Wat houdt dat precies in?quote:Op dinsdag 27 januari 2009 01:18 schreef SeLang het volgende:
Ze moeten sowieso hun leverage nog met minimaal 30% verminderen
De kapitaalbasis is te smal ten opzichte van de leningen die ze hebben uitstaan.quote:
De leverage staat dus voor de verhouding uitstaande leningen/eigen kapitaal, als ik het goed begrijp.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 01:28 schreef SeLang het volgende:
[..]
De kapitaalbasis is te smal ten opzichte van de leningen die ze hebben uitstaan.
Ze moeten dus een kapitaalinjectie hebben of leningen afstoten.
Beiden zijn niet echt lekker in deze markt.
De laatste bailout vermindert het risico dat de boel verder verslechtert maar daarmee is ING nog niet solide. Met de huidige leverage blijft ze kwetsbaar vergeleken met andere banken.
quote:Beste -naam-,
ik vraag uw aandacht betreffende de steunoperatie van de minister van Financiën aan ING Groep NV.
Op 26 januari j.l. nam de Nederlandse staat effectief een belang van 80% in de Amerikaanse "Alt-A" hypotheekportefeuille van ING, met het oogmerk ING te redden van een dreigend faillissement.
De door de minister van Financiën geconstateerde noodzaak om onmiddellijk in te grijpen zal ik niet betwisten. Helaas moet geconcludeerd worden dat de faciliteit zodanig is geconstrueerd, dat de mate waarin de lasten verdeeld worden volstrekt onacceptabel is. Ik zal dit kort toelichten.
De Staat loopt een aanzienlijk risico om haar investering in de zogenaamde "rommelhypotheken" grotendeels te zien verdampen. ING heeft reeds een verlies heeft moeten nemen op de onderhavige portefeuille, en de verwachting van analisten is al geruime tijd dat Alt A-hypotheken verder onder druk komen te staan (zie o.a. [Bloomberg]).
Dit risico was echter gerechtvaardigd geweest, wanneer ook ING zelf haar deel had moeten nemen in de lasten die een oplossing met zich meebrengt. Te denken valt bijvoorbeeld aan het meest gebruikte model waar de staat in ruil voor haar inbreng een aandeel ontvangt in het gehele concern. Zo bestaat er tenminste een materiële kans dat de Staat haar investering kan terugverdienen.
Daarnaast is een groot gevaar dat zowel het bestuur als de aandeelhouders van financiële instellingen niet gemotiveerd zullen raken om in de toekomst hun risicobeheer drastisch te verbeteren. Immers zal bij hen de (kennelijk terechte) verwachting blijven bestaan dat de Staat hen wel tegen aantrekkelijke voorwaarden zal verlossen van hun slecht renderende investeringen.
Het doel van de operatie is niet om een behoevende bank te "straffen", maar het kan ook niet zo zijn dat een reddingsoperatie geheel plaats vindt voor kosten en risico van de belastingbetaler. Dit privilege is overige Nederlandse ondernemingen - terecht - ook niet gegund.
Daarom verzoek ik u om protest aan te tekenen tegen de reddingsconstructie zoals deze door de minister van Financiën is voorgesteld.
Wanneer een heronderhandeling van de deal niet meer mogelijk lijkt, dient in ieder geval voorkomen te worden dat dit ongelukkige experiment als een voorbeeld zal dienen voor onverhoopt nodige verdere reddingsacties.
Met vriendelijke groet,
-naam-
Bloomberg: "Alt-A Mortgages Next Risk for Housing Market as Defaults Surge" http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601109&sid=arb3xM3SHBVk
welke is het? , kan ik hem op uitzending gemist zienquote:Op dinsdag 27 januari 2009 01:16 schreef Lemmeb het volgende:
Ik zit nu naar een herhaling van één of ander actualiteitenprogramma te kijken. En die vent van de ING zit echt overduidelijk de hele boel bij elkaar te liegen. Continu schuin wegkijken, rare pauzes laten vallen in zijn betoog... nee, er gaat nog veel meer komen bij de ING.
