Eensch!quote:Op maandag 9 februari 2009 07:50 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Nee, maar er zitten hier ook mensen waarmee wel een zinnig gesprek gevoerd kan worden. Het is niet mijn illusie dat iemand van kant gaat switchen. Het is ook niet mijn doel. Wel wil ik meer begrip kweken voor de standpunten en situatie van Israël, net zoals anderen begrip willen kweken voor de standpunten en situatie van de Palestijnen. Als we iets dichter bij elkaar komen is er al veel gewonnen.
Daarnaast zie ik het gesprek met bijvoorbeeld Meki niet als discussie maar als debat. Ik wil (en kan) hem niet overtuigen omdat hij zo overtuigd is van zijn eigen gelijk, maar hoop anderen te overtuigen dat mijn standpunten zinniger zijn.
Los daarvan hebben scheldkanonnades geen zin, dus is zonde van de tijd, moeite en energie.
Ik zal hooguit hard maar correct reageren op aperte leugens en misvattingen, maar dat is ook met het bovenstaande op het oog. Bovendien vind ik het belangrijk dat we hier in Nederland op een beschaafde manier kunnen praten over het Midden-Oosten, zonder het geweld en de rancune uit de streek over te nemen.
Ik had nooit gedacht dat ik het nog eens zou zeggen:quote:Op maandag 9 februari 2009 11:28 schreef Karrs het volgende:
[..]
Snap je dan niet dat dat ook de denkwijze van de Palestijnen is tegen joden?
En je zou kunnen zeggen dat zij zo worden opgevoed - jij kiest ervoor. Dat is nog veel erger.
Dus hoe moeten die volkeren nou gaan samenleven als jij hier in Nederland al een wantrouwende denkwijze hebt terwijl je niet eens direct niet met moslims te maken hebt?
Je kunt dit niet zomaar stellen aan de hand van deze cijfers (als dit al de officiële dodenaantallen zijn). Israël is sowieso niet verplicht haar militaire acties te ijken aan het maximum geweldsniveau van haar tegenstander.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 00:09 schreef Kees22 het volgende:
Pakweg 1.300 Palestijnen dood tegen 13 Israeli's. Reken even uit wie het meest het oorlogsrecht schendt.
Dus omdat Israël haar burgers beter beveiligt, is Israël de boosdoener?quote:Op dinsdag 10 februari 2009 00:09 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Pakweg 1.300 Palestijnen dood tegen 13 Israeli's. Reken even uit wie het meest het oorlogsrecht schendt.
Ach, en je hebt niet de expliciete ontkenning gehoord van schuilen of verbergen onder de burgerbevolking?quote:Op maandag 9 februari 2009 20:02 schreef Mr_Memory het volgende:
Iemand net één vandaag gezien?
Journalisten worden nu wel toegelaten in Gaza![]()
Je zag Hamas strijders oefenen en een interview geven in een sinasappelboomgaard, inclusief geweren en dergelijke, constant omhoog kijkend of ze niet gespot werden door de iDF.
Wat scherts mijn verbazing, in diezelfde boomgaard zitten gewoon kinderen en kleuters bij manden sinnasappels te kijken.
Het ging over oorlogsmisdaden. Die verboden zijn, los van de omvang van de acties van de tegenstanders.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 00:21 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Je kunt dit niet zomaar stellen aan de hand van deze cijfers (als dit al de officiële dodenaantallen zijn). Israël is sowieso niet verplicht haar militaire acties te ijken aan het maximum geweldsniveau van haar tegenstander.
Dat is geen kwestie van betere beveiliging, maar van slechtere mikking (neologismequote:Op dinsdag 10 februari 2009 00:26 schreef cultheld het volgende:
[..]
Dus omdat Israël haar burgers beter beveiligt, is Israël de boosdoener?
Nee, dat is geen onzin.quote:Op maandag 9 februari 2009 20:48 schreef buachaille het volgende:
[..]
Het journaille is de gazastrook wordt met de dood bedreigd als men probeert om hamasstrijders te filmen. Hamas is ook iets slimmer geworden en men wil alleen vrouwen en kinderen laten filmen. Zo heeft men het ook altijd over sleutels en eigendomsbewijzen van israelische grond, totale onzin natuurlijk.
In Sderot heeft bijna iedereen een schuilkelder in huis laten bouwen.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 00:41 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dat is geen kwestie van betere beveiliging, maar van slechtere mikking (neologisme) En vooral van minder vuurkracht.
De suggestie dat israel beter voor de eigen burgers zorgt dan de Palestijnen of Hamas, is demagogisch. Immers: het verschil in aantallen doden kan volledig worden verklaard door technische en financiële aspecten.
Dit is een vage argumentatie met allerlei onterechte aanhalingstekens..quote:Op maandag 9 februari 2009 21:14 schreef buachaille het volgende:
[..]
Okay en dus moet natuurlijk de Israelier die de grond "onrechtmatig" zou hebben gekocht het land waarop hij ongetwijfeld al tientallen jaren woont en zijn huis heeft gebouwd "teruggeven" (weggeven) aan een arabier en uiteraard kan hij dan naar zijn centen fluiten?
Toevoeging: het wordt tijd dat de BBC zich eens druk gaat maken om joden die uit de islamitische landen hebben moeten vluchten met achterlating van hun eigendommen![]()
Dat staat nog te bezien, die vijandelijke intenties.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 00:48 schreef cultheld het volgende:
[..]
In Sderot heeft bijna iedereen een schuilkelder in huis laten bouwen.
Het is demagogisch om te stellen dat het verschil in technische en financiële aspecten tussen de Palestijnen en de Israëli's aan vijandelijke intenties van Israël is toe te schrijven. De Palestijnse machtshebbers hebben miljarden ontvangen: in plaats van dit geld uit te geven aan veiligheidsmaatregelen, kozen zij er voor om deze middelen aan te wenden voor oorlogsvoering en zelfverrijking (Arafat en consorten).
Je verdraait mijn woorden; drogredenen had ik achter jou niet gezocht: jammer.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 01:02 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dat staat nog te bezien, die vijandelijke intenties.
Het is een veilige schatting om te zeggen dat de miljarden aan hulp die Israel ontvangen heeft, gestoken zijn in militaire zaken, voorzover ze al geen militaire vorm hadden.
Je stelt dat de Palestijnen de miljarden aan hulp gebruikt hebben voor zelfverrijking.
Dan valt toch eenvoudig te constateren, dat de Israelische leiders meer aandacht hadden voor geweld (en eigen verrijking, gezien de beschuldigingen van corruptie) dan de Palestijnse (die ook hun eigen belang niet uit het oog verloren)?
Kortom: uit je eigen argumentatie blijkt, dat de Israelische regering vijandelijker optrad dan de Palestinse regering.
Overigens kan in Sderot iedereen tamelijk makkelijk aan beton komen, denk ik. Hetgeen in Gaza wel anders is.
Nog los van de inkomens en bestedingsmogelijkheden in beide plaatsen.
Dat is geen drogreden.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 01:05 schreef cultheld het volgende:
[..]
Je verdraait mijn woorden; drogredenen had ik achter jou niet gezocht: jammer.
Dat is een aperte leugen. Maar misschien heb je gewoon niet goed gelezen: helaas ben ik het Farsi niet machtig, dus doe je best en lees mijn keurig in het Nederlandse geformuleerde post even opnieuwquote:Op dinsdag 10 februari 2009 01:17 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dat is geen drogreden.
Jij zelf zegt, dat Israel de miljarden steun in het leger gestoken heeft en dat de Palestijnse leiders de miljarden ten eigen bate gebruikt hebben.
Er valt nogal het een en ander hierover te zeggen, en ik moet toegeven dat ik het ter plekke bedacht heb.
Maar een drogreden is het niet.
Je kunt je gevoeglijk afvragen hoe de toestand zou zijn als de Palestijnen hun ontvangen steun hadden gebruikt ofwel voor wapens ofwel voor sociale opbouw.
Deze cijfers zeggen niets, Hamas strijders en IDF soldaten zijn legitieme doelen.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 00:09 schreef Kees22 het volgende:
[..]
OK, je hebt gelijk.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 01:21 schreef cultheld het volgende:
[..]
Dat is een aperte leugen. Maar misschien heb je gewoon niet goed gelezen: helaas ben ik het Farsi niet machtig, dus doe je best en lees mijn keurig in het Nederlandse geformuleerde post even opnieuw.
Dat maakt de aggressie van Israelische zijde niet minder.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 00:48 schreef cultheld het volgende:
[..]
In Sderot heeft bijna iedereen een schuilkelder in huis laten bouwen.
Het is demagogisch om te stellen dat het verschil in technische en financiële aspecten tussen de Palestijnen en de Israëli's aan vijandelijke intenties van Israël is toe te schrijven. De Palestijnse machtshebbers hebben miljarden ontvangen: in plaats van dit geld uit te geven aan veiligheidsmaatregelen, kozen zij er voor om deze middelen aan te wenden voor oorlogsvoering en zelfverrijking (Arafat en consorten).
Wat heeft het Farsi hier mee te maken?quote:Op dinsdag 10 februari 2009 01:21 schreef cultheld het volgende:
[..]
Dat is een aperte leugen. Maar misschien heb je gewoon niet goed gelezen: helaas ben ik het Farsi niet machtig, dus doe je best en lees mijn keurig in het Nederlandse geformuleerde post even opnieuw.
OK, let op de burgers onder deze doden.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 01:40 schreef Drijfzand het volgende:
[..]
Deze cijfers zeggen niets, Hamas strijders en IDF soldaten zijn legitieme doelen.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat je een geboren Iraniër bent, maar mogelijk verwar ik je met een andere user. In dat geval kun je die opmerking als 'niet gemaakt' beschouwenquote:Op dinsdag 10 februari 2009 01:43 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Wat heeft het Farsi hier mee te maken?
Inderdaad.quote:OK, je hebt gelijk.
Je hebt alleen gezegd dat de Palestijnse machthebbers miljarden ontvangen hebben in plaats van dit geld uit te geven aan veiligheidsmaatregelen. Zij kozen er voor om deze middelen aan te wenden voor oorlogsvoering en zelfverrijking (Arafat en consorten).
Agressie leidt niet per se tot een oorlogsmisdaad.quote:Dat maakt de aggressie van Israelische zijde niet minder.
En de Palestijnse corruptie ook niet minder.
Wie bepaalt in een oorlog wat proportioneel geweld is? De hele Westerse wereld (Nederland nog tijdens de politionele acties) heeft zich schuldig gemaakt aan 'disproportioneel geweld' , maar die term lijkt pas gebezigd te worden sinds Israël haar gram haalt op Hamas.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 02:31 schreef Drijfzand het volgende:
Honderden burgerslachtoffers kan je moeilijk proportioneel geweld noemen.
Neh het is een gevolg van Israels beroep op zelfverdediging.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 02:44 schreef cultheld het volgende:
[..]
Wie bepaalt in een oorlog wat proportioneel geweld is? De hele Westerse wereld (Nederland nog tijdens de politionele acties) heeft zich schuldig gemaakt aan 'disproportioneel geweld' , maar die term lijkt pas gebezigd te worden sinds Israël haar gram haalt op Hamas.
Ja, daar ging het eerste gedeelte van mijn bericht over.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 00:36 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Het ging over oorlogsmisdaden. Die verboden zijn, los van de omvang van de acties van de tegenstanders.
Burgers zijn geen legitieme doelen. Dat is een feit.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 01:45 schreef Kees22 het volgende:
[..]
OK, let op de burgers onder deze doden.
Burgers zijn geen legitieme doelen.
De feitelijke beoordeling van disproportioneel of proportioneel volgens oorlogsrecht is alleen in relatie tot de legitieme doelstelling van beëindiging van de agressie.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 02:31 schreef Drijfzand het volgende:
Honderden burgerslachtoffers kan je moeilijk proportioneel geweld noemen.
Alleen niet in relatie met de vooraf aangebrachte schade, maar in relatie tot de legitieme doelstelling van het beëindigen van de agressie (het stoppen/verminderen van de raketbeschietingen op burgers en soeverein territoriaal gebied).quote:Op dinsdag 10 februari 2009 04:30 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Neh het is een gevolg van Israels beroep op zelfverdediging.
Aan een beroep op zelfverdediging zit altijd de vraag van proportionaliteit vast.
Als het disproportioneel is begaat men zelf een misdaad. Dat op individueel niveau precies hetzelfde.
De aangedragen legitieme doelstelling is zelfverdediging.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 06:40 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Alleen niet in relatie met de vooraf aangebrachte schade, maar in relatie tot de legitieme doelstelling van het beëindigen van de agressie (het stoppen/verminderen van de raketbeschietingen op burgers en soeverein territoriaal gebied).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |