abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65760231
Wegens hevige budgetoverschrijding moet er stevig bespaard worden, dat kan oa. op eten.
Zoals jullie waarschijnlijk wel weten is het erg verraderlijk om elke dag naar de supermarkt te gaan, want dan koop je vaker meer dan je nodig hebt, dan wanneer je niet elke dag gaat.
Daarom heb ik een goede voorraad van basisdingen nodig!
Wat ik zelf al bedacht had was de houdbare koolhydraatdingen zoals pasta en rijst. Blikjes tomatenpuree doen het ook goed en het schijnt nog gezond te zijn ook. Verder kan je altijd wel een pastamaaltijd bouwen met tonijn of zalm uit blik. Veel verder kom ik echter niet.

Wie heeft er tips?
  donderdag 5 februari 2009 @ 11:10:07 #2
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_65760257
----> WGR
Lang leve mij! *O*
pi_65760280
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 11:10 schreef Echo99 het volgende:
----> WGR
Hoef niet te horen dat ik een bijbaantje nodig heb want daar heb ik toch geen tijd voor. Ik leef al vrij zuinig w.b. kleding of spullen kopen dus ik weet heus wel dat ik verder vooral moet schrappen op buitenshuis dingen doen.
pi_65760284
dat past wel in dit topic: Het grote Knierten-en-Krenten-Culi-Topic! (2)
Stel de vraag daar nog eens.
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_65760350
Heb je een vriezer?
pi_65760379
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 11:14 schreef Kekaa het volgende:
Heb je een vriezer?
Een klein vakje, dat ik niet zo erg vertrouw

Maar ik ben blij met de link en ik ga m lezen maok
  Vis een optie? donderdag 5 februari 2009 @ 12:05:15 #7
70532 loveli
N
pi_65762075
Maak een weekmenu waarbij je elke dag nog de resten van de vorige dag kunt gebruiken. bv. Dag 1: iets met te veel vlees. Dag 2: met restje van het vlees en restjes groente die je nog had maak je soep. Dag 3: pasta. Dag 4: ovenschotel. Dag 5: ...
Of als je gehakt eet, draai je een paar kleine balletjes en die vries je in. Ben je groente aan het snijden, dan vries je ook de restjes in. Van de restjes en balletjes maak je in no time soep als je een drukke dag achter de rug hebt. Als je niet te lang wacht met opmaken, hoef je je vriezer niet heel erg te wantrouwen.

Zelf merk ik dat eten vooral duur is omdat ik te veel weggooi. Nu koop ik bv. de kilo kipfilet die in de aanbieding is, ik kook het, snij het in blokjes en vries het in. Vroeger kocht ik de kilo, gebruikte de helft en durfde de rest niet te gebruiken omdat het te lang in de koelkast bleef liggen. Als je vooruit plant en voor meer dagen combineert, zul je minder weggooien.
crap in = crap out
pi_65762628
En als je leftovers hebt van het avondeten, eet je ze de volgende dag als lunch! Even magnetronnen (kan vast wel op je werk) en klaar!

Oh, en echt de grote bespaar-bom: eet seizoensgroente en -fruit! En ga naar de markt! Woon je nog steeds in Rotterdam? De zaterdagmarkt is daar best goedkoo.
pi_65762877
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 12:26 schreef ColdFeet het volgende:
En als je leftovers hebt van het avondeten, eet je ze de volgende dag als lunch! Even magnetronnen (kan vast wel op je werk) en klaar!

Oh, en echt de grote bespaar-bom: eet seizoensgroente en -fruit! En ga naar de markt! Woon je nog steeds in Rotterdam? De zaterdagmarkt is daar best goedkoo.
Klopt, nog steeds rdam . Seizoensgroente is er niet duur inderdaad, maar ik ben niet zo goed in hollandse pot met stukjes vlees en spruitjes enzo . Aubergines waren er 4 ¤/kg laatst ook! Dan koop ik het dus niet hè.

Leftovers hou ik niet van, ik probeer juist per portie te koken Maar dan gaat er wel vaak ERG veel en verschillende groente in, halve paprika's werken ook niet voor mij.

Lijstjes ga ik proberen te maken loveli! Gewoon voor de hele week! Daar geloof ik wel in!
pi_65762904
Koop gewoon voor een heel week alles in. Groenten die je nu koopt kan je prima over een dag of 5 pas eten.
pi_65763186
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 12:38 schreef Scorpie het volgende:
Koop gewoon voor een heel week alles in. Groenten die je nu koopt kan je prima over een dag of 5 pas eten.
Voor vlees is dat moeilijker.

Maak nu trouwens een pureersoepje naar jouw voorbeeld CF Pompoen, tomaat en worteltjes.
pi_65763842
Ook een prima goedkoop maal: spaanse aardappeltortilla. Met alle mogelijke restjes groenten. Lekker!
pi_65764339
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 12:37 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Klopt, nog steeds rdam . Seizoensgroente is er niet duur inderdaad, maar ik ben niet zo goed in hollandse pot met stukjes vlees en spruitjes enzo . Aubergines waren er 4 ¤/kg laatst ook! Dan koop ik het dus niet hè.

Leftovers hou ik niet van, ik probeer juist per portie te koken Maar dan gaat er wel vaak ERG veel en verschillende groente in, halve paprika's werken ook niet voor mij.

Lijstjes ga ik proberen te maken loveli! Gewoon voor de hele week! Daar geloof ik wel in!
Woon je alleen? Als je wil besparen zul je toch echt over je left-over aversie moeten afstappen. In grotere hoeveelheden koken is veel goedkoper. En zo'n restjes kun je rustig een dag of drie bewaren. Als ik pasta oid maak dan gebruik ik een pakje saus (3 personen), gooi er een hoop groente bij (restjes, voorgesneden pak, vers gekocht) en vlees. En ik kook voor 1 persoon pasta.
Eén portie saus gaat dezelfde avond op, eentje bewaar ik voor een andere avond (verse pasta koken) en één portie saus gaat de diepvries in. Ben je in één keer voor drie dagen klaar voor een fractie van de prijs.

Als je niet van hollandse pot houdt: met spruitjes, kool en prei kun je ook prima roerbakken.

Verder zou je kunnen kijken of je nergens goedkoop een diepvriesje op de kop kunt tikken. Vlees in de aanbieding kopen is zoveel goedkoper op den duur. En je hebt altijd wat voorhanden om te koken, zodat je niet naar de supermarkt hoeft, want dan haal je altijd spullen erbij die je eigenlijk niet nodig hebt.

En als je naar de supermarkt gaat: niet gaan als je honger hebt en altijd gewapend met een lijst.
Kijk ook eens bij zaken als Xenos en Action: die hebben vaak goedkope pakjes saus, snoep of frisdrank.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_65764458
Ik heb ook altijd wat blikken groente en kruidenmixen in de kast staan. Erg handig als je geen zin hebt om eruit te gaan en vaak ook erg voordelig.
pi_65770461
Zo'n weeklijstje werkt wel goed, dan kun je ingrediënten combineren en grotere verpakkingen kopen. Vegetarisch eten is ook vaak goedkoper. Verder koop ik vaak potjes/blikken groente als ze in de aanbieding zijn, die kun je toch lang bewaren.
Are you pondering what I'm pondering?
  donderdag 5 februari 2009 @ 16:42:47 #16
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_65771372
Natuurlijk uien en knoflook...

Dingen die ik vaak op voorraad houd zijn bijvoorbeeld blikken kidneybonen, mais en kikkererwten. Zijn prima voor salades, een chili, humusdip... multi functioneel dus.
Ik maak chili ook vaak met chorizo (zo'n droge worst) en spekjes in plaats van gehakt of ander vlees. Is niet alleen lekker, maar ook nog eens lang houdbaar.
Kruidenmixen gebruik ik eigenlijk niet, maar curries (Indiase, Thaise) zijn heel handig en weinig werk. Je kunt een hele simpele thaise curry maken met Rode curry pasta, kokosmelk, limoensap en vissaus. Hier kun je bijvoorbeeld uien, kip en sperzieboontjes in doen, maar ook ananas, lycees en kip. In beide gevallen moet je dan alleen nog maar een stukje kipfilet halen.

Overigens: een goede manier om geld te besparen en te voorkomen dat je vaak naar de supermarkt moet (en gezond te eten) is gewoon minder vlees eten natuurlijk. Ik eet tegenwoordig minimaal twee dagen in de week vegetarisch en ik merk vaak niet eens dat het vlees er niet in zit!
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_65772049
Met een paar basisdingen in huis (die overigens niet duur hoeven te zijn) kom je een heel eind met gevarieerd eten. Ik heb in mijn voorraad- en koelkast altijd:

- pasta / rijst / aardappelen
- aardappelen
- blikjes tomaten
- knoflook en uien
- gekookte achterham en ontbijtspek (voorverpakt, lang houdbaar)
- potje pesto
- kruiden
- roomboter
- melk

En dan in de diepvries nog spinazie, restjes gesneden groentes, gehakt en kipfilet.

Aanvullen met verse producten wekelijks en voila!

Er zijn al goede tips gegeven in dit topic. Ik ben op zich niet zo van 'zuinig doen', maar ik heb wel een gruwelijke hekel aan het weggooien van eten. (jaja dat verhaal van die kindertjes in Afrika). Dus ik vries restjes pastasaus en soep enzo gewoon in hoor!
Alleen met zelfspot kun je overleven...
pi_65789058
Shoppen loont. Soms is een 'dure' supermarkt goedkoper dan een 'goedkope'.
Als je dagelijks boodschappen doet is het de moeite niet waard om dat soort details uit te spitten, maar als je voorraden inslaat wel!

Zo zijn de blikje tomaten (hele tomaten dus) bij de AH goedkoper dan bij aldi/lidl.
Gezouten roomboter , biologische spekblokjes / ham / katenspek bij de Jumbo.

Kortom; bedenk welke zaken je in het groot wil inkopen en kijk dan even rond. Neem een lijstje mee en noteer de prijs. Aldi hoef je niet heen want daarvan is een aardige prijslijst online te vinden.

Hou de aanbiedingen bij. Deze lijst is handig maar niet compleet. Bieraanbiedingen is handig als je wel een biertje lust, kan je een goedkope voorraad inslaan.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')