16 februari 2009 @ 14:07:38 #38
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_66118221
quote:
Op maandag 16 februari 2009 13:36 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Een conducteur die beweerd dat ik niet in eerste klas mag staan terwijl 2e klas helemaal vol is (zoals diederik zegt), lach ik hem in zn gezicht uit als hij een boete uit wil schrijven. Dan haalt hij de politie er maar bij.
Ja en ik rook gewoon nog in de trein. Halen zu du polisie er maar bij! $>^£!!
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_66118298
Ook voor jou: zie reactie van me boven je post. Oh en de vergelijking met roken slaat als een tang op een varken.
  maandag 16 februari 2009 @ 14:10:00 #40
165633 eriksd
The grand facade...
pi_66118321
Achja, je betaalt natuurlijk wel voor een vervoersbewijs, maar niet voor een zitplaats
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  maandag 16 februari 2009 @ 14:10:06 #41
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_66118326
Dude je hoeft je niet te schamen wij zijn gewoon gangster.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_66118362
quote:
Op maandag 16 februari 2009 14:10 schreef eriksd het volgende:
Achja, je betaalt natuurlijk wel voor een vervoersbewijs, maar niet voor een zitplaats
Heb het dan ook over staan in de eerste klas als de tweede klas stampvol is.
pi_66118386
quote:
Op maandag 16 februari 2009 14:07 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Gast, wat denk je dan, dat ik de volgende trein pak omdat de NS zn zaakjes niet op orde heeft? Bovendien ben je dan waarschijnlijk ook niet de enige. Denk maar niet dat de politie, als ze al komen, je voor zoiets gaan bekeuren hoor. Zeker niet als er meerder mensen bij betrokken zijn.
Een conducteur mag jou staande houden en heeft (als BOA) wellicht "politiebevoegdheden"... Ik denk niet dat de (spoorweg)politie wordt opgeroepen, maar als, dan zullen ze komen. Je bent in principe een zwartrijder, in dat geval.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_66118412
quote:
Op maandag 16 februari 2009 14:10 schreef eriksd het volgende:
Achja, je betaalt natuurlijk wel voor een vervoersbewijs, maar niet voor een zitplaats
Een vervoersbewijs in een bepaalde klasse, ja.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_66118568
quote:
Op maandag 16 februari 2009 14:11 schreef baskick het volgende:

[..]

Een conducteur mag jou staande houden en heeft (als BOA) wellicht "politiebevoegdheden"... Ik denk niet dat de (spoorweg)politie wordt opgeroepen, maar als, dan zullen ze komen. Je bent in principe een zwartrijder, in dat geval.
Geloof mij nou maar, er is echt geen conducteur die je daarvoor gaat bekeuren. En wat dan nog, wil ie meerdere mensen staande houden?

Ik snap je punt overigens wel hoor, absoluut. Ik denk echter niet dat het wenselijk is om naar een extreem strenge regel=regel maatschappij willen. Daar wordt niemand beter van.

De keren dat het mij is overkomen mocht ik trouwens van een conducteur lekker gaan zitten, ipv staan in 1e klas.
pi_66118570
quote:
Op maandag 16 februari 2009 14:03 schreef baskick het volgende:

[..]

Ik heb nog nooit een trein gezien met louter eersteklascoupés. Dat de verhouding tussen het aantal coupés en het aantal reizigers in de betreffende klasse niet strookt met de werkelijkheid, ben ik met je eens.
[..]

Dat was een extreem voorbeeld om eenvoudig aan te tonen dat er prima redenen voor kunnen zijn om toch mee te reizen ook al kun je niet in de tweede klas terecht.
  Moderator maandag 16 februari 2009 @ 14:22:31 #47
45833 crew  Fogel
pi_66118760
quote:
Op maandag 16 februari 2009 14:16 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Dat was een extreem voorbeeld om eenvoudig aan te tonen dat er prima redenen voor kunnen zijn om toch mee te reizen ook al kun je niet in de tweede klas terecht.
Erg slecht voorbeeld, je hebt namelijk een vervoersbewijs voor de 2e klas, is er geen 2e klas dan zal je op een trein moeten wachten die er wel een heeft.
Wat is het volgende? Claimen dat een trein met als bestemming Utrecht door moet rijden naar Maastricht omdat je toevallig daarvoor een kaartje hebt? De NS moet het immers maar uitzoeken hoe ze je naar de eindbestemming krijgen, toch?
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_66119031
quote:
Op maandag 16 februari 2009 14:16 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Geloof mij nou maar, er is echt geen conducteur die je daarvoor gaat bekeuren. En wat dan nog, wil ie meerdere mensen staande houden?

Ik snap je punt overigens wel hoor, absoluut. Ik denk echter niet dat het wenselijk is om naar een extreem strenge regel=regel maatschappij willen. Daar wordt niemand beter van.

De keren dat het mij is overkomen mocht ik trouwens van een conducteur lekker gaan zitten, ipv staan in 1e klas.
Ik begrijp je punt, ja. Maar het antwoord op de vraag of het (volgens de regels) is toegestaan is het antwoord: nee. Dat het niet te doen is om iedereen die de regels overtreedt staande te houden - en of dat wenselijk is - is waar.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_66119112
quote:
Op maandag 16 februari 2009 14:22 schreef Fogel het volgende:

[..]

Erg slecht voorbeeld, je hebt namelijk een vervoersbewijs voor de 2e klas, is er geen 2e klas dan zal je op een trein moeten wachten die er wel een heeft.
Onzin, de NS heeft een dienstregeling, en aan de hand daarvan mag je ook verwachten op bepaalde tijden vervoerd te worden, dat is óók part of the deal (waarom denk je dat ze anders bussen inzetten als er geen treinen rijden, of dat je geld terug kunt krijgen bij vertraging...).
quote:
Wat is het volgende? Claimen dat een trein met als bestemming Utrecht door moet rijden naar Maastricht omdat je toevallig daarvoor een kaartje hebt? De NS moet het immers maar uitzoeken hoe ze je naar de eindbestemming krijgen, toch?
Zie de dienstregeling opmerking.
pi_66119191
quote:
Op maandag 16 februari 2009 14:28 schreef baskick het volgende:

[..]

Ik begrijp je punt, ja. Maar het antwoord op de vraag of het (volgens de regels) is toegestaan is het antwoord: nee. Dat het niet te doen is om iedereen die de regels overtreedt staande te houden - en of dat wenselijk is - is waar.
En de NS hoeft zich niet aan de afspraken te houden? Waar is de wederkerigheid?
pi_66119319
quote:
Op maandag 16 februari 2009 14:32 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

En de NS hoeft zich niet aan de afspraken te houden? Waar is de wederkerigheid?
Jawel. Staat in de dienstregeling ook dat zich in elke trein zowel 1e klas als 2e klas coupés bevinden, of is dat een aanname op basis van de huidige situatie?

[ Bericht 1% gewijzigd door baskick op 16-02-2009 14:41:35 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  Moderator maandag 16 februari 2009 @ 14:41:23 #52
45833 crew  Fogel
pi_66119569
quote:
Op maandag 16 februari 2009 14:30 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Onzin, de NS heeft een dienstregeling, en aan de hand daarvan mag je ook verwachten op bepaalde tijden vervoerd te worden, dat is óók part of the deal (waarom denk je dat ze anders bussen inzetten als er geen treinen rijden, of dat je geld terug kunt krijgen bij vertraging...).
[..]

Zie de dienstregeling opmerking.
Staat ergens in de algemene voorwaarden dat ze een 2e klas aan moeten bieden op de tijden dat ze rijden? Indien dat niet het geval is heb je gewoon pech want ze rijden wel en voldoen dus aan de dienstregeling.
Dat jij te cheap bent om geen 1e klas kaartje te kopen kan de NS weinig aan doen. Je 2e kaartje is de hele dag geldig, dus je kan gewoon de volgende trein pakken, of natuurlijk 1e klas reizen met een 1e klas vervoersbewijs.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_66119671
quote:
Op maandag 16 februari 2009 14:35 schreef baskick het volgende:

[..]

Jawel. Staat in de dienstregeling ook dat zich in elke trein zowel 1e klas als 2e klas coupés bevinden, of is dat een aanname op basis van de huidige situatie?
De afspraak is dat je vervoerd wordt. In de dienstregeleing staat volgens mij niets over 1e/2e klas coupes, wat ons brengt bij wat in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is: nl dat je met beide kaartjes in een trein kan stappen.
  Moderator maandag 16 februari 2009 @ 14:44:29 #54
45833 crew  Fogel
pi_66119713
quote:
Op maandag 16 februari 2009 14:43 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

De afspraak is dat je vervoerd wordt. In de dienstregeleing staat volgens mij niets over 1e/2e klas coupes, wat ons brengt bij wat in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is: nl dat je met beide kaartjes in een trein kan stappen.
Alleen zal je dan in een trein met uitsluitend 1e klas wagons gewoon op het balkon moeten staan met je 2e klas kaartje.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_66119744
quote:
Op maandag 16 februari 2009 14:41 schreef Fogel het volgende:

[..]

Staat ergens in de algemene voorwaarden dat ze een 2e klas aan moeten bieden op de tijden dat ze rijden? Indien dat niet het geval is heb je gewoon pech want ze rijden wel en voldoen dus aan de dienstregeling.
Dat jij te cheap bent om geen 1e klas kaartje te kopen kan de NS weinig aan doen. Je 2e kaartje is de hele dag geldig, dus je kan gewoon de volgende trein pakken, of natuurlijk 1e klas reizen met een 1e klas vervoersbewijs.
Dat is lachwekkend. Er staat helemaal niets in die voorwaarden, en je moet dus afgaan op wat gangbaar is. Overigens is er ook altijd nog zoiets als de redelijkheid en billijkheid en de zwarte en grijze lijst...
  maandag 16 februari 2009 @ 14:52:45 #56
165633 eriksd
The grand facade...
pi_66120052
Ik snap niet hoe deze discussie zo kan verzanden. Punt is gewoon dat je met je OV alleen met bijbetaling in de 1ste klas kan zitten, en als het erg druk is heb je nog steeds geen recht om in de 1ste klas te vertoeven. Dat het onredelijk is, kan, maar je mag er dan alsnog alleen staan bij de gratie van de conducteur. Basta.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_66120169
quote:
Op maandag 16 februari 2009 14:44 schreef Fogel het volgende:

[..]

Alleen zal je dan in een trein met uitsluitend 1e klas wagons gewoon op het balkon moeten staan met je 2e klas kaartje.
Heb ik ooit anders beweerd? Overigens: gezien er in de regel veel meer tweede dan eerste klas reizigers zijn, kun je er wel van uitgaan dat de meerderheid van de te vervoeren mensen niet op het balkon zal kunnen staan.
pi_66120274
quote:
Op maandag 16 februari 2009 14:52 schreef eriksd het volgende:
Ik snap niet hoe deze discussie zo kan verzanden. Punt is gewoon dat je met je OV alleen met bijbetaling in de 1ste klas kan zitten, en als het erg druk is heb je nog steeds geen recht om in de 1ste klas te vertoeven. Dat het onredelijk is, kan, maar je mag er dan alsnog alleen staan bij de gratie van de conducteur. Basta.
Kijk eens in art. 6:236 BW... Of desnoods in art 6:248 BW (in wezen is 6:236 een uitwerking van 6:248).
  Moderator maandag 16 februari 2009 @ 14:59:52 #59
45833 crew  Fogel
pi_66120340
Ach sommige mensen willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en denken dat de wereld zo in elkaar steekt, dan krijg je dit soort discussies.
Krakers hebben een beetje dezelfde houding "het huis staat toch leeg, ik ga er maar wonen". Valt ook niet mee te praten.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  Moderator maandag 16 februari 2009 @ 15:05:12 #60
45833 crew  Fogel
pi_66120519
quote:
Op maandag 16 februari 2009 14:55 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Heb ik ooit anders beweerd? Overigens: gezien er in de regel veel meer tweede dan eerste klas reizigers zijn, kun je er wel van uitgaan dat de meerderheid van de te vervoeren mensen niet op het balkon zal kunnen staan.
Na even na te lezen heb jij dat inderdaad niet direct beweerd, maar aan de hand van de onderstaande quote zou je kunnen argumenteren dat je vind dat regels niet geldig zijn in sommige gevallen.
quote:
Op maandag 16 februari 2009 11:22 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Dat kan wel zo zijn, maar je vergeet dat de NS wel een vervoersverplichting heeft... Aan de hand daarvan kun je beargumenteren dat als je zowel in de tweede klas als op het balkon zelfs niet meer kunt staan, je je naar de eerste klas kunt begeven.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_66121324
quote:
Op maandag 16 februari 2009 15:05 schreef Fogel het volgende:

[..]

Na even na te lezen heb jij dat inderdaad niet direct beweerd, maar aan de hand van de onderstaande quote zou je kunnen argumenteren dat je vind dat regels niet geldig zijn in sommige gevallen.
[..]


Wat is de kern van de ovk? -> Dat je een geldbedrag betaalt, waarvoor de NS jou als tegenprestatie vervoer levert. Dat is de hoofdregel.

Dat andere zijn subregels. Het moge duidelijk zijn dat in dit geval de NS niet het nakomen van de ovk kan torpederen met een beroep op de subregel, nu zij zelf verantwoordelijk is voor het inzetten van het materieel.
  maandag 16 februari 2009 @ 17:44:22 #62
165633 eriksd
The grand facade...
pi_66126981
quote:
Op maandag 16 februari 2009 14:58 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Kijk eens in art. 6:236 BW... Of desnoods in art 6:248 BW (in wezen is 6:236 een uitwerking van 6:248).
Ah, ik zie dat je nu aan juridische haarkloverij wil doen maar deze kunst nog niet helemaal beheerst. Laten we het erop houden dat de discussie eigenlijk vrij helder is;

Men koopt een 1e klasse vervoersbewijs, men neemt plaats in de eerste klas.
Men koopt een 2e klasse vervoersbewijs, men neemt plaats in de tweede klas.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_66127071
Wat doet het ertoe, in de eerste klas ben je nog een pauperige burgerlul
  maandag 16 februari 2009 @ 17:48:24 #64
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_66127117
Eriksd: heb jij enige juridische achtergrond? Wat DD beweert lijkt me namelijk prima verdedigbaar.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  maandag 16 februari 2009 @ 17:53:34 #65
165633 eriksd
The grand facade...
pi_66127263
quote:
Op maandag 16 februari 2009 17:48 schreef GlowMouse het volgende:
Eriksd: heb jij enige juridische achtergrond? Wat DD beweert lijkt me namelijk prima verdedigbaar.
Hij heeft niets opgeschreven dat niet prima verdedigbaar is, het ging er volgens mij (althans, zo begon de discussie) om of reizen in de eerste klasse met OV kaart al dan niet mogelijk is. Als ik dan constateer dat men zover uitwijdt in hypothetische gevallen met treinen bestaande uit puur 1ste klasse rijtuigen, dan mag ik toch wel opmerken dat de discussie verzandt?

Daar doen wat mij betreft de genoemde artikelen niets aan af
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  maandag 16 februari 2009 @ 18:33:22 #66
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_66128465
Ik zag die post meer als onderbouwing van deze stelling:
quote:
Op maandag 16 februari 2009 11:22 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Dat kan wel zo zijn, maar je vergeet dat de NS wel een vervoersverplichting heeft... Aan de hand daarvan kun je beargumenteren dat als je zowel in de tweede klas als op het balkon zelfs niet meer kunt staan, je je naar de eerste klas kunt begeven.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  maandag 16 februari 2009 @ 18:56:24 #67
203039 pirlo444
adelante chicos!!!!!!!!!!!!!!!
pi_66129314
en hoe zit het als je nog moet wachtten op je ov kun je de gemaakte kosten dan terugvragen ?
pi_66129973
quote:
Op maandag 16 februari 2009 17:44 schreef eriksd het volgende:

[..]

Ah, ik zie dat je nu aan juridische haarkloverij wil doen maar deze kunst nog niet helemaal beheerst.
Dit is geen haarkloverij, dit is basic verbintenissenrecht...
quote:
Laten we het erop houden dat de discussie eigenlijk vrij helder is;

Men koopt een 1e klasse vervoersbewijs, men neemt plaats in de eerste klas.
Men koopt een 2e klasse vervoersbewijs, men neemt plaats in de tweede klas.

Wat interesseert mij die discussie? Het gaat me nu juist om de uitzonderingen, die zijn veel interessanter, en dat is ook waarover in dit topic gediscussieerd wordt.
pi_66135084
quote:
Op maandag 16 februari 2009 18:56 schreef pirlo444 het volgende:
en hoe zit het als je nog moet wachtten op je ov kun je de gemaakte kosten dan terugvragen ?
Nee.
pi_66135332
quote:
Op maandag 16 februari 2009 17:47 schreef Repeat het volgende:
Wat doet het ertoe, in de eerste klas ben je nog een pauperige burgerlul
Of een spoorknor.
  dinsdag 17 februari 2009 @ 00:19:29 #71
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_66145339
Mensen die in de eerste klas gaan zitten omdat de tweede klas vol is zijn paupers.
En nee, normaal gesproken trein ik met mijn OV gewoon tweede klas en zit ik niet eerste klas, maar ik vind het onbeschoft om in een andere klas te gaan zitten dan waar je voor hebt betaald.

Hetzelfde geld voor mensen die denken stoelen te kunnen claimen door hun koffer/tassen erop te kunnen zetten. Maakte ik vanochtend mee, een vrouw die in de spits met mensen staande in het middenpad nog stoïcijns weigerde haar tassen van de 3 stoelen van haar cabine te halen omdat ze er afgesproken had met 3 andere collega's / huishoudbeursvriendinnen

Die mogen van mij echt doodvallen, maar dat is weer een andere discussie
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  dinsdag 17 februari 2009 @ 07:10:48 #72
165633 eriksd
The grand facade...
pi_66147451
quote:
Op maandag 16 februari 2009 19:11 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Dit is geen haarkloverij, dit is basic verbintenissenrecht...
[..]

Wat interesseert mij die discussie? Het gaat me nu juist om de uitzonderingen, die zijn veel interessanter, en dat is ook waarover in dit topic gediscussieerd wordt.
Als ik naar TT kijk icm het originele verloop van het topic lijkt mij die discussie toch het relevant, zo niet het belangrijkste. Dat jij dat niet vindt kan, maar mijn punt dat de discussie verzandde is toch niet volkomen uit de lucht gegrepen.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_66150341
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 00:19 schreef GSbrder het volgende:
Hetzelfde geld voor mensen die denken stoelen te kunnen claimen door hun koffer/tassen erop te kunnen zetten. Maakte ik vanochtend mee, een vrouw die in de spits met mensen staande in het middenpad nog stoïcijns weigerde haar tassen van de 3 stoelen van haar cabine te halen omdat ze er afgesproken had met 3 andere collega's / huishoudbeursvriendinnen

Die mogen van mij echt doodvallen, maar dat is weer een andere discussie
Als ik daar zou willen zitten en zij weigert haar tassen weg te halen, zou ik ze eigenhandig verplaatsen
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_66151405
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 07:10 schreef eriksd het volgende:

[..]

Als ik naar TT kijk icm het originele verloop van het topic lijkt mij die discussie toch het relevant, zo niet het belangrijkste. Dat jij dat niet vindt kan, maar mijn punt dat de discussie verzandde is toch niet volkomen uit de lucht gegrepen.
Laat ik voorop stellen dat ik die discussie niet gestart ben. Los daarvan is het wel degelijk relevant: de discussie is of je met een OV in de eerste klas mag zitten. Het correcte antwoord daarop is niet nee, maar: nee, tenzij.
pi_66173338
quote:
Op zondag 15 februari 2009 21:40 schreef Sapstengel het volgende:
Waar vind je die 2-1 overstapkaartjes dan? Ik zie ze nergens staan bij de tarieven. Dus op de dag dat je OV geldig is, heb je zo'n kaartje nodig. Op andere dagen gewoon een 1e klas kaartje met 40% korting?
Zoals baskick al schreef kun je ze in de kaartautomaat met aanraakscherm vinden; klik linksonder op Overige kaartjes en ze staan in de rechterkolom. Ze zijn er in verschillende varianten: enkele reizen, retourtjes en dagkaartjes. Op dagen dat je geen vrij reizen hebt, maar met korting reist, kun je direct een kaartje voor de eerste klas kopen (natuurlijk het makkelijkst), of een kaartje voor de tweede klas met korting én een overgangsbewijs met korting. Qua prijs maakt dat niet uit
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')