Het ligt toch iets ingewikkelder. Allereerst (dit verhaal klinkt beetje ongeloofwaardig, maar goed) is een tuinder tegenwoordig tuinder als 2e beroep. De hoogste inkomsten haalt een tuinder uit het opwekken van energie. De WKK's (Warmte Kracht keringen) verbranden gas en zetten dit om in stroom, CO2 en warmte. Alle 3 de uitstoten zijn van belang voor de groei van planten. Planten verbruiken de CO2, groeien door het licht dat wordt opgewekt door de assimilatiebelichting en de warmte die deze geeft (naast de warmte van de verbranding). Continu worden de stroomprijzen in de gaten gehouden. De WKK's wekken veel meer energie op dan dat de tuin verbruikt. Staat de stroomprijs gunstig, wordt de stroom doorverkocht aan de energieleverancier.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 15:27 schreef Psychonikeo het volgende:
[..]
milieutechnisch beter zeker? LED's verspillen namelijk minder energie aan warmte en gaan ook nog eens langer mee.
Maar als je nou zelf een uitleg zou geven. In plaats van zo'n maffe reactie..
dat deed ik eerder altijd... maar dat mocht ik van sommige mensen niet meerquote:Op vrijdag 23 januari 2009 15:35 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Kun je niet beter gewoon alvast van te voren een nieuw topic klaarzetten, Cali? Iedereen weet toch dat jij de laatste post wel plaatst, als je aanwezig bent.
ssstttttquote:
Dat van die warmte had ik me helemaal niet gerealiseerd dat dat een nadeel is. Dat is bij ons in huis zo, maar in zo'n kas wil je natuurlijk ook warmte hebben.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 15:37 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Het ligt toch iets ingewikkelder. Allereerst (dit verhaal klinkt beetje ongeloofwaardig, maar goed) is een tuinder tegenwoordig tuinder als 2e beroep. De hoogste inkomsten haalt een tuinder uit het opwekken van energie. De WKK's (Warmte Kracht keringen) verbranden gas en zetten dit om in stroom, CO2 en warmte. Alle 3 de uitstoten zijn van belang voor de groei van planten. Planten verbruiken de CO2, groeien door het licht dat wordt opgewekt door de assimilatiebelichting en de warmte die deze geeft (naast de warmte van de verbranding). Continu worden de stroomprijzen in de gaten gehouden. De WKK's wekken veel meer energie op dan dat de tuin verbruikt. Staat de stroomprijs gunstig, wordt de stroom doorverkocht aan de energieleverancier.
Nu er LED-verlichting is (ten minste, is een test..) heb je voor -en nadelen.
Voordeel:
- Stroomverbruik daalt flink (ik gok 80%). De rest kán dus doorverkocht worden
Nadelen:
- LED-verlichting geeft geen warmte. Een normale lamp/assimilatielamp is zeer inefficiënt en maakt meer warmte dan licht (5% efficiëntie). De warmte moet er dus op een andere manier komen, ter hoogte van de plant
- Aanschafprijs. Alles is redelijk nieuw, de techniek etc. Dit win je uiteindelijk terug in de stroombesparing maar goed.
- Kleur werkt beetje wazig. Het is een redelijk felle kleur, en als je er 15 minuten heb gestaan en je teruggaat naar "normale" omstandigheden, heb je het idee alsof je net onder de zonnebank vandaan komt (voor de mensen die weten hoe het is, dat je ogen weer bij moeten stellen)
Daarnaast schíjnt het 's-avonds wel grappig te zijn, omdat er dan boven de kas een roze/paarse gloed uitkomt die van een flinke afstand te zien is.
Klopt het dat die tuinder in de buurt van de veilingroute zit...quote:Op vrijdag 23 januari 2009 15:37 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Daarnaast schíjnt het 's-avonds wel grappig te zijn, omdat er dan boven de kas een roze/paarse gloed uitkomt die van een flinke afstand te zien is.
Waarom zou dat niet mogen? Ik vind het sowieso al onzin dat degene die de vorige vol post een nieuwe zou moeten openen. Het voorkomt natuurlijk wel dat er meerdere worden geopend. Maar ach, jij bent toch de laatste, dus is het net zo handig om de nieuwe alvast klaar te hebben.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 15:37 schreef Californium het volgende:
[..]
dat deed ik eerder altijd... maar dat mocht ik van sommige mensen niet meermaar ik zal m de volgende keer klaarzetten en dan melden dat hij klaarstaat
can Iquote:
Tuinder spelen is niet meer zo simpel als een zaadje poten onder een plastic zakjequote:Op vrijdag 23 januari 2009 15:38 schreef Psychonikeo het volgende:
[..]
Dat van die warmte had ik me helemaal niet gerealiseerd dat dat een nadeel is. Dat is bij ons in huis zo, maar in zo'n kas wil je natuurlijk ook warmte hebben.
quote:Op vrijdag 23 januari 2009 15:41 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Waarom zou dat niet mogen? Ik vind het sowieso al onzin dat degene die de vorige vol post een nieuwe zou moeten openen. Het voorkomt natuurlijk wel dat er meerdere worden geopend. Maar ach, jij bent toch de laatste, dus is het net zo handig om de nieuwe alvast klaar te hebben.
Mocht ik er eens per ongeluk een volposten, mag je overigens best een nieuwe openen. Bij mij duurt het toch een eeuwigheid.Al zorg ik er meestal gewoon voor dat ik niet de laatste ben (mijn laatste post daarnet was dan ook niet zonder risico
).
oh ok, maar zag laatst ook zo'n paars gloed over een kas.. Het wordt tijd dat hier in Het Westland wordt gedacht aan efficiëntie in plaats van een beetje aankloten.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 15:42 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Tuinder spelen is niet meer zo simpel als een zaadje poten onder een plastic zakje
Vond het zeer zeker erg boeiend.
Piet, het zit in Tinte, dus iets uit de richting
Helderquote:Op vrijdag 23 januari 2009 15:40 schreef HostiMeister het volgende:
ff een big up for my westside nigga's
De zin klopt wel, maar ik drink alleen nauwelijks bierquote:Op vrijdag 23 januari 2009 15:54 schreef Puala het volgende:
[ afbeelding ]
Eigenlijk he, klopt die best wel
LOLquote:Op vrijdag 23 januari 2009 15:54 schreef Puala het volgende:
[ afbeelding ]
Eigenlijk he, klopt die best wel
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |