Het eerste waar ik aan moest denken was: kalmerende signalen. Zeker een angstige hond kan enorm last hebben van miscommunicatie. Iets waar wij mensen erg goed in zijn als het op honden aankomt. Probeer bijvoorbeeld in de bieb het boek van
Turid Rugaas hierover te lezen. Door dit boek te lezen krijg je op zijn minst inzicht in hondentaal en kan je zien wanneer ze zich onzeker voelt. Verder kan je het op die momenten ook toepassen als ondersteuning om te laten zien dat jij wel rustig bent, de boel probeert te kalmeren en er eigenlijk niet zo veel aan de hand is. En door te communiceren in een taal die zij van nature (hopelijk nog) begrijpt gaat zij zich zekerder voelen.
Verder geen druk tijdens eventuele training / oefenen en let dus heel goed op de signalen (zie boven dus) die de hond je geeft. Ze
moet niks, ze
mag. Dus houd het kort. Zorg er ook voor dat ze succesvol is, al is het maar iets heel simpels en kleins. Geef haar bijvoorbeeld een wc-rol, in het begin heel licht dichtgevouwen, met wat snoepjes er in. Zo moet ze gaan nadenken en krijgt ze ook geestelijke stimulans. En als het goed is, is ze ook succesvol want ze krijgt wat lekkers en kan je haar vertellen hoe trots je op haar bent dat ze dat bereikt heeft. Het lekkers kan ook in een bak met bijvoorbeeld tennisballen. Weer moet ze iets doen en nadenken met een beloning als gevolg. Wel weer in de gaten houden hoe haar reactie is. Is deze terughoudend kan je het altijd makkelijker maken (minder ballen, kleinere ballen, wc-rol aan 1 kant dicht, etc).
Speuren is trouwens ook goed voor het zelfvertrouwen. Iedere hond heeft een neus en een klein spoortje zorgt weer voor voldoening en beloning. Het helpt een hond ook voor het omgaan met de omgeving: ze zijn druk bezig met zoeken, hebben ondertussen toch wel door dat die "boze" buitenwereld er is maar kiezen er vaak toch voor om het leuks voorrang te geven. Zo heb ik mijn hond op die manier, en tot op zekere hoogte, kunnen leren dat het helemaal niet erg is dat er af en toe vreemde honden rondliepen. Haar zelfvertrouwen was toegenomen door het speuren en succesvol zijn en ze had geleerd dat ze ook
andere dingen kon doen in de nabijheid van, voor haar gevoel althans, vreemde en bedreigende honden.
Blijf daarnaast ook
zelf rustig. Ik weet, er wordt heel veel getraind met de "blije-hiep-hiep-hoera" methode maar dit verhoogt wel het stress-niveau bij honden. En een wel gemeend "goed zo" met troste blik, recht uit je hart, komt net zo goed aan als dat "gegil". Een stress-piek duurt ongeveer 2 dagen eer deze is afgebouwd en honden leren zo verdomd slecht als ze heen en weer stuiteren.
Een stap verder zou TTouch, en dan in het begin alleen het grondwerk aangezien ze moeite heeft met aanraken (ze kan wel aangelijnd?), kunnen zijn maar daar komt wel erg veel bij kijken. Maar goed, het helpt wel bij honden tot rust te krijgen en weer zelfvertrouwen te krijgen. Als je er zelf eenmaal ook een beetje handigheid in hebt is het ook heel goed voor de onderlinge band.
Of een extra hond erbij wat toevoegt weet ik niet. Jij hoopt dat ze zich kan optrekken een ander maar dan moet je wel een hond treffen die dat in zich heeft natuurlijk. Het lijkt mij eigenlijk beter om gewoon haar eerst een hele, hele tijd de rust te gunnen in haar nieuwe omgeving. Ik heb begrepen dat het soms wel een jaar kan duren voor een hond echt gewend is aan een nieuwe situatie. Ga lekker met haar wandelen en doe leuke dingen samen (spreek ook af met de honden die haar wel bij de hand nemen, dat is natuurlijk ook erg goed) en krijg een band. Mocht ze zich naar verloop van tijd op haar gemak voelen dan kan je altijd kijken naar "gezinsuitbreiding".
En natuurlijk veeeeeeeeeeeeel geduld, maar ik vermoed dat dat wel goed zit. Succes!
Wees niet bang langzaam te gaan, wees alleen bang stil te staan.
-
Er is meer in het leven dan het tempo opvoeren.