abonnement Unibet Coolblue
pi_65611832
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 23:34 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

je kan de gezeefde tomatensaus net zo lang inkoken totdat je de zoutheid van ingekookte pommedori proeft, dat bedoel ik.

als je dat niet begrijpt, dan heb je of nooit echte tomatensaus gemaakt, of je wil me afvallen.
Je eerste zin kon ik niet uit je voorgaande verhaal halen


Ik begrijp het wel omdat je het nu gewoon zegt wat je bedoelt.

En je laatste zin ... vind ik niet echt aardig overkomen.

Maar goed ik ben benieuwd naar jouw pizza en ik zal hem wel zien verschijnen
Thank Drunk I'm a Goddess!
  zaterdag 31 januari 2009 @ 23:58:26 #27
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_65612066
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 23:50 schreef prupke het volgende:

[..]

Je eerste zin kon ik niet uit je voorgaande verhaal halen


Ik begrijp het wel omdat je het nu gewoon zegt wat je bedoelt.

En je laatste zin ... vind ik niet echt aardig overkomen.

Maar goed ik ben benieuwd naar jouw pizza en ik zal hem wel zien verschijnen
ik ga mijn best doen om een mooie foto te maken, ook tijdens het bereidingsproces van het deeg. en dat van die takkenbos is natuurlijk gelul omdat het stervenskoud is en het 2:55 was.. dan barst de oven in een paar minuten.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_65612209
Heej Prup! Kende gij ook koken?? Leuk!

Ik heb deze week helaas geen tijd voor een pizza. Volgende ronde doe ik zeker mee!
Alleen met zelfspot kun je overleven...
pi_65612291
quote:
Op zondag 1 februari 2009 00:04 schreef Tezz het volgende:
Heej Prup! Kende gij ook koken?? Leuk!

Ik heb deze week helaas geen tijd voor een pizza. Volgende ronde doe ik zeker mee!
De mensen die hier ooit gegeten hebben zeggen van wel , en mijn vriend klaagt ook niet
Dus euhm ja ik denk dat ik wel kan koken

Leuk dat je mee doet
Thank Drunk I'm a Goddess!
  zondag 1 februari 2009 @ 00:08:34 #30
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_65612333
quote:
Op zondag 1 februari 2009 00:07 schreef prupke het volgende:

[..]

De mensen die hier ooit gegeten hebben zeggen van wel , en mijn vriend klaagt ook niet
Dus euhm ja ik denk dat ik wel kan koken

Leuk dat je mee doet
wat voor pizza's maak je dan?
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_65612396
leuk

misschien vandeweek nog even een keer
Ja doei.
pi_65612440
quote:
Op zondag 1 februari 2009 00:11 schreef motorbloempje het volgende:
leuk

misschien vandeweek nog even een keer
Moblo! Van jou verwacht ik eigenlijk nog wel een meesterlijke pizza!
Alleen met zelfspot kun je overleven...
pi_65612445
quote:
Op zondag 1 februari 2009 00:08 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

wat voor pizza's maak je dan?
Zie de eerste foto in dit topic?
Nee het is geen panpizza, geen calzone...jij mag het een naam geven
Thank Drunk I'm a Goddess!
pi_65612507
quote:
Op zondag 1 februari 2009 00:12 schreef Tezz het volgende:

[..]

Moblo! Van jou verwacht ik eigenlijk nog wel een meesterlijke pizza!
ik heb pas één keer pizza gemaakt, en die was niet te vreten

dus ik moet nog wel even researchen

Had als kerstpakket een pizzapakket gehad, met een pizzapakketdoos (deeg en saus) van koopmans maar dat was echt jammerlijk, maar wel een leuk begin om eens te proberen.

Ben nu wel determined om een lékkere pizza te gaan maken, ooit
Ja doei.
pi_65612664
quote:
Op zondag 1 februari 2009 00:14 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

ik heb pas één keer pizza gemaakt, en die was niet te vreten

dus ik moet nog wel even researchen

Had als kerstpakket een pizzapakket gehad, met een pizzapakketdoos (deeg en saus) van koopmans maar dat was echt jammerlijk, maar wel een leuk begin om eens te proberen.

Ben nu wel determined om een lékkere pizza te gaan maken, ooit
Ik ben ook niet zo goed in het pizza-maken. Maar dat komt vooral door het feit dat ik daar gewoon niet de juiste apparatuur voor heb. Ik heb een hetelucht-oven zonder pizzasteen en deeg maken is gewoon niet mijn hobby (geduld enzo, pfff, zucht). Maar je hebt gelijk, het is op zich wel een hele uitdaging.
Het is dat ik echt geen tijd heb deze week, anders had ik sowieso een poging ondernomen!
Alleen met zelfspot kun je overleven...
  zondag 1 februari 2009 @ 00:22:56 #36
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_65612746
quote:
Op zondag 1 februari 2009 00:19 schreef Tezz het volgende:

[..]

Ik ben ook niet zo goed in het pizza-maken. Maar dat komt vooral door het feit dat ik daar gewoon niet de juiste apparatuur voor heb. Ik heb een hetelucht-oven zonder pizzasteen en deeg maken is gewoon niet mijn hobby (geduld enzo, pfff, zucht). Maar je hebt gelijk, het is op zich wel een hele uitdaging.
Het is dat ik echt geen tijd heb deze week, anders had ik sowieso een poging ondernomen!
en ik maar denken dat het een toegankelijk gerecht was.
pi_65612756
Ik heb gewoon een gasfornuis met oven zeg maar, dus echt briljant voor pizza's is het niet...
Ooit wil ik nog zo'n steen maar dat zit er nog even niet in denk ik, misschien voor mn verjaardag?
Dat duurt nog 2 maanden, dus genoeg voor tijd voor menig mens om te gaan sparen

ik ben iig op woensdagavond thuis, maar dan meot ik hard studeren, en verder op vrijdag. Zaterdag is jarig, dus het moet op woensdag of vrijdag
Eens kijken of dat nog gaat lukken, maar anders is er altijd nog de wedstrijd van volgende keer?
Ja doei.
pi_65612799
quote:
Op zondag 1 februari 2009 00:19 schreef Tezz het volgende:

[..]

Ik ben ook niet zo goed in het pizza-maken. Maar dat komt vooral door het feit dat ik daar gewoon niet de juiste apparatuur voor heb. Ik heb een hetelucht-oven zonder pizzasteen en deeg maken is gewoon niet mijn hobby (geduld enzo, pfff, zucht). Maar je hebt gelijk, het is op zich wel een hele uitdaging.
Het is dat ik echt geen tijd heb deze week, anders had ik sowieso een poging ondernomen!
pizza steen heb je niet nodig

Ligt wel een beetje aan je oven die je hebt ...
wij hebben verschillende standen op de oven die we kunnen gebruiken.

Als je een bakplaat van onder kan verwarmen dat is al heel goed... kan je dan ook nog een optie kiezen dat je oven en van onder verwarmt en ook nog hete lucht kan ventileren van boven af zit je gebakken en je pizza ook

En een krokante bodem en de topping van de pizza is/kan perfect zijn
Thank Drunk I'm a Goddess!
pi_65615851
quote:
Op zondag 1 februari 2009 00:25 schreef prupke het volgende:

[..]

pizza steen heb je niet nodig

Ligt wel een beetje aan je oven die je hebt ...
wij hebben verschillende standen op de oven die we kunnen gebruiken.

Als je een bakplaat van onder kan verwarmen dat is al heel goed... kan je dan ook nog een optie kiezen dat je oven en van onder verwarmt en ook nog hete lucht kan ventileren van boven af zit je gebakken en je pizza ook

En een krokante bodem en de topping van de pizza is/kan perfect zijn
Ben gewoon een perfectionist in de keuken en pizza lukt gewoon niet altijd! (Maak het overigens wel eens hoor!).
Alleen met zelfspot kun je overleven...
pi_65623636
Gister heel de dag wezen schaatsen en daarna even snel een pizzaatje in elkaar gedraaid, dus geen uitgebreid verslag en foto's helaas. Enkel en alleen het recept en eindresultaat. Al slaat die nergens op, want ik heb een calzone gemaakt en de foto van de inhoud was overbelicht .
Daarnaast de recepten voor het deeg en basistomatensaus die ik altijd gebruik.

Pizza calzone met wilde spinazie, ricotta en chorizo
Deeg
Het deeg is naar de manier waarop de wereldkampioen pizzabakken John Lanzafame. Ik gebruik het nu al een tijdje en het levert echt prachtig deeg op.

Recept(4 pizza’s):
2 zakjes a 7 gram instantgist
8 tl olijfolie
680 gram bloem
400 ml lauw water
4 tl zout

Doe de gist en het water in een kom en klop door elkaar. Voeg beetje bij beetje de olijfolie toe. Laat tien minuten op een warme plaats staan( ik zet de oven op 50 graden en dan de deur open).
Doe dan het bloem en het zout in een grote kom en voeg het gistmengsel toe. Schep door elkaar en kneed een minuut of vijftien tot je een mooi, elastisch deeg hebt. Kneden doe ik meestal op de aanrecht, dat is wat makkelijker. Bestrijk de binnenkant van de kom met olijfolie en rol het deeg door de kom om het met de olie te bedekken. Laat het deeg in de kom liggen en dek af met een vochtige theedoek. Laat op een tochtvrije plaats 1-1,5 uur staan tot het volume is verdubbeld. Om het lucht eruit te slaan duw je het deeg stevig naar beneden.
Leg vervolgens het deeg op een bakplaat dat bekleed is met bakpapier en dek af. Laat zo nog 15 minuten op een tochtvrije plaats staan of tot het volume weer 1,5 keer is gerezen. Nu kan je er een mooie pizza van rollen.

Basistomatensaus recept (6 pizza’s):
1 teentje knoflook, in dunne plakjes
1 bosje verse basilicumblaadjes
1 blik gespelde tomaten in stukjes a 400 gram
1 pak gezeefde tomaten
olijfolie
zeezout en peper

Verhit in een pan de olijfolie en bak zachtjes de knoflook aan. Zodra de knoflook goudbruin is voeg je de gepelde tomaat en de helft van het basilicum toe. Laat nu 10 minuten zachtjes pruttelen. Voeg nu de gezeefde tomaten toe en breng op smaak met zout en peper. Laat de saus nu weer 10 minuten zachtjes pruttelen, prak de tomaat enigzins fijn en kijk of er nog zout of peper bij moet. De saus is nu klaar voor gebruik.


Recept calzone:
basisdeeg voor 1 pizza
1/2 ui, in kwart ringen gesneden
150 gram chorizo in dobbelsteentjes
100 gram wilde spinazie
150-200 gram ricotta
1/2 bolletje mozzarella
3 el Parmezaanse kaas
100 ml basistomatensaus
olijfolie
zout en peper

Was de spinazie grondig en laat goed drogen. Verwarm de oven voor op 250 graden.
Verhit in een pan de olijfolie. Fruit zachtjes de ui daarin. Voeg, als de ui licht bruin kleurt, de chorizo toe. Bak zachtjes aan voor een minuut of 3-4. Voeg de spinazie toe en laat slinken terwijl je omschept. Laat niet te ver slinken, het moeten wel blaadjes blijven en geen pap. Prak ondertussen de ricotta fijn met een vork in een kom. Voeg het spinazie-chorizo mengsel toe aan de ricotta en schep door elkaar. Voeg dan de mozzarella, in stukjes gescheurd, de Parmezaanse kaas toe en breng op smaak met peper en zout. Meng vervolgens de basistomatensaus erdoorheen en het mengsel

Bestuif het aanrecht met een beetje bloem en neem een bolletje deeg voor 1 pizza. Rol het deeg met een deegroller uit tot een cirkel van 30 cm doorsnee en een dikte van niet meer dan o,5 cm. Leg nu de vulling, hoeveelheid naar wens, op de helft van de deegcirkel en laat een rand van circa 2 cm vrij. Vouw de vrij helft eroverheen en de knijp de randen goed dicht. Ik sla de rand meestal om, zodat er zeker niks van de vulling uitloopt. Bestrijk de bovenkant nog met een beetje olijfolie en pizza in de oven. In de oven laten tot je een mooie, goudbruine, krokante korst krijgt zoals op onderstaande foto.

En dan het eindresultaat, jammer dat de foto's van de inhoud overbelicht waren en ik de foto's van de bereiding was vergeten, maar je kan niet alles hebben in het leven.



Het was een experiment en ik moet zeggen dat het uitstekend gelukt is. Het deeg was mooi krokant en de smaak was goed, wat wens je nog meer met een pizza?
Wind extinguishes a candle and energizes fire
  zondag 1 februari 2009 @ 14:31:21 #41
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_65623860
Gewoon een ongeglazuurde tegel bij de gamma halen. Even van elders van Fok gecopypaste: "Terracotta is het best en anders dubbelgebakken, onbehandelde tegels. die hebben genoeg luchtkanaaltjes. Wel altijd mee laten warmen als je de oven aanzet."
pi_65729241
ik ga het deze weet niet redden

volgende wedstrijd doe ik zeker mee
Ja doei.
  woensdag 4 februari 2009 @ 15:07:09 #43
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_65733154
Ik zag gisteren zo'n pizzategel bij het kookpunt liggen. Was volgens mij maar 20 euro.
pi_65741850
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 15:07 schreef RobinOok het volgende:
Ik zag gisteren zo'n pizzategel bij het kookpunt liggen. Was volgens mij maar 20 euro.
Kookpunt?
pi_65746226
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 19:26 schreef Flaccid het volgende:


Kookpunt?
http://www.kookpunt.nl/
pi_65746336
quote:
Op zondag 1 februari 2009 14:26 schreef Steven184 het volgende:
knip
Klinkt heerlijk! wil ik zeker binnenkort maken, maar weet niet of het nog deze week lukt.
  zaterdag 7 februari 2009 @ 21:30:47 #47
129012 Semnai
Crazy Catlady
pi_65835484
Helemaal vergeten aan deze wedstrijd mee te doen

De volgende doe ik zeker mee
¨Je moet niet alles geloven wat je denkt.¨
pi_65846108
Door omstandigheden tijdje niet kunnen posten, maar natuurlijk wel aan de pizza gegaan deze week!.

Heb nog nooit zelf pizza gemaakt, zelfde geld voor brood etc. Heb dus nog nooit met gist gewerkt. Na een beetje gegoogle besloot ik het recept te maken wat op italie.nl te vinden is en hierboven ook al een keer gemaakt is:
quote:
ngredienti: ( voor 4 pizza's)
15 gr gist
350 gr bloem (farina qualità 00)
dl lauw water
1 theelepel zout
Olijfolie
Tjah, twee zakjes gist leek me nogal veel maar toch maar erin gedaan. Het kneedde voor geen meter en toen vermoedde ik al dat dit recept verse gist vereist en geen droge gist (inmiddels is het aangepast op de website na een mailtje van mij). Toch maar afgemaakt en een tijdlang laten rijzen. Ondertussen een back-up deeg gemaakt van de volgende site (zeer leuk geschreven recept!):
quote:
1/2 zakje gedroogde gist
1 theelepel suiker
250 gram bloem
2 eetlepels olijfolie
1/2 theelepel zout
Het verschil tussen de twee gerezen degen is op de volgende foto goed te zien, links het eerste recept en rechts het tweede.



Daarna een basis tomatensaus gemaakt voor op de bodem. Voor ~3 pizza's:

1 blikje tomatenstukjes in sap
1 eetlepel verse oregano
1 teen knoflook gesnipperd

Fruit de knoflook aan in ruime olijfolie, voeg de tomatenstukjes en oregano toe en laat minimaal 10 minuten sudderen. Voeg peper en zout naar smaak toe.

Als eerste heb ik een simpele pizza gemaakt met het "mislukte" deeg. Het resultaat verbaasde mij enigzins. Het deeg was goed te rollen en werd in mijn goedkope studentenoven goed gaar. Nu dit was gelukt op naar de tweede pizza: pizza pesto.

Maal pijnboompitten, knoflook en parmezaanse kaas naar smaak in de keukenmachine en voeg een beetje olijfolie toe zodat het smeerbaar wordt. Smeer nu dit goedje op de pizzabodem, smeer vervolgens de tomatensaus erop. Vervolgens 2 plakjes prosciutto in kleine stukjes snijden, en samen met gemalen mozzarella (ik heb hier gekozen voor een kant en klaar gemalen variant uit gemak, mozzarella raspen is veel werk) over de pizza strooien. Vervolgens wat halve tomaatjes eroverheen, wel even de zaadjes verwijderen, en 12 minuten in de oven op 250 C (het max van mijn oven) op een rooster.

Ondertussen in de keukenmachine een handvol basilicumblaadjes gooien, beetje olijfolie erbij en dit malen tot een basilicumolie is verkregen. Als de pizza klaar is besprenkelen met deze olie en klaar is de pizza pesto!



Vervolgens nog een pizza gemaakt met het tweede deeg. Dit deeg was veel meer gerezen dan deeg 1 en smaakte wat "broderiger". Waarschijnlijk had dit ook te maken met de max temperatuur van mijn oven. Qua uiterlijk was dit verreweg de mooiste pizza. Erop zat ricotta, de tomaatjes en mozzarella.




Zo, dit was dus mijn eerste pizza avontuur. De volgende keer ga ik nogmaals voor recept 1 maar dan mét verse gist. Het was in ieder geval heerlijk!
Life is too short not to have fun
pi_65846389
Hmm je kan gewoon op dat plaatje klikken om het resultaat te zien.

Ook heb ik gemerkt dat als je mozzarella gebruikt en geen zoute en vette vleeswaren zoals salami of chorizo je wel wat extra zout moet toevoegen.
Life is too short not to have fun
pi_65855991
Pizza Isa

Eigenlijk Margherita, aangezien het met tomaat, mozarella en basilicum is, maar dan moet ik of aan Marco Borsato of aan het nichtje van Beatrix denken

Anyway, pizza dus. Ik ben lekker op tijd begonnen met het maken van het pizzadeeg.
Eerst een half zakje droge gist opgelost in 1dl lauwwarm water met een theelepeltje suiker en dat 10 minuten laten staan. Ondertussen 250 gram bloem afwegen en daar flinke theelepel zout doordoen. Gistmengsel en bloem mengen en daar nog 2 eetlepels olijfolie doordoen en lang kneden. Ik heb zeker 15 minuten gekneed. Nog wat Italiaanse gedroogde kruidenmix door het deeg gedaan. Met een vochtige theedoek er overheen voor de verwarming gezet. Verwarming aan.

Na 1,5 uur voor de verwarming staan zag het er zo uit:


Ondertussen een saus gemaakt. Eerst 1 ui fruiten en blussen met witte wijn. Daar een half blik tomatenblokjes aan toegevoegd en een flinke lepel zongedroogde tomaten tapenade en fijngesneden selderij voor de frisse smaak. Lekker laten pruttelen en inkoken tot een dikke saus.



Een uur van te voren heb ik een marmeren steen in de oven gelegd en de oven op maximale stand gezet. Geen idee hoeveel graden dat is. Steen nog bestrooid met wat zout. Ondertussen de ingrediënten voor op de pizza gesneden. Ik had vrijdag op de markt in Groningen de meest verrukkelijke Buffelmozarella gehaald bij Luigi die echte Italiaanse mozarella maakt. Totaal niet te vergelijken met wat je in de supermarkt koopt!


Op de pizza gaat eerst een flinke lepel saus en daarna een heel half bolletje Mozarella, tomaten zonder zaadlijsten en verse basilicum. (Ik heb overigens de helft van het deeg gebruikt, de andere helft in diepvries gedaan voor een andere keer).
Geheim en zéér smakelijk ingrediënt: knoflook in zeer dunne plakjes snijden en even goudbruin bakken in olie, dit over de saus doen.
Schuif de pizza net zo lang helemaal onder in de oven tot de korst mooi goudbruin is (was zo'n 10 minuutjes).

Het eindresultaat met een glaasje witte wijn en een salade met broccoli en tomaat.


pizza ligt op een pizzabord en is ongeveer 30 cm in diameter

Conclusie
Ik ben helemaal fan van de marmeren steen om een pizza op te bakken! Je krijgt zo een heerlijke korst die lekker knapperig is. Ook de flinterdunne pizzabodem was goed knapperig en totaal niet zompig door de ingrediënten (de mozarella is redelijk nat namelijk). De smaak was geweldig.
Maar...ik vond het eigenlijk stiekem wel een beetje zonde van die heel erg lekkere (en dure) mozarella. Volgende keer koop ik gewoon weer wat goedkopere mozarella voor op een pizza, ik denk dat je warm niet zoveel verschil proeft in smaak.

[ Bericht 1% gewijzigd door Isabeau op 08-02-2009 18:22:29 ]
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')