Jawel. Staat in de dienstregeling ook dat zich in elke trein zowel 1e klas als 2e klas coupés bevinden, of is dat een aanname op basis van de huidige situatie?quote:Op maandag 16 februari 2009 14:32 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
En de NS hoeft zich niet aan de afspraken te houden? Waar is de wederkerigheid?
Staat ergens in de algemene voorwaarden dat ze een 2e klas aan moeten bieden op de tijden dat ze rijden? Indien dat niet het geval is heb je gewoon pech want ze rijden wel en voldoen dus aan de dienstregeling.quote:Op maandag 16 februari 2009 14:30 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Onzin, de NS heeft een dienstregeling, en aan de hand daarvan mag je ook verwachten op bepaalde tijden vervoerd te worden, dat is óók part of the deal (waarom denk je dat ze anders bussen inzetten als er geen treinen rijden, of dat je geld terug kunt krijgen bij vertraging...).
[..]
Zie de dienstregeling opmerking.
De afspraak is dat je vervoerd wordt. In de dienstregeleing staat volgens mij niets over 1e/2e klas coupes, wat ons brengt bij wat in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is: nl dat je met beide kaartjes in een trein kan stappen.quote:Op maandag 16 februari 2009 14:35 schreef baskick het volgende:
[..]
Jawel. Staat in de dienstregeling ook dat zich in elke trein zowel 1e klas als 2e klas coupés bevinden, of is dat een aanname op basis van de huidige situatie?
Alleen zal je dan in een trein met uitsluitend 1e klas wagons gewoon op het balkon moeten staan met je 2e klas kaartje.quote:Op maandag 16 februari 2009 14:43 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
De afspraak is dat je vervoerd wordt. In de dienstregeleing staat volgens mij niets over 1e/2e klas coupes, wat ons brengt bij wat in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is: nl dat je met beide kaartjes in een trein kan stappen.
Dat is lachwekkend. Er staat helemaal niets in die voorwaarden, en je moet dus afgaan op wat gangbaar is. Overigens is er ook altijd nog zoiets als de redelijkheid en billijkheid en de zwarte en grijze lijst...quote:Op maandag 16 februari 2009 14:41 schreef Fogel het volgende:
[..]
Staat ergens in de algemene voorwaarden dat ze een 2e klas aan moeten bieden op de tijden dat ze rijden? Indien dat niet het geval is heb je gewoon pech want ze rijden wel en voldoen dus aan de dienstregeling.
Dat jij te cheap bent om geen 1e klas kaartje te kopen kan de NS weinig aan doen. Je 2e kaartje is de hele dag geldig, dus je kan gewoon de volgende trein pakken, of natuurlijk 1e klas reizen met een 1e klas vervoersbewijs.
Heb ik ooit anders beweerd? Overigens: gezien er in de regel veel meer tweede dan eerste klas reizigers zijn, kun je er wel van uitgaan dat de meerderheid van de te vervoeren mensen niet op het balkon zal kunnen staan.quote:Op maandag 16 februari 2009 14:44 schreef Fogel het volgende:
[..]
Alleen zal je dan in een trein met uitsluitend 1e klas wagons gewoon op het balkon moeten staan met je 2e klas kaartje.
Kijk eens in art. 6:236 BW... Of desnoods in art 6:248 BW (in wezen is 6:236 een uitwerking van 6:248).quote:Op maandag 16 februari 2009 14:52 schreef eriksd het volgende:
Ik snap niet hoe deze discussie zo kan verzanden. Punt is gewoon dat je met je OV alleen met bijbetaling in de 1ste klas kan zitten, en als het erg druk is heb je nog steeds geen recht om in de 1ste klas te vertoeven. Dat het onredelijk is, kan, maar je mag er dan alsnog alleen staan bij de gratie van de conducteur. Basta.
Na even na te lezen heb jij dat inderdaad niet direct beweerd, maar aan de hand van de onderstaande quote zou je kunnen argumenteren dat je vind dat regels niet geldig zijn in sommige gevallen.quote:Op maandag 16 februari 2009 14:55 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Heb ik ooit anders beweerd? Overigens: gezien er in de regel veel meer tweede dan eerste klas reizigers zijn, kun je er wel van uitgaan dat de meerderheid van de te vervoeren mensen niet op het balkon zal kunnen staan.
quote:Op maandag 16 februari 2009 11:22 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Dat kan wel zo zijn, maar je vergeet dat de NS wel een vervoersverplichting heeft... Aan de hand daarvan kun je beargumenteren dat als je zowel in de tweede klas als op het balkon zelfs niet meer kunt staan, je je naar de eerste klas kunt begeven.
Wat is de kern van de ovk? -> Dat je een geldbedrag betaalt, waarvoor de NS jou als tegenprestatie vervoer levert. Dat is de hoofdregel.quote:Op maandag 16 februari 2009 15:05 schreef Fogel het volgende:
[..]
Na even na te lezen heb jij dat inderdaad niet direct beweerd, maar aan de hand van de onderstaande quote zou je kunnen argumenteren dat je vind dat regels niet geldig zijn in sommige gevallen.
[..]
Ah, ik zie dat je nu aan juridische haarkloverij wil doen maar deze kunst nog niet helemaal beheerst. Laten we het erop houden dat de discussie eigenlijk vrij helder is;quote:Op maandag 16 februari 2009 14:58 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Kijk eens in art. 6:236 BW... Of desnoods in art 6:248 BW (in wezen is 6:236 een uitwerking van 6:248).
Hij heeft niets opgeschreven dat niet prima verdedigbaar is, het ging er volgens mij (althans, zo begon de discussie) om of reizen in de eerste klasse met OV kaart al dan niet mogelijk is. Als ik dan constateer dat men zover uitwijdt in hypothetische gevallen met treinen bestaande uit puur 1ste klasse rijtuigen, dan mag ik toch wel opmerken dat de discussie verzandt?quote:Op maandag 16 februari 2009 17:48 schreef GlowMouse het volgende:
Eriksd: heb jij enige juridische achtergrond? Wat DD beweert lijkt me namelijk prima verdedigbaar.
quote:Op maandag 16 februari 2009 11:22 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Dat kan wel zo zijn, maar je vergeet dat de NS wel een vervoersverplichting heeft... Aan de hand daarvan kun je beargumenteren dat als je zowel in de tweede klas als op het balkon zelfs niet meer kunt staan, je je naar de eerste klas kunt begeven.
Dit is geen haarkloverij, dit is basic verbintenissenrecht...quote:Op maandag 16 februari 2009 17:44 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ah, ik zie dat je nu aan juridische haarkloverij wil doen maar deze kunst nog niet helemaal beheerst.
Wat interesseert mij die discussie? Het gaat me nu juist om de uitzonderingen, die zijn veel interessanter, en dat is ook waarover in dit topic gediscussieerd wordt.quote:Laten we het erop houden dat de discussie eigenlijk vrij helder is;
Men koopt een 1e klasse vervoersbewijs, men neemt plaats in de eerste klas.
Men koopt een 2e klasse vervoersbewijs, men neemt plaats in de tweede klas.
Nee.quote:Op maandag 16 februari 2009 18:56 schreef pirlo444 het volgende:
en hoe zit het als je nog moet wachtten op je ov kun je de gemaakte kosten dan terugvragen ?
Of een spoorknor.quote:Op maandag 16 februari 2009 17:47 schreef Repeat het volgende:
Wat doet het ertoe, in de eerste klas ben je nog een pauperige burgerlul
Als ik naar TT kijk icm het originele verloop van het topic lijkt mij die discussie toch het relevant, zo niet het belangrijkste. Dat jij dat niet vindt kan, maar mijn punt dat de discussie verzandde is toch niet volkomen uit de lucht gegrepen.quote:Op maandag 16 februari 2009 19:11 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Dit is geen haarkloverij, dit is basic verbintenissenrecht...
[..]
Wat interesseert mij die discussie? Het gaat me nu juist om de uitzonderingen, die zijn veel interessanter, en dat is ook waarover in dit topic gediscussieerd wordt.
Als ik daar zou willen zitten en zij weigert haar tassen weg te halen, zou ik ze eigenhandig verplaatsenquote:Op dinsdag 17 februari 2009 00:19 schreef GSbrder het volgende:
Hetzelfde geld voor mensen die denken stoelen te kunnen claimen door hun koffer/tassen erop te kunnen zetten. Maakte ik vanochtend mee, een vrouw die in de spits met mensen staande in het middenpad nog stoïcijns weigerde haar tassen van de 3 stoelen van haar cabine te halen omdat ze er afgesproken had met 3 andere collega's / huishoudbeursvriendinnen
Die mogen van mij echt doodvallen, maar dat is weer een andere discussie
Laat ik voorop stellen dat ik die discussie niet gestart ben. Los daarvan is het wel degelijk relevant: de discussie is of je met een OV in de eerste klas mag zitten. Het correcte antwoord daarop is niet nee, maar: nee, tenzij.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 07:10 schreef eriksd het volgende:
[..]
Als ik naar TT kijk icm het originele verloop van het topic lijkt mij die discussie toch het relevant, zo niet het belangrijkste. Dat jij dat niet vindt kan, maar mijn punt dat de discussie verzandde is toch niet volkomen uit de lucht gegrepen.
Zoals baskick al schreef kun je ze in de kaartautomaat met aanraakscherm vinden; klik linksonder op Overige kaartjes en ze staan in de rechterkolom. Ze zijn er in verschillende varianten: enkele reizen, retourtjes en dagkaartjes. Op dagen dat je geen vrij reizen hebt, maar met korting reist, kun je direct een kaartje voor de eerste klas kopen (natuurlijk het makkelijkst), of een kaartje voor de tweede klas met korting én een overgangsbewijs met korting. Qua prijs maakt dat niet uitquote:Op zondag 15 februari 2009 21:40 schreef Sapstengel het volgende:
Waar vind je die 2-1 overstapkaartjes dan? Ik zie ze nergens staan bij de tarieven. Dus op de dag dat je OV geldig is, heb je zo'n kaartje nodig. Op andere dagen gewoon een 1e klas kaartje met 40% korting?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |