abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 10 februari 2009 @ 15:49:50 #176
262 Re
Kiss & Swallow
pi_65915712
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 15:36 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:

[..]

Dan zijn mijn bronnen niet zuiver geweest. Excuses.
er wordt natuurlijk best veel onderzoek naar gedaan en de hersenen zijn nog zo'n groot onbekend terrein, er zijn inderdaad wel degelijk bepaalde symptomen die overeenkomen tussen ADHD en PDD en zelfs hersengebieden die "aangetast" zijn en er zal nog erg veel onderzoek gedaan moeten worden om deze aandoeningen geheel te ontrafelen. Ik vind je best goed belezen iig en dat is al heel wat. Voor degene die er minder belezen over zijn vergelijk ik het altijd maar door bijvoorbeeld longkanker en verkoudheid te vergelijken, in beide gevallen voelt men zich ziek, veel hoesten en kortademigheid bijvoorbeeld, die symptomen worden veroorzaakt door dezelfde stimuli maar zijn geheel verschillend van origine.

Dopamine en Serotonine en Noradrenaline zijn neurotransmitters die in vele processen ingrijpen en de hersenen aansturen en verstoringen van die balans zorgen voor vele verschillende ziektebeelden, hoe dat allemaal in elkaar is gelinkt is gewoon een van de meest interessante onderzoeksgebieden. Ik pretendeer ook niet alles te weten gelukkig, lees net een artikel over de overeenkomsten en verschillen, volgens mij wel een gebalanceerd stukje: http://www.sersen.uk.net/docs/asd&adhd08.doc
quote:
Edit:

http://www.adhd-autisme.nl/onderzoek.htm
[..]

Er staat nergens dopamine en nergens dat het om exact dezelfde achterliggende processen gaat, maar goed. Zijn er echt precieze grenzen te trekken tussen iets als ADD en ADHD? Net als precieze grenzen tussen diersoorten.
nee die grenzen zijn er dus nog niet clear-cut omdat diagnose nog steeds niet gebaseerd is op bijvoorbeeld biomarkers of genetische parameters
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  dinsdag 10 februari 2009 @ 19:55:56 #177
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_65924663
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 10:46 schreef Maeghan het volgende:

Als ik solliciteer op een functie waarbij ik in principe weinig te maken heb met mensen (dus alleen maar papierwerk in de computer invoeren of zo), waarom moet ik dan ook nog sociaal zijn? En als de rest van de afdeling wel wil praten over de mode in nagellak en de andere kernzaken van het leven, dan kunnen ze toch gezellig met elkaar sociaal doen en mij met rust laten? Ik zie het probleem niet zo.
Dat is voor mij ook soms moeilijk. En je hoeft natuurlijk niet altijd "mee te doen". Maar de kern van wat ik wilde zeggen was eigenlijk; in die "sociale interacties" wordt wél heel vaak veel beslist en komt ook de sociale orde op het werk tot stand. Al die "teambuilding" sessies hoeven voor mij ook niet altijd zo, maar het helpt wel een zekere sociale cohesie te bewerkstelligen, hoe lullig de opdrachten soms ook zijn.

Ik kan gelukkig met iedereen wel een beetje praten, maar ik merk wel dat ik met degenen met wie ik ook echt een vriendschappelijk gesprek heb gehouden vaak veel beter werk. Als je "geen sociaal type" bent, bijvoorbeeld als autist (?), wellicht dat je dan toch nog veel kunt hebben aan vak gerelateerde praatjes? Dat kan lang niet met iedereen, maar als ik enthousiast heb gepraat over waar ik mee bezig ben geweest dan heb ik en die ander vaak weer een hoop bijgeleerd.

Het wat vagere "werksfeer" is misschien moeilijker te vatten. Maar functioneel "spelen" op het werk zal steeds belangrijker worden (en daarmee bedoel ik dus niet survivallen, maar "spelenderwijs" de zaken aanpakken") omdat het door werkgever én werknemer steeds meer gevraagd wordt. Dit zal inderdaad wel problemen opleveren met mensen die daar niet zo veel mee op hebben.

Ben het overigens volstrekt met je eens dat de "sociale types" soms opvallend 'onsociaal' zijn wanneer het op mensen aankomt die liever wat meer op zichzelf werken.
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 10:50 schreef Maeghan het volgende:

Samenwerken is echt heel erg overrated.

