abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65754734
ROTTERDAM - Het einde nadert voor Märklin. De Duitse fabrikant van modeltreinen heeft faillissement aangevraagd en kan nu alleen nog hopen op een doorstart in afgeslankte vorm.

Net als zijn concurrenten kampt Märklin al jaren met de opmars van de computer, die de modeltrein naar de achtergrond dringt als speelgoed voor kinderen met interesse voor techniek. De financiële crisis en economische neergang gaven het bedrijf uit het Duitse Göppingen het laatste zetje.

,,Niet leuk,’’ zegt Rotterdammer Johan Voermans over het faillissement. Hij drijft al 28 jaar een winkel met modeltreinen en toebehoren in Rotterdam-Noord. ,,Het is zonde van zo’n merk. Maar misschien heeft Märklin het wel aan zichzelf te danken. Er zijn andere merken die net zo goed zijn, maar wel goedkoper.’’

Hij doelt op het Duitse Modelleisenbahn GmbH, dat enkele jaren geleden de fabrikanten Fleischmann en Roco opkocht. Voerman: ,,Dat is een sterke speler die de zelfde kwaliteit maakt als Märklin.’’

De belangstelling voor modeltreinen en modelspoorbanen is volgens Voermans nog steeds goed. ,,Ik heb het nog steeds druk, al is het allemaal wel wat minder geworden. Toen ik hier 28 jaar geleden begon, telde Rotterdam 25 tot dertig winkels waar je modeltreinen kon kopen. Nu zijn we nog maar met z’n tweeën.’’

Nederland telt drie echte Märklin-winkels en 27 winkels met een Märklin-afdeling. Ronald Kluver van de Märklin-store in Utrecht kan zich niet voorstellen dat zo’n groot en gezond bedrijf, dat al 150 jaar bestaat, failliet gaat. Hij spreekt van stijgende omzetten. ,,Ook de toeloop van jeugd is behoorlijk,’’ bezweert hij.

Märklin balanceerde drie jaar geleden ook al op de rand van de afgrond. Toen bracht een overname door durfkapitalisten redding. Maar ondanks een harde sanering slaagde het bedrijf er niet in weer uit de rode cijfers te komen.

Bij Märklin werken bijna 700 mensen. Het bedrijf behaalde vorig jaar een omzet van 128 miljoen euro.

Bron AD.nl






Machtig mooi spul. Toen ik een jaar of 12 was had ik op zolder een doos met Marklin spul gevonden die van mijn pa was toen die klein was. Ben toen zelf verder gaan sparen en had tot de pubertijd vol inkickte een aardig baan staan.

Volgens mij bestaat het al sinds de jaren 30. Toch zonde dat bij de eerste de beste kredietcrisis een merk dat zo bekend is wereldwijd dreigt te verdwijnen
k zie geen enkele reden waarom iemand thuis een computer zou willen hebben.Ken Olson, stichter van Digital Equipment, 1977
  † In Memoriam † donderdag 5 februari 2009 @ 02:13:33 #2
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_65755110
Neehh

Vroeger had ik een HO baan en ik wilde altijd nog 'ns een baan maken in dat kleinste formaat.
Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
pi_65755157
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 02:13 schreef Barbaaf het volgende:
Neehh

Vroeger had ik een HO baan en ik wilde altijd nog 'ns een baan maken in dat kleinste formaat.
Märklin Z zijn de kleintjes . HO is de meest verkochte lijn. Als je die prijzen zag sta je ervan te kijken dat het nu failliet is. 300 euro is normaal voor een mooi setje
k zie geen enkele reden waarom iemand thuis een computer zou willen hebben.Ken Olson, stichter van Digital Equipment, 1977
pi_65755381
toch niet echt apart, 700 man 128 mil omzet.

als je een gemiddelde neemt van 20k per jaar (van laag tot hoog qua salarissen) zit je al op 140 mil
[b]Op zaterdag 3 juni 2006 18:14 schreef Dirktator het volgende:[/b]
Zelden zoeen hendig sjieke OP meegemaakt! :D
[quote][b]Op woensdag 14 juni 2006 20:41 schreef Jeff1981 het volgende:[/b]
En met 2 handen heb je al een trio :P
pi_65755400
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 02:50 schreef oinkoink12 het volgende:
toch niet echt apart, 700 man 128 mil omzet.

als je een gemiddelde neemt van 20k per jaar (van laag tot hoog qua salarissen) zit je al op 140 mil
Ik kom dan uit het hoofd op 14.000k = 14 miljoen.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_65755402
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 02:50 schreef oinkoink12 het volgende:
toch niet echt apart, 700 man 128 mil omzet.

als je een gemiddelde neemt van 20k per jaar (van laag tot hoog qua salarissen) zit je al op 140 mil
Bron?

Salaris/personeels beleid zal best wel in orde zijn geweest anders hou je het geen 80 jaar vol. Denk dat de oorzaak meer te vinden is in het feit dat kinderen niet meer met treintjes spelen omdat er een Xbox en 2 pc's vol spelletjes staan.
k zie geen enkele reden waarom iemand thuis een computer zou willen hebben.Ken Olson, stichter van Digital Equipment, 1977
  donderdag 5 februari 2009 @ 03:32:44 #7
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
  donderdag 5 februari 2009 @ 03:41:57 #8
158899 GasTurbine
SEE THE PATERN ON MY COCK
pi_65755577
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 02:50 schreef oinkoink12 het volgende:
toch niet echt apart, 700 man 128 mil omzet.

als je een gemiddelde neemt van 20k per jaar (van laag tot hoog qua salarissen) zit je al op 140 mil
wad?

700*20.000 = 14M
'houd je bek is joh, als je zulke grote kk praatjes heb moet je is naar Tiel komen.'
„Je bent ’n keronje! Je mag zelf ’n zoogdier wezen, jy en je zoon, dat zeg ik je!”
  donderdag 5 februari 2009 @ 07:51:02 #9
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_65756382
Märklin gebruikt toch wisselstroom en zo'n middenrail, waardoor ze altijd goed rijden, ook als het spoor wat vettig is? Dat vond ik altijd het irritantste bij andere merken, dat je steeds de rails aan het schoonmaken was omdat ze anders niet meer soepel reden.
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
  donderdag 5 februari 2009 @ 07:55:05 #10
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_65756415
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 02:17 schreef Pacmaniac het volgende:

[..]

Märklin Z zijn de kleintjes . HO is de meest verkochte lijn. Als je die prijzen zag sta je ervan te kijken dat het nu failliet is. 300 euro is normaal voor een mooi setje
Ik denk dat dat het probleem is inderdaad. Vrijwel alles wordt goedkoper qua speelgoed en de alternatieven (computer) zeker. De afzetmarkt vergrijst, en jongeren willen het er niet meer voor betalen.
censuur :O
  donderdag 5 februari 2009 @ 08:02:25 #11
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_65756478
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 07:55 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

De afzetmarkt vergrijst, en jongeren willen het er niet meer voor betalen.
Maaaaarrrrrrr... Die vergrijzende afzetmarkt is wel de generatie die de lol van treintjes nog heeft gekend omdat er nog geen computers waren. Ik heb zelf hier nog dozen vol van dat spul staan en zodra ik de ruimte krijg, ga ik echt weer een baan bouwen. Gewoon analoog, met leuke treintjes en de kans dat ze tegen elkaar aan rijden
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_65756512
Ik heb ook nog een doos van dat spul op zolder staan (volgens mij is dat Fleischmann en geen Märklin maar goed). Ook geen plek voor, maar leuk was het altijd wel!
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  donderdag 5 februari 2009 @ 08:09:53 #13
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_65756528
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 08:07 schreef Jarno het volgende:
Ik heb ook nog een doos van dat spul op zolder staan (volgens mij is dat Fleischmann en geen Märklin maar goed). Ook geen plek voor, maar leuk was het altijd wel!
N of H0? Als het N is en je wilt het kwijt....
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_65756563
Wat heb ik daar veel plezier van gehad!
Heb nog altijd van die treintjes staan, zouden ze na 15 jaar gewoon weer kunnen rijden of is het beter om ze even te smeren of iets dergelijks?
  donderdag 5 februari 2009 @ 08:15:41 #15
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_65756576
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 08:13 schreef WammesWaggel het volgende:
Wat heb ik daar veel plezier van gehad!
Heb nog altijd van die treintjes staan, zouden ze na 15 jaar gewoon weer kunnen rijden of is het beter om ze even te smeren of iets dergelijks?
Ligt eraan hoe je ze bewaard hebt. In hun oorspronkelijke doosjes kunnen ze redelijk lang liggen. Maar je rails zal wel schoongemaakt moeten worden voordat je ook maar een meter rijdt, anders trekt al het vuil je locs in.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_65756611
Neenee, weg gaat het sowieso niet!
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  donderdag 5 februari 2009 @ 08:19:27 #17
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_65756629
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 08:18 schreef Jarno het volgende:
Neenee, weg gaat het sowieso niet!
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_65756646
Zonde. Heb er niet zoveel mee, maar vind die dingen altijd wel mooi om te zien.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_65756697
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 08:15 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Ligt eraan hoe je ze bewaard hebt. In hun oorspronkelijke doosjes kunnen ze redelijk lang liggen. Maar je rails zal wel schoongemaakt moeten worden voordat je ook maar een meter rijdt, anders trekt al het vuil je locs in.
Hoe doe jij dat met die rails? gewoon met de stofzuiger of met een speciaal middeltje?
Vroeger heb ik eens een locomotief via de Bart Smit laten reinigen, voor 12 hele guldens
pi_65756878


Dat was tenminste vermaak!
  donderdag 5 februari 2009 @ 08:41:16 #21
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_65756891
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 08:25 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

Hoe doe jij dat met die rails? gewoon met de stofzuiger of met een speciaal middeltje?
Vroeger heb ik eens een locomotief via de Bart Smit laten reinigen, voor 12 hele guldens
Railzenreiniger. Te koop bij de betere hobbyzaak
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_65756929
Marklin was toch altjid een beetje een B merk t.o.v. Fleishmann maar desalniettemin doodzonde dat zo'n merk ter ziele gaat

Ohnee märklin waren die hele kleine treintjes toch??

dat ik dat niet meer weet. Tis ook al even geleden dat ik een modelspoorbaan had.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  donderdag 5 februari 2009 @ 09:01:29 #23
93427 Echo99
Š Boy_Snakeye 21.07.05
pi_65757248
Goede woordgrap in OP

Het ging toch als een trein daar...?
Lang leve mij! *O*
pi_65757370
quote:
[b]Op donderdag 5 februari 2009 01:51

Machtig mooi spul. Toen ik een jaar of 12 was had ik op zolder een doos met Marklin spul gevonden die van mijn pa was toen die klein was. Ben toen zelf verder gaan sparen en had tot de pubertijd vol inkickte een aardig baan staan.

Volgens mij bestaat het al sinds de jaren 30. Toch zonde dat bij de eerste de beste kredietcrisis een merk dat zo bekend is wereldwijd dreigt te verdwijnen
Anders lees je je eigen post nog even door, daar staat in dat ze al zo'n 150 jaar bestaan

Maar inderdaad, machtig mooi spul. Ik heb er zelf niets meer van, maar vind het altijd mooi om er naar te kijken.
PWBF
  † In Memoriam † donderdag 5 februari 2009 @ 09:10:08 #25
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_65757394
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 08:43 schreef Metro2005 het volgende:
Marklin was toch altjid een beetje een B merk t.o.v. Fleishmann maar desalniettemin doodzonde dat zo'n merk ter ziele gaat

Ohnee märklin waren die hele kleine treintjes toch??

dat ik dat niet meer weet. Tis ook al even geleden dat ik een modelspoorbaan had.
Ze hadden 3 formaten: HO, de 'standaardmaat' voor treintjes,
1, de grootste,
en Z, de kleinste




Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')