En hoe denkt de EC dat laatste te realiseren? Belcabines?quote:Mobiel bellen en internetten op vluchten Ryanair
Uitgegeven: 19 februari 2009 13:22
Laatst gewijzigd: 19 februari 2009 14:44
DUBLIN - De Ierse prijsvechter Ryanair gaat mobiel bellen, sms'en en internet introduceren in zijn vliegtuigen.
De eerste twintig toestellen zijn al uitgerust met technologie om mobiel bellen tijdens de vlucht mogelijk te maken. Dat maakte Ryanair donderdag bekend.
Ryanair is daarmee de eerste prijsvechter ter wereld die mobiele telefonie in vliegtuigen mogelijk maakt. De grootste prijsstunter van Europa heeft plannen om de dienst de komende anderhalf jaar uit te breiden naar de rest van zijn vloot van in totaal 170 vliegtuigen.
Primeur
Vorig jaar had Emirates Airlines de primeur door als eerste vliegtuigmaatschappij mobiel bellen aan te bieden op een vlucht van Dubai naar Casablanca. Ook Air France biedt sinds vorig jaar mobiele telefonie in het vliegtuig aan.
Extra inkomsten
Een telefoontje plegen of ontvangen in het vliegtuig gaat tussen de 2 en 3 euro kosten en een sms'je kan voor 50 eurocent worden verstuurd. Een mailtje ontvangen of versturen zal tot 1,50 euro gaan kosten. Ryanair hoopt met de dienst extra inkomsten aan te boren naast de verkoop van vliegtickets.
De weg voor mobiel bellen in de lucht werd vorig jaar door de Europese Unie vrijgemaakt. De Europese Commissie nam in april de technische en licentievoorschriften aan die het mobiel bellen in de lucht mogelijk maakt.
Storen
Volgens de Commissie zal mobiel bellen tijdens het vliegen populair worden omdat het goedkoper is dan bellen met de satelliettelefoons in het vliegtuig. Brussel wil wel dat luchtvaartmaatschappijen aan boord voorzieningen treffen zodat bellers andere passagiers niet storen.
Lager dan 1 euroquote:Op donderdag 19 februari 2009 17:16 schreef JohnDDD het volgende:
kut zeg
aan de andere kant: wellicht gaan ed ticketprijzen verder omlaag
Rust bij Ryanair vliegtuigenquote:Op donderdag 19 februari 2009 15:37 schreef bassieVL het volgende:
Daar gaat de rust.
De wachtrij die al een half uur voor boarding begint en de stampede als de deuren naar het vliegtuig open gaan. You gotta love it.quote:Op donderdag 19 februari 2009 17:47 schreef XL het volgende:
[..]
Rust bij Ryanair vliegtuigen![]()
Dat is toch wel de meest chaotische onrustige maatschappij waar ik mee gevlogen heb.
Helemaal leuk op luchthaventjes zonder gate. Dat ze een deur open gooien, dat 200m verderop een vliegtuig staat met voor een achter een trap en dat de mensen met handbagage van het formaat fiat500 gaan rennenquote:Op donderdag 19 februari 2009 17:49 schreef Cat22 het volgende:
[..]
De wachtrij die al een half uur voor boarding begint en de stampede als de deuren naar het vliegtuig open gaan. You gotta love it.
En dan allemaal vooraan instappen.quote:Op donderdag 19 februari 2009 17:55 schreef XL het volgende:
[..]
Helemaal leuk op luchthaventjes zonder gate. Dat ze een deur open gooien, dat 200m verderop een vliegtuig staat met voor een achter een trap en dat de mensen met handbagage van het formaat fiat500 gaan rennen![]()
Ja, ik kijk stiekem wel alweer een beetje uit naar mijn volgende Ryanair ervaringquote:Op donderdag 19 februari 2009 18:09 schreef Cat22 het volgende:
[..]
En dan allemaal vooraan instappen.Terwijl ik met mijn tasje naar de achterste trap wandel, ga zitten en vervolgens die slimmeriken die vooraan zijn ingestapt zie langsschuifelen, op zoek naar een plek.
Ach, zolang de piloot niet bij die helft hoort.quote:Op donderdag 19 februari 2009 18:13 schreef XL het volgende:
[..]
Ja, ik kijk stiekem wel alweer een beetje uit naar mijn volgende Ryanair ervaring![]()
Ik weet niet hoe ze al die klanten krijgen, maar het lijkt altijd wel alsof het halve vliegtuig voor de eerste keer gaat vliegen.
Dat is schitterend jaquote:Op donderdag 19 februari 2009 18:09 schreef Cat22 het volgende:
[..]
En dan allemaal vooraan instappen.Terwijl ik met mijn tasje naar de achterste trap wandel, ga zitten en vervolgens die slimmeriken die vooraan zijn ingestapt zie langsschuifelen, op zoek naar een plek.
Meestal de oordopjes in en inderdaad van de chaos genieten.quote:Op donderdag 19 februari 2009 17:47 schreef XL het volgende:
[..]
Rust bij Ryanair vliegtuigen![]()
Dat is toch wel de meest chaotische onrustige maatschappij waar ik mee gevlogen heb.
Echt he. Allemaal duwen en ongeduldig doen @ehv airport na de 'douane'. Alsof ze in een volle trein staan en zich allemaal irriteren dat de trein vertraging heeft...quote:Op donderdag 19 februari 2009 17:49 schreef Cat22 het volgende:
[..]
De wachtrij die al een half uur voor boarding begint en de stampede als de deuren naar het vliegtuig open gaan. You gotta love it.
Goede strategie zeg, om als bedrijf te bepalen wat er moet gebeurenquote:Ryanair wil van incheckbalies af
De Ierse prijsvechter Ryanair wil voor het eind van het jaar al zijn incheckbalies op luchthavens opheffen en grondpersoneel ontslaan. Dat zei directeur Michael O'Leary vandaag in de Britse krant de Daily Telegraph.
"We hebben straks alleen nog een balie waar passagiers hun bagage kunnen afgeven. De rest gebeurt online", aldus O'Leary in de krant. De luchtvaartmaatschappij wil zo kosten besparen. "Uiteindelijk willen we dat nog maaréén op de vijf passagiers bagage incheckt."
Volgens een woordvoerder van Ryanair boekt 97 procent van de klanten hun vlucht online. Inchecken doet 75 procent van de passagiers via internet. Het opheffen van de incheckbalies is voor Ryanair dan ook een "logische volgende stap".
Prijsvechter Ryanair boekte in het derde kwartaal van vorig jaar een verlies van ruim 100 miljoen euro. Eerder deze maand kondigde het bedrijf aan tweehonderd personeelsleden te ontslaan, waaronder piloten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |