Wat is de reden voor Abraham's onderhandeling?quote:Op dinsdag 3 februari 2009 11:39 schreef speknek het volgende:
Maar wie zegt dat God daadwerkelijk onderhandelt, het kan een spel zijn waar hij de uitkomst al van weet. Dat maakt God overigens een grotere trickster dan de Duivel, maar dat terzijde.
Toch ben ik wel voorstander van de predestinatie. Kan je de tekst posten die je net bedoelde?quote:Op dinsdag 3 februari 2009 11:35 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, maar in het Joodse gedachtengoed is de Satan deel van de Goddelijke garde, een soort van engel dusDat is dus geen onderhandeling tussen God en mens. Maar ook dat is inderdaad een mooi voorbeeldje tegen het Christelijk determinisme
Nieuwsgierigheid bevredigtquote:Op dinsdag 3 februari 2009 11:40 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik identificeer me cultureel & politiek als moslim, theologie en godsdienst niet echt.
Een test?quote:Op dinsdag 3 februari 2009 11:41 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Wat is de reden voor Abraham's onderhandeling?
De Godsopvatting blijft evolueren natuurlijk, en dat zie je bij uitstek in een van de toch wel meest wezenlijke problemen: hoe beslist God wie wel en wie niet in de hemel komt? Vroeger was het blijkbaar tamelijk voorstelbaar dat God een bepaalde groep uitverkoren had, en dat hele continenten domweg 15 eeuwen in de stront konden zakken totdat Columbus er een keertje naartoe voer. Met een maatschappij waarin lijfstraffen normaal waren, misdadigers gevierendeeld of geradbraakt werden was ook het hels-begrip niet zo vreemd. Met absolute monarchen die heel willekeurig konden regeren had God veel gemeen.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 11:30 schreef Haushofer het volgende:
De predestinatie wordt daar in mijn ogen vrij helder uitgelegd. Zet dat es tegenover het verhaal van Abraham, waarin hij onderhandelt met God over Sedom en Amorra. Een groot verschil in Godsopvatting, in mijn ogen (wat ook niet zo gek is, gezien de vele eeuwen die er tussen zitten ).
Om Abraham de staat van de ongelovigheid van Sodom duidelijk te maken, en waarom ze gestraft moeten worden, bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 11:41 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Wat is de reden voor Abraham's onderhandeling?
Alhoewel Job zelf uiteindelijk zegt (Job 42:2): ‘Ik weet dat niets buiten uw macht ligt en geen enkel plan voor u onuitvoerbaar is.’, daarbij in Christelijke ogen de predestinatie onderstrepend. Zelfs het gebakkelei met Satan. Ook Job is slechts een potje dat toebereid is opdat God zichzelf kan verheerlijken – iets wat overigens moet, aangezien God het grootste wezen is. Hij zou niet anders kunnen, hij ís de allerhoogste. Dat niet erkennen zou niet rechtvaardig zijn, en vanwege zijn grootheid en zijn heerlijkheid moet God wel handelen ter meerdere eer en glorie van zichzelf.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 11:35 schreef Haushofer het volgende:
Ja, maar in het Joodse gedachtengoed is de Satan deel van de Goddelijke garde, een soort van engel dusDat is dus geen onderhandeling tussen God en mens. Maar ook dat is inderdaad een mooi voorbeeldje tegen het Christelijk determinisme
Volgens mij kun je de kern van de Christelijke ontologie, en daarmee de raison d'etre van de mens in het Christendom ook moeilijk anders duiden. Apart dat nou juist het egotisme is waar het Christendom de mensheid voor verkettert.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 11:52 schreef Iblis het volgende:
Als je het mij vraagt is het een vreemd soort egotisme.
Ik bedoelde eigenlijk de 3 verzen voor de onderhandelingquote:Op dinsdag 3 februari 2009 11:47 schreef speknek het volgende:
[..]
Om Abraham de staat van de ongelovigheid van Sodom duidelijk te maken, en waarom ze gestraft moeten worden, bijvoorbeeld.
Een ziel is sterfelijk en leeft niet door na de dood:quote:Gen 2
7 En Jehovah God ging ertoe over de mens te vormen uit stof van de aardbodem en in zijn neusgaten de levensadem te blazen, en de mens werd een levende ziel
quote:Jozua 2
[..] „Onze ziel dient te sterven in plaats van ulieden! [..]
Mensen gaan niet naar de hel, sterker nog, ze zijn niet van NIETS bewust als ze gestorven zijn.quote:Openb 16
3 En de tweede goot zijn schaal uit in de zee. En ze werd bloed als van een dode, en elke levende ziel stierf, [ja,] alles wat in de zee was.
Mensen kunnen niet worden gepijnigd na hun dood, want als men sterft heeft men al betaald voor de zonde.quote:Prediker 9
5 Want de levenden zijn zich ervan bewust dat zij zullen sterven; maar wat de doden betreft, zij zijn zich van helemaal niets bewust, ook hebben zij geen loon meer, want de gedachtenis aan hen is vergeten. 6 Ook hun liefde en hun haat en hun jaloezie zijn reeds vergaan, en zij hebben tot onbepaalde tijd geen deel meer aan iets wat onder de zon moet worden gedaan.
Mensen die goed leven en God dienen gaan niet allemaal naar de hemel maar hebben hun hoop gevestigd op het paradijs dat op aarde zal worden hersteld:quote:Rom 6
7 Want wie gestorven is, is van [zijn] zonde vrijgesproken.
quote:Matth 5
5 Gelukkig zijn de zachtaardigen, want zij zullen de aarde beërven.
quote:Matth 6
9 [..] ’Onze Vader in de hemelen, uw naam worde geheiligd. 10 Uw koninkrijk kome. Uw wil geschiede, gelijk in de hemel, zo ook op aarde.
Dus dat is wat de bijbel zegt over deze zaken.quote:Openb 21
3 Toen hoorde ik een luide stem, afkomstig van de troon, zeggen: „Zie! De tent van God is bij de mensen, en hij zal bij hen verblijven, en zij zullen zijn volken zijn. En God zelf zal bij hen zijn. 4 En hij zal elke traan uit hun ogen wegwissen, en de dood zal niet meer zijn, noch rouw, noch geschreeuw, noch pijn zal er meer zijn. De vroegere dingen zijn voorbijgegaan.”
Het is vooral een hele specifieke interpretatie van een berg tekstenquote:Op woensdag 4 februari 2009 15:10 schreef STORMSEEKER het volgende:
Dus dat is wat de bijbel zegt over deze zaken.
Dat dus.quote:Op woensdag 4 februari 2009 15:21 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het is vooral een hele specifieke interpretatie van een berg tekstenIk hoop dat je dat ziet; er zijn ook andere interpretaties die net zo valide zijn.
Volgens mij is 'merkwaardig' een beter alternatief voor 'specifiek'...quote:Op woensdag 4 februari 2009 15:21 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het is vooral een hele specifieke interpretatie van een berg tekstenIk hoop dat je dat ziet; er zijn ook andere interpretaties die net zo valide zijn.
Maar ze daarna wel weer vergeven heeft...quote:Op woensdag 4 februari 2009 15:39 schreef Tin-Sky het volgende:
Echt vergevingsgezind was God ook niet toen hij Adam & Eva - na het eten van zijn appel - het paradijs uitstuurde.
Dat was Tolkien niet met je eens geweestquote:Op woensdag 4 februari 2009 15:39 schreef Tin-Sky het volgende:
Naar mijn idee heeft de bijbel niet meer waarde dan het boek van Tolkien.
Oja? Wanneer dan?quote:Op woensdag 4 februari 2009 15:43 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Maar ze daarna wel weer vergeven heeft...
Wil je echt een uitleg over vergeving van zonden etc. of zit je gewoon te trollen?quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |