En hoe denkt de EC dat laatste te realiseren? Belcabines?quote:Mobiel bellen en internetten op vluchten Ryanair
Uitgegeven: 19 februari 2009 13:22
Laatst gewijzigd: 19 februari 2009 14:44
DUBLIN - De Ierse prijsvechter Ryanair gaat mobiel bellen, sms'en en internet introduceren in zijn vliegtuigen.
De eerste twintig toestellen zijn al uitgerust met technologie om mobiel bellen tijdens de vlucht mogelijk te maken. Dat maakte Ryanair donderdag bekend.
Ryanair is daarmee de eerste prijsvechter ter wereld die mobiele telefonie in vliegtuigen mogelijk maakt. De grootste prijsstunter van Europa heeft plannen om de dienst de komende anderhalf jaar uit te breiden naar de rest van zijn vloot van in totaal 170 vliegtuigen.
Primeur
Vorig jaar had Emirates Airlines de primeur door als eerste vliegtuigmaatschappij mobiel bellen aan te bieden op een vlucht van Dubai naar Casablanca. Ook Air France biedt sinds vorig jaar mobiele telefonie in het vliegtuig aan.
Extra inkomsten
Een telefoontje plegen of ontvangen in het vliegtuig gaat tussen de 2 en 3 euro kosten en een sms'je kan voor 50 eurocent worden verstuurd. Een mailtje ontvangen of versturen zal tot 1,50 euro gaan kosten. Ryanair hoopt met de dienst extra inkomsten aan te boren naast de verkoop van vliegtickets.
De weg voor mobiel bellen in de lucht werd vorig jaar door de Europese Unie vrijgemaakt. De Europese Commissie nam in april de technische en licentievoorschriften aan die het mobiel bellen in de lucht mogelijk maakt.
Storen
Volgens de Commissie zal mobiel bellen tijdens het vliegen populair worden omdat het goedkoper is dan bellen met de satelliettelefoons in het vliegtuig. Brussel wil wel dat luchtvaartmaatschappijen aan boord voorzieningen treffen zodat bellers andere passagiers niet storen.
Lager dan 1 euroquote:Op donderdag 19 februari 2009 17:16 schreef JohnDDD het volgende:
kut zeg
aan de andere kant: wellicht gaan ed ticketprijzen verder omlaag
Rust bij Ryanair vliegtuigenquote:Op donderdag 19 februari 2009 15:37 schreef bassieVL het volgende:
Daar gaat de rust.
De wachtrij die al een half uur voor boarding begint en de stampede als de deuren naar het vliegtuig open gaan. You gotta love it.quote:Op donderdag 19 februari 2009 17:47 schreef XL het volgende:
[..]
Rust bij Ryanair vliegtuigen![]()
Dat is toch wel de meest chaotische onrustige maatschappij waar ik mee gevlogen heb.
Helemaal leuk op luchthaventjes zonder gate. Dat ze een deur open gooien, dat 200m verderop een vliegtuig staat met voor een achter een trap en dat de mensen met handbagage van het formaat fiat500 gaan rennenquote:Op donderdag 19 februari 2009 17:49 schreef Cat22 het volgende:
[..]
De wachtrij die al een half uur voor boarding begint en de stampede als de deuren naar het vliegtuig open gaan. You gotta love it.
En dan allemaal vooraan instappen.quote:Op donderdag 19 februari 2009 17:55 schreef XL het volgende:
[..]
Helemaal leuk op luchthaventjes zonder gate. Dat ze een deur open gooien, dat 200m verderop een vliegtuig staat met voor een achter een trap en dat de mensen met handbagage van het formaat fiat500 gaan rennen![]()
Ja, ik kijk stiekem wel alweer een beetje uit naar mijn volgende Ryanair ervaringquote:Op donderdag 19 februari 2009 18:09 schreef Cat22 het volgende:
[..]
En dan allemaal vooraan instappen.Terwijl ik met mijn tasje naar de achterste trap wandel, ga zitten en vervolgens die slimmeriken die vooraan zijn ingestapt zie langsschuifelen, op zoek naar een plek.
Ach, zolang de piloot niet bij die helft hoort.quote:Op donderdag 19 februari 2009 18:13 schreef XL het volgende:
[..]
Ja, ik kijk stiekem wel alweer een beetje uit naar mijn volgende Ryanair ervaring![]()
Ik weet niet hoe ze al die klanten krijgen, maar het lijkt altijd wel alsof het halve vliegtuig voor de eerste keer gaat vliegen.
Dat is schitterend jaquote:Op donderdag 19 februari 2009 18:09 schreef Cat22 het volgende:
[..]
