ROTTERDAM - Het einde nadert voor Märklin. De Duitse fabrikant van modeltreinen heeft faillissement aangevraagd en kan nu alleen nog hopen op een doorstart in afgeslankte vorm.
Net als zijn concurrenten kampt Märklin al jaren met de opmars van de computer, die de modeltrein naar de achtergrond dringt als speelgoed voor kinderen met interesse voor techniek. De financiële crisis en economische neergang gaven het bedrijf uit het Duitse Göppingen het laatste zetje.
,,Niet leuk,’’ zegt Rotterdammer Johan Voermans over het faillissement. Hij drijft al 28 jaar een winkel met modeltreinen en toebehoren in Rotterdam-Noord. ,,Het is zonde van zo’n merk. Maar misschien heeft Märklin het wel aan zichzelf te danken. Er zijn andere merken die net zo goed zijn, maar wel goedkoper.’’
Hij doelt op het Duitse Modelleisenbahn GmbH, dat enkele jaren geleden de fabrikanten Fleischmann en Roco opkocht. Voerman: ,,Dat is een sterke speler die de zelfde kwaliteit maakt als Märklin.’’
De belangstelling voor modeltreinen en modelspoorbanen is volgens Voermans nog steeds goed. ,,Ik heb het nog steeds druk, al is het allemaal wel wat minder geworden. Toen ik hier 28 jaar geleden begon, telde Rotterdam 25 tot dertig winkels waar je modeltreinen kon kopen. Nu zijn we nog maar met z’n tweeën.’’
Nederland telt drie echte Märklin-winkels en 27 winkels met een Märklin-afdeling. Ronald Kluver van de Märklin-store in Utrecht kan zich niet voorstellen dat zo’n groot en gezond bedrijf, dat al 150 jaar bestaat, failliet gaat. Hij spreekt van stijgende omzetten. ,,Ook de toeloop van jeugd is behoorlijk,’’ bezweert hij.
Märklin balanceerde drie jaar geleden ook al op de rand van de afgrond. Toen bracht een overname door durfkapitalisten redding. Maar ondanks een harde sanering slaagde het bedrijf er niet in weer uit de rode cijfers te komen.
Bij Märklin werken bijna 700 mensen. Het bedrijf behaalde vorig jaar een omzet van 128 miljoen euro.
Bron AD.nl
![]()
![]()
Machtig mooi spul. Toen ik een jaar of 12 was had ik op zolder een doos met Marklin spul gevonden die van mijn pa was toen die klein was. Ben toen zelf verder gaan sparen en had tot de pubertijd vol inkickte een aardig baan staan.
Volgens mij bestaat het al sinds de jaren 30. Toch zonde dat bij de eerste de beste kredietcrisis een merk dat zo bekend is wereldwijd dreigt te verdwijnen
k zie geen enkele reden waarom iemand thuis een computer zou willen hebben.Ken Olson, stichter van Digital Equipment, 1977