Van te voren boekt Ryanair relatief weinig vluchten om, zeker als je weet hoeveel vluchten er per dag zijn.quote:Op donderdag 29 januari 2009 21:47 schreef Isegrim het volgende:
Ik krijg alleen geen bevestigingsmail... Of duurt dat eventjes?
En voor de gevorderde Ryanair-gebruikers: hoe groot is nou eigenlijk de kans dat je vlucht omgeboekt wordt o.i.d.? Of zit het tusen mijn oren dat dat bij Ryanair veel gebeurt?
Dat dacht ik ook al idd.quote:Op donderdag 29 januari 2009 21:57 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Van te voren boekt Ryanair relatief weinig vluchten om, zeker als je weet hoeveel vluchten er per dag zijn.
Wel komt het voor dat op afgelegen vliegvelden in Frankrijk of Italie vluchten uitvallen door mist waardoor ze niet kunnen landen, en dat er niet de volgende dag direct weer een vlucht is.
Maar vanaf Dublin zal ik me maar niet al te veel zorgen maken!
Ik heb onlangs inderdaad voor 100 per persoon naar Dublin geboekt. Wel fixed date and time. Dus geen koopjes gezocht. Wanneer vlieg jij? vanaf Eindhoven?quote:Op vrijdag 30 januari 2009 14:24 schreef Isegrim het volgende:
Ja, dat had ik dus ook. Ik had eerder geprobeerd te boeken voor Dublin en toen kwam ik op meer dan het dubbele van waar ik nu voor geboekt heb. Gelukkig gaf de site toen een foutmelding en had ik geen tijd om het die dag opnieuw te doen.
Ah, last minute. Ik ga in juni (ook kort en fixed date) dus ik kan niet wachten met bestellen. Tickets zijn ook niet duur (4 euro voor ieder). Door de belastingen en creditcards loopt het voor mij hard op.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 16:11 schreef Isegrim het volgende:
Vanaf Eindhoven op 12 feb heen en op 14 feb terug. Kort tripje, maar het is ook vooral omdat wij ons huis uit moeten in verband met het storten van een grindvloer die 48 uur moet drogen.
Zeker, ik vlieg ook op 11 februari, en heb geboekt voro 15 euro (inclusief credit card kosten). Dit was al in Oktober, daarna heb ik de vlucht goedkoper gezien, zelfs voor 6 euro inclusief.quote:Op zondag 1 februari 2009 01:57 schreef Ludacriss het volgende:
Het kan elke dag volgens mij veel schelen bij ryanair. Ik heb geboekt voor 11 feb en kom op 12 feb weer terug. Het rare was toen ik wilde boeken had ik geen cc bij de hand, was hem vergeten. De volgende dag was er een 50% korting actie dus in plaats van 10 euro per ticket was het nu maar 5 euro. Even wachten met boeken kan dus soms handig zijn.
Het maakt zelf uit of je een boeking voor 1, 2 of meerdere personen maakt. Hoe groter het gezelschap hoe hoger de ticketprijs.quote:Op zondag 1 februari 2009 01:57 schreef Ludacriss het volgende:
Het kan elke dag volgens mij veel schelen bij ryanair. Ik heb geboekt voor 11 feb en kom op 12 feb weer terug. Het rare was toen ik wilde boeken had ik geen cc bij de hand, was hem vergeten. De volgende dag was er een 50% korting actie dus in plaats van 10 euro per ticket was het nu maar 5 euro. Even wachten met boeken kan dus soms handig zijn.
quote:RYANAIR BEATS RECESSION AS TRAFFIC GROWS 13%
Q3 LOSS OF ¤102M AS FUEL COSTS SOAR BY 71%
Ryanair, Europe’s largest low fare airlines today, (2 Feb) announced a Q3 loss of ¤102m, (compared to a profit of ¤35m in last year’s Q.3). Average fares fell by 9% to ¤34, while fuel costs rose by 71% to ¤328m. Revenues rose by 6% to ¤604.5m, as traffic grew 13% to 14m, as more consumers switch to Ryanair’s low fares from high fare competitors.
Announcing these results Ryanair’s, CEO Michael O’Leary said:
Results
“Our Q3 loss of ¤102m was disappointing, but in line with expectations, and was almost entirely due to a ¤136m increase in fuel costs. Average fares (due to recession and weaker Sterling) fell by 9% to ¤34, but this decline was largely funded by a 3% reduction in non fuel operating costs. The general economic environment remains extremely difficult, as the recession saps consumer confidence, but this is proving to be good for Ryanair’s traffic growth, as more and more passengers switch to Ryanair’s lowest fare lowest cost model. Many of our competitors have in recent months reported short-haul traffic falls, while Ryanair continues to grow. We will continue to lower fares to maintain our traffic growth and high load factors.
“Ancillary revenues grew by 19% to ¤132m, and now account for 22% of revenues (19% last year). We expect our onboard mobile telephony service to become operational at the end of February on 20 Dublin based aircraft, and this trial, which will last for 6 months should be extended to some 40 aircraft by the end of the summer. We expect initial revenues to be small, but believe that in-flight communication will be a strong source of ancillary revenue growth in future years.
“Q.3 fuel costs rose by 71% to ¤328m and accounted for 47% of our operating costs (37% in Q.3 ’08). We have taken advantage of recent falls in jet fuel prices to extend our hedging position for FY’10 to 75% of Q.1 and Q.2, and 50% of Q.3, at an average price of $650 per tonne, which is 38% lower than the average $1,050 per tonne paid in the current year. If our average cost in FY’10 finishes at $650 per tonne, it will reduce our fuel bill by approx. ¤500m in the next fiscal year. Excluding fuel, other operating costs in Q.3 fell by 3% on a per passenger basis due to improved unit cost performances on staff costs, airport and handling costs, and depreciation.
Competitive Environment
“The rate of airline closures and consolidation across Europe continues to accelerate. Recent developments include the Air France/KLM 25% stake in Alitalia, the EU’s approval of the Clickair/Vuelling merger in Spain and the January bankruptcy of the Lithuanian carrier FlyLAL. As losses increase in 2009, more EU airlines will close and/or consolidate, as many lack the cash reserves to survive next winter.
This consolidation is hastening the emergence of four large European airlines, comprising three high fare fuel surchargers, led by Air France, BA and Lufthansa, and one very large low fare airline, Ryanair. Ryanair’s success is good news for Europe’s consumers and airports, as we will continue to offer choice, competition, growth and even lower prices.
Airport Costs
“The dramatic cuts in flights and capacity by many of Europe’s flag carriers has created traffic collapses at many of Europe’s larger airports. This is creating enormous opportunities for Ryanair, as these airports compete to reduce charges in order to attract Ryanair’s growth and to develop low cost facilities to take advantage of Ryanair’s quick turnarounds and our improved web check-in facilities. This movement towards lower cost, more efficient airports in Europe is welcome, even if it is 20 years too late.
“In the UK we welcome and strongly support the CAA’s recent recommendation that the high cost BAA airport monopoly be forced to sell Gatwick and Stansted airports in London and Edinburgh in Scotland to finally introduce much needed competition and speed up the delivery of low cost, efficient, additional capacity, something that the BAA monopoly has repeatedly failed to do. The CAA Regulator remains hopelessly inadequate and has recently approved another round of cost increases at Stansted at a time when airports all over Europe are lowering prices. The sooner real airport competition replaces the incompetent CAA Regulator in the UK, the better.
“In Ireland we welcomed the Government report in December which confirmed Ryanair’s view that the DAA’s Terminal 2 is “considerably over-sized” and that the risk of this over-sizing should be borne by the DAA monopoly and not by passengers. We hope that the equally incompetent Aviation Regulator in Ireland will now act upon the recommendations of this government panel having been correctly criticised for “passive regulation”. The fact that Dublin Airport’s traffic is now in freefall (down 9% in December) exposes the damage being done to Irish tourism and the wider economy by this high cost, inefficient, Government owned airport monopoly. We call again for the Government to allow a competing terminal to be developed at Dublin Airport. Ryanair would be willing to build and pay for such a facility which will relieve passengers from the high costs, long walks and even longer queues which are a feature of the third rate, third world services provided by Dublin Airport.
Regulatory Developments
“The European Court of First Instance’s decision in December to dismiss the EU Commission’s flawed 2004 Charleroi decision was a stunning victory for Ryanair, competition and regional airports across Europe. This ruling confirms that Ryanair did not receive unlawful State Aid or subsidies from Charleroi. This ruling renders the Commission’s 2005 Airport Guidelines redundant. We again call on the European Commission to abandon the 8 other State Aid cases against regional airports in Europe and focus instead upon the real abuse of State Aid including the latest Government bail-out of Alitalia, and the State Aid recently given by the Austrian Government to its flag carrier to induce Lufthansa to buy them. We warmly welcome the EU’s ruling last week that the over ¤1bn of discounted domestic airport charges, received by Air France at French airports was unlawful State Aid. There will now be a level playing field between international charges and domestic charges at French airports. The EU Commission should be commended for finally exposing this blatant abuse of the State Aid rules by Air France.
Aer Lingus Offer
“On 22nd January last, the Irish Government announced that it would not accept Ryanair’s cash offer of ¤1.40 per share for its 25% stake in Aer Lingus. We are disappointed by this rejection of a generous offer which valued Aer Lingus at ¤748m, but respected it and immediately withdrew the offer. This sadly condemns Aer Lingus to a bleak future as a loss making, subscale, regional airline, which has a high cost base and declining traffic numbers, and which, we believe, will report substantial losses in 2008 and again in 2009.
“Whilst we regret that the Government’s decision means that we can not now deliver on our promises to reduce Aer Lingus’s short-haul fares, double its short-haul fleet and create 1,000 new jobs, this decision clears the way for Ryanair to continue to focus on our own growth and expansion, reducing our costs and returning to substantial profitability over the coming year. It is doubtful that Ryanair will waste any further management time or resources making another offer for Aer Lingus, as its scale and losses will continue to render it increasingly irrelevant in Europe’s airline landscape.
Balance Sheet.
“Our balance sheet continues to be one of the strongest in the industry with over ¤1.8bn in cash at the end of Q3. The rebound in profitability in fiscal 2009/10 should lead to a further growth in our cash balances. Our large floating cash deposits provide a no-cost hedge to our floating debt and we plan to take advantage of the historically low interest rates to lock in much of our 2009 aircraft deliveries at these low fixed interest rates. Our long term dollar hedging strategy will mean that in 2009/10 we will benefit by paying for aircraft at ¤/$ exchange rate of 1.50, significantly better than current market rates. We also recently exercised options over 13 Boeing aircraft for delivery in 2011 which will enable us to add cheaper and more fuel efficient aircraft to our business”.
Q.4 and full year outlook
“Our outlook for the fourth quarter has improved somewhat. Our decision not to hedge Q.4 oil prices has been vindicated by their continuing decline and we will benefit from much lower oil costs in Q.4 of approx. $500 per tonne. Some of this cost advantage will be diluted by weaker yields, which are the result of our aggressive price promotions, the decline in Sterling and the impact of the recession which is making consumers much more price sensitive. As a result of this degrading environment we expect Q.4 average fares to fall by 20% at the upper end of our previously guided range. Thanks to lower oil costs and continuing reductions in non oil operating costs, we expect the Q.4 loss will be smaller than previously anticipated, so we are upgrading our full year 2008/09 guidance from break even to a net profit after tax in a range of ¤50m to ¤80m (Pre-exceptionals).
“Looking forward into fiscal 2009/10, Ryanair will enjoy significantly lower oil costs thanks to our recent hedging programme, when most of our competitors are already hedged at much higher prices. We intend to use this cost advantage to again lower fares. These lower prices will drive Ryanair’s traffic growth, maintain high load factors (and ancillary sales) and capture market share from higher cost fuel surcharging competitors. We won’t be in a position to give earnings guidance for next year, until the fare environment becomes somewhat clearer. At this time we expect fares to fall next year by over 10%, although if the recession deepens, it could be worse than this. However the 38% reduction in oil prices which our fuel hedging has secured will ensure that Ryanair returns to substantial profitability next year, when many of our competitors will be reporting losses.
“The longer and deeper this recession, the better it will be for the lowest cost producers in every sector. Like Lidl, Aldi, Ikea and McDonalds, Ryanair, is the lowest cost provider – by a distance - in the European airline industry, and we are poised for substantial traffic and profit growth in the coming year as the recession forces millions of passengers to focus on price, while still (in the case of Ryanair) enjoying our superior punctuality, fewer cancellations and younger aircraft fleet.”
quote:Op maandag 2 februari 2009 18:05 schreef Perruche het volgende:
Hey allemaal,
ik had even een vraagje; ik ga a.s. woensdag naar Dublin en heb aangegeven dat ik graag 2 koffers wil meenemen.
Ik weet dat toen ik dat voorheen deed, deze koffers 15 kilo per stuk mochten wegen. Nu kijk ik op de website, en staat er het volgende;
Elke passagier mag maximaal 3 tassen inchecken met een totaalgewicht van 15 kilo tegen vergoeding van de kosten voor ingecheckte bagage die van toepassing zijn. Voor elk ingecheckt bagage-item dat online wordt geboekt, geldt een speciaal kortingstarief voor ingecheckte bagage. Wanneer kosten voor ingecheckte bagage op de luchthaven of via een callcenter van Ryanair worden betaald, geldt het standaardtarief
Mag ik nu 2 koffers meenemen van 7,5 kilo elk, of 2 van 15 kilo elk? Het zou toch redelijk onlogisch zijn om bijvoorbeeld 3 koffers van 5 kilo in te checken, aangezien je wel per koffer betaald, als het maximum toch 15 kilo is...
Van de Engelstalige website werd ik ook niet veel wijzer...
dan hebben ze dat veranerd... shit :S hoe kan ik nou 4 maanden leven met 15 kilo, ha...quote:Op maandag 2 februari 2009 18:23 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
'maximaal 3 tassen inchecken met een totaalgewicht van 15 kilo' zegt genoeg toch. Dus maximaal 15 kilo in totaal.
En wanneer ongeveer kan ik die verwachten? Ik vlieg over 16 dagenquote:Op dinsdag 3 februari 2009 06:59 schreef Isegrim het volgende:
Je krijgt nog een bevestigingsmailtje.
http://www.ryanair.com/site/EN/about.php?page=About&sec=registerquote:Op dinsdag 3 februari 2009 11:34 schreef danos het volgende:
waar kan je in godsnaam aanmelden voor die nieuwsbrief? ik heb die hele site al afgezocht, maar niks gevonden
muchas gracias!quote:Op dinsdag 3 februari 2009 11:43 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
http://www.ryanair.com/site/EN/about.php?page=About&sec=register
Linker kolom 'register for offers'.
Bij mij kwam 'ie de dag na het boeken.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 11:38 schreef kalinho het volgende:
[..]
En wanneer ongeveer kan ik die verwachten? Ik vlieg over 16 dagen
Dus je krijgt in totaal 2 bevestigingen? Ik heb er 1 een half uurtje na het boeken gekregen, moet ik het daarmee doen?quote:Op dinsdag 3 februari 2009 12:32 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Bij mij kwam 'ie de dag na het boeken.
Ja, dat is 'm gewoon dan.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 14:18 schreef kalinho het volgende:
[..]
Dus je krijgt in totaal 2 bevestigingen? Ik heb er 1 een half uurtje na het boeken gekregen, moet ik het daarmee doen?
Ook al gezien dat Milaan eigenlijk Bergamo is?quote:Op dinsdag 3 februari 2009 00:58 schreef kalinho het volgende:
Kheb vorige week brussel-milan geboekt....blijkt dat het brussel charleroi isVia google Maps kwam ik bij Brussel Airport op Zaventhem uit, blijk dat ik nog 60 km verder moet
![]()
Maar ehm, k heb die bevestigingsmail gehad en heb het scherm wat ik na mn betaling kreeg ook uitgeprint...krijg ik nog meer over de email of moet ik gewoon dat uitprinten en dan naar hget vliegveld gaan?
En hoever is Brussel charleroi vanaf Breda ongeveer qua reistijd? midden in de nacht
Hmm ja Bergamo wist ik. Op zich niet heel erg, we moeten toch een trein hebben richting Florence. Uur is volgens mij, en google maps, lichtelijk overdreven maar het is niet in Milan, nee.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 19:14 schreef Thetallguy het volgende:
[..]
Ook al gezien dat Milaan eigenlijk Bergamo is?Ligt op een uurtje van Milaan ongeveer
Waarom vlieg je dan niet Eindhoven - Pisaquote:Op dinsdag 3 februari 2009 19:33 schreef kalinho het volgende:
Hmm ja Bergamo wist ik. Op zich niet heel erg, we moeten toch een trein hebben richting Florence. Uur is volgens mij, en google maps, lichtelijk overdreven maar het is niet in Milan, nee.
Of desnoods Charleroi - Pisaquote:Op dinsdag 3 februari 2009 19:41 schreef DutchTrain het volgende:
[..]
Waarom vlieg je dan niet Eindhoven - Pisa![]()
Vanaf Pisa Airport gaat er een rechtstreekse bus in een uurtje naar Florence
Bij mij ook 5 jaar terugquote:Op dinsdag 3 februari 2009 19:45 schreef Thetallguy het volgende:
Bus vanaf Bergamo deed er afgelopen oktober toch echt ongeveer een uur over om bij het CS van Milaan te komen
Dat zou wel tof zijn!quote:Op dinsdag 3 februari 2009 21:29 schreef nickybol het volgende:
Wanneer gaat Ryanair vliegen op Amerika?
omdat die toen een stuk duurder was. + je vliegt later en heb dus minder spelingquote:Op dinsdag 3 februari 2009 19:41 schreef DutchTrain het volgende:
[..]
Waarom vlieg je dan niet Eindhoven - Pisa![]()
Vanaf Pisa Airport gaat er een rechtstreekse bus in een uurtje naar Florence
Per persoon boeken is het goedkoopste. Dan is de vluchtprijs per persoon het laagste. En de bijkomende koste zijn toch per persoon.quote:Op woensdag 4 februari 2009 16:07 schreef Pietsie1 het volgende:
Ik zit met een klein vraagstuk, wellicht kan iemand me hierbij helpen.
De situatie is als volgt: we willen met 3 mensen eind maart van Brussel naar Rome en terug. De prijs excl. tax voor de terugreis op onze gewenste vliegdatum is ¤ 1,49 p.p. bij één of twee personen. Bij drie (of meer) personen (wat dus het geval is) kost een ticket ¤ 12,99 p.p. (excl. tax).
Vraag 1: is dit de normale gang van zaken?
Dit zou betekenen dat we 2 boekingen moeten maken (naja, moeten ... het is dan goedkoper): één voor 2 personen + één voor 1 persoon.
Per persoon per vluchtdeel. Dus als je één boeking voor een retourvlucht met 8 personen maakt, ben je een schofterige 8 x 2 x 5 = 80 euro aan creditcardkosten kwijt. En ja, het klopt dat dat echt één betaling is. "Maar we berekenen nooit een brandstoftoeslag!"quote:Vraag 2: kan iemand me vertellen hoe het precies zit met de creditcardkosten van 5 euro? Is dit persoon, per boeking of per reis?
http://www.telegraph.co.u(...)arn-650m-a-year.htmlquote:The low-cost airline Ryanair will receive £650 million in baggage charges and booking fees in 2009, reports Charles Starmer-Smith.
Kan zijn dat er nog maar 2 stoelen over zijn voor het 1,49 tarief, en dat de 3e persoon dus automatisch in het 12,99 tarief komt. Dan maakt het niet uit of je nou 2+1 boekt of 3 in een keer.quote:Op woensdag 4 februari 2009 16:07 schreef Pietsie1 het volgende:
Ik zit met een klein vraagstuk, wellicht kan iemand me hierbij helpen.
De situatie is als volgt: we willen met 3 mensen eind maart van Brussel naar Rome en terug. De prijs excl. tax voor de terugreis op onze gewenste vliegdatum is ¤ 1,49 p.p. bij één of twee personen. Bij drie (of meer) personen (wat dus het geval is) kost een ticket ¤ 12,99 p.p. (excl. tax).
Vraag 1: is dit de normale gang van zaken?
Ik schat ongeveer 1 uur en drie kwartier.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 00:58 schreef kalinho het volgende:
Kheb vorige week brussel-milan geboekt....blijkt dat het brussel charleroi isVia google Maps kwam ik bij Brussel Airport op Zaventhem uit, blijk dat ik nog 60 km verder moet
![]()
Maar ehm, k heb die bevestigingsmail gehad en heb het scherm wat ik na mn betaling kreeg ook uitgeprint...krijg ik nog meer over de email of moet ik gewoon dat uitprinten en dan naar hget vliegveld gaan?
En hoever is Brussel charleroi vanaf Breda ongeveer qua reistijd? midden in de nacht
quote:Op donderdag 5 februari 2009 21:05 schreef Thetallguy het volgende:
http://www.z24.nl/bedrijv(...)ebeleid_Ryanair.html
http://www.guardian.co.uk(...)ryanair-hand-baggage
30 pond voor je duty-free artikelen![]()
![]()
Opzich wel een goede regel want als je ziet wat mensen allemaal meeslepen aan boord. Maar dan nog, wordt je goedkope flesje whiskey op het vliegveld opeens wel erg duur als ie niet meer in je tas past.
Ja, en waar moet je die extra kosten dan gaan betalenquote:Op donderdag 5 februari 2009 21:05 schreef Thetallguy het volgende:
http://www.z24.nl/bedrijv(...)ebeleid_Ryanair.html
http://www.guardian.co.uk(...)ryanair-hand-baggage
30 pond voor je duty-free artikelen![]()
![]()
Opzich wel een goede regel want als je ziet wat mensen allemaal meeslepen aan boord. Maar dan nog, wordt je goedkope flesje whiskey op het vliegveld opeens wel erg duur als ie niet meer in je tas past.
'lower baggage handling costs'. Als er één vorm is waar geen enkele Ryanair-medewerker met z'n poten aan hoeft te zitten, is het wel handbagage. En waar berekenen ze nu die kosten voor? Juist....quote:The Ryanair chief executive, Michael O'Leary, has admitted that the airline cannot eliminate hand luggage entirely but justifies the extra charges as "behavioural" because lower baggage handling costs would ultimately lead to lower fares.
De bus gaat rechtstreeks vanaf de luchthaven naar Barcelona (duur: ongeveer 1 uur en 10 minuten). Als je met de trein naar Barcelona wilt, zul je eerst vanaf de luchthaven naar Girona moeten (rijdt ook een bus naar toe).quote:Op vrijdag 6 februari 2009 14:26 schreef BeeJee78 het volgende:
Morgen vlieg ik vanaf Weeze naar Barcelona (Girona).
Kan je vanaf Girona het beste een bus of de trein nemen? Iemand ervaring?
En ze zijn er heel serieus heel strikt opquote:Op vrijdag 6 februari 2009 17:21 schreef Isegrim het volgende:
Telt een handtasje eigenlijk ook al als handbagage? Moet ik mijn handtasje in mijn rugzak stoppen?
Edit: ik zie het al, staat op het ticket. Handtas moet in de handbagage.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |