UpdateIk had alle papieren en documenten opgestuurd die ze wilde hebben.
Met dit heb ik ook kopiën opgestuurd van bonnetjes die ik nog kon achterhalen.
Al met al had ik een bedrag aan ¤ 2400 in de koffer zitten en met de bonnetjes kon ik toch nog
een ¤ 1600 weerleggen als bewijs. (een hoop kerstcadeau's en een paar Gstar broeken zijn nu eenmaal niet goedkoop)
Illustraties van een stapel papierenNu enkele weken later nam ik contact op (afgelopen vrijdag) om te vragen over de status.
Ik had al eerder contact gehad waarop ze meldden dat ze alles correct ontvangen hadden en hadden
doorgestuurd naar hun hoofdkantoor in Istanbul.
Illustratie van het hoofdkantoor van THY te IstanbulZe meldden mij dat ze het afgelopen maandag in behandeling zouden nemen en het dan te horen zouden krijgen hoeveel ze zouden dekken van mijn schade.
Ik heb netjes gewacht en dinsdag gebeld over de status van de afhandeling. Een of ander vrouwke (die ik nog niet eerder aan de lijn had gehad) begon erover dat ze niks kon vinden en mij papieren op zou sturen die ik in kon vullen en naar hun op kon sturen. Ik kreeg het niet aan haar verstand dat ik dat allang gedaan had.
Mijn vriendin, welke nu in Nederland is, laten bellen naar het hoofdkantoor in Istanbul om te vragen over de status. En zij meldde mij dat ze maandag al het bedrag hadden overgemaakt naar Turkish Airlines Amsterdam, per abuis is ze vergeten te vragen watvoor bedrag het was.
Gisteren gepoogd Istanbul te bellen maar ze namen niet op (verzekerings afdeling van ze).
Vandaag wel contact gehad met Turkish Airlines (ofwel THY vanaf nu) in Istanbul. En na lang aandringen
hebben ze haar het bedrag gegeven. Ze willen mij $ 345 vergoeden voor de gehele koffer
ofwel ¤ 268.
Illustratie van euro's, welke ik niet krijg van THYHet bedrag is dus bijlange na niet voldoende voor het verlies van de koffer.
En bij navraag (in het Turks en in het Engels, want het duurde erg lang
voordat ze iemand hadden gevonden die mij te woord kon staan... een half uur wachten zelfs!) bleken
ze bepaalde items uit de koffer niet te dekken:
- Cd's (volgens THY valt daar ook DVD onder)
- Drank (alcohol)
- Waardevolle spullen (zoals een horloge (had ik als kado))
- Decoratie materiaal (had een soort van kerstverlichting op paastakken in de koffer, wat nu hip is)
Vreemd dat mijn lingerie setje van Marlies Dekkers (welke ik als "main" kerstcadeau in de koffer had zitten) niet onder valt maar toch al ruim boven het uit te keren bedrag komt. En dan reken ik de rest al niet eens mee.
Illustratie van een Marlies Dekkers lingerie setjeAls verweer gebruikte ze "how could they know that it was in the suitcase" (kon het ff
lastig correct vertalen). En ze meldde mij dat ze regels hebben voor het uit te keren bedrag
en een aantal zaken daar niet onder vallen.
Nu snap ik best dat dat het geval is maar volgens mij was de regel dat ze mij en mijn bagage
op mijn eindbestemming zouden brengen. En als ze moeten opdraaien voor de kosten
voor mijn verloren koffer keren ze net 9% uit van de totale schade
Nu zullen er vele denken waarom zet je het niet op je reisverzekering, nou dat heb ik na het gesprek
met THY meteen gedaan. Maar had eerst verwacht dat een gerenommeerd bedrijf zoals THY toch
wel met iets fatsoenlijks op de proppen zouden komen.
Daarnaast heb ik mijn rechtsbijstand ingeschakeld. Want de 2400 euro is enkel en alleen de schade van de verloren koffer. Daar zitten twee weken "verneukte" vakantie niet bij en in dat bedrag zit ook niet alle kosten die ik heb moeten maken om met hun in contact te komen (bel eens ff naar Turkije

).
Daarnaast zitten daar de kosten niet eens bij van mijn trip naar Istanbul om te gaan zoeken en voor de dagen dat mijn koffer er niet is (hij is nog steeds zoek trouwens). Daarnaast moet je ook kleren kopen en wil je toch kerst vieren. Ze hebben mij 150 TL ofwel 75¤ gegeven als voorschot om kleren te kopen, maar zoals velen wel weten is dat niet voldoende dus je moet een hoop voorschieten.
Ze meldde mij dat ik per brief aan THY kon laten weten niet met de 268 euro akkoord te gaan. En dan konden ze de "file" openen en het wellicht herzien. Ik heb toen gemeld dat ze dat nu konden doen of dat ik ze dan wel voor de rechtbank zou zien.
Illustratie van een rechter Ze meldde mij dat ik geen kans maakte van volgens hun "regeltjes" is dit het maximale.
Wel vreemd aangezien ik toch bonnetjes kon weerleggen van 1600 euro ipv de 268 van hun.
SamenvattingHeb de uitslag gehad van Turkish Airlines. Zij willen mij 268 euro vergoeden. Terwijl de schade ruim
2400 is en ik ruim 1600 euro aan bonnetjes kon weerleggen als bewijs.
Nieuwe KlachtTurkish Airlines keert veel te weinig uit en nu duurt het nog langer (via reis- en rechtsbijstandsverzekering) om mijn schade en immateriële schade te dekken. Waarvan ik de laatste
schade nog niet eens op waarde heb geschat.
Nu weet ik niet of het goed is om ze voor de rechter te dagen. Maar ze dekken maar 9% wat echt niet genoeg is, terwijl ze zelfs bewijs hebben dat ik 1600 ¤ kwijt ben (minimaal) en zelfs dat willen ze niet denken en scharen ze onder hun regeltjes wat ze niet dekken en scharen ze onder het feit "how could we know it was in there". Ik heb verd*mme nog een foto van me koffer een avond voordat ik zou vertrekken. Ze schermen ook met het feit dat ik waardevolle spullen in me handbagage had moeten doen, en warempel ik leg toch meer waarde op mijn studie boeken die ik in mijn handbagage had omdat ik mijn toets week 2 weken er na heb (had al een voorgevoel dat er iets zou gebeuren met me koffer) en dat was toch echt erger geweest om al je studieboeken kwijt te zijn!
Wellicht dat iemand weet of het verstandig is om ze te dagen, maar nu is mij toch ook een hoop onrecht en verdriet aangedaan.
[ Bericht 8% gewijzigd door nils7 op 12-02-2009 16:29:03 ]