quote:Op donderdag 22 januari 2009 13:28 schreef kabelhaspel het volgende:
De engelsen hebben een slechte smaak.
En niet alleen kinderen, een hoop volwassenen zijn door Harry Potter ook weer gaan lezen.quote:Op donderdag 22 januari 2009 13:35 schreef Cairon het volgende:
[..]
Getuige het feit dat een groot deel van wat er gelezen wordt in Nederland vertaalde boeken zijn?
Of dat de klassiekers zoals 1984 en Animal Farm, Brave New World, en Lord of the Rings, nog altijd goed liggen in de markt en hun inhoudelijke relevantie nog altijd aangehaald kan worden in een discussie? Waarvan het opmerkelijk is dat 1984 en Animal Farm vaak uit het Science Fiction en Fantasy schap word gehaald in Nederlandse boekenwinkels...
Of dat de grootste revolutie van de afgelopen zeven jaar op het gebied van jeugdliteratuur, te danken is aan een Engelse huisvrouw? Je kan hoog en laag springen wat je wil, maar Harry Potter heeft heel wat kinderen aan het lezen gezet.
Dat is een tweede dat me opvalt.quote:Op donderdag 22 januari 2009 13:35 schreef Nadinarama het volgende:
Leuk dat je het opmerkt. Waarom dat zo is weet ik niet....Gelukkig is er postorder om aan onze trekken te komen. Is het iets calvinistisch?
Ze zijn er wel, maar ze staan nergens hoog aangeschreven, het feit dat je in de eerste instantie al moet nadenken of naar google moet vluchten om namen te produceren is al veel zeggend.quote:Op donderdag 22 januari 2009 13:38 schreef Dichtpiet. het volgende:
Zijn er uberhaupt Nederlandse science-fiction/fantasy/horror-schrijvers?
Nijntje!quote:
Nu je dat zegt, Nederland heeft wel flink wat goede/populaire kinderboeken schrijvers/-sters voortgebracht, denk aan Annie M.G., Dick Bruna, enz. Weet niet hoe dat zit in andere landen? Ok, J.K. Rowling, Roald Dahl, maar verder? Nou moet ik er wel bij zeggen dat ik niet zo thuis ben in de kinderboeken, dus het zou kunnen dat ik er volledig naast zit hoorquote:
Tolkien en Herbert kun je van veel dingen beschuldigen, maar je kan niet ontkennen dat ze op kundige wijze gebruik hebben gemaakt van de taal en de ontwikkeling ervan. Denk ook aan "A Clockwork Orange" die creatief omsprong met taal en grenzen opzocht, discussies uitlokkend.quote:Op donderdag 22 januari 2009 14:12 schreef RM-rf het volgende:
de meerwaarde van die schrijvers ligt vooral in hun sterk 'verhalende' aspect ... niet zozeer hun specifieke taalgevoel, of gebruik van literaire technieken maar domweg het opbouwen van de juiste spanning door dit verhalend te beschrijven, of het scheppen van en fantasierijke wereld...
Terugkomend op "domweg opbouwen..." het feit dat er vrijwel geen Nederlandse Fantasy en Horror auteurs zijn die produceren voor een Nederlands publiek en succesvol genoeg zijn om te concureren met Engelse en Amerikaanse auteurs binnen hetzelfde genre, geeft aan dat er wel degelijk een moeilijkheidsgraad is wat betreft het schrijven van een succesvol boek.quote:Nederlandse fantasy-auteurs moeten dus op gelijk niveau concurreren met engelse auteurs,waarvan de vertalingen te koop zijn, en dat winnen de buitenlandse auteurs makkelijk (waarschijnlijk omdat die sowieso een veel breder aanbod aan schrijvers hebben en de 'top' ervan ook in nederland overheerst .. vervolgens krijg je ook dat de uitgeverijen die gspecialiseerd zijn in zulke boeken, engelstalig werken en je je manuscripts in de engelse taal zou moeten aanbieden, wat voor de meeste nederlandstalige autuers een onoverkomelijke horde zal blijken te zijn).
Geloof mij maar, Nederland heeft geen stripcultuur. Niet zoals de Belgen er een kennen of de Fransen.quote:Bij strips is er volgens mij een andere oorzaak en hangt dit eerder samen met een geheel andere 'strip-cultuur', nederland kent wel een groo aantal striptekenaars en zeker kunnen die behoorlijk rondkomen, maar niet met de specifieke vorm van 'strip-tijdschriften' als de amerikaanse 'comics', waaruit Hollywood dan weer graag vist.
John Vermeulen (belgisch)quote:Op donderdag 22 januari 2009 13:38 schreef Dichtpiet. het volgende:
Zijn er uberhaupt Nederlandse science-fiction/fantasy/horror-schrijvers?
quote:Op donderdag 22 januari 2009 14:42 schreef Cairon het volgende:
Tolkien en Herbert kun je van veel dingen beschuldigen, maar je kan niet ontkennen dat ze op kundige wijze gebruik hebben gemaakt van de taal en de ontwikkeling ervan.
Die roman is zeer maatschappijkritisch, in dat opzicht is het volgens mij niet specifiek bedoeld als een fantasyverhaal, maar juist als een literaire roman waarin de werkelijkheid een draai krijgt. Dat maakt het boek beklemmend; de wereld die erin beschreven wordt is wel degelijk - met een beetje fantasie of inbeeldingsvermogen - herkenbaar, en de schrijver wijst ons erop dat deze vorm van ontsporing wel eens om de hoek zou kunnen liggen.quote:Denk ook aan "A Clockwork Orange" die creatief omsprong met taal en grenzen opzocht, discussies uitlokkend.
Kortom, je kent noch J.R.R. Tolkien als schrijver, noch Frank Herbert? En je hebt bij voorbaat al een mening over hun werk omdat ze binnen een genre hebben geschreven dat jij in essentie bestempelt als kinderachtig? Je verwerpt wat ze schrijven op basis van hun genre, niet op basis van hun inhoud.quote:Op donderdag 22 januari 2009 15:58 schreef Nadine26 het volgende:
Je gebruikt zelf het woord 'kundig', en inderdaad: het is vakkundig gedaan - vakmanschap dus, en dat is geen literaire kwaliteit. Ik vermoed - al ben ik absoluut geen kenner of liefhebber van deze genres - dat fantasy en science fiction als 'niet literair' worden bestempeld omdat de verhalen te weinig zijn verankerd in de realiteit.
Is het niet even zo kinderlijk om iets af te wijzen op basis van uiterlijkheden zoals jij lijkt te doen? Jij beloont kortzichtigheid door het tot kunstvorm te verheffen en het te verwarren met diepgang.quote:Bij (veel) literatuur draait het om een gekantelde werkelijkheid, maar het uitgangspunt in die boeken is nog altijd de werkelijkheid die wij kennen. Bij fantasy en science fiction is er, zou je kunnen zeggen, geen kunst aan om de werkelijkheid te laten kantelen, of om er een draai aan te geven, aangezien alles in die fantasiewerelden mogelijk is. Dat heeft, om het lullig te zeggen, iets kinderlijks.
En ligt daar niet juist de diepgang? Een wereld scheppen die een paralel is van onze eigen wereld, waarbij de lezer moeite moet doen om door de analoog heen te prikken en te zien welke elementen relevant zijn op zijn eigen situatie?quote:Het heeft vermoedelijk ook te maken met het verwachtingspatroon van de lezer. Bij een literaire roman ligt alles op de eerste pagina nog open, terwijl je bij een fantasyroman bij voorbaat al met jezelf (en met de schrijver) afspreekt dat je nergens gek van opkijkt. Omdat het fantasy is, ga je er als lezer in mee. In een literaire roman is de lezer daar niet per definitie toe bereid, dan ligt het aan het schrijftalent en het inbeeldingsvermogen van de schrijver of hij wegkomt met zijn verhaal.
Je hebt waarschijnlijk niet eens door hoe bekrompen je klinkt. Je roept dat zodra er een dubbele boodschap in een science fiction boek ligt, het geen science fiction meer kan zijn. Alsof het een vereiste is dat Science Fiction en Fantasy geen diepgang mogen hebben, want als ze dat wel hebben, mogen ze zichzelf geen fantasy meer noemen.quote:Die roman is zeer maatschappijkritisch, in dat opzicht is het volgens mij niet specifiek bedoeld als een fantasyverhaal, maar juist als een literaire roman waarin de werkelijkheid een draai krijgt.
Net zoals vele andere klassiekers in het genre van science fiction en fantasy. Je moest eens weten welke zaken jij vandaag de dag gebruikt die gebaseerd zijn op dingen uit science fiction boeken. Van reageerbuis babies tot de maanlanding. Jouw mobiele telefoon, en de communicatie-sateliet die het signaal doorgeeft, komen allemaal voort uit science fiction concepten van tientallen jaren terug. Kijk eens na wat je aan een man als Arthur C. Clarke te danken hebt.quote:Dat maakt het boek beklemmend; de wereld die erin beschreven wordt is wel degelijk - met een beetje fantasie of inbeeldingsvermogen - herkenbaar, en de schrijver wijst ons erop dat deze vorm van ontsporing wel eens om de hoek zou kunnen liggen.
Dus jij blijf oppervlakkigheid belonen? Jij blijft ver bij genre-werk vandaan omdat je er neerbuigend naar kijkt, maar zodra er iets doorbreekt, zodra er iets een reputatie en een naam krijgt buiten het genre, dan sta jij er als de grootste hypocriet je lof over uit te spreken?quote:Ze zetten de lezer aan het denken. In onversneden science fiction en fantasy wordt niemand verontrust of aan het denken gezet, simpelweg omdat de opgeroepen wereld in die boeken volkomen onrealistisch is. Het is puur vermaak - horror werkt ook zo. Niks mis mee, maar het is wel een essentieel verschil, lijkt me.
quote:Op donderdag 22 januari 2009 16:43 schreef Cairon het volgende:
Kortom, je kent noch J.R.R. Tolkien als schrijver, noch Frank Herbert? En je hebt bij voorbaat al een mening over hun werk omdat ze binnen een genre hebben geschreven dat jij in essentie bestempelt als kinderachtig? Je verwerpt wat ze schrijven op basis van hun genre, niet op basis van hun inhoud.
Zo is Lord of the Rings een werk dat voornamelijk draait om de industrialisatie. Noem het een moderne fabel die grootster is opgezet dan een werk als bijvoorbeeld Animal Farm, maar die beiden in hun kern een boodschap hebben over de hedendaagse wereld. Dune van Frank Herbert schetst een analogie over onze afhankelijkheid van olie, en wijst ons op de ecologische gevolgen van onze acties, en hoe onze omgeving onze cultuur beinvloed, en hoe onze cultuur ons religieus besef beinvloed. Hoe we als mensen naar onze leiders kijken en hoe we macht plaatsen bij figuren die we als helden bestempelen.
Welke 'werelden'? Als je het hebt over de werelden die worden opgeroepen in fantasyromans, dan heb je helemaal gelijk: ik heb niet zoveel zin om me erin te verdiepen, maar beste Cairon, dat hoeft toch ook niet? Het fijne van literatuur is nou juist dat niks hoeft.quote:Dat zijn zaken waar jij voor kiest om ze te negeren, omdat de werelden zo anders zijn dat je niet eens de moeite wil nemen om ze te begrijpen.
Mijn respect krijgt hij ook, maar ik hoef het toch niet te lezen? Waarom vluchten in een fantasiewereld als hier, pal voor je neus, vlak om de hoek, een veel interessantere wereld op je ligt te wachten? Dit is het leven waarmee wij het moeten doen. Dit is de maatschappij waarin wij leven. Wat er op andere planeten gebeurt, zoek ik nog wel eens uit als ik na een ontvoering door een UFO terecht kom op zo'n andere planeet. Tot die tijd doe ik het met het leven zoals ik het ken, en daaraan heb ik meer dan genoeg. Literatuur gaat in de allereerste plaats om menselijke gedragingen - hun emoties, reacties, angsten, enzovoort - en ik vind het een zwaktebod om die gedragingen (of: die mensen, die personages) te verplaatsen naar een wereld die niet bestaat. Waar is die omweg voor nodig?quote:Omdat het een planeet ver van de aarde betreft, of een verre toekomst, wil niet zeggen dat er geen overeenkomsten zijn, en het wil al helemaal niet zeggen dat de schrijver kan doen en laten wat hij wil. Want hoe ver de toekomst ook ligt, of hoe fantastisch zijn sprookjeswereld ook moge zijn, er zijn altijd regels die de schrijver volgt wil hij het respect van zijn lezer behouden.
Nee, totaal niet. En jij dan?quote:Je hebt waarschijnlijk niet eens door hoe bekrompen je klinkt.
Dat is een beetje teveel eer. Ik heb niet de indruk dat A Clockwork Orange en 1984 hun wereldwijde literaire faam aan mij (of mijn hypocrisie) te danken hebbenquote:Dus jij blijf oppervlakkigheid belonen? Jij blijft ver bij genre-werk vandaan omdat je er neerbuigend naar kijkt, maar zodra er iets doorbreekt, zodra er iets een reputatie en een naam krijgt buiten het genre, dan sta jij er als de grootste hypocriet je lof over uit te spreken?
Toch heeft hij wel gelijk. Altijd afgewogen, onafhankelijke, genuanceerde meningen over boeken, maar zodra er kabouters of robots in het spel zijn, moet eerst "de literaire wereld" aan jou vertellen dat het een goed boek is voordat jij het een goed boek durft te vinden. Want kabouters en robots zijn toch een soort tweederangs personages, want die bestaan heulemaal niet!quote:Dat is een beetje teveel eer. Ik heb niet de indruk dat A Clockwork Orange en 1984 hun wereldwijde literaire faam aan mij (of mijn hypocrisie) te danken hebben
En met die gebrekkige logica vind jij dat historische romans evenzo kinderachtig zijn, en geen enkel meerwaarde hebben, terwijl je een Harlequin roman als literair zou bestempelen.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 00:32 schreef Nadine26 het volgende:
Beste Cairon, het is mij niet ontgaan dat Lord of the Rings een gewaardeerde en in sommige kringen zelfs bewierookte roman is; het boek heeft niet zo heel lang geleden nog een grote (publieks?)prijs gewonnen, dus daarover hoeven we verder niet in discussie te gaan. Punt is alleen dat je zelf beweerde, in je eerste post, dat dit genre nauwelijks serieus wordt genomen in de 'literatuur'. Welk punt wil je nu dan maken? Dat het eigenlijk mijn schuld is dat jouw lievelingsboeken niet genoeg literaire erkenning krijgen? Ik 'verwerp' helemaal niks, ik ben de laatste om een roman te verwerpen omdat het 'genre' me niet aanstaat. Maar nee, het spijt me ontzettend, romans als Lord of the Rings zijn aan mij niet besteed. Ik vind het - sorry - een beetje kinderachtig gedoe.
Wat een brilliant argument: "Ik wil het niet zien, dus roep ik dat het er niet is."quote:Welke 'werelden'? Als je het hebt over de werelden die worden opgeroepen in fantasyromans, dan heb je helemaal gelijk: ik heb niet zoveel zin om me erin te verdiepen, maar beste Cairon, dat hoeft toch ook niet?
Nee mijn eerste vraag was waarom iets dat over de grens wel degelijk succes heeft, in Nederland geen succes heeft. En het mooie van jouw argumenten is dat je aantoont dat je het niet kan en niet wil. Je fantasie is te klein om je in te leven in iets dat teveel afwijkt van je eigen belevingswereld, je fantasie is te klein om door beeldspraak heen te prikken. Je eigen wil is te zwak om zelf werk te verrichten, want jij hebt iemand anders nodig om aan te wijzen dat een boek als "1984" geen Sci-Fi is, terwijl het toch wel degelijk Sci-Fi is, zoals "Animal Farm" fantasy is.quote:Het fijne van literatuur is nou juist dat niks hoeft.Je eerste post draaide om de vraag waarom sommige mensen die behoefte niet hebben, en ik heb geprobeerd die vraag te beantwoorden. Het kwam erop neer dat ik niet heel erg geïnteresseerd ben in pure fantasiewerelden, omdat de realiteit (of: de echte wereld) mij veel boeiender, spannender, wreder, onbegrijpelijker en beangstigender voorkomt dan welke fantasie dan ook.
Zoals ik al aanwees, kijk eens naar de top tien lijstjes van sites die boeken verkopen, en je ziet dat het wel meevalt met de "geringe" publieke belangstelling. En zoiets als "Elf Fantasy Fair" geeft ook aan dat er wel meer interesse voor bestaat dan een handjevol eenlingen.quote:En gezien de geringe publieke belangstelling voor deze genres, ben ik vermoedelijk niet de enige die er zo over denkt. Daar denken liefhebbers van fantasy, horror en science fiction ongetwijfeld anders over, maar dat was je vraag niet.
Omdat sommige schrijvers hun boodschap beter uit kunnen dragen door middel van een genre? Dune is een typisch voorbeeld. Verschillende metaforen die je niet uit had kunnen werken in een setting. Kritiek op de maatschappij verpakt op zo'n manier dat het een veel groter publiek raakt. Waarom denk je dat 1984 geschreven is op deze manier? Het is geen letterlijke waarschuwing, maar symbolisch. Animal Farm is evenzo symbolisch. De symboliek komt tot uiting in het fantastische, het futuristische. Symboliek die jij weigert te zien totdat iemand ander het je aanwijst.quote:Mijn respect krijgt hij ook, maar ik hoef het toch niet te lezen? Waarom vluchten in een fantasiewereld als hier, pal voor je neus, vlak om de hoek, een veel interessantere wereld op je ligt te wachten?
Hoe kun je beweren dat je literatuur leest en waardeert vanwege de menselijke aspecten, vanwege de diepere betekenissen achter verhaal... om vervolgens te verkondigen dat je niet eens door een metafoor kan en wil prikken. Je geeft hier glashard toe dat je een oppervlakkig mens bent vol loze pretenties omtrent wat jij onder de noemer "literatuur" vind vallen.quote:Dit is het leven waarmee wij het moeten doen. Dit is de maatschappij waarin wij leven. Wat er op andere planeten gebeurt, zoek ik nog wel eens uit als ik na een ontvoering door een UFO terecht kom op zo'n andere planeet.
Dus bij deze geef je toe dat een dom boekje over een stel boerderij dieren die hun eigen wetten en regels maken, nooit literatuur kan zijn? Of dat een kinderachtig verhaaltje over een of andere toekomst vol onderdrukking en angst, nooit meer kan zijn dan een zwaktebod? En wat is dat toch voor onzin, een eigen verzonnen taaltje dat de dialogen breekt en zo goed als onleesbaar maakt?quote:Tot die tijd doe ik het met het leven zoals ik het ken, en daaraan heb ik meer dan genoeg. Literatuur gaat in de allereerste plaats om menselijke gedragingen - hun emoties, reacties, angsten, enzovoort - en ik vind het een zwaktebod om die gedragingen (of: die mensen, die personages) te verplaatsen naar een wereld die niet bestaat. Waar is die omweg voor nodig?
Mensen zoals jij hebben iemand anders nodig die alles netjes heeft voorgekauwd en er een stempel van goedkeuring op heeft gezet.quote:Dat is een beetje teveel eer. Ik heb niet de indruk dat A Clockwork Orange en 1984 hun wereldwijde literaire faam aan mij (of mijn hypocrisie) te danken hebben
Wat voor iemand moet ik me daarbij voorstellen?quote:Op vrijdag 23 januari 2009 14:31 schreef Cairon het volgende:
Mensen zoals jij hebben iemand anders nodig die alles netjes heeft voorgekauwd en er een stempel van goedkeuring op heeft gezet.
Ik neem aan dat je met de 'literaire wereld' doelt op de literair recensenten? Zij leggen ons tenslotte uit welke boeken we wél moeten lezen, en welke niet. Hé, verdomd: that's mequote:Op vrijdag 23 januari 2009 11:41 schreef Dichtpiet. het volgende:
Toch heeft hij wel gelijk. Altijd afgewogen, onafhankelijke, genuanceerde meningen over boeken, maar zodra er kabouters of robots in het spel zijn, moet eerst "de literaire wereld" aan jou vertellen dat het een goed boek is voordat jij het een goed boek durft te vinden. Want kabouters en robots zijn toch een soort tweederangs personages, want die bestaan heulemaal niet!
Je kunt je beter afvragen waarom ik ze niet kan noemen, in plaats van mij persoonlijk aansprakelijk te stellen voor de uitblijvende erkenning. Serieus: wat moet ik ermee? Het is hobbyisme, vast heel leuk en vermakelijk, maar in Nederland hebben wij in de literatuur geen serieuze sf-stroming, en hetzelfde geldt voor horror en fantasy. De literaire katernen van alle grote kranten werken wél met kinderboekenrecensenten, poëzierecensenten en recensenten Scandinavische literatuur, om eens wat zijstraten te noemen. Hoe zou het komen dat de door jullie aanbeden genres niet worden besproken?quote:Op vrijdag 23 januari 2009 19:23 schreef wonderer het volgende:
Als jij niet eens Nederlandse SF-schrijvers kan noemen, geeft het wel aan dat je niet echt op zoek bent en alleen ziet wat je toevallig tegenkomt. Dus geen wonder dat het in Nederland niet goed gaat met het genre, als je te beroerd bent om voorbij Stephen King en Asimov te kijken.
Racist.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 18:39 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je met de 'literaire wereld' doelt op de literair recensenten? Zij leggen ons tenslotte uit welke boeken we wél moeten lezen, en welke niet. Hé, verdomd: that's me![]()
En ik hoef mezelf heel weinig uit te leggen. Ik ben het altijd volkomen met mezelf eensEn ik blijf gewoon bij mijn mening
Namelijk dat fantasy en horror en al die andere flauwekul me de ballen interesseren
Kabouters al helemaal niet
Kabouters... laat me even wat tranen uit mijn ogen vegen... dat was een grapje, toch?
Soortist, meerquote:
Wat ik eerder zei, over mijn voorkeur voor 'realistische' uitgangspunten in een roman, betekent helemaal niet dat ik dus de 'werkelijkheid' zoek in een verhaal. Zoals ik het zie, is de werkelijkheid in een roman per definitie fictie, en dus verzonnen. Alles in verzonnen. Zelfs autobiografische romans zijn verzonnen, of in elk geval fictief, want geen enkele schrijver ontsnapt aan verdraaiingen, verfraaiingen, omissies, interpretaties enzovoort.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 20:58 schreef wonderer het volgende:
Overigens ben ik het verder wel met Cairon eens dat je de genres met oppervlakkige argumenten afdoet als kinderachtig en "onrealistisch". Iets verder kijken dan je neus lang is, is zo'n beetje een vereiste wil je goed van literatuur (in een heel brede zin van het woord) kunnen genieten.
De Jack Vance fans zouden er zeker niet slecht aan doen om de helaas overleden Wim Gijsen eens uit de kast te trekken. Zowel Durdane als Lyonesse zie ik in Gijsens werk terugkomen.quote:Op donderdag 22 januari 2009 13:38 schreef Dichtpiet. het volgende:
Zijn er uberhaupt Nederlandse science-fiction/fantasy/horror-schrijvers?
Hoe zit het dan met boeken die zich afspelen in een andere cultuur waar je nog nooit geweest bent? Of historische romans? Die passen ook in jouw verhaaltje namelijk. Je moet eerst het universum accepteren waar alles in gebeurd, wil je het verhaal leuk vinden. Natuurlijk, dat soort boeken zijn vaak gebaseerd op echte gegevens van die cultuur of geschiedenis. Maar zit jij met een laptop met Wikipedia op je schoot die boeken te lezen?quote:Op zaterdag 24 januari 2009 01:50 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Wat ik eerder zei, over mijn voorkeur voor 'realistische' uitgangspunten in een roman, betekent helemaal niet dat ik dus de 'werkelijkheid' zoek in een verhaal. Zoals ik het zie, is de werkelijkheid in een roman per definitie fictie, en dus verzonnen. Alles in verzonnen. Zelfs autobiografische romans zijn verzonnen, of in elk geval fictief, want geen enkele schrijver ontsnapt aan verdraaiingen, verfraaiingen, omissies, interpretaties enzovoort.
De werkelijkheid bestaat niet in romans. Toch vind ik het vele malen interessanter om te lezen over mensen en werelden die de werkelijkheid benaderen - dat is voor mij de essentie van literatuur. Tolkien, om een eerder genoemd voorbeeld aan te halen, schept een wereld die zo ver afstaat van de (fictieve) werkelijkheid, dat ik eigenlijk geen zin heb om me erin te verdiepen. Want natuurlijk moet die fantasiewereld van Tolkien gezien worden als een 'parallelle' wereld, en natuurlijk begrijp ik best dat je daar 'doorheen' kunt kijken, enzovoort. Dat lijken me inkoppers.
Dat neemt allemaal niet weg dat een groot deel van het leesplezier in dit soort boeken wordt gevormd door die wondere werelden vol elfen en rare mannetjes met grote oren. Daar moet je als lezer dus open voor staan. Je moet je laten overtuigen door dingen die niet bestaan. Dat is in 'realistische' romans niet anders - fictie, tenslotte - maar het grote verschil is dat ik mezelf geen geweld hoef aan te doen om te geloven in de gepresenteerde werkelijkheid in die boeken. (Als het goede boeken zijn, uiteraard). Dat ligt met kabouters, UFO's, maanmannetjes, graancirkels een beetje ingewikkelder. Ter geruststelling: ik vond Animal Farm ook een vreselijk vervelend boek. Het is dus vooral een smaakkwestie, geen oordeel.
Je kunt eindeloos discussiëren over de vraag wat literatuur is, maar die vraag gaan wij hier niet oplossen. Daar hebben literatuurwetenschappers en taalwetenschappers en filosofen en een heleboel anderen zich het hoofd al over gebroken, en een duidelijk antwoord is uitgebleven. Maar literaire genres zijn er niet voor niks. Bij een detective weet je wat je kunt verwachten; bij een historische- of fantasyroman ook. Het zijn boeken die aan bepaalde regels voldoen.quote:Op zondag 25 januari 2009 11:59 schreef Dichtpiet. het volgende:
Hoe zit het dan met boeken die zich afspelen in een andere cultuur waar je nog nooit geweest bent? Of historische romans? Die passen ook in jouw verhaaltje namelijk. Je moet eerst het universum accepteren waar alles in gebeurd, wil je het verhaal leuk vinden. Natuurlijk, dat soort boeken zijn vaak gebaseerd op echte gegevens van die cultuur of geschiedenis. Maar zit jij met een laptop met Wikipedia op je schoot die boeken te lezen?
Jij bent anders vrij stellig steeds door dingen op 1 hoop te gooien en het kinderachtig te noemen. Dus jij probeert die vraag wel degelijk te beantwoorden.quote:Op zondag 25 januari 2009 12:26 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Je kunt eindeloos discussiëren over de vraag wat literatuur is, maar die vraag gaan wij hier niet oplossen. Daar hebben literatuurwetenschappers en taalwetenschappers en filosofen en een heleboel anderen zich het hoofd al over gebroken, en een duidelijk antwoord is uitgebleven.
Ach, het is juist leuk om met die genres wat te spelen.quote:Maar literaire genres zijn er niet voor niks. Bij een detective weet je wat je kunt verwachten; bij een historische- of fantasyroman ook. Het zijn boeken die aan bepaalde regels voldoen.
Precies. Binnen 1 genre is er genoeg onderscheid. De wereld is niet zwart-wit.quote:In literair opzicht wordt een boek als De tweeling van Tessa de Loo, waarin de historische context een grote rol speelt, minder hoog aangeslagen dan het werk van Hella Haasse, die óók historische romans schrijft. Dat kan allemaal gewoon, binnen de literatuur. En dus kun je concluderen dat er ook binnen een bepaald genre grote kwaliteitsverschillen zijn.
Ik vond het er als kind ook al geen reet aan, dus van mij zul je dat niet horen. Maar zoals al eerder opgemerkt, dat soort geheel geconstrueerde werelden hebben wel de eigenschap dat je ermee alle kanten op kunt. Het is dan vaak ook eigenlijk een aaneenschakeling van dei ex machina, wordt het even moeilijk, dan komt er wel een of andere trol met een toverstokje zwaaien, of komt er een kosmisch verschijnsel uit de lucht vallen om het plot te redden. En belangrijker, ook als die niet komt zou die wel kunnen komen.quote:Op zondag 25 januari 2009 13:02 schreef Dichtpiet. het volgende:
Ik vind het een beetje simpel om te zeggen "Ik vind fantasyboeken kinderachtig, omdat robots en kabouters niet bestaan".
Dat ligt er maar net aan hoe consistent de schrijver is in het beschrijven van zijn wereld. En hoe goed hij kan beschrijven hoe zijn wereld en alle natuurwetten afgebakend zijn. Dat is de kunst.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 13:23 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik vond het er als kind ook al geen reet aan, dus van mij zul je dat niet horen. Maar zoals al eerder opgemerkt, dat soort geheel geconstrueerde werelden hebben wel de eigenschap dat je ermee alle kanten op kunt. Het is dan vaak ook eigenlijk een aaneenschakeling van dei ex machina, wordt het even moeilijk, dan komt er wel een of andere trol met een toverstokje zwaaien, of komt er een kosmisch verschijnsel uit de lucht vallen om het plot te redden. En belangrijker, ook als die niet komt zou die wel kunnen komen.
Zonder die verankering in de werkelijkheid, is er ook geen onderliggende spanning die hem zit in wat kan of niet kan. Als je een realistische roman leest dan zit daar ook spanning in omdat je weet dat de hoofdpersoon niet ineens blijkt te kunnen vliegen of iets dergelijks wanneer die in het nauw zit.
Mede daarom is het waarschijnlijk veel formulewerk met weinig uitschieters, en dan wordt het dus niet vertaald.
Ik zeg ook niet dat alles in die genres slecht is. Het is echter wel inherent aan zo'n geconstrueerde wereld dat het kan.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 13:29 schreef Dichtpiet. het volgende:
Dat ligt er maar net aan hoe consistent de schrijver is in het beschrijven van zijn wereld. En hoe goed hij kan beschrijven hoe zijn wereld en alle natuurwetten afgebakend zijn. Dat is de kunst.
Maar bij een detective ga je ervan uit dat er niet teveel onwaarschijnlijkheden in zitten, omdat het dan een slecht boek is. Je relateert het toch aan hoe de werkelijkheid is, je hebt een toetsingskader wat de mogelijkheden en onmogelijkheden van het verhaal geeft, en het is die spanning (niet in de zin van suspense) met het reeele wat ik in ieder geval nodig heb. Bij een geconstrueerde wereld die toch al van onwaarschijnlijkheden aan mekaar hangt kan van alles gebeuren en kun je ook afvragen waarom het dan niet gebeurt: Als er dan toch allemaal trollen, elfjes en magiërs rondlopen, waarom dan niet meteen eentje die alle problemen wegtovert ipv pas op het laatst?quote:Ik begijp wel wat je bedoelt. Je ziet het ook in slechte detectives. Gedurende het hele boek is er geen touw aan vast te knopen wie de dader is. Dan op het eind van het boek komt de rechercheur plotseling aan een mapje met alle bewijsstukken voor verdachte A: Zaak opgelost! Het is de kunst om het geloofwaardig op papier te zetten.
Je geeft zelf al aan dat er een kader is waarbinnen het verhaal zich afspeelt. Dat de wereld waarin het verhaal zich afspeelt bestaat bij de gratie van regels, natuurwetten, logica. Je put die kennis uit je directe omgeving, de werkelijkheid, en je toets het verhaal aan de hand van de regels die gelden in de werkelijkheid.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 14:46 schreef Weltschmerz het volgende:
Maar bij een detective ga je ervan uit dat er niet teveel onwaarschijnlijkheden in zitten, omdat het dan een slecht boek is. Je relateert het toch aan hoe de werkelijkheid is, je hebt een toetsingskader wat de mogelijkheden en onmogelijkheden van het verhaal geeft, en het is die spanning (niet in de zin van suspense) met het reeele wat ik in ieder geval nodig heb.
En hier geef je aan dat je juist niets meer WIL toetsen aan de werkelijkheid.quote:Bij een geconstrueerde wereld die toch al van onwaarschijnlijkheden aan mekaar hangt kan van alles gebeuren en kun je ook afvragen waarom het dan niet gebeurt: Als er dan toch allemaal trollen, elfjes en magiërs rondlopen, waarom dan niet meteen eentje die alle problemen wegtovert ipv pas op het laatst?
Ik zeg ook niet dat er geen kwaliteit kan worden gemaakt binnen dat kader, het lijkt me alleen dat altijd het gevaar op de loer ligt dat het plot en die wereld in onderlinge samenhang worden geconstrueerd. Menig klassieke schrijver kon de verleiding van de deus ex machina al niet weerstaan, terwijl je in een geconstrueerde wereld op elke pagina wel een grote of kleine variant tevoorschijn kunt toveren.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 15:15 schreef Cairon het volgende:
En hier geef je aan dat je juist niets meer WIL toetsen aan de werkelijkheid.
Dat is een van de ongeschreven regels waar fantasy schrijvers zich aan moeten houden. Als auteur schep je een wereld die afwijkt van de werkelijkheid, maar het is een wereld met eigen regels, eigen wetten. Een wereld die geloofwaardig moet zijn volgens haar eigen principes.
Waarom eigenlijk, en waarom precies die grenzen? Omdat het zo uitkomt voor het verhaal? Je kunt toveren of je kunt het niet lijkt me, waarom slechts een beetje kunnen toveren, en onder bepaalde omstandigheden?quote:Magie bestaat, maar zal altijd grenzen hebben. Elfen bestaan, maar zullen ook hun grenzen hebben.
Zet dat apparaat even in warpspeed en je kunt een boel narigeheid voorkomen, maar dat kan ie dan weer niet. Mijn punt is dat het wel verdomd goed in mekaar moet zitten om dat soort gedachten bij mij te ontlopen.quote:Een ruimteschip dat door de ruimte onmetelijke afstanden aflegt, volgt ook zo zijn onbreekbare wetten.
Ken het boek niet.quote:De Ontdekking van de Hemel is ook gewoon fantasy. Het heeft een wereld die niet de onze is, er komen engelen in voor, en zelfs magie. Maar er zijn maar weinig mensen die het boek als fantasy zullen omschrijven of classificeren.
Dat is een fabel. De verhaalfiguren hebben de fysieke beperkingen van dieren, en de geestelijke beperkingen van mensen. Dat is één heldere wending aan de werkelijkheid met voorzienbare en vastomlijnde consequenties.quote:Animal Farm heeft pratende dieren die het land bewerken en wetten opstellen alsof ze mensen zijn.
Als ik geacht wordt het één voor waar aan te nemen, dan komt bij mij snel de vraag op waarom dan niet veel meer mogelijk is. Anderen volgen makkelijker de begrenzingen die de auteur aanlegt, ik heb er moeite mee dat er een groot beroep op mijn fantasie wordt gedaan terwijl daarna de auteur in feit zegt 'tot hier en niet verder, nou moet je ophouden met je fantasie'. Maar dat is een kwestie van aanleg bij de lezer voor het genre. Daarnaast lijkt me dat die eigenaardigheid van het genre met zich meebrengt dat de gekunsteldheid door vermenging van geconstrueerde wereld en plot altijd op de loer ligt.quote:Jij als lezer besluit om de schrijver je een verhaal te laten vertellen, en bepaalde zaken neem je voor waar aan. Let wel dat je niet alles klakkeloos overneemt, en nooit een vraag stelt over de haalbaarheid van bepaalde zaken.
Maar waarom werkt die magie dan zo selectief? Wat is dat voor matige magie?quote:Als een fantasy auteur een tovenaar opvoert halverwege het verhaal die met een zwaai van zijn hand alles goed maakt, terwijl in de eerste helft de schrijver heeft bevestigd dat magie alleen werkt om kleine dingen te veranderen, dan breekt de schrijver de afspraak die hij heeft gemaakt met zijn lezers.
Verkijk je er niet op, de merkwaardigste verhalen zijn te merkwaardig om te verzinnen.quote:Zo is in de gewone literatuur ook een behoorlijke hoeveel "suspension of disbelief" aanwezig. Meer dan je zou denken. Veel literatuur bevat wel een fantastisch element, iets dat absoluut niet mogelijk is, of hoogst onwaarschijnlijk.
