Natuurlijk uien en knoflook...
Dingen die ik vaak op voorraad houd zijn bijvoorbeeld blikken kidneybonen, mais en kikkererwten. Zijn prima voor salades, een chili, humusdip... multi functioneel dus.
Ik maak chili ook vaak met chorizo (zo'n droge worst) en spekjes in plaats van gehakt of ander vlees. Is niet alleen lekker, maar ook nog eens lang houdbaar.
Kruidenmixen gebruik ik eigenlijk niet, maar curries (Indiase, Thaise) zijn heel handig en weinig werk. Je kunt een hele simpele thaise curry maken met Rode curry pasta, kokosmelk, limoensap en vissaus. Hier kun je bijvoorbeeld uien, kip en sperzieboontjes in doen, maar ook ananas, lycees en kip. In beide gevallen moet je dan alleen nog maar een stukje kipfilet halen.
Overigens: een goede manier om geld te besparen en te voorkomen dat je vaak naar de supermarkt moet (en gezond te eten) is gewoon minder vlees eten natuurlijk. Ik eet tegenwoordig minimaal twee dagen in de week vegetarisch en ik merk vaak niet eens dat het vlees er niet in zit!
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.