Mwa, ben het met je eens dat de manier waarop het in het onderwijs terugkomt over het algemeen slecht is. En dan heb je de door jou aangehaalde nadelen.
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 12:15 schreef Green1 het volgende:

Bij het werk dat ik voor ogen heb, doe je praktisch geen dingen samen. Je zit gewoon achter je eigen bureau en je komt je collega´s hooguit bij de koffieautomaat tegen, maar niet continue tijdens het werk.
Eerlijk gezegd denk ik dat we dit werk steeds minder zullen zien. Het gaat steeds meer om interactie en het dynamisch tot stand komen van diensten en producten. Een vaste taakomschrijving zal, denk ik, steeds zeldzamer worden. (Met de kanttekening dat ik lang niet altijd inzie waarom een bepaalde sector dat zou moeten doen.) Een voordeel voor als je dat niks vindt is wellicht dat een flink deel daarvan digitaal zal kunnen?

Maar misschien wordt het nu een managementpraatje, en wat te veel educated guessing van mijn kant

[ Bericht 7% gewijzigd door ThE_ED op 10-02-2009 20:04:02 ]
[KNE]-Mod
  dinsdag 10 februari 2009 @ 20:29:04 #178
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_65926058
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 14:44 schreef Re het volgende:
autisme is niet verwant aan ADHD ... het is alleen zo dat er heel veel comorbiditeit is wat nogal verwarrend kan zijn wat de primaire diagnose zou moeten zijn
Dat was bij mij min of meer het geval, denk ik. (Ik kwam hier idd eigenlijk alleen ff kijken hoe het met Black_Tulip ging)
[KNE]-Mod
pi_65927782
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 20:29 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Dat was bij mij min of meer het geval, denk ik. (Ik kwam hier idd eigenlijk alleen ff kijken hoe het met Black_Tulip ging)
Je wilde zeggen dat ik irl nog niet genoeg de oren van je hoofd lul over hoe het met me gaat?
  dinsdag 10 februari 2009 @ 21:22:36 #180
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_65928103
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 21:13 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Je wilde zeggen dat ik irl nog niet genoeg de oren van je hoofd lul over hoe het met me gaat?
ADD, hier kan ik op mijn eigen tempo lezen.
[KNE]-Mod
pi_65928256
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 12:06 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
Onzin. Als Newton of Darwin zich liet beinvloeden door wat 'de meerderheid' vond dan waren we behoorlijk ver van huis... Wat de meerderheid denkt of vindt is voor mij eerder een teken dat er iets niet klopt.
Dat is allemaal heel leuk en aardig, maar zou je voordat je de meningen van de meerderheid klakkeloos opzij schuift eerst kunnen nagaan of je zo'n genie bent als een Darwin of een Newton?
quote:
Je meent dat ik dit soort discussies voor de eerste keer voer? Dit soort onderwerpen komen zo ontzettend vaak voorbij. Het is een stap terug in de ontwikkeling vind ik, dus ik ga echt niet overwegen om die ideeen serieus te nemen, dat heb ik al heel wat jaren geleden gedaan en toen bleken ze door de ratio al verworpen.
Door wiens ratio? De jouwe? Op basis van welke informatie? Dit is slechts mijn mening hoor, en je zult hem vast wel weer aan de kant schuiven zonder naar me te luisteren, maar mijns inziens is de starheid die jij tentoonspreidt in jouw posts een stilstand in de ontwikkeling. Maar dat mag je helemaal zelf weten
pi_65928278
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 21:22 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

ADD, hier kan ik op mijn eigen tempo lezen.

Maar je had toch geen ADD? Of toch wel?
pi_65929679
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 12:17 schreef Maeghan het volgende:
Tja en ik ging juist studeren voor die vrijheid en die bleek er niet te zijn. Alsof je in volle vaart doorloopt omdat je denkt dat de weg vrij is en opeens blijkt er een grote glasplaat tegen je voorhoofd geplakt te zitten...
Ik ging studeren omdat je dat nou eenmaal doet als je het VWO af hebt. Het hielp dat ik dacht een leuke studie uitgekozen te hebben, maar verder had ik niet echt een doel. Ik had geen behoefte om een jaartje te werken en geen geld om op reis te gaan. Dan is het al snel duidelijk.

Voor mij was studeren overigens juist een enorme verademing. Dat kwam niet zozeer door de vrijheid want zoveel vrijheid had ik dus niet. Het kwam vooral door het feit dat het eindelijk eens ging over dingen die ik interessant vond en dat er naar mijn mening uitstekend les gegeven werd. Ik heb sindsdien menig docent voorbij zien komen die een puntje zou kunnen zuigen aan wat ik bij een aantal American Studies vakken heb gezien (hoewel er dus ook bij AS wel eens tragedies voorbij kwamen ).
quote:
En dat van het samenwerken, ik heb ook wel gemekrt dat sommige docenten het puur zien als een manier om minder werk na te hoeven kijken. Dat lijkt me zeker fout. En op de middelbare school wordt samenwekren niet uitgelegd. Er wordt niet constructief nagedacht over hoe samenwerken eigenlijk werkt en hoe je dat leerlingen duidelijk kan maken.
Eens.
quote:
Ik heb een korte stage gedaan op een middelbare school en daarbij zelf een groepsopdracht gemaakt die ten eerste duidelijk was, ten tweede een spelelement had, ten derde voor iedereen een specifieke rol had en ik had dus ook het idee dat die kinderen het leuk vonden om te doen (voor zover school leuk is, maar op een uitzondering na, waren ze allemaal gewoon goed en leuk bezig).
Jammer he, in zo'n situatie zou je willen dat je wat meer feedback had, maar die krijg je niet.
quote:
En dan denk ik, het kan wel, maar een groot deel van de docenten is gewoon incompetent als je het mij vraagt.
Normaal ga ik er vanuit dat mensen die betaald worden voor het werk dat ze doen en een lange tijd bezig zijn, goed zijn in wat ze doen. Anders zouden ze zijn ontslagen, toch? Maar er zijn wat ontstellende voorbeelden die bewijzen dat dat niet waar is. Ik kan me daar zo kwaad over maken.
quote:
Ik kan dat gelukkig allebei. Ik vind het juist leuk om die theorieen 'tegen elkaar uit te spelen' zeg maar of juist 'samen te laten werken' om nieuwe resultaten te krijgen. Nu is het bij literatuur allemaal wat makkelijker en 'speelser'.
Bij American Studies (geschiedenis en literatuur) vond ik dat ook nog wel leuk. Maar zodra het ging over Determiner Phrases met een al dan niet lege D (je ziet hem niet, maar hij is er wel!) begon ik anders te piepen. Of eigenlijk ver daarvoor al, but you get my point. Taalwetenschappelijke theorie is niet leuk. Het is droog en saai. Het is te begrijpen als je bereid bent je er doorheen te worstelen, maar dat is een rotklus.
quote:
Heb ik ook met de mijne.
Jij studeerde Engels toch?
quote:
Ik vond studeren ook erg leeg uiteindelijk. Dat je op een moment op je kamer zit en denkt "wat heeft de wereld eigenlijk aan een discussie over het equivalentiepostulaat?".
Dat klinkt een beetje als mijn kale DP inderdaad
quote:
Ik heb alleen totaal geen drijfveer om mensen te helpen (wel om wat zinnigs te doen voor de wetenschap, de wereld of dieren bijv.)
Ga dan op zoek naar hoe je iets kunt betekenen voor de wetenschap, wereld of dieren op een manier die jou ook gelukkig maakt
quote:
Begrijpelijk. Theorieen bouwen op niks. Dat probleem had ik met literatuur ook heel erg. Zeker in het begin vond ik literatuurwetesnchap ook geen wetesnchap.
Je bent consequent met je typo's, interessant Ik vind literatuurwetenschap ook niet echt wetenschap, maar misschien weet ik te weinig over literatuurwetenschap om daar iets over te zeggen.
quote:
Inmiddels heb ik voor 'wetenschap' een andere definitie. Namelijk niet zozeer dat je het hebt over iets wat te bewijzen is, maar meer een zo goed mogelijk onderbouwde aanname. Dat is de 'echte' wetenschap eigenlijk ook - als je ziet hoeveel onderzoeken elkaar tegenspreken en hoeveel ontdekkingen achteraf niet blijken te kloppen, vraag ik me af of dingen uberhaupt ooit te bewijzen zijn.
Dat is ook het beeld van wetenschap wat ik heb mee gekregen. Ik heb toevallig vandaag een college gehad waarbij dat aan bod kwam. Bij de 'research seminar' gaan we kijken naar hoe het taal'orgaan' in de menselijke hersenen geëvolueerd is. Om te beginnen bij het begin ging de docent eerst evolutie uitleggen. Dat bleek helemaal niet zo'n slecht idee te zijn als het klinkt. Naar aanleiding van een paar vragen die ik stelde, deed hij ook een stukje wetenschapsfilosofie. Het is echt tijden geleden dat ik zo heb genoten van een college, mijn God wat was die kerel briljant

Dat neemt echter niet weg dat het nog altijd een 'research seminar' is. Hoewel de docent uitlegde dat we nog steeds literatuuronderzoek moeten doen (inclusief buiten de taalwetenschap ) en ik dat wel leuk vind, krijg ik nog steeds een beetje het gevoel dat we in het diepe worden gegooid met de boodschap "je zoekt zelf maar uit hoe je weer boven komt, we weten het zelf ook niet en we willen graag dat jij er voor ons achter komt". Ik vind dat totaal niet prettig.
quote:
(Gezien mijn beeld moet het niet moeilijk te raden zijn welke literatuurstroming me het meest aanspreekt trouwens ).
Is postmodernisme een literatuurstroming....?
pi_65929866
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 15:49 schreef Re het volgende:

[..]

Dopamine en Serotonine en Noradrenaline zijn neurotransmitters die in vele processen ingrijpen en de hersenen aansturen en verstoringen van die balans zorgen voor vele verschillende ziektebeelden, hoe dat allemaal in elkaar is gelinkt is gewoon een van de meest interessante onderzoeksgebieden. Ik pretendeer ook niet alles te weten gelukkig, lees net een artikel over de overeenkomsten en verschillen, volgens mij wel een gebalanceerd stukje: http://www.sersen.uk.net/docs/asd&adhd08.doc
Ik maakte de denkfout dat de afwijkingen in dopamine de aanverwantschap was, maar het gaat dus om de hersengebieden waar de aanverwantschap overlappende symptomen vandaan komen? En met hersengebieden bedoelen ze dan de synaptische spleten of zoiets als een hersenhelft of een cortex?

Ik heb op mijn laptop nog geen Word, maar ik zal thuis eens lezen.
quote:
[..]

nee die grenzen zijn er dus nog niet clear-cut omdat diagnose nog steeds niet gebaseerd is op bijvoorbeeld biomarkers of genetische parameters
Het is volgens mij ook niet mogelijk om een duidelijke grens te hebben in de natuur. Het opdelen in soorten levert soms toch ook nog problemen op als de soorten bij elkaar in de buurt komen. Het zal wel een aantal generaties duren voor zulke dingen veel beter duidelijk zijn. Toen ik aan een opleiding psychologie begon viel het mij behoorlijk tegen wat er bekend is van de hersenen. We weten eigenlijk helemaal niks van de hersenen af als je bedenkt hoeveel erover te weten valt. Het bestaat voornamelijk uit "het is waarschijnlijk dat" en dat vond ik best jammer, had ik de mensheid toch weer overschat!
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 21:27 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Dat is allemaal heel leuk en aardig, maar zou je voordat je de meningen van de meerderheid klakkeloos opzij schuift eerst kunnen nagaan of je zo'n genie bent als een Darwin of een Newton?
Ik reageerde op Maegan, en opzettelijk niet op jou.

Waarschijnlijk vonden de machthebbers in de tijd van Darwin en Newton de beide heren ook geen genie. Als die heren zouden nagaan of ze genieen waren bij de lui die de meerderheid op dat moment vormden, dan werden ze vast ook voor gek versleten omdat ze lak hadden aan de heersende ideeen en meningen.

Of ik een genie ben vind ik ook helemaal niet boeiend, nog minder zal het mij boeien of een ander mij een genie vindt. Ik weet in elk geval wel dat ik mijn denkwijze zo weinig mogelijk laat beinvloeden door irrationeel gezever.

Ik snap niet goed waarom mijn genialiteit ineens relevant is voor dit topic. Wederom doe ik een poging dit irrelevante gedoe af te sluiten. Verwacht van mij geen reactie meer wanneer het hierover gaat.

[ Bericht 1% gewijzigd door Nicolaas_Copernicaars op 10-02-2009 22:16:16 ]
pi_65930037
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 14:15 schreef tijnbrein het volgende:
Ik heb trouwens een goede vergelijking hoe een autist zich voelt. Een autist is te vergelijken met een allochtoon. Je spreekt misschien de taal wel maar begrijpt de cultuur niet.
Je hoeft er niet eens het verschil in cultuur bij te halen. Een moedertaalspreker en iemand die dezelfde taal als tweede taal verwerft is eigenlijk al genoeg.
pi_65930522
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 22:06 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
Waarschijnlijk vonden de machthebbers in de tijd van Darwin en Newton de beide heren ook geen genie. Als die heren zouden nagaan of ze genieen waren bij de lui die de meerderheid op dat moment vormden, dan werden ze vast ook voor gek versleten omdat ze lak hadden aan de heersende ideeen en meningen.
Grappig dat we het hier over hebben terwijl ik dus net een college over evolutie heb gehad. Nee, in zijn tijdperk vond men Darwin geen genie, maar dat neemt niet weg dat uiteindelijk zijn standpunten toch werden aangenomen omdat ze zo geniaal en goed doordacht waren.

Weet je ook dat Darwin juist heel erg open stond voor kritiek op zijn denkwerk of negeer je dat liever?
quote:
Of ik een genie ben vind ik ook helemaal niet boeiend, nog minder zal het mij boeien of een ander mij een genie vindt. Ik weet in elk geval wel dat ik mijn denkwijze zo weinig mogelijk laat beinvloeden door irrationeel gezever.

Ik snap niet goed waarom mijn genialiteit ineens relevant is voor dit topic.
Dan begrijp je iets wederom verkeerd. Het is niet van belang of jij een genie bent of niet. Wat van belang is, is of jij wel of niet eens wat meer open zou moeten staan voor de versies van de werkelijkheid die anderen aan je proberen te laten zien. Of je dat ook gaat doen, is jouw keuze.
quote:
Wederom doe ik een poging dit irrelevante gedoe af te sluiten. Verwacht van mij geen reactie meer wanneer het hierover gaat.
Dus of je nog gaat reageren op mij of ook maar iets gaat aannemen van wat ik zeg, moet je zelf weten Als jij star, koppig en uiteindelijk blind wil blijven, heb ik daar verder niets mee te maken.
pi_65934229
Ik wil even zeggen dat ik mijn plannen wat betreft het organiseren van autisme meetings niet ben vergeten. Ik heb net een PM de deur uit gedaan aan een hele hoop mensen die sinds deel 11 in dit topic hebben gepost. Als je geen PM hebt gehad, maar je wil wel graag bij meetings zijn, vul dan onderstaande vragenlijst in.

1 Waar woon je? Als je dat niet wil zeggen, geef dan aan in welke regio van het land zodat mensen een beetje een idee hebben waar je zit.
2 Ga je liever reizen of meet je het liefst in je eigen woonplaats?
3 Waar wil je meeten? Bij jou thuis, een neutrale plek, bij iemand anders, etc.
4 Wat zou je graag willen doen tijdens de meet? Wil je iets leuks gaan doen? (geef dan even een suggestie) Wil je ergens een hapje eten of juist niet? Wil je samen koffie/thee drinken?
5 Met hoeveel mensen voel jij je het prettigst?
6 Zou je iemand die jij kent mee willen nemen?

Ik wacht nog even op reacties en dan wil ik een datum prikken voor de eerste meeting
  woensdag 11 februari 2009 @ 00:17:30 #188
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_65935244
Gelukkig blijft deze topicreeks goed lopen, maar het wordt wel erg onoverzichtelijk om alles mee te nemen.
Daarnaast veel goede opmerkingen, dus op alles reageren zal niet gaan lukken zonder direct het volgende topic te moeten openen

Dopamine/melatonine/etc
De laatste tijd niet zo heel veel mee bezig gehouden, maar ik vermoed dat bij mij hier best wel wat dingen te vinden zijn. Mijn slaapritme is redelijk apart (zie tijdstip deze post...), ik zal het toch eens bij een behandelaar gaan droppen.

Genialiteit
Ja, ik ben geniaal
Buig in bewondering

School/studie/samenwerken
Samenwerken is samen werken. Het is hierbij onherroepelijk dat sommigen veel doen of weinig, beter hun best of niet, slecht werk afleveren of niet. Waar ik altijd problemen mee had was dat (mij) niet duidelijk was wat er moest gebeuren en hoe je dat moest doen. Nu kan je wel zeggen dat je op het hbo/de universiteit zelfstandig moet zijn, een beetje hulp of inlevingsvermogen had mij (en vele anderen, ook nu) enorm geholpen. Maar geen getreur over gedane zaken, in mijn werk moet ik regelmatig samenwerken en dat gaat redelijk goed

Autimeet
Het wordt passen en meten in de agenda, maar ik ga mijn best doen.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_65935348
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 22:10 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Je hoeft er niet eens het verschil in cultuur bij te halen. Een moedertaalspreker en iemand die dezelfde taal als tweede taal verwerft is eigenlijk al genoeg.
Ja dat kan ook.
14 SHADES OF GREY
Nothing is black or white. Nothing is wrong or right. But everything is 14 shades of grey.
pi_65935438
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 23:46 schreef Black_Tulip het volgende:
Ik wil even zeggen dat ik mijn plannen wat betreft het organiseren van autisme meetings niet ben vergeten. Ik heb net een PM de deur uit gedaan aan een hele hoop mensen die sinds deel 11 in dit topic hebben gepost. Als je geen PM hebt gehad, maar je wil wel graag bij meetings zijn, vul dan onderstaande vragenlijst in.

1 Waar woon je? Als je dat niet wil zeggen, geef dan aan in welke regio van het land zodat mensen een beetje een idee hebben waar je zit.
2 Ga je liever reizen of meet je het liefst in je eigen woonplaats?
3 Waar wil je meeten? Bij jou thuis, een neutrale plek, bij iemand anders, etc.
4 Wat zou je graag willen doen tijdens de meet? Wil je iets leuks gaan doen? (geef dan even een suggestie) Wil je ergens een hapje eten of juist niet? Wil je samen koffie/thee drinken?
5 Met hoeveel mensen voel jij je het prettigst?
6 Zou je iemand die jij kent mee willen nemen?

Ik wacht nog even op reacties en dan wil ik een datum prikken voor de eerste meeting
Ik ben de vragenlijst al ingevuld en ik heb geen PM gehad. Dus vul ik de lijst nog een keer in.

1) Dordrecht
2) Zo lang het een centrale plaats ergens in Nederland is maakt mij het niet uit.
3) Geen voorkeur.
4) Van gewoon wat kletsen to iets leuks gaan doen. Doe maar een voorstel
5) Een klein groepje. Maar het is geen must.
6) Op dit moment geen behoefte aan om iemand mee te nemen. Eerlijk gezegd zou ik ook niet weten wie.
14 SHADES OF GREY
Nothing is black or white. Nothing is wrong or right. But everything is 14 shades of grey.
pi_65937385
Over een meeting: geen interesse.
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 00:17 schreef Stupendous76 het volgende:
Dopamine/melatonine/etc
De laatste tijd niet zo heel veel mee bezig gehouden, maar ik vermoed dat bij mij hier best wel wat dingen te vinden zijn. Mijn slaapritme is redelijk apart (zie tijdstip deze post...), ik zal het toch eens bij een behandelaar gaan droppen.
Werk je gewoon regelmatig? Heb je een officieele ADHD diagnose? Dat voorschrijven schijnt een behoorlijk intensief trajectje te zijn met heel nauwlettende medicijninname. Ik heb er een boek van thuisliggen dat ik kreeg van iemand die naar een ADHD symposium was geweest. Echt iets voor ADHD'ers om zulke dingen heel secuur te moeten doen...

Een week vrij nemen en dan gaan ze je natuurlijke ritme bepalen. Dus uit jezelf wakker worden, niet door telefoons of wekkers of internet of zonlicht etc. Het was een behoorlijk veeleisend gedoe en volgens mij alleen echt interessant als je ONTZETTEND veel last hebt van je verklooide ritme. Het scheen trouwens ook goed voor de gezondheid te zijn om overdag meer activiteit te hebben, minder kans op kanker etc., maar daar was nog lang niet genoeg onderzoek naar gedaan om er iets zinnigs over te zeggen.

Ik heb het zelf overwogen (dat doe ik nog steeds, want ik slaap doorgaans niet voor het 4 uur, gelukkig heb ik geen werk!), maar ik ben bang dat mijn leven dan teveel om het slikken van pillen gaat draaien. Met regelmaat Ritalin slikken lukt me al niet.

Je ritme valt trouwens nog wel mee. Het is hier nu tien voor vier. .

Een vraagje aan Re:

Ik neem aan dat je een opleiding doet in de richting van neuropsychologie? PDD-NOS boeken die aan te raden zijn/gebruikt worden in opleidingen?
pi_65939207
quote:
Op maandag 9 februari 2009 15:29 schreef ScarFace- het volgende:

[..]

Heb er ook wel eens last van. Sommige dagen veel meer dan andere.
Ik heb wel een gedachte om medicijnen om in slaap te komen te vragen bij de huisarts, voor de keren dat het nodig is 1-2 keer per week is dat waarschijnlijk.
Weet alleen niet of ik dat door moet zetten ik wacht er denk nog wel even mee weet niet precies waarom
Het spijt me dat ik mezelf quote hehe mja.
Moet maar, door de erg lange posts hier is het overzicht vrij ver te zoeken vind ik.

Kreeg van de dokter een boekje mee.
Met onder andere een ''slaapdagboek'' om in te vullen wanneer je wilt slapen, slaapt, koffie drink etc etc.
Is het een heel raar voorstel om de huisarts te vragen of ik misschien voor medische marihuana in aanmerking kom?
Eigenlijk weet ik het ook niet precies het is niet zo dat ik dat per se wil, maar lijkt me minder schadelijk dan sommige medicijnen die je ook maar tijdelijk mag gebruiken enzo.
En ik ben nog geen 18 dus nu mag ik het niet eens kopen, en als de huisarts het voorschrijft hebben mn ouders er ook wel begrip voor denk ik zo.
Zomaar een gedachte, zomaar een droom
Zomaar een morgen met 3 uur slaap bij de dokter komen en dan die wekker
  woensdag 11 februari 2009 @ 10:03:09 #193
262 Re
Kiss & Swallow
pi_65940298
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 03:51 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
Over een meeting: geen interesse.

Een vraagje aan Re:

Ik neem aan dat je een opleiding doet in de richting van neuropsychologie? PDD-NOS boeken die aan te raden zijn/gebruikt worden in opleidingen?
Ik ben medisch farmacoloog met specialisatie in de (neuro)psychiatrie (met name gedragstoornissen). En op wat voor een niveau wil je leesvoer hebben?

Als behandelaar/academicus
CLINICAL ASSESSMENT AND INTERVENTION FOR AUTISM SPECTRUM DISORDERS

Edited By Johnny Matson, Louisiana State University, Baton Rouge, USA
Hardbound, 446 pages, publication date: MAR-2008
ISBN-13: 978-0-12-373606-2

Als patient/ouder
UNDERSTANDING AUTISM

By Susan Dodd
Paperback, publication date: DEC-2004
ISBN-13: 978-1-875897-80-3
ISBN-10: 1-875897-80-1

maar er zijn zoveel boeken hierover
pi_65945820
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 10:03 schreef Re het volgende:

[..]

Ik ben medisch farmacoloog met specialisatie in de (neuro)psychiatrie (met name gedragstoornissen). En op wat voor een niveau wil je leesvoer hebben?

Als behandelaar/academicus
CLINICAL ASSESSMENT AND INTERVENTION FOR AUTISM SPECTRUM DISORDERS

Edited By Johnny Matson, Louisiana State University, Baton Rouge, USA
Hardbound, 446 pages, publication date: MAR-2008
ISBN-13: 978-0-12-373606-2

Als patient/ouder
UNDERSTANDING AUTISM

By Susan Dodd
Paperback, publication date: DEC-2004
ISBN-13: 978-1-875897-80-3
ISBN-10: 1-875897-80-1

maar er zijn zoveel boeken hierover
Nou, het ermee omgaan vind ik niet zo boeiend. Het gaat me meer over het neurologische verhaal erachter. Dus patient/ouder valt dan af. Spul dat meer op de biologische materie in gaat.
  woensdag 11 februari 2009 @ 13:10:58 #195
262 Re
Kiss & Swallow
pi_65946277
Dan is het eerste boek wel interessant denk ik , maar ik zal nog even verder kijken... je hebt natuurlijk verschillende handboeken van mental health etc...
pi_65946619
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 00:17 schreef Stupendous76 het volgende:
Waar ik altijd problemen mee had was dat (mij) niet duidelijk was wat er moest gebeuren en hoe je dat moest doen. Nu kan je wel zeggen dat je op het hbo/de universiteit zelfstandig moet zijn, een beetje hulp of inlevingsvermogen had mij (en vele anderen, ook nu) enorm geholpen. Maar geen getreur over gedane zaken, in mijn werk moet ik regelmatig samenwerken en dat gaat redelijk goed
Dat hulpeloze gevoel dat ik wist dat mijn hulp gebruikt kon worden, maar dat ik geen idee had hoe ik nuttig kon zijn had ik op de scouting vaak. Dan gingen we weer eens koekjes bakken of samen koken, sowieso al dingen waar ik geen ervaring mee had toen. En iedereen was enthousiast uit zichzelf een steentje aan het bijdragen en ik stond daar maar een beetje te kijken en ik had echt geen idee wat te doen
pi_65946655
Even voor de duidelijkheid: Ik heb mensen die de lijst al hadden ingevuld geen PM gestuurd. Dat komt omdat ik je informatie al heb
pi_65946813
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 13:20 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Dat hulpeloze gevoel dat ik wist dat mijn hulp gebruikt kon worden, maar dat ik geen idee had hoe ik nuttig kon zijn had ik op de scouting vaak. Dan gingen we weer eens koekjes bakken of samen koken, sowieso al dingen waar ik geen ervaring mee had toen. En iedereen was enthousiast uit zichzelf een steentje aan het bijdragen en ik stond daar maar een beetje te kijken en ik had echt geen idee wat te doen
Dat gevoel ken ik ook. Maar nu zeg ik gewoon dat ga ik doen en dan voel ik mij niet zo hulpeloos meer.
Trouwens ik heb ook op scouting gezeten. Al dat was niet altijd even leuk door dit soort dingen.
14 SHADES OF GREY
pi_65947388
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 13:21 schreef Black_Tulip het volgende:
Even voor de duidelijkheid: Ik heb mensen die de lijst al hadden ingevuld geen PM gestuurd. Dat komt omdat ik je informatie al heb
Als het goed is heb je een pm terug van mij
pi_65949443
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 22:02 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Ik ging studeren omdat je dat nou eenmaal doet als je het VWO af hebt. Het hielp dat ik dacht een leuke studie uitgekozen te hebben, maar verder had ik niet echt een doel. Ik had geen behoefte om een jaartje te werken en geen geld om op reis te gaan. Dan is het al snel duidelijk.
Ja dat ook wel. Ik had ook wel affiniteit met andere dingen waarbij eigenlijk alleen opleidingen op MBO-niveau waren (of misschien zijn ze er wel op hoger niveau, maar ik heb er iig nooit van gehoord). Maar dat viel dus af, want na VWO ga je niet zo snel MBO doen.
quote:
Normaal ga ik er vanuit dat mensen die betaald worden voor het werk dat ze doen en een lange tijd bezig zijn, goed zijn in wat ze doen. Anders zouden ze zijn ontslagen, toch? Maar er zijn wat ontstellende voorbeelden die bewijzen dat dat niet waar is. Ik kan me daar zo kwaad over maken.
Tja, hebben we eht al eens over gehad geloof ik... Normale mensen worden opgeleid voor een beroep, universitaire docenten zijn vaak onderzoekers die zonder docentenopleiding ook les geven. En soms vinden ze dat ook minder leuk dan onderzoek en laten ze dat iets te duidelijk merken.
quote:
Bij American Studies (geschiedenis en literatuur) vond ik dat ook nog wel leuk. Maar zodra het ging over Determiner Phrases met een al dan niet lege D (je ziet hem niet, maar hij is er wel!) begon ik anders te piepen. Of eigenlijk ver daarvoor al, but you get my point. Taalwetenschappelijke theorie is niet leuk. Het is droog en saai. Het is te begrijpen als je bereid bent je er doorheen te worstelen, maar dat is een rotklus.
Och, je brengt nare herinneringen boven met die lege D's. Overigens hadden we die lessen van een docent die ik altijd Cowboy Bill noemde en die onwijs stonk.
quote:
Ga dan op zoek naar hoe je iets kunt betekenen voor de wetenschap, wereld of dieren op een manier die jou ook gelukkig maakt
Ik ben bezig hoor. Ik leer me suf over wijn en gedistilleerd in de hoop daar ooit 'verder' mee te komen, ik ben lid van WNF, Greenpeace en de Vogelbescherming en ik begin binnenkort als vakbondskaderlid.
quote:
Je bent consequent met je typo's, interessant Ik vind literatuurwetenschap ook niet echt wetenschap, maar misschien weet ik te weinig over literatuurwetenschap om daar iets over te zeggen.
Kwestie van een snelle linkerringvinger (overigesn een leuk woord om te typen - en zie je, ik doe het weer... Weer eerst linkerringvinger en dan de rechterwijsvinger...).
quote:
Is postmodernisme een literatuurstroming....?
En de combiwasmachien gaat naar.... *tromgeroffel*
Sanity is (not) statistical
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')