Bron: http://www.nu.nl/economie(...)ls-albert-heijn.htmlquote:AMSTERDAM - De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft de afgelopen maand tientallen klachten gekregen over de dominante aanwezigheid van Albert Heijn-filialen in met name wijken van grotere steden.
De klachten komen van consumenten die voor de dagelijkse boodschappen in de directe woonomgeving vrijwel zijn aangewezen op vestigingen van Albert Heijn.
De positie van Albert Heijn werd onlangs dominanter nadat bij het afstoten door moederbedrijf Ahold van het bedrijfsonderdeel Schuitema -waaronder de supermarkten van C1000 vallen- 56 vestigingen van C1000 aan Albert Heijn werden overgedragen.
Deze filialen worden nu 'in rap tempo omgebouwd tot blauwe winkels', zegt een woordvoerder van de NMa vrijdag.
Schuitema
De NMa laat weten niets aan de conglomeratie van AH-filialen in stadswijken te kunnen doen. Door het afstoten van Schuitema heeft Ahold juist aan marktaandeel ingeboet, verklaart de zegsvrouw van de kartelwaakhond.
Als bij eventuele nieuwe overnames door Ahold de omzetgrens in zicht komt, is het bedrijf verplicht een melding te doen bij de NMa. Die toetst dan of de nieuwe concentratie is toegestaan.
Gedaald?quote:Op vrijdag 23 januari 2009 12:03 schreef The_End het volgende:
Denk dat je je vergist; mede dankzij Microsoft zijn de PCs zo goedkoop en mede dankzij AH zijn de prijzen in de supermarkten de laatste tijd enorm gedaalt.
Overgens moeten ze idd niet een monopolie achtige positie krijgen, want dat zou niet goed zijn.
De AH is geen dure supermarkt; Ze verkopen alleen wel ook dure producten. Het ligt er helemaal aan wat je koopt.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 12:06 schreef McKillem het volgende:
Gedaald?
Die moet je me uitleggen.
Ik betaal nu ongeveer 30 euro voor een week boodschappen, bij de AH was dit 40 45 euro. (woon alleen)
Tis gewoon een dure supermarkt en die moet gewoon geen monopoly krijgen, en die is het nu wel hard aan het maken en heeft het zelfs al in bepaalde buurten.
Hoe betaal ik dan TOCH minder nu ik niet meer naar de AH kan?quote:Op vrijdag 23 januari 2009 12:12 schreef The_End het volgende:
[..]
De AH is geen dure supermarkt; Ze verkopen alleen wel ook dure producten. Het ligt er helemaal aan wat je koopt.
De laatste jaren is de prijs enorm gedaald in supermarkten vanwege prijzenoorlogen die zijn gevoerd.
Bij ons is het precies andersom, betaalden altijd 60-70 euro per week voor boodschappen, bij AH gemiddeld 55 euro vanwege de grote keuze aan huismerken e.d.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 12:06 schreef McKillem het volgende:
Ik betaal nu ongeveer 30 euro voor een week boodschappen, bij de AH was dit 40 45 euro. (
De vraag is natuurlijk ook wel een beetje, blijft dat zo als je alleen nog maar de AH hebt om naartoe te gaan. Ik heb daar een beetje een hard hoofd in, het blijft immers Ahold.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 12:15 schreef Trusten het volgende:
[..]
Bij ons is het precies andersom, betaalden altijd 60-70 euro per week voor boodschappen, bij AH gemiddeld 55 euro vanwege de grote keuze aan huismerken e.d.
Waarschijnlijk wel; Het zou geloofwaardig zijn als je bij de AH een paar euro meer kwijt zou zijn op 30 euro boodschappen, maar 15 euro meer op 30 euro boodschappen is gewoon heel erg ongeloofwaardig.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 12:14 schreef McKillem het volgende:
Hoe betaal ik dan TOCH minder nu ik niet meer naar de AH kan?
Ik ben echt niet anders boodschappen gaan doen heur.
Ja ik vind die dominante positie ook niet ok hoor....quote:Op vrijdag 23 januari 2009 12:17 schreef McKillem het volgende:
De vraag is natuurlijk ook wel een beetje, blijft dat zo als je alleen nog maar de AH hebt om naartoe te gaan. Ik heb daar een beetje een hard hoofd in, het blijft immers Ahold.
Bij de albertheijn betaal je al voor 1 eenheid groente evenveel als waar de jumbo een zak voor levert, en waar de markt 5kg voor weet te brengen.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 11:56 schreef McKillem het volgende:
[..]
Bron: http://www.nu.nl/economie(...)ls-albert-heijn.html
En over een paar jaar is AH de supermarkt gelijke van MIcrosoft in dit land en betalen we 50 euro voor een komkommer.
Nee, gaat lekker zo.
Gelukkig heb ikzelf nog de keuze uit een Hoogvliet en Jumbo, maar dat lijkt me echt een kwestie van tijd.
AH Prima, maar er moet echt een anker uitgegooid worden met betrekking tot die groei want in dit tempo gaat het voor de consument nog heel nasty worden.
De jumbo heeft een groter assortiment huismerken. En deze zijn nog goedkoper ook. Bijv. Lipton-achtige ijsthee, als eigen merk alleen te vinden bij de AH (1,20) en de Jumbo (95 cent). Beide anderhalve liter.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 12:15 schreef Trusten het volgende:
[..]
Bij ons is het precies andersom, betaalden altijd 60-70 euro per week voor boodschappen, bij AH gemiddeld 55 euro vanwege de grote keuze aan huismerken e.d.
Praat eens normaal pauper.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 12:22 schreef RijstNatie het volgende:
albert heijn is een kankerwinkel, alles wat je in die winkel koopt is elders goedkoper of beter
ik haat al hun kanker acties zoals; zegels sparen (die 10 cent per zegel kosten), bonuskankerkaart die je gvd moet meenemen om een korting te krijgen, kankerjoker plakken om 10% korting te krijgen, heel die tyvus marketing actie kost meer dan al die korting die ze geven
Toch is mijn constatering anders op dit moment.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 12:19 schreef The_End het volgende:
[..]
Waarschijnlijk wel; Het zou geloofwaardig zijn als je bij de AH een paar euro meer kwijt zou zijn op 30 euro boodschappen, maar 15 euro meer op 30 euro boodschappen is gewoon heel erg ongeloofwaardig.
Het probleem wat ik heb met boodschappen doen bij de AH (zeker als ik honger heb), is dat ik met hele dure dingen bij de kassa sta die ik niet persee 'nodig' heb. (zoals grote gevulde olijvenof een nieuwe DVD) Dan wordt het al snel een stuk duurder.
Had ik ook al zitten kijken.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 12:26 schreef McKillem het volgende:
[..]
Toch is mijn constatering anders op dit moment.
http://www.supers.nl/ heeft het inderdaad ook maar over een paar euro.
Zie alleen niet wat ze hier nou met wat vergelijken.
Tussen a-merken zal inderdaad wel weinig verschil zitten.
Ah ik ben dus niet gek aan het worden.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 12:23 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
De jumbo heeft een groter assortiment huismerken. En deze zijn nog goedkoper ook. Bijv. Lipton-achtige ijsthee, als eigen merk alleen te vinden bij de AH (1,20) en de Jumbo (95 cent). Beide anderhalve liter.
Als ik wat frisdrank en andere dingen vergeten ben, en dit haal bij de AH, zit ik snel op 10 a 15 euro. Als ik bij de Jumbo voor 2 weken aan houdbare spullen in sla, moet ik moeite doen om boven de 25 euro (Gratis parkeren..) te komen.
Ah zijn dus inderdaad wel alleen a-merk vergelijkingen. Daar geloof ik inderaad direct van dat het prijsverschil klein is.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 12:28 schreef The_End het volgende:
[..]
Had ik ook al zitten kijken.Hier staat een tabel met producten die ze gebruiken voor de vergelijking: http://www.supers.nl/prijsvergelijking.php
We zijn het er denk ik allemaal wel over eens dat een monopolie niet goed zou zijn; elk bedrijf zou daar misbruik van maken...
De jumbo zit hier niet in een straal van 25 km....en van AH zitten er drie...do the mathquote:Op vrijdag 23 januari 2009 12:23 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
De jumbo heeft een groter assortiment huismerken.
Ja dat is dus het probleem met die verkapte monopoly van ze.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 12:30 schreef Trusten het volgende:
[..]
De jumbo zit hier niet in een straal van 25 km....en van AH zitten er drie...do the math
Vind ikzelf niet eens, maar ik ben sowieso heel cheap met boodschappen. Zeerzelden koop ik het duurdere merk.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 12:30 schreef Dementor het volgende:
Bij de Lidl vul je een kar voor 75 euro, bij de AH mag je het proberen met 150 euro.
Toch heeft de AH hele lekkere spulletjes die je elders niet kunt krijgen.
Toch zijn er zo te zien meer mensen die merken dat ze elders voordeliger boodschappen doen. Waaruit ik alleen maar kan concluderen dat er toch ergens een nuance geplaatst moet worden in je reactie.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 12:45 schreef detulp050 het volgende:
Je moet A-Merken met A-Merken vergelijken en huismerken met huismerken. Qua A-Merken is AH duurder dan Durk en Jumbo. Qua huismerk zit er vrij weinig verschil, maar zal AH misschien nog net wat duurder zijn. Maar AH heeft ook bijzonder veel Euroshopperartikelen en die zijn echt op Aldi/Lidlniveau qua prijs. En die koop ik redelijk vaak, gecombineerd met huismerken en heel soms A-merk.
Hangt er vanaf wat je koopt. Euroshopper cola is 33 cent voor 1.5 liter. Bij de Lild is het 48 cent voor 2 liter. You do the Math.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 12:30 schreef Dementor het volgende:
Bij de Lidl vul je een kar voor 75 euro, bij de AH mag je het proberen met 150 euro.
Toch heeft de AH hele lekkere spulletjes die je elders niet kunt krijgen.
Omdat mensen toch meer A-merken kopen dan dat je zou verwachten. En qua A-Merken is AH duur.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 12:48 schreef McKillem het volgende:
Toch zijn er zo te zien meer mensen die merken dat ze elders voordeliger boodschappen doen. Waaruit ik alleen maar kan concluderen dat er toch ergens een nuance geplaatst moet worden in je reactie.
Tja hallo, wat een gelul zeg!quote:Op vrijdag 23 januari 2009 11:56 schreef McKillem het volgende:
[..]
Bron: http://www.nu.nl/economie(...)ls-albert-heijn.html
En over een paar jaar is AH de supermarkt gelijke van MIcrosoft in dit land en betalen we 50 euro voor een komkommer.
Nee, gaat lekker zo.
Gelukkig heb ikzelf nog de keuze uit een Hoogvliet en Jumbo, maar dat lijkt me echt een kwestie van tijd.
AH Prima, maar er moet echt een anker uitgegooid worden met betrekking tot die groei want in dit tempo gaat het voor de consument nog heel nasty worden.
Gewoon het spul wat ik normaal ook koop om van te leven.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 12:50 schreef detulp050 het volgende:
[..]
Hangt er vanaf wat je koopt. Euroshopper cola is 33 cent voor 1.5 liter. Bij de Lild is het 48 cent voor 2 liter. You do the Math.
Maar goed, je opmerking raakt kant noch wal. Want wat is 'een kar vol'?
Ik had met AH geen enkel probleem. Tot ze ineens besloten dat ze hun eigen huismerken gingen pushen en besloten dat alles het veld moest ruimen voor de smerige eigen merk teringzooi van ze.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 12:51 schreef detulp050 het volgende:
Mijn tip is overigens: wil je de AH niet. Ga er dan niet heen. Als veel mensen het met je eens zijn, komen er vanzelf minder AH's
Ja dat dus.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 12:50 schreef detulp050 het volgende:
[..]
Omdat mensen toch meer A-merken kopen dan dat je zou verwachten. En qua A-Merken is AH duur.
Ja, dat is dus het probleem.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 12:51 schreef detulp050 het volgende:
Mijn tip is overigens: wil je de AH niet. Ga er dan niet heen. Als veel mensen het met je eens zijn, komen er vanzelf minder AH's
maar hij zit zo dichtbijquote:Op vrijdag 23 januari 2009 12:51 schreef detulp050 het volgende:
Dat is gelul, want je hebt tegenwoordig op zat plekken al helemaal de keuze niet meer. Ja tuurlijk zit er 20KM verder een wel een jumbo, maar wat nou als je geen auto hebt?quote:Op vrijdag 23 januari 2009 12:54 schreef Semisane het volgende:
[..]
Tja hallo, wat een gelul zeg!De zelfde consument weigert namelijk ergens anders hun boodschappen te doen, ook als er wel allerlei winkeltjes en buurtsuppers in de buurt zitten, want tja...de Albert Heijn is zo goedkoop. In mijn ervaring is dat helemaal niet waar, maar goed.
Maar nee, nu gaan we klagen dat de AH overal zit...ja gek hè, als iedereen daar boodschappen doet.
Ik begin toch wel moeite te krijgen met het serieus nemen van de gemiddelde Nederlander zo langzamerhand.
Ik heb het idee dat ze dat bij mij in de buurt doen omdat er veel studentenpubliek is, dan kan het misschien qua huurprijs niet uit, al die studenten worden kapitaalkrachtige consumenten die de appie als synoniem voor supermarkt zien.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 12:42 schreef Unrealist- het volgende:
Grappig. Ik heb idd hetzelfde meegemaakt hier. Om de hoek zat zit een AH maar voor wat overige goedkopere boodschappen gingen we altijd naar de c1000, die op 3 minuten lopen zat. Sinds een maand is dat ook een AH geworden. En dat terwijl er verderop ookal weer een AH zat.
Ik vind het waardeloos, ik vind het personeel klantonvriendelijk, onbeschoft, ik vind de bedrijfsleiders oplichters die proberen altijd stiekem een andere prijs te rekenen dan erop staat in de hoop dat niemand erover gaat zeuren en als je dat wel doet je nog een geirriteerde reactie krijgt ook. Verder proberen ze opzettelijk zoveel mogelijk verwarring te zaaien met de prijzen en houden ze hun assortiment niet op orde.quote:Als ik nu een wandeling van 10 minuten zou maken zou ik langs 3 AH's komen.
Ik moet wel zeggen die nieuwe AH's zijn welGratis koffie. bredere wegen. Meer overzicht bij de kassa door een beter scherm waarop je duidelijk alle prijzen ziet. En tegenwoordig zijn alle koelvakken afgesloten met glazen deurtjes, dus beter voor het milieu!
Iets duurder, maar qua huismerken zit er, in vergelijking met de jumbo, 10 tot 20 procent prijsverschil in. Producten van onder de euro procentueel gezien nog veel meer.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 12:50 schreef detulp050 het volgende:
[..]
Omdat mensen toch meer A-merken kopen dan dat je zou verwachten. En qua A-Merken is AH duur.
Mijn tip: Kijk naar de historie. Als AH ineens in een gebied in Rotterdam alle C1000 supermarkten blauw gaat verfen, heb je ineens nog maar 5 AH's over.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 12:51 schreef detulp050 het volgende:
Hmmmmmquote:Op vrijdag 23 januari 2009 12:55 schreef SHE het volgende:
[..]
Ik had met AH geen enkel probleem. Tot ze ineens besloten dat ze hun eigen huismerken gingen pushen en besloten dat alles het veld moest ruimen voor de smerige eigen merk teringzooi van ze.
Ik vind het niet erg om meer te betalen, ik vind het erg dat mij mijn keuze wordt ontnomen. En in Utrecht centrum vind je geen enkele andere supermarkt dan AH. Dus hoe dan ook, je moet die smerige k^^^^er tapas en hoerige stinkgroenten van ze kopen en wat er overblijft is eigen merk crap waar ik jeuk van krijg.
Daarnaast zijn we ook helemaal van de pot gerukt ook, dat we betalen voor die k^^^^er acties van ze, waar geen hond op zit te wachten.
Beter betalen we de boeren, biologische slagers en uitwringers als Lidl voor ons levensonderhoud.
Viva la revolucion!!
Er zit in jouw buurt _geen_ enkele andere winkel?quote:Op vrijdag 23 januari 2009 12:59 schreef McKillem het volgende:
[..]
Dat is gelul, want je hebt tegenwoordig op zat plekken al helemaal de keuze niet meer. Ja tuurlijk zit er 20KM verder een wel een jumbo, maar wat nou als je geen auto hebt?
Verder gaat het artikel over de grote steden er is dan altijd wel een aldi/lidl/dirk/bas/turk in de buurt als alternatief.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 13:03 schreef Semisane het volgende:
[..]
Er zit in jouw buurt _geen_ enkele andere winkel?Dat kan ik me niet voorstellen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |