FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / Märklin is voorlopig uitgerangeerd
Pacmaniacdonderdag 5 februari 2009 @ 01:51
ROTTERDAM - Het einde nadert voor Märklin. De Duitse fabrikant van modeltreinen heeft faillissement aangevraagd en kan nu alleen nog hopen op een doorstart in afgeslankte vorm.

Net als zijn concurrenten kampt Märklin al jaren met de opmars van de computer, die de modeltrein naar de achtergrond dringt als speelgoed voor kinderen met interesse voor techniek. De financiële crisis en economische neergang gaven het bedrijf uit het Duitse Göppingen het laatste zetje.

,,Niet leuk,’’ zegt Rotterdammer Johan Voermans over het faillissement. Hij drijft al 28 jaar een winkel met modeltreinen en toebehoren in Rotterdam-Noord. ,,Het is zonde van zo’n merk. Maar misschien heeft Märklin het wel aan zichzelf te danken. Er zijn andere merken die net zo goed zijn, maar wel goedkoper.’’

Hij doelt op het Duitse Modelleisenbahn GmbH, dat enkele jaren geleden de fabrikanten Fleischmann en Roco opkocht. Voerman: ,,Dat is een sterke speler die de zelfde kwaliteit maakt als Märklin.’’

De belangstelling voor modeltreinen en modelspoorbanen is volgens Voermans nog steeds goed. ,,Ik heb het nog steeds druk, al is het allemaal wel wat minder geworden. Toen ik hier 28 jaar geleden begon, telde Rotterdam 25 tot dertig winkels waar je modeltreinen kon kopen. Nu zijn we nog maar met z’n tweeën.’’

Nederland telt drie echte Märklin-winkels en 27 winkels met een Märklin-afdeling. Ronald Kluver van de Märklin-store in Utrecht kan zich niet voorstellen dat zo’n groot en gezond bedrijf, dat al 150 jaar bestaat, failliet gaat. Hij spreekt van stijgende omzetten. ,,Ook de toeloop van jeugd is behoorlijk,’’ bezweert hij.

Märklin balanceerde drie jaar geleden ook al op de rand van de afgrond. Toen bracht een overname door durfkapitalisten redding. Maar ondanks een harde sanering slaagde het bedrijf er niet in weer uit de rode cijfers te komen.

Bij Märklin werken bijna 700 mensen. Het bedrijf behaalde vorig jaar een omzet van 128 miljoen euro.

Bron AD.nl






Machtig mooi spul. Toen ik een jaar of 12 was had ik op zolder een doos met Marklin spul gevonden die van mijn pa was toen die klein was. Ben toen zelf verder gaan sparen en had tot de pubertijd vol inkickte een aardig baan staan.

Volgens mij bestaat het al sinds de jaren 30. Toch zonde dat bij de eerste de beste kredietcrisis een merk dat zo bekend is wereldwijd dreigt te verdwijnen
Barbaafdonderdag 5 februari 2009 @ 02:13
Neehh

Vroeger had ik een HO baan en ik wilde altijd nog 'ns een baan maken in dat kleinste formaat.
Pacmaniacdonderdag 5 februari 2009 @ 02:17
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 02:13 schreef Barbaaf het volgende:
Neehh

Vroeger had ik een HO baan en ik wilde altijd nog 'ns een baan maken in dat kleinste formaat.
Märklin Z zijn de kleintjes . HO is de meest verkochte lijn. Als je die prijzen zag sta je ervan te kijken dat het nu failliet is. 300 euro is normaal voor een mooi setje
oinkoink12donderdag 5 februari 2009 @ 02:50
toch niet echt apart, 700 man 128 mil omzet.

als je een gemiddelde neemt van 20k per jaar (van laag tot hoog qua salarissen) zit je al op 140 mil
r_onedonderdag 5 februari 2009 @ 02:55
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 02:50 schreef oinkoink12 het volgende:
toch niet echt apart, 700 man 128 mil omzet.

als je een gemiddelde neemt van 20k per jaar (van laag tot hoog qua salarissen) zit je al op 140 mil
Ik kom dan uit het hoofd op 14.000k = 14 miljoen.
Pacmaniacdonderdag 5 februari 2009 @ 02:56
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 02:50 schreef oinkoink12 het volgende:
toch niet echt apart, 700 man 128 mil omzet.

als je een gemiddelde neemt van 20k per jaar (van laag tot hoog qua salarissen) zit je al op 140 mil
Bron?

Salaris/personeels beleid zal best wel in orde zijn geweest anders hou je het geen 80 jaar vol. Denk dat de oorzaak meer te vinden is in het feit dat kinderen niet meer met treintjes spelen omdat er een Xbox en 2 pc's vol spelletjes staan.
Drugshonddonderdag 5 februari 2009 @ 03:32
Te goed te duur en een markt die aan het wegkwijnen is.
GasTurbinedonderdag 5 februari 2009 @ 03:41
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 02:50 schreef oinkoink12 het volgende:
toch niet echt apart, 700 man 128 mil omzet.

als je een gemiddelde neemt van 20k per jaar (van laag tot hoog qua salarissen) zit je al op 140 mil
wad?

700*20.000 = 14M
Flurrydonderdag 5 februari 2009 @ 07:51
Märklin gebruikt toch wisselstroom en zo'n middenrail, waardoor ze altijd goed rijden, ook als het spoor wat vettig is? Dat vond ik altijd het irritantste bij andere merken, dat je steeds de rails aan het schoonmaken was omdat ze anders niet meer soepel reden.
RemcoDelftdonderdag 5 februari 2009 @ 07:55
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 02:17 schreef Pacmaniac het volgende:

[..]

Märklin Z zijn de kleintjes . HO is de meest verkochte lijn. Als je die prijzen zag sta je ervan te kijken dat het nu failliet is. 300 euro is normaal voor een mooi setje
Ik denk dat dat het probleem is inderdaad. Vrijwel alles wordt goedkoper qua speelgoed en de alternatieven (computer) zeker. De afzetmarkt vergrijst, en jongeren willen het er niet meer voor betalen.
Lord_Vetinaridonderdag 5 februari 2009 @ 08:02
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 07:55 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

De afzetmarkt vergrijst, en jongeren willen het er niet meer voor betalen.
Maaaaarrrrrrr... Die vergrijzende afzetmarkt is wel de generatie die de lol van treintjes nog heeft gekend omdat er nog geen computers waren. Ik heb zelf hier nog dozen vol van dat spul staan en zodra ik de ruimte krijg, ga ik echt weer een baan bouwen. Gewoon analoog, met leuke treintjes en de kans dat ze tegen elkaar aan rijden
Jarnodonderdag 5 februari 2009 @ 08:07
Ik heb ook nog een doos van dat spul op zolder staan (volgens mij is dat Fleischmann en geen Märklin maar goed). Ook geen plek voor, maar leuk was het altijd wel!
Lord_Vetinaridonderdag 5 februari 2009 @ 08:09
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 08:07 schreef Jarno het volgende:
Ik heb ook nog een doos van dat spul op zolder staan (volgens mij is dat Fleischmann en geen Märklin maar goed). Ook geen plek voor, maar leuk was het altijd wel!
N of H0? Als het N is en je wilt het kwijt....
WammesWaggeldonderdag 5 februari 2009 @ 08:13
Wat heb ik daar veel plezier van gehad!
Heb nog altijd van die treintjes staan, zouden ze na 15 jaar gewoon weer kunnen rijden of is het beter om ze even te smeren of iets dergelijks?
Lord_Vetinaridonderdag 5 februari 2009 @ 08:15
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 08:13 schreef WammesWaggel het volgende:
Wat heb ik daar veel plezier van gehad!
Heb nog altijd van die treintjes staan, zouden ze na 15 jaar gewoon weer kunnen rijden of is het beter om ze even te smeren of iets dergelijks?
Ligt eraan hoe je ze bewaard hebt. In hun oorspronkelijke doosjes kunnen ze redelijk lang liggen. Maar je rails zal wel schoongemaakt moeten worden voordat je ook maar een meter rijdt, anders trekt al het vuil je locs in.
Jarnodonderdag 5 februari 2009 @ 08:18
Neenee, weg gaat het sowieso niet!
Lord_Vetinaridonderdag 5 februari 2009 @ 08:19
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 08:18 schreef Jarno het volgende:
Neenee, weg gaat het sowieso niet!
Pappie_Culodonderdag 5 februari 2009 @ 08:21
Zonde. Heb er niet zoveel mee, maar vind die dingen altijd wel mooi om te zien.
WammesWaggeldonderdag 5 februari 2009 @ 08:25
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 08:15 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Ligt eraan hoe je ze bewaard hebt. In hun oorspronkelijke doosjes kunnen ze redelijk lang liggen. Maar je rails zal wel schoongemaakt moeten worden voordat je ook maar een meter rijdt, anders trekt al het vuil je locs in.
Hoe doe jij dat met die rails? gewoon met de stofzuiger of met een speciaal middeltje?
Vroeger heb ik eens een locomotief via de Bart Smit laten reinigen, voor 12 hele guldens
Speculariumdonderdag 5 februari 2009 @ 08:40


Dat was tenminste vermaak!
Lord_Vetinaridonderdag 5 februari 2009 @ 08:41
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 08:25 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

Hoe doe jij dat met die rails? gewoon met de stofzuiger of met een speciaal middeltje?
Vroeger heb ik eens een locomotief via de Bart Smit laten reinigen, voor 12 hele guldens
Railzenreiniger. Te koop bij de betere hobbyzaak
Metro2005donderdag 5 februari 2009 @ 08:43
Marklin was toch altjid een beetje een B merk t.o.v. Fleishmann maar desalniettemin doodzonde dat zo'n merk ter ziele gaat

Ohnee märklin waren die hele kleine treintjes toch??

dat ik dat niet meer weet. Tis ook al even geleden dat ik een modelspoorbaan had.
Echo99donderdag 5 februari 2009 @ 09:01
Goede woordgrap in OP

Het ging toch als een trein daar...?
#ANONIEMdonderdag 5 februari 2009 @ 09:08
quote:
[b]Op donderdag 5 februari 2009 01:51

Machtig mooi spul. Toen ik een jaar of 12 was had ik op zolder een doos met Marklin spul gevonden die van mijn pa was toen die klein was. Ben toen zelf verder gaan sparen en had tot de pubertijd vol inkickte een aardig baan staan.

Volgens mij bestaat het al sinds de jaren 30. Toch zonde dat bij de eerste de beste kredietcrisis een merk dat zo bekend is wereldwijd dreigt te verdwijnen
Anders lees je je eigen post nog even door, daar staat in dat ze al zo'n 150 jaar bestaan

Maar inderdaad, machtig mooi spul. Ik heb er zelf niets meer van, maar vind het altijd mooi om er naar te kijken.
Barbaafdonderdag 5 februari 2009 @ 09:10
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 08:43 schreef Metro2005 het volgende:
Marklin was toch altjid een beetje een B merk t.o.v. Fleishmann maar desalniettemin doodzonde dat zo'n merk ter ziele gaat

Ohnee märklin waren die hele kleine treintjes toch??

dat ik dat niet meer weet. Tis ook al even geleden dat ik een modelspoorbaan had.
Ze hadden 3 formaten: HO, de 'standaardmaat' voor treintjes,
1, de grootste,
en Z, de kleinste




DaMartdonderdag 5 februari 2009 @ 09:45
Zonde als het dit keer echt afgelopen is. Je hebt dan kans dat ze (Mini)Trix met zich meesleuren.
werkeenddonderdag 5 februari 2009 @ 09:50
ze zijn al een keer overgenomen omdat ze failliet zijn gegaan. Sindsdien hebben ze geen winst kunnen maken... dan houd het gewoon een keer op. Heeft vrij weinig met kredietcrisis te maken
Wheelgunnerdonderdag 5 februari 2009 @ 13:00
Dat was leuk spul.
icecreamfarmer_NLdonderdag 5 februari 2009 @ 13:46
Heb het nooit gekocht omdat we de ruimte niet hadden en nu zal het er waarschijnlijk ook nooit meer van komen
Barbaafdonderdag 5 februari 2009 @ 14:09
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 13:46 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Heb het nooit gekocht omdat we de ruimte niet hadden en nu zal het er waarschijnlijk ook nooit meer van komen
Zullen we met een Fok!-inkoopactie de laatste voorraad opkopen en ergens een gigantische baan aanleggen?
Lucifer_Doosjedonderdag 5 februari 2009 @ 17:05
Marklin heeft altijd schitterende modellen gemaakt. Heb er vroeger vele uurtjes van kunnen genieten. Zonde dat het zo goed als over is voor ze.

En het is trouwens H0 (nul), niet HO
Flurrydonderdag 5 februari 2009 @ 20:25
pfff net even gekeken, maar een beetje locomotief kost in z'n eentje al 300 euro... ik denk dat zo'n luxeproduct de crisis inderdaad wel eens niet zou kunnen overleven.
Pacmaniacdonderdag 5 februari 2009 @ 21:54
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 09:08 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Anders lees je je eigen post nog even door, daar staat in dat ze al zo'n 150 jaar bestaan

Maar inderdaad, machtig mooi spul. Ik heb er zelf niets meer van, maar vind het altijd mooi om er naar te kijken.
Het merk bestaat idd al ruim 150 jaar. Ze zijn echter pas sinds de jaren 30 treintjes + rails gaan bouwen. Daarvoor was het meer blikken speelgoed zoals dit:

oinkoink12donderdag 5 februari 2009 @ 22:22
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 02:55 schreef r_one het volgende:

[..]

Ik kom dan uit het hoofd op 14.000k = 14 miljoen.
Iets met 2 uur snachts en hoofdrekenen
r_onedonderdag 5 februari 2009 @ 22:31
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 22:22 schreef oinkoink12 het volgende:
Iets met 2 uur snachts en hoofdrekenen
Bij mij was 't 3 uur 's nachts en nog zo fris als een hoentje
Slappydonderdag 5 februari 2009 @ 23:24
Ik heb nog een paar Marklin treintjes die kan ik later dus voor veel geld verkopen.Wel zonde dat weer een speelgoed fabrikant failliet gaat
#ANONIEMdonderdag 5 februari 2009 @ 23:30
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 09:45 schreef DaMart het volgende:
Zonde als het dit keer echt afgelopen is. Je hebt dan kans dat ze (Mini)Trix met zich meesleuren.
Denk dat er wel een redelijke kans is dat delen worden overgenomen door andere bedrijven. Märklin en Minitrix zijn toch wel sterke merknamen.
Pacmaniacdonderdag 5 februari 2009 @ 23:33
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 23:30 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Denk dat er wel een redelijke kans is dat delen worden overgenomen door andere bedrijven. Märklin en Minitrix zijn toch wel sterke merknamen.
Niet onder de huidige omstandigheden. Wellicht kunnen ze na de crisis een doorstart maken
Mij is niet duidelijk of de huidige situatie is gekoppeld aan de recessie of dat dit probleem al veel langer speelde door de afname van de verkoop in het algemeen.
AchJavrijdag 6 februari 2009 @ 01:11
Märklin

Ben meteen ff naar zolder gelopen, en ja hoor heb nog steeds 2 fikse dozen vol met dat spul staan! (H0)

Laatst kwam mijn jongste (2 jaar) met een loc naar beneden lopen, papa mag ik daar mee spelen???? Nee, afblijven opgerot is van mij!!! En NIET meer aankomen!!!!!


Die maten krjgen het zelfs voorelkaar om een Tonka auto binnen onafzienbare tijd te slopen

[ Bericht 13% gewijzigd door AchJa op 06-02-2009 01:23:12 ]
Pacmaniacvrijdag 6 februari 2009 @ 01:38
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 01:11 schreef AchJa het volgende:
Märklin

Ben meteen ff naar zolder gelopen, en ja hoor heb nog steeds 2 fikse dozen vol met dat spul staan! (H0)

Laatst kwam mijn jongste (2 jaar) met een loc naar beneden lopen, papa mag ik daar mee spelen???? Nee, afblijven opgerot is van mij!!! En NIET meer aankomen!!!!!


Die maten krjgen het zelfs voorelkaar om een Tonka auto binnen onafzienbare tijd te slopen
Idd laat ze maar terugkomen als ze in staat zijn e.e.a. heel te houden.Trouwens Marklin is niet heel erg kostbaar als je het vergelijkt met anders oud speelgoed (denk aan Schuco , Dinky etc) Evengoed afblijven met die jonge slopende klauwtjes
Drugshondzondag 15 februari 2009 @ 12:37
quote:
Grote baas van Porsche en fan van Märklin wordt de reddende engel

GÖPPINGEN - Modeltreinfabrikant Märklin lijkt te zijn gered. Autofabrikant Porsche gaat naar alle waarschijnlijkheid in de treintjesfabriek investeren.
Dat de ene beroemde fabriek de andere helpt heeft te maken met het feit dat de grote man bij Porsche AG, Wendelin Wiedeking, een hartstochtelijke liefhebber is van modelspoor en een grote verzameling treinen en auto's heeft. De 56-jarige topman van Porsche, die als een van de beste managers van Duitsland geldt, leidt sinds 1993 met veel succes het Duitse autoconcern.

Overigens heeft Michael Pluta, de curator van Märklin, dat vorig jaar een omzet boekte van 128 miljoen euro, bekendgemaakt dat bijzonder hoge vergoedingen die aan bedrijfsadviseurs moesten worden betaald, het modelspoorbedrijf diep in de rode cijfers heeft gestort. Pluta maakte in de Duitse pers bekend dat zo'n twaalf miljoen euro voor externe adviezen is betaald.

Het eerste wat de curator heeft gedaan is afscheid nemen van deze adviseurs. Het uitstel van betaling heeft overigens alleen betrekking op de fabrieken in Göppingen (Märklin) en Neurenberg waar de weinig succesvolle fabriek van Trix zich bevindt, een merk dat jaren geleden door de marktleiders op modelspoorweggebied werd overgenomen. De vestiging in het Hongaarse Györ waar veel modellen worden geproduceerd blijft open.

De aangekondigde teloorgang van het 150-jarige Märklin heeft de laatste dagen geleid tot een run op treintjes en onderdelen. Veel hobbyisten zijn er niet op gerust dat er een doorstart kan worden gemaakt en nemen het zekere voor het onzekere. Hetzelfde speelde zich een jaar geleden af toen Fleischmann in zwaar weer verzeild raakte en uiteindelijk door de moedermaatschappij van Roco werd opgekocht.
StateOfMindzondag 15 februari 2009 @ 12:41
Goed nieuws! Blijft toch fantastisch om naar te kijken
DS4zondag 15 februari 2009 @ 12:45
quote:
Op zondag 15 februari 2009 12:37 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Krijg je straks bij de wintercheck geen espressokopjes/wijnkoeler meer, maar een treintje van Märklin...
Drugshondzondag 15 februari 2009 @ 12:51
quote:
Op zondag 15 februari 2009 12:45 schreef DS4 het volgende:
Krijg je straks bij de wintercheck geen espressokopjes/wijnkoeler meer, maar een treintje van Märklin...
Martijn_77zondag 15 februari 2009 @ 13:15
quote:
Op zondag 15 februari 2009 12:45 schreef DS4 het volgende:

[..]

Krijg je straks bij de wintercheck geen espressokopjes/wijnkoeler meer, maar een treintje van Märklin...
Idd
Slappyzondag 15 februari 2009 @ 13:44
quote:
Op zondag 15 februari 2009 12:37 schreef Drugshond het volgende:

[..]


DaMartzondag 15 februari 2009 @ 15:12
quote:
Op zondag 15 februari 2009 12:37 schreef Drugshond het volgende:

[..]
Kan men nog harder over de baan scheuren met de Märklintreinen!