En dan allemaal vooraan instappen.Terwijl ik met mijn tasje naar de achterste trap wandel, ga zitten en vervolgens die slimmeriken die vooraan zijn ingestapt zie langsschuifelen, op zoek naar een plek.
Meestal de oordopjes in en inderdaad van de chaos genieten.quote:Op donderdag 19 februari 2009 17:47 schreef XL het volgende:
[..]
Rust bij Ryanair vliegtuigen![]()
Dat is toch wel de meest chaotische onrustige maatschappij waar ik mee gevlogen heb.
Echt he. Allemaal duwen en ongeduldig doen @ehv airport na de 'douane'. Alsof ze in een volle trein staan en zich allemaal irriteren dat de trein vertraging heeft...quote:Op donderdag 19 februari 2009 17:49 schreef Cat22 het volgende:
[..]
De wachtrij die al een half uur voor boarding begint en de stampede als de deuren naar het vliegtuig open gaan. You gotta love it.
Goede strategie zeg, om als bedrijf te bepalen wat er moet gebeurenquote:Ryanair wil van incheckbalies af
De Ierse prijsvechter Ryanair wil voor het eind van het jaar al zijn incheckbalies op luchthavens opheffen en grondpersoneel ontslaan. Dat zei directeur Michael O'Leary vandaag in de Britse krant de Daily Telegraph.
"We hebben straks alleen nog een balie waar passagiers hun bagage kunnen afgeven. De rest gebeurt online", aldus O'Leary in de krant. De luchtvaartmaatschappij wil zo kosten besparen. "Uiteindelijk willen we dat nog maaréén op de vijf passagiers bagage incheckt."
Volgens een woordvoerder van Ryanair boekt 97 procent van de klanten hun vlucht online. Inchecken doet 75 procent van de passagiers via internet. Het opheffen van de incheckbalies is voor Ryanair dan ook een "logische volgende stap".
Prijsvechter Ryanair boekte in het derde kwartaal van vorig jaar een verlies van ruim 100 miljoen euro. Eerder deze maand kondigde het bedrijf aan tweehonderd personeelsleden te ontslaan, waaronder piloten.
Maak een printscreen van de error en neem die mee als je bij de balie de fee gaat betalen?quote:Op zondag 22 februari 2009 02:07 schreef ruut82 het volgende:
Hoi,
Ik heb problemen met online inchecken via ryanair op de vluchten eindhoven - madrid. Dit is al de vierde op een volgende keer. Begin er langzaam pisnijdig van te worden. Ik kan via mijn bevestigingsnummer na het aanvinken van (eu, citizin, 1 stuk bagage etc.) tot het scherm komen met mijn vlucht gegevens. Daarna kan ik mijn naam aanvinken en verdere geboortedatum, passportnummer, vervaldatum enz. invullen. Wanneer ik dan op checkin klik krijg ik een error. Mooi is dat. Vrienden van mij hadden laatst hetzelfde. Ik vermoed dan ook dat structureel bij veel mensen de online checkin niet werkt zodat ryanair hun geld kan aftroggelen door op het vliegveld nog eens checkin fee te laten betalen. Belleen om te klagen naar dublin voor 1euro p/m heeft ook geen nut.
Vorige keer heb ik een klachtenbrief gestuurd en uitgelegd dat voor mij de checkNgo niet werkt. Ik heb op meerdere desktops geprobeerd. Vervolgens een `lame` standaard antwoord gekregen waarin uitgelegd staat wat de voordelen van online checkin zijn. De eikels hadden dus totaal mijn klacht niet gelezen of een inhoudelijk antwoord gegeven. Ik wilde juist online inchecken om al de redenen die zij noemen en vind dan ook dat ik niet zou moeten hoeven te betalen voor hun falend computer systeem.
Nog een nieuw feit is dat ik ook baal dat retourvluchten van eindhoven naar madrid bijna 2 keer zo duur geworden zijn. Als ik bijvoorbeeld 2 voordelige dagen kies dan betaal ik nu na optelling van alle meuk 70 euro (40 tax op alleen al de heenvlucht!!) tegenover een totaal bedrag van slechts 35 euro in november 2008.
Helaas is ryanair vooralsnog mijn enige oplossing omdat ik krap studentenbudget heb.
Ga je daar niet de fout in? Online checkin kan alleen zonder ruimbagage, misschien dat het systeem het aanvinken als 1 stuk bagage oppikt als 1 stuk ruimbagage en voila: foutmelding.quote:Op zondag 22 februari 2009 02:07 schreef ruut82 het volgende:
Hoi,
Ik heb problemen met online inchecken via ryanair op de vluchten eindhoven - madrid. Dit is al de vierde op een volgende keer. Begin er langzaam pisnijdig van te worden. Ik kan via mijn bevestigingsnummer na het aanvinken van (eu, citizin, 1 stuk bagage etc.) tot het scherm komen met mijn vlucht gegevens. Daarna kan ik mijn naam aanvinken en verdere geboortedatum, passportnummer, vervaldatum enz. invullen. Wanneer ik dan op checkin klik krijg ik een error. Mooi is dat. Vrienden van mij hadden laatst hetzelfde. Ik vermoed dan ook dat structureel bij veel mensen de online checkin niet werkt zodat ryanair hun geld kan aftroggelen door op het vliegveld nog eens checkin fee te laten betalen. Belleen om te klagen naar dublin voor 1euro p/m heeft ook geen nut.
Inleveren bij een bagage drop-off point op het vliegveld. Daar zul je dan een code moeten intoetsen of zo.quote:Op woensdag 25 februari 2009 09:10 schreef Lemans24 het volgende:
Ik hoorde pas dat Ryanair de check-in balies op de vliegvelden gaat sluiten. Hoe willen ze dan dat je online gaat inchecken met je bagage?
Het denken van O'Leary. Het blijft typisch...quote:Ryanair wil geld vragen voor wc
AMSTERDAM - Ryanair wil geld gaan vragen voor het gebruik van de wc tijdens de vlucht. Topman Michael O'Leary van de prijsvechter denkt zelf aan ongeveer een euro per toiletbezoek.
De Ierse prijsvechter wil het geld door een slot op de deur te doen die pas opengaat als er een muntje wordt ingegooid. O'Leary denkt dat dit geen enkel ongemak oplevert voor de reizigers omdat volgens hem iedereen wel een muntje in zijn zak heeft zitten.
Deze week maakte Ryanair al bekend voor het eind van het jaar al zijn incheckbalies op luchthavens op te heffen en het grondpersoneel te ontslaan. Het bedrijf boekte in het derde kwartaal van vorig jaar een verlies van ruim 100 miljoen euro.
quote:Bang dat passagiers geen geld op zak hebben, is de Ryanair-topman niet. „Ik denk dat er in de geschiedenis niemand aan boord van een Ryanair-vliegtuig is geweest die minder dan een pond op zak had.”
quote:Op vrijdag 27 februari 2009 13:19 schreef DutchTrain het volgende:
Gezien de bron en de manier waarop O'Leary uitspraken doet, zal het wel een hoax zijn, of een vroege 1 april grap.
In Ryanair stijl zou je dit van tevoren moeten aangeven bij het boeken en anders ter plekke een kaartje van de stewardess kopen (dat dan natuurlijk 2x zo duur is).
Om het boarden sneller te maken, zou ik voortaan voor instappen door de voordeur ook 2 euro meer gaan vragen, net zoals voor het ontlopen van de verplichting om de eerstvolgende beschikbare zitplaats te nemen in het vliegtuig.
Bij Ryanair heb je over het algemeen meer beenruimte dan bij de traditionele maatschappijen, omdat ze gebruik maken van dunnere (lichtere) stoelen en de tijdschriftzak weglaten en de stoelen niet verstelbaar zijn. Dus dat moet je niet als een argument zien. Zelf je zitplaats uitkiezen is juist ook een voordeel.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 14:03 schreef LeeHarveyOswald het volgende:dit bericht is de grote ontkrachting waar je het in het Rdam topic over had?
![]()
Het zou mij niets verbazenMoet ik zeggen dat ik RA alleen ken vanuit het personeel, en zelf altijd bij het boeken bewust RA vermeden heb (oa. ook vanwege de combinatie lengte + geen vaste zitplek)
Ik vind het een goed idee!quote:
quote:Op vrijdag 27 februari 2009 22:05 schreef korting het volgende:
[..]
Ik vind het een goed idee!
Ik ga altijd op het vliegveld naar het toilet, niet in het vliegtuig.
Nu maken ze het toilet schoon, dat kost geld.
Ik maak geen gebruik van de service "het toilet" aan boord, maar toch betaal ik ervoor!
Dat is niet eerlijk. Daarom vind ik het een goed idee.
HOAX!quote:Op donderdag 19 februari 2009 22:57 schreef JohnDDD het volgende:
Ik heb echt op Eindhoven nog nooit gehad dat ze mijn handbagage wilden wegen.
Ik had de laatste keer een rugzak stampvol met boeken (wellicht richting de 10kg over er iets over), dat meisje van de douane voelde er even aan en zei "zo die is zwaar!".Ik zeg ja hè. Zegt ze: wat zit erin? Ik zeg studieboeken. Oh. Nou fijne reis!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |