abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65527572
nu.nl meldt vandaag dat de Lynx is waargenomen in Nederland, en ook waarneming.nl en wikipedia maken hier al melding van:
quote:
Nederland

De lynx kwam nog tot diep in de Middeleeuwen in Nederland voor. Uit de administratie van de toenmalige 'edele' slagers, die hun vlees van de edele jachthouding afnamen, blijkt dat de aanlevering van lynxen met enige regelmaat plaatsvond. Ook is er een schedel met onderkaak gevonden bij een Romeinse nederzetting bij Valkenburg. In de netten van Nederlandse Noordzeevissers worden nog geregeld schedelfragmenten en beenderen van de lynx uit de IJstijd aangetroffen. Deskundigen gaan ervan uit dat er nooit sprake is geweest van de afschot van de laatste Nederlandse lynx, maar dat de lynx samen met de wolf rond 1890 in Nederland uitstierf. Maar ook dat is niet zeker, aangezien lynxen treklustige, solitaire dieren zijn, in tegenstelling tot de wolf, die vaak vaste jachttrajecten hanteert.

Volgens de officiële lezing is de lynx in Nederland uitgestorven echter naast zichtwaarnemingen in de provincie Limburg zijn er vanaf 1999 ook waarnemingen in de provincie Gelderland. Voor Alterra is dit aanleiding een onderzoek in te stellen naar de huidige status van de lynx op basis van onderzoek naar de betrouwbaarheid van zichtwaarnemingen in Nederland sinds 1988. Ook waarnemingen in de bosachtige omgeving van Kootwijk worden daarbij onder de loep genomen. Nieuwe waarnemingen kunnen bij Waarneming.nl gemeld worden. De eerste is al binnen en komt uit 2008.

[bewerk] Toekomst voor de lynx in Nederland

Op dit moment wordt vermoed dat het in Zuid-Limburg en op de Veluwe om verdwaalde lynxen uit België / Duitsland gaat. Of en waar de lynx zich in Nederland zal vestigen, is de vraag, omdat veel natuurgebieden klein en versnipperd zijn. Sommige deskundigen concluderen echter uit de vele waarnemingen in die gebieden dat de lynx langzaamaan aan het wennen is aan de versnipperde leefgebieden.

Tegen de aanwezigheid van de lynx zou ook weerstand kunnen bestaan, omdat deze al dan niet terecht als schadelijk en gevaarlijk wordt beschouwd. Bij veel mensen leeft een ongemakkelijk gevoel hun land met een 'gevaarlijk dier' te moeten delen, terwijl anderen het prachtig vinden als het dier zich weer zou vestigen in Nederland. Ervaringen in Duitsland met de vestiging van de wolf leert dat dit een geweldige stimulans is voor het Toerisme.

In 1991 is een rapport verschenen over de herintroductie van Lynxen in Nederland, zie hieronder bij de bronnen, waarin de conclusie wordt getrokken dat de Veluwe 10 tot 25 lynxen zou kunnen voeden. Dat is echter een te kleine populatie om op lange duur zelfstandig te kunnen voortbestaan. Inmiddels is de EHS volop in ontwikkeling en sluit de Veluwe vrijwel aan op de Utrechtse Heuvelrug en Duitsland, waardoor een populatie in verbinding kan komen te staan met andere Europese populaties. Hierdoor zou het inteeltrisico verminderen en kan de aanwezigheid van de lynx in Nederland realiteit worden.

[bewerk] Potentiële natuurgebieden

Niet uitgesloten is dat de lynx zich rond 2010 in Limburg zal vestigen. Als de Veluwe dan ook een populatie herbergt, zou het nuttig zijn het trekgedrag van deze dieren te faciliteren. Een doorgang (corridor) naar de Oostvaardersplassen, alsmede naar(grote) beboste natuurgebieden langs de grote rivieren is dan een optie.
Dit is natuurlijk geweldig. Wat ik mij nu ook afvroeg, aangezien de wiki meld dat de Veluwe nu 10 tot 25 lynxen zou kunnen voeden, en er op de veluwe enorm veel zwijnen afgeschoten worden vanwege overlast, zou een jachtverbod icm. het uitzetten / stimuleren van een lynx-populatie geen natuurlijke oplossing zijn voor het verstoorde evenwicht (als we de jachtverenigingen moeten geloven) op de veluwe?

[ Bericht 0% gewijzigd door LeeHarveyOswald op 29-01-2009 14:01:19 ]
  donderdag 29 januari 2009 @ 13:54:19 #2
234271 Krentenbol.
Lick my currants!
pi_65527632
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 13:53 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[url=http://www.nuvideo.nl/opmerkelijk/23059/wilde-lynx-gespot-in-limburg.html]nu.nl] meldt vandaag dat de Lynx is waargenomen in Nederland, en ook waarneming.nl en wikipedia maken hier al melding van:
[..]

Dit is natuurlijk geweldig. Wat ik mij nu ook afvroeg, aangezien de wiki meld dat de Veluwe nu 10 tot 25 lynxen zou kunnen voeden, en er op de veluwe enorm veel zwijnen afgeschoten worden vanwege overlast, zou een jachtverbod icm. het uitzetten / stimuleren van een lynx-populatie geen natuurlijke oplossing zijn voor het verstoorde evenwicht (als we de jachtverenigingen moeten geloven) op de veluwe?
Nederland is te klein voor deze dieren . Liggen ze straks weer naast andere schitterende dieren dood langs een snelweg
k zie geen enkele reden waarom iemand thuis een computer zou willen hebben.Ken Olson, stichter van Digital Equipment, 1977
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 29 januari 2009 @ 13:55:41 #4
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_65527665
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 13:54 schreef Pacmaniac het volgende:

[..]

Nederland is te klein voor deze dieren . Liggen ze straks weer naast andere schitterende dieren dood langs een snelweg
Mwah, denk dat dat wel eens mee zou kunnen vallen.
Hoop ik.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  donderdag 29 januari 2009 @ 13:57:43 #5
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_65527742
Die gore lynxe media altijd
Lang leve mij! *O*
pi_65527765
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 13:54 schreef Krentenbol. het volgende:
De nieuwe Veluwe poema?
Ik hoop een echte.
En dat er meer komen, wat een prachtig beest.
  donderdag 29 januari 2009 @ 13:58:49 #7
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_65527771
verdomd! ik zweer dat ik rond 1999 zo'n beest in de omgeving van Ede heb gezien, maar niemand die me gelooft
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 29 januari 2009 @ 13:59:52 #8
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_65527805
Dit is toch een verschrikkelijk mooi beest.

OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_65527874
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 13:54 schreef Krentenbol. het volgende:
De nieuwe Veluwe poema?
Nee, poema's komen niet net over de grens voor, en Lynxen blijkbaar wel Vorig jaar is een nest van 4 jongen op nog geen 5 kilometer van de Be-NL grens gefotografeerd
pi_65527901
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 13:54 schreef Pacmaniac het volgende:

[..]

Gelukkig hoeven deze dieren zich niet te identificeren bij de grens, en kunnen ze straks door het "koppelen" van natuurgebieden zo via Limburg naar de veluwe lopen, en van daar naar Utrecht of Duitsland toe..
pi_65527946
k zie geen enkele reden waarom iemand thuis een computer zou willen hebben.Ken Olson, stichter van Digital Equipment, 1977
pi_65528033
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 13:59 schreef Netsplitter het volgende:
Dit is toch een verschrikkelijk mooi beest.

[ afbeelding ]
Hij heeft idote kwastjes aan z'n oren
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 29 januari 2009 @ 14:06:57 #13
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_65528057
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 14:06 schreef Klaas.Kopkaas het volgende:

[..]

Hij heeft idote kwastjes aan z'n oren
Dat is juist zo leuk aan die beesten.
  Forum Admin donderdag 29 januari 2009 @ 14:12:01 #14
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_65528267
Zou zo'n beest lekker smaken ?
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 29 januari 2009 @ 14:12:44 #15
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_65528290
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 14:12 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Droogkloot.
  donderdag 29 januari 2009 @ 14:13:17 #16
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_65528314
quote:
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=lynx+recept&meta=
Lang leve mij! *O*
  donderdag 29 januari 2009 @ 14:13:58 #17
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_65528339
quote:
net als kat, denk ik
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_65528375
miaaaauw
No Guts, No Glory
pi_65528517
Zijn lynxen niet wat te klein om zwijnen te vangen en eten
stupidity has become as common as common sense was before
pi_65528596

Lijkt me een uitermate vriendelijk dier!
  donderdag 29 januari 2009 @ 14:21:37 #21
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_65528606
Lynx versus everzwijn ? Daarvoor is een lynx toch echt een te kleine kat, die kan beter overweg met geiten, schapen enz. Voor het (echte) probleem van het overschot aan everzwijnen zou je toch echt iets groters, zoals een poema, moeten hebben.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_65528612

Claudia Lynx?
  donderdag 29 januari 2009 @ 14:23:02 #23
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_65528660
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 14:21 schreef Crackerjacker het volgende:
[ afbeelding ]

Claudia Lynx?
Die idiote kwastjes aan dr oren
Lang leve mij! *O*
pi_65528667
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 14:21 schreef mvdejong het volgende:
Lynx versus everzwijn ? Daarvoor is een lynx toch echt een te kleine kat, die kan beter overweg met geiten, schapen enz. Voor het (echte) probleem van het overschot aan everzwijnen zou je toch echt iets groters, zoals een poema, moeten hebben.
Er stond op de Wiki dat een Lynx ongeveer zo groot is als een herdershond Aangezien een Wolf wel een zwijn aan kan.. (Wolven zijn trouwens ook bezig met een opmars vanuit Polen, Duitsland, richting Nederland..).
pi_65528713
Als het om de Canadese Lynx gaat:

Canadese lynxen eten ook andere dieren, van vogels, woelmuizen en aas tot verzwakte hoefdieren tot de grootte van een rendier. De Canadese lynx heeft harige voetzolen, waardoor ze niet door zachte poedersneeuw zakken. Hierdoor kunnen ze prooidieren zachtjes besluipen en achtervolgen. De meeste dieren (met uitzondering van de Amerikaanse haas) zakken door de sneeuw heen, waardoor ze gemakkelijk te grijpen zijn. Grotere prooien, die de lynx niet in één keer op krijgt, worden bedekt met aarde, bladeren of sneeuw, om later weer bezocht te worden.

Bron wikipedia
pi_65528745
quote:
Poemas horen hier niet thuis, die horen zelfs niet in Europa thuis. Dat is een soort uit Noord-Amerika. Predatoren die wel hier thuis horen zijn wolven en wellicht beren.(en de lynx en de wilde kat natuurlijk ook)
pi_65528777
quote:
Fail . Ze eten dus verzwakte grote dieren! Waardoor de populatie gezond blijft.

Daarnaast een Poema op de Veluwe . Heb jij heel 2005 zitten slapen? Misschien hebben mensen destijds wel een Lynx gezien ipv een Poema. Mensen overdrijven graag Jwtz
pi_65528841
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 14:24 schreef Pacmaniac het volgende:
Als het om de Canadese Lynx gaat:

Canadese lynxen eten ook andere dieren, van vogels, woelmuizen en aas tot verzwakte hoefdieren tot de grootte van een rendier. De Canadese lynx heeft harige voetzolen, waardoor ze niet door zachte poedersneeuw zakken. Hierdoor kunnen ze prooidieren zachtjes besluipen en achtervolgen. De meeste dieren (met uitzondering van de Amerikaanse haas) zakken door de sneeuw heen, waardoor ze gemakkelijk te grijpen zijn. Grotere prooien, die de lynx niet in één keer op krijgt, worden bedekt met aarde, bladeren of sneeuw, om later weer bezocht te worden.

Bron wikipedia
De euraziatische Lynx:
quote:
Kenmerken

De lynx heeft karakteristieke bakkebaarden, gepluimde oren en een kort staartje. Hij staat hoog op de poten. De vacht van de lynx is in de zomer geelbruin. 's Winters is de vacht bleker en dikker. Verspreid over zijn lichaam liggen enkele kleine, bleke vlekken. Vooral de ledematen zijn duidelijk gevlekt. De staart is kort met een zwart puntje.

Lynxen zijn goed tegen kou bestand, dankzij de dichte vacht en de haarkussens aan hun voeten. De gepluimde oorschelpen zijn uiterst nuttig voor het opvangen van zelfs de zwakste geluiden. Ze hebben als het ware de functie van antennes.

De kop-romplengte ligt bij een volwassen lynx tussen de 80 en 130 cm, de schouderhoogte tussen de 60 en de 75 cm, gemiddeld 65 cm. Het staartje wordt 11 tot 25 centimeter lang. Lynxen wegen 18 tot 25, soms tot 38 kg.
pi_65528851
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 14:23 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Er stond op de Wiki dat een Lynx ongeveer zo groot is als een herdershond Aangezien een Wolf wel een zwijn aan kan.. (Wolven zijn trouwens ook bezig met een opmars vanuit Polen, Duitsland, richting Nederland..).
Er is toch ook een of ander gebied in Nederland (ik meen overijssel ) waar ze leven. In een soort reservaat maar zonder menselijke bemoeienis (behalve een dik hek er omheen)
  donderdag 29 januari 2009 @ 14:29:47 #30
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_65528895
quote:
De lynx heeft karakteristieke bakkebaarden, gepluimde oren en een kort staartje.
Dit staat er zo schattig
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
pi_65528914
In Europa komt verder nog de pardelllynx voor (in Spanje en Portugal) maar daar gaat het niet best mee als ik het goed heb.

reactie op leeHarveyOswald
pi_65528945
Al dat soort dieren horen hier gewoon niet! Nederland is dichtbevolkt . Er is niet eens ruimte voor huizen of snelwegen maar we gaan wel allerlei uitheemse wildlife hierheen halen wtf
pi_65529127
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 14:31 schreef Pacmaniac het volgende:
Al dat soort dieren horen hier gewoon niet! Nederland is dichtbevolkt . Er is niet eens ruimte voor huizen of snelwegen maar we gaan wel allerlei uitheemse wildlife hierheen halen wtf
niemand haalt die lynx toch? die komt toch vanzelf???
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 29 januari 2009 @ 14:36:46 #34
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_65529185
- knip -

[ Bericht 97% gewijzigd door sp3c op 29-01-2009 19:55:06 ]
pi_65529253
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 14:35 schreef attila_de_hun het volgende:

[..]

niemand haalt die lynx toch? die komt toch vanzelf???
Mede mogelijk gemaakt door...... juist ja
  donderdag 29 januari 2009 @ 14:40:26 #36
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_65529360
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 14:38 schreef Pacmaniac het volgende:

[..]

moeten we de grenzen dicht gooien voor lynxen? misschien kan Wilders gaan patrouilleren in Limburg
pi_65529468
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 14:38 schreef Pacmaniac het volgende:

[..]

Mede mogelijk gemaakt door het herstel van natuurgebieden.
pi_65529499
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 14:40 schreef Flurry het volgende:

[..]

moeten we de grenzen dicht gooien voor lynxen? misschien kan Wilders gaan patrouilleren in Limburg
Zijn Lynxen allergisch voor de geur van waterstofperoxide dan?
pi_65529579
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 14:40 schreef Flurry het volgende:

[..]

Ja komisch

Krijgen ze vast weer een beschermde status mee. In het artikel is al sprake van dat ze mogelijk richting Oostvaardersplassen kunnen trekken omdat alles met elkaar in verbinding staat. .

Laten ze daar nou grootste plannen hebben met duizenden nieuwe woningen. Mag er dalijk weer niet gebouwd worden. Afschieten of uitzetten die beesten !
  donderdag 29 januari 2009 @ 14:44:39 #40
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_65529586
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 14:43 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Zijn Lynxen allergisch voor de geur van waterstofperoxide dan?
een lynx is vast allergisch voor rechts
pi_65529757
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 14:44 schreef Pacmaniac het volgende:

[..]

Ja komisch

Krijgen ze vast weer een beschermde status mee. In het artikel is al sprake van dat ze mogelijk richting Oostvaardersplassen kunnen trekken omdat alles met elkaar in verbinding staat. .

Laten ze daar nou grootste plannen hebben met duizenden nieuwe woningen. Mag er dalijk weer niet gebouwd worden. Afschieten of uitzetten die beesten !
Of laat ze die huizen lekker bouwen waar niemand er last van heeft.
pi_65530552
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 14:48 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Of laat ze die huizen lekker bouwen waar niemand er last van heeft.
Vooropgesteld dat ik het schitterende dieren vind en ze absoluut een toegevoegde waarde zouden zijn voor de Nederlandse wildlife denk ik dat er ook bezwaren zijn.

Het zijn roofdieren en ik neem derhalve aan dat ze net als andere katachtigen een groot territorium nodig hebben om te jagen/jongen etc.

In Spanje redden ze het al bijna niet terwijl daar veel meer onbebouwde ruimte beschikbaar is dan dat hier het geval is.

anyway als ik dit stukje dan vanmorgen weer lees:

http://www.ad.nl/rotterda(...)agen_baggerklus.html

Dan vraag je je af waar het allemaal over gaat. En dit zijn dan nog uitheemse dieren illegaal uitgezet door particulieren laat staan als er straks ergens een nestje Lynxen gespot is
pi_65530627
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 15:06 schreef Pacmaniac het volgende:

[..]

Vooropgesteld dat ik het schitterende dieren vind en ze absoluut een toegevoegde waarde zouden zijn voor de Nederlandse wildlife denk ik dat er ook bezwaren zijn.

Het zijn roofdieren en ik neem derhalve aan dat ze net als andere katachtigen een groot territorium nodig hebben om te jagen/jongen etc.

In Spanje redden ze het al bijna niet terwijl daar veel meer onbebouwde ruimte beschikbaar is dan dat hier het geval is.

anyway als ik dit stukje dan vanmorgen weer lees:

http://www.ad.nl/rotterda(...)agen_baggerklus.html

Dan vraag je je af waar het allemaal over gaat. En dit zijn dan nog uitheemse dieren illegaal uitgezet door particulieren laat staan als er straks ergens een nestje Lynxen gespot is
De soort die het in Spanje amper redt is niet de euraziatische lynx
pi_65530780
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 15:08 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

De soort die het in Spanje amper redt is niet de euraziatische lynx
Man zever niet zo. Het blijft een Lynx toch geen nijlpaard?
Lees anders dit stukje:

De enig overblijvende populatie van de Iberische lynx in Spanje - die nog ongeveer 100 dieren telt, en amper 25 geslachtsrijpe vrouwtjes - wordt bijzonder sterk bedreigd door het inkrimpen en versnipperen van de natuurlijke woonplaats van de dieren. En er staan alwaar nieuwe bouwwerken op stapel die zelfs indruisen tegen de pogingen om de bedreigde katachtige te beschermen.

Bron: WWF

http://www.wwf.be/nl/?inc=news&newsid=417&pageid=news

Lijkt me hier dan helemaal praktisch
pi_65531302
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 14:03 schreef Pacmaniac het volgende:
[ afbeelding ]
Woo.. retro
Op zondag 26 juli 2009 15:19 schreef The_Dean het volgende:
Wat ben je ook een klier :D
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 29 januari 2009 @ 15:26:06 #46
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_65531344
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 15:12 schreef Pacmaniac het volgende:

[..]

Lees anders dit stukje:

De enig overblijvende populatie van de Iberische lynx in Spanje - die nog ongeveer 100 dieren telt, en amper 25 geslachtsrijpe vrouwtjes - wordt bijzonder sterk bedreigd door het inkrimpen en versnipperen van de natuurlijke woonplaats van de dieren. En er staan alwaar nieuwe bouwwerken op stapel die zelfs indruisen tegen de pogingen om de bedreigde katachtige te beschermen.

Blijkbaar is de wetgeving hier beter geregeld dan daar.
pi_65535849
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 14:44 schreef Pacmaniac het volgende:

[..]

Ja komisch

Helemaal niet, bij Almere ja, niet bij de Oostvaardersplassen.

Op je andere stupide reacties reageer ik maar even niet

pi_65536083
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 15:12 schreef Pacmaniac het volgende:

[..]

Lees anders dit stukje:

Ja, en gorilla's en mensen zijn beide primaten. Ben jij daarom een aap?

pi_65536111
- knip -

[ Bericht 99% gewijzigd door sp3c op 29-01-2009 19:52:11 (schelduh) ]
  donderdag 29 januari 2009 @ 17:18:24 #50
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_65536165
Mooie beesten, maar ze zien er wat gehandicapt uit met zo'n lullig stompje als staart
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')