Ik weet het niet 100% zeker, zat vooral te luisteren en niet te kijken, maar ik gok op de laatste uitzending van NOVA.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 01:52 schreef TubewayDigital het volgende:
[..]
welke is het? , kan ik hem op uitzending gemist zien
NOVAquote:Op dinsdag 27 januari 2009 01:52 schreef TubewayDigital het volgende:
[..]
welke is het? , kan ik hem op uitzending gemist zien
Net even gekeken voor je op internet, en ja, dit was hem! Let vooral op die kuchjes tussendoor van dat nieuwe graaibaasje Jan Hommen en zijn gedraai op de vraag over "lijken in de kast".quote:Op dinsdag 27 januari 2009 01:58 schreef TubewayDigital het volgende:
Interview met Jan Hommen? Is dat hem
Goedzo!quote:
quote:Op dinsdag 27 januari 2009 10:54 schreef SeLang het volgende:
[..]
Goedzo!
Aan de ontvangstbevestiging te zien zijn mijn mails alvast gelezen door Rutte, Wilders, Irrgang, Slob, Tang en Wisse. De linksen zijn denk ik hun bed nog niet uit
Jan Hommen, dat is toch de vroegere CFO van Philips, die in de tijd van Timmer Philips gedeleveraged heeft?quote:Op dinsdag 27 januari 2009 01:58 schreef TubewayDigital het volgende:
Interview met Jan Hommen? Is dat hem
Die ALT-A schijnt slechts de mantel der liefde te zijn. Er zit mogelijk meer rot bij ING.quote:"wat is de 2nd en 3rd party risk?", "hoe zit 't met de max cr exposure en vooral line itemps als available for debt securities ¤256bn (wat ís dat?), mortgages ¤291bn (geografische verdeling bitte), corporate lending ¤205bn (idem)en irrevocable facilities ¤100bn (zijn dat credit lines en zo ja, aan wie?)"
Lijkt er wel op. Hij is een echte graaibaas, zoveel is wel duidelijk.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 11:15 schreef SeLang het volgende:
[..]
Jan Hommen, dat is toch de vroegere CFO van Philips, die in de tijd van Timmer Philips gedeleveraged heeft?
quote:Op dinsdag 27 januari 2009 11:15 schreef Drugshond het volgende:
Crosspost. Van het DFT forum - Dagelijkse discussie.
Daar is iemand behoorlijk boos (al een paar dagen).
[..]
Die ALT-A schijnt slechts de mantel der liefde te zijn. Er zit mogelijk meer rot bij ING.
Gelet op zijn kennis neem ik hem wel een beetje boel serieus omdat hij ook de achterliggende bedragen kent.
Op verschillende manieren tot dezelfde conclusie komen...quote:Op dinsdag 27 januari 2009 01:16 schreef Lemmeb het volgende:
Ik zit nu naar een herhaling van één of ander actualiteitenprogramma te kijken. En die vent van de ING zit echt overduidelijk de hele boel bij elkaar te liegen. Continu schuin wegkijken, rare pauzes laten vallen in zijn betoog... nee, er gaat nog veel meer komen bij de ING.
Alsof jij dat kan beoordelenquote:Op dinsdag 27 januari 2009 11:17 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Lijkt er wel op. Hij is een echte graaibaas, zoveel is wel duidelijk.
Natuurlijk kan ik dat. De nummer 1 in de top 100 van "machtigste bestuurders" volgens FEM betekent in de praktijk natuurlijk gewoon de nummer 1 graaibaas. Best iets om respect voor te hebben hoor.quote:
Ik lees dagelijks meer dan 50-100 financiële artikelen vanuit een helicopterview (en dan nog in speed lees mode)quote:Op dinsdag 27 januari 2009 11:18 schreef Lemmeb het volgende:
Op verschillende manieren tot dezelfde conclusie komen...
Mij allemaal te vermoeiend. Ik ben liever lui dan moe en prefereer kortere wegen, om vaak tot dezelfde conclusies te komen als de "experts".quote:Op dinsdag 27 januari 2009 11:27 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Ik lees dagelijks meer dan 50-100 financiële artikelen vanuit een helicopterview (en dan nog in speed lees mode)
En soms kom je op blogjes en andere forums (DFT alsook Mish) leuke second insight informatie tegen als je de reakties gaat doornemen op inhoud.
En soms copy/past ik er wel eens uit. Of ga ik zelf op google strooptocht (van connect the dots).
Het verschil tussen AEX en BNW maak ik bewust flinterdun omdat ik de officiële media noch de politiek niet vertrouw.
De laatste bailout roept meer vragen dan oplossingen op. En sommige blogjes/reakties zijn gemstones (ook hier trouwens).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |