Dat klinkt alsof hij inderdaad nog een hoop dingen moet uitvogelen. Problemen hebben met vaststellen wat je voor iemand voelt is overigens niet uniek voor iemand met autisme, maar autisme maakt het alleen nog moeilijker. Welk deel van de gevoelens komt van hem (zonder autisme) en welke invloed heeft autisme op wat hij voor jou voelt? Probeer dat maar eens gescheiden te houden. Uiteindelijk willen jullie allebei dat hij zeker weet dat hij meer voelt voor jou dan voor iemand anders en het helpt helemaal niks als dat misschien wel het geval zou zijn als hij geen autisme had, al is dat niet erg waarschijnlijk.quote:Op zondag 1 februari 2009 21:01 schreef M_Frohike het volgende:
Hij heeft ook gezegd dat hij niet weet of dat bij mij anders is of niet, en dat ik dus misschien voor zijn part door een van al die meiden vervangen kan worden. Ik vind het dus niet erg dat hij op een andere manier van mij houdt, maar ik moet wel weten dat ik meer voor hem beteken dan al die andere meiden waar hij verliefd op zegt te zijn. En daar was hij heel eerlijk over, dat weet hij niet.
Ik weet het verder ook niet, maar ik weet wel dat ik na verloop van tijd meer zelfvertrouwen heb gekregen.quote:Op zondag 1 februari 2009 22:11 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Geen idee. Black_Tulip heeft eens gepost dat dingen doen je eigenlijk niet zou doen helpt (je krijgt ervaring) (en dat werkt overigens ook), verder zou ik het niet weten. Helaas.
Dank je voor alle tips Black Tulipquote:Op maandag 2 februari 2009 13:25 schreef Black_Tulip het volgende:
M_Frohike, ik wens je veel sterkte met de situatie. Je zit met een groot dillemma. Aan de ene kant heb je het idee dat jouw rol als partner nog lang niet is uitgespeeld. Je zou er voor hem willen zijn juist nu hij door zo'n moeilijke periode heen gaat. Aan de andere kant wil hij niet met jou verder en kan je daardoor het beste maar helemaal geen contact meer met hem hebben zodat jullie elkaar los kunnen laten.
Laat hem weten dat hij bij je terecht kan als dat nodig is en laat hem verder zoveel mogelijk met rust.
Hm. Interessant initiatief. Ik vraag me af hoe het uit de verf komt. Ik had er niet aan gedacht. Een film is overigens wel een hele ervaring voor me, dus misschien zou ik het wel op prijs stellen als er bij de voorstelling wat meer gelet wordt op het voorkomen van harde geluiden. Of misschien juist ook niet: dat doet de film dan weer geen goed.quote:Op maandag 2 februari 2009 15:14 schreef Green1 het volgende:http://www.spitsnieuws.nl/archives/film/2009/02/voorstellingen_voor_autisten.html
Dat valt hartstikke mee hoor.quote:Ik zou alleen maar niet de reacties lezen, want dat zal wel weer één en al negatief zijn.
Ik weet dat je die site bedoelde en ik had die reacties gelezen. Ik vond ze wel meevallen. Wat vind je er dan zo storend aan?quote:Op maandag 2 februari 2009 16:44 schreef Green1 het volgende:
[..]
Ik bedoelde die site.. die lui proberen overal 'grappige' reacties op te geven..
Dat snap ik dat je zo denkt (al dacht ik dus zelf niet zo bij dit geval). Maar je moet niet zo doemdenken johquote:Op maandag 2 februari 2009 19:27 schreef Green1 het volgende:
Ik bedoelde dat ze daar in het algemeen zo nodig 'grappig' moeten zijn bij die reacties. En dat het dus in de lijn der verwachtingen lag dat ze dat bij deze ook zouden doen. Maar dat valt gelukkig mee.
Dank je, nu doet hij het weer welquote:ik klikte trouwens op die link (Not everyone likes metal. Fuck them!) en die doet het niet meer
http://www.uitkijk.nl/quote:Autism Friendly Cinema in Filmtheater De Uitkijk
In de komende maanden gaat Filmtheater De Uitkijk zich in toenemende mate inzetten om bioscoopbezoek autismevriendelijker te maken. De eerste proefvoorstelling zal plaatsvinden op maandag 23 februari om 15.00 uur tijdens De Maanprinses en het geheim van het witte paard. Filmtheater De Uitkijk is in gesprek met de Universiteit van Amsterdam om het project van een wetenschappelijk fundament te voorzien.
Ik probeer dus nu voor de derde keer duidelijk te maken dat het maar net afhankelijk is van MET WIE die relatie is.quote:Op zondag 1 februari 2009 16:51 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Maar misschien is zijn manier van 'houden van' (aangenomen dat hij van haar houdt) gewoon niet geschikt voor een relatie,
En ik probeer nu ook voor de derde keer duidelijk te maken dat ZIJ de relatie zonodig wil voortzetten, maar alleen als hij zich aanpast aan haar manier van doen. Egoistisch als je het mij vraagt.quote:of in ieder geval niet voor een relatie met haar?
Dat zei ik toch al?quote:Het is noch haar, noch zijn schuld hoe deze situatie in elkaar zit.
Ze schrijft duidelijk dat ze niet meer bij hem wil zijn omdat hij het op zijn eigen manier doet.quote:Verder zei ze toch niets over of het 'in haar straatje past'?
Ik kan een hond niet kwalijk nemen dat hij blaft en niet praat. Een hond heeft niet de goede fysieke eigenschappen en niet genoeg intelligentie om met mensen te praten. Zo zijn er ook mensen die meer moeite hebben met het accepteren van verschillen tussen mensen.quote:Bovendien haal ik uit het verhaal dat hij het zelf heeft uitgemaakt en dat zij er niet echt achter kan staan. En nee, mijns inziens kan je haar het ook niet kwalijk nemen dat ze een kortzichtige manier van 'houden van' heeft.
Niemand vraagt jou om daar iets van te vinden, maar je kunt het op zijn minst begrijpen en daarmee zijn gedrag een waardeoordeel te geven.quote:Mijn vader heeft een wat andere manier van 'houden van'. Dat wil niet zeggen dat ik het dan maar leuk moet vinden als hij alleen maar oog heeft voor zijn eigen hobby's, geen diepgaandere vragen kan stellen dan hoe het op school was en verder alleen maar commentaar kan leveren op hoe ik dingen doe.
Ik meende in haar reactie te lezen dat hij haar afwees/negeerde. Maar ik ben te lam om naar het vorige topic terug te gaan voor een quote.quote:[..]
Waarom kies je de zin "zit niet meer op haar te wachten"? Hoe zou jij dat weten?
Dat is gissen, we hebben de jongeman niet gesproken.quote:Al vind ik het inderdaad niet heel gek dat hij niet meer met haar verder wil, maar ik vermoed dat dat komt doordat hij twijfelt of hij wel geschikt is voor een relatie.
Hij is in elk geval eerlijk tegen je en houdt je niet aan het lijntje terwijl hij het even uittest met andere vrouwen. Waarschijnlijk kan hij je pas antwoord geven op je vraag "Ben ik uniek voor jou?" wanneer hij andere vrouwen heeft gehad.quote:Op zondag 1 februari 2009 21:01 schreef M_Frohike het volgende:
[..]
Ik vind het dus niet erg dat hij op een andere manier van mij houdt, maar ik moet wel weten dat ik meer voor hem beteken dan al die andere meiden waar hij verliefd op zegt te zijn. En daar was hij heel eerlijk over, dat weet hij niet.
Ik was in mijn eerste reactie misschien iets te fel en ging weer iets te vlug op de kast zitten. Maar je gaf toch wel aan dat je niet achter de relatie stond omdat hij niet van je hield zoals volgens jou 'houden van' hoort te zijn?quote:Op zondag 1 februari 2009 21:07 schreef M_Frohike het volgende:
[..]
Deze signalen heeft hij nooit van mij gehad. Sterker nog, ik heb tot het laatst toe geprobeerd om te redden wat er gered kon worden en heb iedere keer als het onderwerp ter sprake kwam enorm zitten janken... wat ik nu ook weer zit te doen. Je kan veel van me zeggen, maar niet dat ik interesse verloor op het moment dat hij de diagnose kreeg. Ik wou dat ik er voor hem kon zijn in deze moeilijke periode, maar hij heeft duidelijk te kennen gegeven dit zelf op te willen lossen.
Je moet goed beseffen dat iemand anders meestal net zo onzeker is als jou. Onzekerheid is niet alleen weggelegd voor autisten hoor. Volgens mij is IEDEREEN zo onzeker als de pest. Zo'n constatering/opvatting zou je toch het voordeel moeten geven in zulke situaties. Je wordt er op den duur zo narcistisch van als de neten, maar arrogantie is okay als het gefundeerd is (relativeren is de remedie).quote:Op zondag 1 februari 2009 21:31 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Maar wat kan je er aan doen omdat te veranderen?
En wat ik probeerde duidelijk te maken is: misschien ook niet. Maar hoe stel je vast waardoor iemands hart sneller gaat bonken als hij/zij zijn partner ziet? Is dat vanwege de persoonlijkheid, vanwege het feit dat hij altijd liefde en aandacht krijgt van haar, omdat zij elke dag zijn boterhammen smeert of misschien vanwege haar mooie blauwe ogen? En zou jij er genoegen mee nemen als iemand zegt van jou te houden omdat je toch zulke schitterende ogen hebt? Zou je dan ook zeggen dat je dat maar moet accepteren omdat het toevallig de manier van die persoon is om van iemand te houden?quote:Op maandag 2 februari 2009 23:47 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
Ik probeer dus nu voor de derde keer duidelijk te maken dat het maar net afhankelijk is van MET WIE die relatie is.
Volgens mij zegt ze dat helemaal niet. Ze zegt alleen graag te willen dat hij echt van haar houdt. Dat is technisch gezien egoïstisch, maar ik vind dat je in een relatie het recht hebt om dat van je partner te verlangen. Het doet pijn als je zelf wel echt van iemand houdt, maar je alleen liefde en aandacht terug krijgt om redenen die er niet toe horen te doen. En dan is het helemaal niet gek dat ze zich afvraagt of ze dat een leven lang vol wil houden.quote:En ik probeer nu ook voor de derde keer duidelijk te maken dat ZIJ de relatie zonodig wil voortzetten, maar alleen als hij zich aanpast aan haar manier van doen. Egoistisch als je het mij vraagt.
Nee, dat zei je niet. Je wil haar kwalijk nemen dat ze 'zijn manier van houden van' niet zou accepteren.quote:Dat zei ik toch al?
Zou jij een relatie kunnen volhouden met iemand die zegt van je te houden vanwege de kleur van je ogen? Zou jij vinden dat je het maar moet accepteren, omdat die persoon van je moet kunnen houden zoals die is?quote:Ik kan een hond niet kwalijk nemen dat hij blaft en niet praat. Een hond heeft niet de goede fysieke eigenschappen en niet genoeg intelligentie om met mensen te praten. Zo zijn er ook mensen die meer moeite hebben met het accepteren van verschillen tussen mensen.
Mijn vader heeft geen diagnose. Ik heb het er voorzichtig met mijn moeder over gehad of hij zich misschien ook zou willen laten onderzoeken. Zij zei dat ik dat zelf met hem moest bespreken, maar dat ze dacht van niet. Dat zou ook verder niet uit moeten maken, want ik zou mijn vader met en zonder diagnose moeten accepteren zoals hij is. Maar om nog even te blijven hangen in jouw hondmetafoor:quote:Niemand vraagt jou om daar iets van te vinden, maar je kunt het op zijn minst begrijpen en daarmee zijn gedrag een waardeoordeel te geven.
"Och de hond blaft, maar praat niet. Daar kan de hond niks aan doen, hij is immers niet gemaakt om te praten."
Toevallig zei ze zelf dat ze dacht dat hij er zo over denkt.quote:Dat is gissen, we hebben de jongeman niet gesproken.
Dat is niet erg hoorquote:Godsamme wat een lange post...
Inderdaad.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 00:19 schreef Stupendous76 het volgende:
Dit is interessant, een discussie tussen autisten over liefde!
Maar aan de andere kant, als 'normale' mensen hier niet uitkomen, is het misschien wel iets wat goed geschikt is voor mensen die 'meer dan normaal' zijn
Ook als je geen autisme zou hebben is dat mogelijkquote:Op dinsdag 3 februari 2009 12:50 schreef sempron2400 het volgende:
Dat bij mensen met autisme de prikkelverwerking anders plaatsvindt, is bekend. Nu heb ik een lichte vorm en merk ik hier niet zo bijster veel van. Maar: is het gebruikelijk dat bij een autismespectrumstoornis het moeilijk is om met volledige toewijding naar bijvoorbeeld een film of voorstelling te kijken? Omdat er meestal wel bepaalde gedachten binnenkomen, die vaak gerelateerd zijn aan preoccupaties.
Geweldig, ga vooral zo doorquote:Op dinsdag 3 februari 2009 00:26 schreef tijnbrein het volgende:
@ Black_Tulip:
Je hebt gelijk. Ik heb afgelopen tijd een aantal dingen gedaan die ik niet snel zou doen. Afgelopen vrijdag bijvoorbeeld ben ik naar het singles feest van Relatieplanet geweest met een paar mensen van Fok!. Ik vond het opzich best wel leuk. Alleen het was erg druk en het geluid stond te veel te hard. Zelfs voor mij werden alle prikkels te veel. Alleen dat merkte ik pas toen ik thuis was. Door alle prikkels en stress kon ik niet slapen.
Geen aanrader voor de meeste mensen hier in dit topic.
Gisteren een goed sollicitatiegesprek gehad. En woensdag nog een sollicitatiegesprek.
Verder ben ik weer aan het werk vanaf gisteren. Dus het gaat de goede kant op.
Wat een rotopmerking...quote:Op maandag 2 februari 2009 23:47 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
Ik kan een hond niet kwalijk nemen dat hij blaft en niet praat. Een hond heeft niet de goede fysieke eigenschappen en niet genoeg intelligentie om met mensen te praten. Zo zijn er ook mensen die meer moeite hebben met het accepteren van verschillen tussen mensen.
Eindelijk iets waar ik het mee eens ben.quote:Op maandag 2 februari 2009 23:47 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
Hij is in elk geval eerlijk tegen je en houdt je niet aan het lijntje terwijl hij het even uittest met andere vrouwen. Waarschijnlijk kan hij je pas antwoord geven op je vraag "Ben ik uniek voor jou?" wanneer hij andere vrouwen heeft gehad.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |