quote:
Dank voor je meer dan uitgebreide reactie! Stof tot nadenken waar ik wel wat mee kan.
Die 100-400mm is voor mij niet echt een optie. Allereerst ben ik inmiddels allergisch voor zoom-lenzen die uitschuiven. Sinds een incident met een stuiterende herder-puber op het strand die met zijn snuit vol zand kwam kijken of de foto's gelukt waren wil ik erg graag interne zoom. De geluiden die mijn tele-lens toen maakte wil ik echt nooit meer horen! En ik ben op zoek naar extra isolerend vermogen en vooralsnog niet echt naar extra bereik.
Verder wil ik de 70-200mm, naast honden-fotografie als hoofddoel, ook multifunctioneel gebruiken als portretlens. En dan vooral ook binnen (lichtsterkte dus een pre) als bijvoorbeeld mijn nichtje komt logeren. Sinds ik die 100mm macro heb doe ik de meeste portretten daar mee maar zoals gezegd: soms net even te lang. 70mm moet dan goed te doen zijn, alleen stiekeme opnames zitten er niet echt in vermoed ik... Maar goed, binnen is f2.8 dan toch ook wel erg lekker. Aan de andere kant heb ik gemerkt dat ik de portretten die ik al heb gemaakt af heb gestopt naar f4 en dat levert ook goede resultaten op. En aan nog een andere kant heb ik ook al eens honden-fotografie met de macrolens, vast op f2.8, en dat was wel echt een feest om naar te kijken hoe ze los kwamen van de achtergrond. Je kan ook nog denken: f4 is ook voldoende en het geld dat je bespaart tov van de f2.8 kan je investeren in een 85mm f1.4 voor de portretten.
Maar je hebt het er over dat f5.6 aardig te doen, zeker in combinatie met de IS. Qua langere sluitertijden maar wel scherpe foto's neem ik aan? Of ook qua focus-snelheid valt het je mee? Jammer genoeg voor mij is dus het hoofddoel van de lens bewegende onderwerpen...snel bewegende honden-onderwerpen (en wacht maar tot mijn nichtje gaat lopen!) dus dat moet ook echt mee in de overweging. Al moet ik wel weer zeggen dat ik nu vaak aan het lange eind op f6.3 / f7.1 zit (lens moet voor optimale scherpte wat worden afgestopt naar boven) en met iso 400 kom je dan, op een bewolkte dag, ook wel een eind. Pas in het bos bijvoorbeeld wordt het helemaal niks. Misschien in die laatste situatie nog eens mijn macro proberen en kijken waar de grens ligt. En qua focus-snelheid moet elke combinatie van 70-200mm met 1.4 extender het wel kunnen "winnen" van mijn 70-300mm IS. Pffff, erg ingewikkeld allemaal...
Overigens was er op tweakers in het "grote Canonmount-topic" ook al een soortgelijke discussie gaande met ook een hoop nuttig leesvoer. Daar kwam bijvoorbeeld ter sprake dat het gebruik van een extender het zwaartepunt te ver naar voren verplaatst waardoor het nog veel lastiger wordt om de boel vast te houden, zeker bij de f2.8. Zit in ieder geval niks anders op dan binnenkort maar eens echt te gaan voelen in een winkel.
Wees niet bang langzaam te gaan, wees alleen bang stil te staan.
-
Er is meer in het leven dan het tempo opvoeren.