Ik heb sowieso niks met elfjes en trollen, dus waarom zou ik dan die moeite doen. Ik vind die spanningsboog die niet verankerd is in de realiteit een inherent probleem van het genre, niet alleen wat betreft mijn smaak, maar ook iets wat juist de lat heel hoog legt voor de auteur.quote:Maar het verschil is dat jij niet eens de moeite neemt om een afspraak met een fantasy of sci-fi auteur wil maken. Je zegt bij voorbaat al dat je niet de moeite wil nemen om zijn wereld voor echt aan te nemen ten faveure van het verhaal dat hij vertelt. Je grijpt naar de dichtsbijzijnde hyperbool en overdrijft meteen al door te stellen "als magie er in voor komt, dan kan er geen spanningsboog meer zijn, geen spanningsboog, geen verhaal, geen verhaal, geen reden om dit te lezen."
Het gaat om de voorzienbaarheid denk ik, de verteller zet je in een wereld, en dan kun je daarna zelfstandig beoordelen of het daar in past of niet, en als het niet past dan is dat dus een slecht aspect van het boek. Bij fantasy blijf je min of meer het hele boek afhankelijk wat voor wereld er wordt neergezet, je moet maar mee blijven gaan met die auteur zijn voorstelling. Het is ook niet zozeer wat er gebeurt, maar ook wat er zou kunnen gebeuren. Als de ene elf een beetje kan toveren, waarom zou er dan verderop niet nog een keer een trol komen die nog veel harder kan toveren?quote:Terwijl je met alle gemak van de wereld de reeks van plot-gunstige toevalligheden in literatuur aanneemt voor waar, en dat je zelfs in de bevestigde literatuur bepaalde zaken voor waar neemt ook al zijn ze niet mogelijk of bewezen in de echte wereld.
Je kan een potlood vasthouden, wil je even voor mij de mona lisa tekenen? Zo getrouw mogelijk natuurlijk. Je kan lezen en schrijven. Kun je even een boek schrijven voor me? Je kan een toon produceren? Dan kun je ook wel even een succesvol opera zanger worden of popster.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 16:11 schreef Weltschmerz het volgende:
Waarom eigenlijk, en waarom precies die grenzen? Omdat het zo uitkomt voor het verhaal? Je kunt toveren of je kunt het niet lijkt me, waarom slechts een beetje kunnen toveren, en onder bepaalde omstandigheden?
Misschien bestaat warpspeed wel niet in die toekomst, of in die setting?quote:Zet dat apparaat even in warpspeed en je kunt een boel narigeheid voorkomen, maar dat kan ie dan weer niet. Mijn punt is dat het wel verdomd goed in mekaar moet zitten om dat soort gedachten bij mij te ontlopen.
Is ook een vrij obscuur boek van een of andere gast genaamd Harry Mullisch.quote:Ken het boek niet.
Deze hebben we al eerder in het topic aan flarden getrokken. Je maakt voor de een wel een uitzondering, maar voor de ander niet. Bij de een zie je wel de metafoor, bij de ander wil je de metafoor bij voorbaat al niet zien.quote:Dat is een fabel. De verhaalfiguren hebben de fysieke beperkingen van dieren, en de geestelijke beperkingen van mensen. Dat is één heldere wending aan de werkelijkheid met voorzienbare en vastomlijnde consequenties.
Maar je neemt die vrijheid wel bij een boek als Animal Farm. Je bent niet bepaald consequent is het niet. Je gunt jezelf wel de vrijheid om te bepalen bij wie je het wel en bij wie je het niet accepteert. En waar hangt dat eigenlijk vanaf?quote:Als ik geacht wordt het één voor waar aan te nemen, dan komt bij mij snel de vraag op waarom dan niet veel meer mogelijk is. Anderen volgen makkelijker de begrenzingen die de auteur aanlegt, ik heb er moeite mee dat er een groot beroep op mijn fantasie wordt gedaan terwijl daarna de auteur in feit zegt 'tot hier en niet verder, nou moet je ophouden met je fantasie'. Maar dat is een kwestie van aanleg bij de lezer voor het genre. Daarnaast lijkt me dat die eigenaardigheid van het genre met zich meebrengt dat de gekunsteldheid door vermenging van geconstrueerde wereld en plot altijd op de loer ligt.
Waarom ben jij geen gerenomeerd artiest? Je kan een potlood en een pen vasthouden? Waarom ben jij geen wereldberoemd auteur? Je kan toch schrijven? Wat is dat voor matig persoon dat jij bent? In wat voor matige fantasie wereld leef jij eigenlijk dat A niet per definitie meteen doorslaat naar Z?quote:Maar waarom werkt die magie dan zo selectief? Wat is dat voor matige magie?
Aaah hier komt het weer naar boven. De auto die ontploft is geen doorn in je oog als je naar een film kijkt. CSI is een serie die je absoluut tot een van de besten kan rekenen, want het is natuurlijk volledig acceptabel dat labresultaten meteen beschikbaar zijn. ER is een typisch voorbeeld van een eerste hulp post. House is brilliant omdat artsen ECHT zo te werk gaan en er altijd hardop de vraag gesteld word of het Lupo is.quote:Verkijk je er niet op, de merkwaardigste verhalen zijn te merkwaardig om te verzinnen.
Dus omdat het elfen en trollen bevat kan het volgens jou geen literatuur zijn, niet omdat de kwaliteit van het werk zelf beneden maat is, of omdat het verhaal te wensen overlaat, nee het kan geen literatuur zijn omdat er zaken in voorkomen die jou niet boeien, en dus hoef je geen moeite te nemen, en dus schrijf je hele genres af zonder de moeite te doen om door de kaft heen te prikken.quote:Ik heb sowieso niks met elfjes en trollen, dus waarom zou ik dan die moeite doen. Ik vind die spanningsboog die niet verankerd is in de realiteit een inherent probleem van het genre, niet alleen wat betreft mijn smaak, maar ook iets wat juist de lat heel hoog legt voor de auteur.
Omdat je in gewone literatuur die aannames ook niet maakt? In de gewone literatuur bestaan er ook oplossingen voor problemen waar de personages zich in bevinden die niet "zomaar" naar boven komen. Als er een plot-gunstige toevalligheid voorkomt, waarom dan niet nog een grotere die alles voor de hoofdpersonages goed maakt?quote:Het gaat om de voorzienbaarheid denk ik, de verteller zet je in een wereld, en dan kun je daarna zelfstandig beoordelen of het daar in past of niet, en als het niet past dan is dat dus een slecht aspect van het boek. Bij fantasy blijf je min of meer het hele boek afhankelijk wat voor wereld er wordt neergezet, je moet maar mee blijven gaan met die auteur zijn voorstelling. Het is ook niet zozeer wat er gebeurt, maar ook wat er zou kunnen gebeuren. Als de ene elf een beetje kan toveren, waarom zou er dan verderop niet nog een keer een trol komen die nog veel harder kan toveren?
Misschien wel, misschien niet, afhankelijk van met welke de auteur het plot komt redden.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 16:48 schreef Cairon het volgende:
Misschien bestaat warpspeed wel niet in die toekomst, of in die setting?
Ik weet van het bestaan af, maar ik lees geen Mulisch.quote:Is ook een vrij obscuur boek van een of andere gast genaamd Harry Mullisch.
Wat een verbeelding.quote:Deze hebben we al eerder in het topic aan flarden getrokken.
Ik zou Animal Farm niet aanraden aan iemand die voor een kast staat om een of ander boek over elfjes en trollen uit te zoeken. Dat is waar genre-indeling goed voor is en waar jij je kennelijk meent over te moeten beklagen. Denk je nou echt dat er ook maar een lezer geholpen is wanneer die voor een tamelijk politiek beschouwend werk naar de andere kant van de winkel wordt gestuurd 'want er zitten immers pratende dieren in, dus hoort het tussen de Harry Potters en de trollendrama's? Genre's zijn om het publiek te bedienen. Een deel van het publiek mag zich graag verliezen in volledige fantasiewerelden: Zogenaamde fantasyliefhebbers of SciFi-liefhebbers. Een deel van het publiek mag graag venijnige boeken lezen over politiek-sociale thema's. Dat de schrijver daarvoor een vorm kiest die niet realistisch is of technisch gesproken onder SciFi onder te brengen is, maakt nog niet dat die boeken hetzelfde publiek aantrekken.quote:Animal farm is nog altijd een boek met pratende dieren die een boerderij overnemen en zo maar ineens kunnen schrijven... maar Animal Farm geld niet natuurlijk, dat is geen genre werk... dat is "maatschappij kritisch" dat is een "metafoor" een "fabel"...![]()
Zoals ik al aangaf heb ik niet de aanleg om eerst een groot beroep op mijn fantasie te verwerken, om vervolgens de auteur daar de beperkingen van te laten bepalen. Anderen willen juist wel graag meegesleept worden in een heel andere wereld dan die om ons heen, prima, ik niet.quote:Maar je neemt die vrijheid wel bij een boek als Animal Farm. Je bent niet bepaald consequent is het niet. Je gunt jezelf wel de vrijheid om te bepalen bij wie je het wel en bij wie je het niet accepteert. En waar hangt dat eigenlijk vanaf?
Dat lijkt me stug. Ik heb totalitarisme bijvoorbeeld altijd een stuk interessanter gevonden dan de Sci uit Science Fiction, 1984 gaat dan ook nauwelijks over de Sci. In A Clockwork Orange is het ook volledig ondergeschikt. En toen ik over Animal Farm hoorde trok ik een wenkbrauw op omdat het in fabelvorm was, maar dat bleek slechts een enkele verdraaiing die daarmee ook meteen afgebakend was.quote:Want je kan niet zeggen dat je dat alles baseert op je eigen leeservaringen, aangezien je niets uit het genre leest. Zou het zijn dat je bij bepaalde genre-werken die acceptatie op kan brengen omdat anderen het je hebben aangewezen? Omdat anderen roepen dat je dat werk WEL kan lezen?
Eerlijk gezegd ergert het me telkens weer als een lullig halfvol benzinetankje bij de minste of geringste aanraking ontploft alsof het een volgetankte straaljager is die door een raket wordt geraakt.quote:Aaah hier komt het weer naar boven. De auto die ontploft is geen doorn in je oog als je naar een film kijkt.
Is dat omdat anderen roepen dat je daar wel naar kunt kijken? Ik weet het niet, ik heb het nooit gezien.quote:CSI is een serie die je absoluut tot een van de besten kan rekenen, want het is natuurlijk volledig acceptabel dat labresultaten meteen beschikbaar zijn.
Omdat ik het kan zijn.quote:Waarom ben je selectief?
Dat zeg ik helemaal niet, het zou meer als aanbeveling gelden wanneer je in een topic over boeken de moeite zou nemen om te lezen wat er staat. Ik zeg dat enerzijds dat de volledige door de auteur gecreeerde fantasiewereld mij niet aanspreekt, en jou kennelijk wel want anders was je niet zo genrespecifiek in het uiten van je enthousiasme. Dát is wat jou kennelijk aantrekt, zoals het mij niet aantrekt. In 1984 trekken heel andere dingen mij aan.quote:Dus omdat het elfen en trollen bevat kan het volgens jou geen literatuur zijn, niet omdat de kwaliteit van het werk zelf beneden maat is, of omdat het verhaal te wensen overlaat, nee het kan geen literatuur zijn omdat er zaken in voorkomen die jou niet boeien, en dus hoef je geen moeite te nemen, en dus schrijf je hele genres af zonder de moeite te doen om door de kaft heen te prikken.
Over de ontdekking van de Hemel zou ik maar niet te zeker zijn, maar ik was niet van plan het te gaan lezen.quote:Al geld jouw afkeer natuurlijk niet voor Animal Farm, A Clockwork Orange, 1984, Brave New World, Time Traveller's Wife, Ontdekking van de Hemel...
Dat 1984 en A Clockwork Orange geen genrewerk zijn kan ik echt wel zelf vaststellen.quote:want daar hebben mensen al een oordeel over geveld, en daar hebben mensen alle fantastische elementen voor jouw gemak bestempeld als parabel, metafoor, beeldspraak, en weet ik veel wat waardoor je kan doen alsof het absoluut geen genre-werk is.
Als daarin iemand aan komt kakken met het wondermiddel dat haar van haar verslaving afhelpt dan haak ik ook af, zeker als het alleen werkt wanneer ze eerst een gevaarlijke tocht naar het heilige drugspand onderneemt om daar een moeilijke opdracht te vervullen.quote:Christiane F had ook gewoon af kunnen kicken, of gewoon nooit hoeven te beginnen met het gebruiken van drugs. Want je kan ook gewoon nee zeggen tegen drugs. Wat is dat voor een matig boek waarbij alle omstandigheden altijd leiden tot het meest voorspelbare resultaat?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |