Verhuizen naar een gebied waar KPN niet word aangeebodenquote:Op vrijdag 23 januari 2009 20:04 schreef KneiterS het volgende:
Ik dacht vandaag mijn ADSL en telefoon abonnement bij KPN op te gaan zeggen. Vertelt de mevrouw van KPN me dat mijn abonnement per 31 december stilzwijgend verlengd is tot en met 31 januari 2010.
Nu meen ik een paar jaar geleden eens iets gelezen te hebben over dat de regering van plan was het stilzwijgend verlengen van contracten, met een jaar, aan banden te gaan leggen. In het kader van deze casus vraag ik me nu af, heeft dit nog gevolg gekregen?
Of zijn nog andere constructies mogelijk om aan dergelijke contracten te ontsnappen?
Dat is een verbastering die ik opzettelijk maak, net als dat ik de e niet voorzie van een accent grave.quote:
Ja of overlijden of emigreren...quote:Op vrijdag 23 januari 2009 20:15 schreef AlwaysConnected het volgende:
[..]
Verhuizen naar een gebied waar KPN niet word aangeeboden
en dan terug verhuizen
Nope, niks aan te doen. De regeling is er nog niet door en het zal ook nog wel een paar maanden duren voordat de regeling er is. Dan is het ook nog maar de vraag of het voor lopende contracten gaat gelden.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 20:04 schreef KneiterS het volgende:
Ik dacht vandaag mijn ADSL en telefoon abonnement bij KPN op te gaan zeggen. Vertelt de mevrouw van KPN me dat mijn abonnement per 31 december stilzwijgend verlengd is tot en met 31 januari 2010.
Nu meen ik een paar jaar geleden eens iets gelezen te hebben over dat de regering van plan was het stilzwijgend verlengen van contracten, met een jaar, aan banden te gaan leggen. In het kader van deze casus vraag ik me nu af, heeft dit nog gevolg gekregen?
Of zijn nog andere constructies mogelijk om aan dergelijke contracten te ontsnappen?
Als het goed is, is KneiterS dan wel van z'n KPN af.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 20:26 schreef Dirkh het volgende:
[..]
Mwah, de erven zullen er blij mee zijn.
De vraag is of een internetverbinding hieronder valt. Zoja, scheelt dat in ieder geval een maand.quote:Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt als onredelijk bezwarend aangemerkt een in de algemene voorwaarden voorkomend beding [...] dat in geval van een overeenkomst tot het geregeld afleveren van zaken, elektriciteit daaronder begrepen, of tot het geregeld doen van verrichtingen, leidt tot stilzwijgende verlenging of vernieuwing van meer dan een jaar;
Nee, die valt daar niet onder.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 20:31 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
De vraag is of een internetverbinding hieronder valt. Zoja, scheelt dat in ieder geval een maand.
Even een onderbouwing, de door jouw geplaatste tekst geldt voor consumentenkoop. Het leveren van ADSL valt niet onder consumentenkoop.quote:
Ook een fabeltje, dan zal deze aantoonbaar ten nadele van de klant moeten zijn.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 20:42 schreef longinus het volgende:
wachten op een wijziging van de voorwaarden.
Nee dat is een artikel uit boek 6 voor overeenkomsten in het algemeen (art. 6:236 BW om precies te zijn), en gaat altijd op mits de wederpartij een natuurlijk persoon is die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 20:44 schreef Dirkh het volgende:
[..]
Even een onderbouwing, de door jouw geplaatste tekst geldt voor consumentenkoop. Het leveren van ADSL valt niet onder consumentenkoop.
Consumentenkoop geldt alleen voor roerende zaken en energie. De regeling geldt niet voor diensten, zoals het boeken van een reis, het afsluiten van een verzekering of het aangaan van een lening etc.
quote:Bij het geregeld afleveren van zaken moet volgens de MvT Inv., Parl. gesch., blz. 1706, worden gedacht aan bij voorbeeld abonnementen op kranten en tijdschriften, lidmaatschappen van boeken- en platenclubs, de aanschaf van een encyclopedie die bezig is te verschijnen, en de leverantie van elektriciteit, gas en water door openbare nutsbedrijven.
Ik neig toch ook dat het artikel niet direct toepassing vindt. Maar alsnog vind ik het verdedigbaar dat de verlenging in dit geval onredelijk bezwarend is en daarom beperkt moet worden tot een jaar. Voor die ene maand is het alleen niet de moeite waard om ervoor te procederen.quote:Voor wat betreft de term 'doen van verrichtingen' verwijst de MvT Inv., Parl. gesch., blz. 1706, naar art. 7.7.1.1. Dit brengt mee dat art. 6:236, onder j, niet ziet op alle duurovereenkomsten die consumenten plegen te sluiten. Zo vallen bij voorbeeld huur-, pacht- en verzekeringsovereenkomsten buiten haar bereik. De regering verdedigt dit met het argument dat bij huur en pacht de materie reeds gedetailleerd in de wet is geregeld en dat dit bij de verzekeringsovereenkomst in het voornemen ligt.
Zo heb ik het ook kunnen opzeggen, KPNplusBellen.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 20:42 schreef longinus het volgende:
wachten op een wijziging van de voorwaarden.
Ik heb daar vorig jaar een flinke mailwisseling over gehad met een bedrijfsjurist die ook diensten levert, niet om een geschil maar om een en ander duidelijk te krijgen. Ik kan de mail helaas niet even terugtoveren.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 20:49 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Nee dat is een artikel uit boek 6 voor overeenkomsten in het algemeen (art. 6:236 BW om precies te zijn), en gaat altijd op mits de wederpartij een natuurlijk persoon is die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf.
Ik ben eens wat in de literatuur gedoken, en het is niet geheel duidelijk.
[..]
[..]
Ik neig toch ook dat het artikel niet direct toepassing vindt. Maar alsnog vind ik het verdedigbaar dat de verlenging in dit geval onredelijk bezwarend is en daarom beperkt moet worden tot een jaar. Voor die ene maand is het alleen niet de moeite waard om ervoor te procederen.
Dat zal het zijn jaquote:Op vrijdag 23 januari 2009 20:56 schreef Dirkh het volgende:
[..]
Die verlenging van 13 maanden heeft mogelijk te maken met de opzegtermijn. Volgens de grijze lijst zal drie maanden opzegtermijn maximaal zijn, dus zal het abonnement mogelijk op 1 februari stilzwijgend verlengd worden en is TS te laat geweest, dus buiten de opzegtermijn gevallen zijn, waardoor de verlenging wel één jaar is, maar de verlenging pas later plaats zal vinden.
quote:Op vrijdag 23 januari 2009 21:07 schreef Megumi het volgende:
Gewoon niet betalen TS. Wordt je afgesloten en vervolgens op de kabel overstappen.
Dan kan je er beter met zo'n electrische vonken aansteker in gaan zitten die ook gebruikt wordt voor het aansteker van bijvoorbeeld een gasfornuis (dus niet 1 die echt een vlam produceert)quote:Op vrijdag 23 januari 2009 21:14 schreef Dirkh het volgende:
[..]Beter nog, TS kan beter zijn modem een paar keer laten stuiteren en dan klagen dat internet het niet doet. Dan komt er een monteur of krijgt hij een nieuw modem en laat deze vervolgens weer stuiteren. Dan gaat hij klagen dat internet het nog steeds niet doet, en stelt de provider in gebreke. Dan krijgt hij weer een nieuw modem die weer op wonderbaarlijke wijze niet werkt... klaar.
Maar dan moet je het wel goed doen, het modem moet aan de buitenkant heel blijven. Dit natuurlijk als het modem door de provider is geleverd.
Anders kan hij de draadjes in het ISRApunt lospeuteren en dat gewoon iedere keer herhalen.
Kortom, alles lukt als je bereid bent tot fraude en het voor lief neemt dat je een tijdje zonder internet en telefonie zit.
Waarop je de reactie kreeg dat de erven daar heel blij mee zouden zijn.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 21:39 schreef aaipod het volgende:
edit: Maareh, of doen alsof je dood bent zoals ik in Blokkeren automatisch incasso postte?
De meeste bedrijven zijn wel zo coullant tegenwoordig om resterende termijnen van jaar abonnementen niet te vorderen van de nabestaandenquote:Op vrijdag 23 januari 2009 22:08 schreef Dirkh het volgende:
[..]
Waarop je de reactie kreeg dat de erven daar heel blij mee zouden zijn.
Ik weet het aantal bedrijven landelijk gezien niet, maar er zijn er nog wel veel. Ik doe het ook in veel gevallen.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 22:14 schreef aaipod het volgende:
[..]
De meeste bedrijven zijn wel zo coullant tegenwoordig om resterende termijnen van jaar abonnementen niet te vorderen van de nabestaanden
Ik begrijp je wel, maar er is ook een andere kant. Juist door de contracten met een bepaalde periode kunnen bedrijven lager bedrag rekenen voor hun dienst of product.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 22:44 schreef KneiterS het volgende:
Bedankt voor alle reacties. Laten we hopen dat er dan snel wat aangepaste wetgeving doorheen komt. Al is het ijdele hoop te denken dat dit voor bestaande contracten zal gelden (de gevolgen zullen groot zijn). Maar het is toch wel van de gekken, je moet in Nederland kennelijk al je contractperiodes in je hoofd hebben om niet in zo'n achterlijke regeling te vallen. En het mafste vind ik dat ik voor 13 maanden eraan vast zit, het nieuwe abonnementsjaar is nog niet eens ingegaan. Maar goed, so be it begrijp ik.
13 maand is vanwege het feit dat je minimaal 1 maand voor de einddatum moet opzeggen. dus na 31 december was je te laat om voor 31 januari op te kunnen zeggen.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 22:44 schreef KneiterS het volgende:
Bedankt voor alle reacties. Laten we hopen dat er dan snel wat aangepaste wetgeving doorheen komt. Al is het ijdele hoop te denken dat dit voor bestaande contracten zal gelden (de gevolgen zullen groot zijn). Maar het is toch wel van de gekken, je moet in Nederland kennelijk al je contractperiodes in je hoofd hebben om niet in zo'n achterlijke regeling te vallen. En het mafste vind ik dat ik voor 13 maanden eraan vast zit, het nieuwe abonnementsjaar is nog niet eens ingegaan. Maar goed, so be it begrijp ik.
Ik wou gisteren hetzelfde abonnement opzeggen.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 20:04 schreef KneiterS het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |