abonnement Unibet Coolblue
pi_65344328
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 23:12 schreef vaagsel het volgende:
Ik post en lees hier nu al een tijdje regelmatig. Helaas vind ik het aantal topics met een redelijk culinair gehalte een beetje tegenvallen. Daarom heb ik een idee. Een wekelijkse "receptenwedstrijd" in de trant van Ready Steady Cook en Top Chef.

.... Aan het eind van de week kunnen vervolgens alle CULlers stemmen op wie het mooiste/beste/origineelste gerecht heeft gemaakt. De winnaar mag dan een nieuw gerecht kiezen wat de week erna gebruikt wordt.
En hoe gaan we dat proeven dan? Volgens mij sla je een belangrijk element van culinair gehalte over: De Smaak.

Als ik hier een culinair gebrek moet aanwijzen dan zou ik juist kiezen voor het gegeil op naampjes, stempels, starre regels en andere uiterlijkheden. Tv-programma's hebben datzelfde probleem, als je erover nadenkt is het net zoiets als een radioprogramma maken over beeldende kunst.

Het is wel een leuk idee , om allerlei verschillende redenen, maar verwacht er geen culinaire gehalte van, bij gebrek aan de essentie. Het is allemaal, net als op tv, ingebeelde ervaring.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_65347355
Maar je zet mensen wel aan tot iets culinairs. Door jezelf en anderen uit te dagen een bepaald gerecht te maken wordt men aangezet om origineel en creatief te zijn.

Daarbij kan de rest iets leren van jouw gerecht en vooral van jouw ervaringen. Heel vaak als ik voor het eerst een gerecht maak denk ik, dit en dat zou ik anders doen. Ik denk dat het heel leuk en leerzaam is om ervaringen van anderen te lezen met hun redenen om het gerecht op die bepaalde manier te maken en te presenteren.
Life is too short not to have fun
pi_65347944
quote:
Op vrijdag 23 januari 2009 15:42 schreef vaagsel het volgende:
Maar je zet mensen wel aan tot iets culinairs. Door jezelf en anderen uit te dagen een bepaald gerecht te maken wordt men aangezet om origineel en creatief te zijn.

Daarbij kan de rest iets leren van jouw gerecht en vooral van jouw ervaringen. Heel vaak als ik voor het eerst een gerecht maak denk ik, dit en dat zou ik anders doen. Ik denk dat het heel leuk en leerzaam is om ervaringen van anderen te lezen met hun redenen om het gerecht op die bepaalde manier te maken en te presenteren.
Het is ook wel een leuk idee, alleen heeft het een hele grote belangrijke beperking: Er is niemand die het proeft, daar wordt het wel anders van, het wordt een soort spelletje in presentatie van het voer, naast uitwisselen van receptuur en verhalen over de kwaliteit van de ingredienten.

Ik vind een programma als Masterchef bijvoorbeel wel leuk, maar dan heb je twee van die kerels die vooraf vertellen wat ze verwachten, en dan uitgebreid vertellen wat er qua smaak goed en slecht aan is. Als je dat er tussen uit haalt, hou je iets heel anders over, want je haalt het verband er helemaal tussenuit. Dus misschien moet je het dan daar aan aanpassen. Hoe zou ik ook nog even niet weten, maar als ik een foto van een bord eten te beoordelen krijg, dan kan ik ook niks anders beoordelen dan wat ik zie. Ik denk dat als je een spelletje maakt waarbij je iets moet beoordelen wat je niet kunt beoordelen, dat het spelletje dan niet gaat werken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_65348148
Ik denk dat het spelletje is, om op zoveel mogelijk verschillende manier een simpel gerecht klaar te maken
De enige wedstrijd die je eraan zou kunnen verbinden is dan een originaliteitsprijs.
Sweet and innocent...
pi_65348179
Het lijkt mij vooral leuk om de verschillende recepten van iedereen die meedoet te lezen.
Stel een voorbeeld deze week LASAGNE.
De een zal aankomen met een pak van knorr ofzo terwijl een ander aankomt met een lasagne van gegrilde groenten en geitenkaas.
pi_65349228
In plaats van er een kostenprijs voor de ingrediënten aan te verbinden, denk ik dat het leuker is om mensen er zelf de prijs bij te laten zetten. Zo kan je een dure lasagna maken met zalm en alleen A-merk ingrediënten, of iemand maakt een goedkope lasagna met allemaal Lidl boodschappen. Kan je ook leuk prijsvergelijken en is er voor iedere portemonnaie wel een recept
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_65349301
tvp! ben heel benieuwd naar alle lekkere recepten!
What about "kinda cute, kinda hot, kinda sexy, hysterically funny, but not funny-looking guy who you could fuck" did you not understand?
pi_65355870
Ik denk dat het leukste van de reeks is om te zien hoeveel verschillende versies van één gerecht kunnen worden bedacht. Zo kan je zelf ook weer een boel inspiratie opdoen!
(:
  maandag 26 januari 2009 @ 22:26:37 #34
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_65437704
kick,

iemand die een leuk topic gaat openen zodat we onze inspiraties kunnen tonen naar aanleiding van de gegeven opdracht?
pi_65438452
Waarom niet ipv een lasagna/chocotaart/etc recept dat er (eenvoudige)ingredienten worden gegeven waarmee mensen een recept moeten verzinnen. Dat is meer het ready steady cook idee. Recepten kunnen dan evt worden aangevuld met dingen die vrij standaard in huis zijn. Ei/meel/melk/olie/boter etc.
  maandag 26 januari 2009 @ 22:49:58 #36
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_65438689
is denk ik voor de vrijheid van het koken leuker, maar minder makkelijk voor de vergelijking.

kunnen ook 2 topics maken. (ruimte zat op de fokserver)
pi_65439258
Leuk idee, maar ik zou er niet teveel regeltjes aan verbinden.
Iedereen kan meedoen, want ik neem niet aan dat we elke week 30 taarten hebben
En simpel houden, bijv : deze week maken we Chocoladetaart, gewoon ieder op je eigen manier en budget.

Op maandag je eigen receptuur, beschrijving en foto's in 1 topic zonder SC en een SC topic ernaast om erover te kleppen, dan op de laatste dag vd week, bijv. de zondag gaan we stemmen.
Of zoiets?

De TS is degene die begint
  maandag 26 januari 2009 @ 23:06:35 #38
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_65439383
quote:
Op maandag 26 januari 2009 23:03 schreef Bluezz het volgende:
Leuk idee, maar ik zou er niet teveel regeltjes aan verbinden.
Iedereen kan meedoen, want ik neem niet aan dat we elke week 30 taarten hebben
En simpel houden, bijv : deze week maken we Chocoladetaart, gewoon ieder op je eigen manier en budget.

Op maandag je eigen receptuur, beschrijving en foto's in 1 topic zonder SC en een SC topic ernaast om erover te kleppen, dan op de laatste dag vd week, bijv. de zondag gaan we stemmen.
Of zoiets?

De TS is degene die begint
kunnen ook een tijd afspreken voor het nieuwe "onderwerp" bv. eerste idee wat op zondag na 20:00 gepost word.

zo zadel je niemand op met het bedenken. en iemand die iets leuks weet kan dan het neer zetten
pi_65439478
quote:
Op maandag 26 januari 2009 23:06 schreef PKfotografie het volgende:


kunnen ook een tijd afspreken voor het nieuwe "onderwerp" bv. eerste idee wat op zondag na 20:00 gepost word.

zo zadel je niemand op met het bedenken. en iemand die iets leuks weet kan dan het neer zetten
Dat kan ook, maar de winnaar op zondag kiest het nieuwe gerecht toch?
  maandag 26 januari 2009 @ 23:15:42 #40
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_65439760
quote:
Op maandag 26 januari 2009 23:08 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Dat kan ook, maar de winnaar op zondag kiest het nieuwe gerecht toch?
kan maar is nog de vraag of we er een wedstrijd van maken of meer een fun aspect.
moeilijk om een winnaar te kiezen uit plaatjes en recepten.

maar dat mag de ts bepalen
pi_65441805
quote:
Op maandag 26 januari 2009 23:15 schreef PKfotografie het volgende:


kan maar is nog de vraag of we er een wedstrijd van maken of meer een fun aspect.
moeilijk om een winnaar te kiezen uit plaatjes en recepten.
Ja dat is ook weer zo, want het belangrijkste ontbreekt (en dat is al terecht gezegd hierboven) de smaak en de geur

We wachten op het startschot
pi_65441856
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 00:09 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Ja dat is ook weer zo, want het belangrijkste ontbreekt (en dat is al terecht gezegd hierboven) de smaak en de geur

We wachten op het startschot
Klopt maar smaak en geur is te omschrijven ...als je het kan
Thank Drunk I'm a Goddess!
pi_65450638
Tuurlijk, je kan niets proeven, maar dat wil niet zeggen dat ik nooit iets geleerd heb van websites en kookprogramma's op tv. Als iets er heerlijk uitziet op een plaatje of qua omschrijving, dan krijg ik genoeg motivatie om het te proberen. Ik vind "niet kunnen proeven" nutteloze kritiek; het is vrij overduidelijk dat je via een website niet kunt proeven! Maar plaatjes en leuke omschrijvingen kunnen veel doen!
(:
pi_65451040
Lijkt me erg leuk om mee te doen. Extra motivatie om te gaan oefenen met presentatie want daar ben ik nog geen held in
pi_65462129
Leuk idee !
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')