abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 25 januari 2009 @ 22:27:14 #176
66422 dutch-mamma
Silence, Exile, Cunning...
pi_65401724
quote:
Op zondag 25 januari 2009 18:52 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Nog behoorlijk recent dus. Dat verklaart waarom je jongste zoon nog in de ontkenningsfase zit.

Hoe gaat de oudste om met de diagnose?
Die heeft, na psycho-educatie waarin het werd uitgelegd, het meteen geaccepteerd. Vond ook herkenning bij anderen. Godzijdank...! Hij werkt ook heel goed mee met de begeleiding, al is het soms erg confronterend.

Jongste heeft wel dagbehandeling gehad, maar heeft die herkenning niet, en erkent het ook niet echt. Niet dat hij het ontkent, dat ook weer niet... Maar we zijn net begonnen met zijn psycho-educatie, dus wie weet...
Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
pi_65404227
Wat is psycho-educatie?

Bij mij gingen er enkele jaren overheen voordat ik de diagnose erkende.
  zondag 25 januari 2009 @ 23:52:32 #178
262 Re
Kiss & Swallow
pi_65404984
quote:
Op zondag 25 januari 2009 17:18 schreef Juup© het volgende:

gefeliciteerd trouwens jullie
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_65404993
quote:
Op zondag 25 januari 2009 23:52 schreef Re het volgende:

[..]

gefeliciteerd trouwens jullie
Dank je
  maandag 26 januari 2009 @ 00:32:01 #180
66422 dutch-mamma
pi_65406453
quote:
Op zondag 25 januari 2009 23:30 schreef Black_Tulip het volgende:
Wat is psycho-educatie?

Bij mij gingen er enkele jaren overheen voordat ik de diagnose erkende.
Kort door de bocht gezegd: wat is autisme...?
(dat leren ze dus)

[ Bericht 2% gewijzigd door dutch-mamma op 26-01-2009 12:40:19 ]
Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
pi_65411800
Hebben meer mensen een hoge pijngrens hier?
Ik heb nu kiespijn en het doet veel pijn. Ik ervaar dit eigenlijk als lastig verder niet.
14 SHADES OF GREY
Nothing is black or white. Nothing is wrong or right. But everything is 14 shades of grey.
  maandag 26 januari 2009 @ 12:57:45 #182
128015 BONG4002
Account gesloten.
pi_65416490
quote:
Op maandag 26 januari 2009 10:14 schreef tijnbrein het volgende:
Ik heb nu kiespijn en het doet veel pijn. Ik ervaar dit eigenlijk als lastig verder niet.
Zelf heb ik een vorm van Clusterhoofdpijn, periodiek gelukkig maar als ik in een nieuwe Clusterperiode kom en ik heb soms zware aanvallen dan doet het toch behoorlijk zeer....maar heb ook bijv. mijn verstandskiezen laten trekken en bijna tot geen na-pijn gehad dus mss kan het best zijn dat sommige autisten een hogere pijngrens hebben?
Dit account heb ik opgeheven en ga verder onder een andere naam.
pi_65427061
Vandaag belde mijn psycholoog en hij vertelde dat hij mij op de wachtlijst gaat zetten om getest te worden voor Autisme. Dit kan nog een paar maanden duren voordat ik getest wordt. Maar toch ben ik blij dat ik eindelijk getest ga worden op Autisme.
14 SHADES OF GREY
Nothing is black or white. Nothing is wrong or right. But everything is 14 shades of grey.
pi_65427603
quote:
Op zondag 25 januari 2009 18:49 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Dat is zeker waar en dat is me ook meerdere keren gezegd. Iedereen klungelt de eerste maanden en daar hoef je je niet druk om te maken, maar dat doe ik wel. En doordat ik me er druk om maak, merken anderen hoeveel moeite ik ermee heb. Dat is dus voor 1 collega een reden geweest om te zeggen dat ik niet spoor en dat ik dit nooit aan zal kunnen.

Ik zal echt moeten leren om al mijn negatieve gedachtes over mijn functioneren voor me te houden, omdat ik anders mijn baan kwijt raak omdat mensen het met me eens zijn dat ik het niet kan. Maar ik ben zo gewend geraakt om te zeggen wat ik denk en voel...

Heel herkenbaar, met uitzondering van die laatste zin dan. Het belangrijkste in een baan is doen alsof je iets goed kan. Klinkt lullig, maar is wel waar. Ja, natuurlijk niet als je er echt niks van kunt, maar da's iets anders. Mannen krijgen sneller een baan en een hoger salaris of promotie dan vrouwen omdat ze meer bluffen bij het sollicitatiegesprek en zekerder zijn van zichzelf. Ook als je doet of je druk bezig bent, krijgen mensen eerder het gevoel dat je goed werkt. Zo werkt het helaas.

Dus volgende keer doe je die formulieren gewoon alleen, je vult ze zo goed mogelijk zelf in en dan leg je ze neer. Is het niet goed, dan hoor je het vanzelf en dan kun je gewoon zeggen dat dat je niet uitgelegd is (het is je namelijk ook niet goed uitgelegd). Ik heb zat mensen ingewerkt zelf en ik weet wat een normaal tempo is en ik weet wat wat een normale onzekerheid met iemand kan doen. Daarnaast ben ik zelf erg perfectionistisch, dus ook dat herken ik. En als ik het zo hoor, durf ik met redelijke zekerheid te zeggen dat je het helemaal niet slechter doet dan anderen en misschien zelfs wel beter. Je haalt je targets, je weet voor het grootste deel hoe alles werkt, je kunt hoofdrekenen (in tegenstelling tot de meeste jongeren die het nog niet eens kunnen met een kassa voor hun neus waar de bedragen op staan)... Dat je moe en gefrustreerd bent na een werkdag als je er nog niet zo lang werkt, lijkt me volkomen normaal en ook niet alleen voor aspergers. Mijn vriend was de eerste weken van z'n stage ook helemaal kapot - wennen aan het ritme, wennen aan het soort werk, veel nieuwe info. Dat eist van iedereen z'n tol.

En ook dat wat je zegt met die bonnen uitdelen aan mensen - ik vind het volkomen normaal dat je als nieuwe medewerker nog niet weet wat je dan moet doen en wat precies mag. En waarom 'mag' je niet zeggen dat conducteurs meer dan koffie willen? Ik zou desnoods een collega die wel normaal doet vragen hoe hij of zij daarmee omgaat.

Verder moeten ze niet verwachten dat je iets meteen goed doet als ze het niet fatsoenlijk uitgelegd hebben. Als je in een rare situatie terecht komt, moet je misschien weleens een uitzondering maken of creatief boekhouden. Als iemand in een coupe niet lekker wordt en water nodig heeft of bijv. een mars tegen een hypo, dan ga je neem ik aan ook niet zeggen dat ie eerst z'n portemonnee moet trekken. Pech, dat zijn nou eenmaal uitzonderingssituaties en dan heb je meer verantwoordelijkheden dan alleen je kas laten kloppen.

En als een collega lullig doet, moe tje er gewoon wat van zeggen. Tegen hem of tegen je leidinggevende. Of - wat ik zou doen als ik echt boos was - is dus daadwerkelijk m'n pen en een beker koffie in de sealbag flikkeren en die aan hem geven. Maar da's geen goed plan, dus doe dat maar niet. Tenzij je per direct wilt stoppen.
Sanity is (not) statistical
pi_65434741
Ik wilde even melden dat ik bij ben qua lezen, maar ik kan me er even niet toe zetten om te reageren. Ik heb even genoeg gepraat over autisme vandaag (uitzendbureau, huisarts). Morgen wel weer een update en reacties op posts.
pi_65435358
quote:
Ik denk het wel, bv. als beginnende tiener kon ik niet zo heel goed lopen en viel wel eens, met geschaafde knieën tot gevolg waarna leraren jodium op de wonden spoten en pleisters plakten, een keer vroeg een meisje aan mij of dat allemaal niet veel zeer deed en ik zei van dat ik dat niet zo ervaarde.
pi_65435658
quote:
Op maandag 26 januari 2009 21:36 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

Ik denk het wel, bv. als beginnende tiener kon ik niet zo heel goed lopen en viel wel eens, met geschaafde knieën tot gevolg waarna leraren jodium op de wonden spoten en pleisters plakten, een keer vroeg een meisje aan mij of dat allemaal niet zeer deed en ik zei van dat ik dat niet zo ervaarde.
Ik heb nog een beter voorbeeld.
Toen ik aan mijn rug ben geopereerd had ik erg veel pijn. Dus toen vroeg ik om iets voor de pijn. Terwijl ik wit was weg getrokken van de pijn. Alleen de zuster zei je krijgt straks iets. Toen mijn moeder dat hoorde werd ze heel erg boos. Want zij weet dat ik een hoge pijngrens heb. En pas als de pijn ondragelijk is geworden iets voor de pijn vraag.
14 SHADES OF GREY
  dinsdag 27 januari 2009 @ 02:00:38 #188
66422 dutch-mamma
pi_65443595
quote:
Op maandag 26 januari 2009 21:22 schreef Black_Tulip het volgende:
Ik wilde even melden dat ik bij ben qua lezen, maar ik kan me er even niet toe zetten om te reageren. Ik heb even genoeg gepraat over autisme vandaag (uitzendbureau, huisarts). Morgen wel weer een update en reacties op posts.
Zo af en toe moet je even grenzen stellen, en oude postings waar je nog niet op hebt gereageerd, achter je laten. Het excuus "sorry, ik was even erg druk, ik loop nu achter en ik vrees dat ik dat niet meer inhaal, dus ik begin even met een schone lei" is vaak voldoende om je te verontschuldigen.

Je bent ook wel erg druk en actief geweest hier, he? Pas je op dat je dat niet boven het hoofd gaat groeien...?
  dinsdag 27 januari 2009 @ 02:44:23 #189
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_65443854
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 02:00 schreef dutch-mamma het volgende:
Je bent ook wel erg druk en actief geweest hier, he? Pas je op dat je dat niet boven het hoofd gaat groeien...?
Ja, die zorg heb ik ook een beetje om je, Black_Tulip. Gewoon omdat ik het herken, maar natuurlijk moet je alleen doen wat jou goeddunkt. Ik heb een tijd gekend, waarin ik helemaal compleet bij wilde zijn, met alles.

Alle geplande projecten moesten af, alles diende ook volledig te zijn, en dan hield ik ook nog een gedetailleerd dagboek bij, waar ik op gegeven moment een soort slaaf van was. Als er veel (leuke) dingen gebeurden op een dag, dacht ik impliciet: "Oh nee, dat kost me weer 2 uur om neer te pennen". Nu kan ik makkelijker gewoon even een trein voorbij laten gaan, en dingen laten schieten.

Eigenlijk zou ik graag nu 1 video destilleren uit 200 deelvideo's variërend van kort tot lang. Maar ik denk dat ik het plan afblaas. Teveel werk terwijl het eindresultaat niet veel zou verschillen van ander werk. En ik doe dat met een rustig gemoed.
pi_65444074
quote:

Deze autist heeft ook een (te) hoge pijngrens het komt wel vaker voor maar verschilt per persoon.
Neehj ik spreekdt geen Nederlanders.
140 threads? I don't even have a 3rd of that, you're a fucking whore.
pi_65451750
quote:
Op maandag 26 januari 2009 17:52 schreef tijnbrein het volgende:
Vandaag belde mijn psycholoog en hij vertelde dat hij mij op de wachtlijst gaat zetten om getest te worden voor Autisme. Dit kan nog een paar maanden duren voordat ik getest wordt. Maar toch ben ik blij dat ik eindelijk getest ga worden op Autisme.
Gefeliciteerd! Ik heb op 4 april een intakegesprek bij de psych (GGZ). Bij de GGZ had ik een wachttijd van 2 maanden, bij het Centrum van Autisme een wachttijd van 12 maanden

Waar word jij getest?
Children of the night. What music they make.
pi_65451798
quote:
Op maandag 26 januari 2009 21:22 schreef Black_Tulip het volgende:
Je hoeft toch niet op alles te reageren
Children of the night. What music they make.
pi_65457754
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 12:50 schreef DeHovenier het volgende:

[..]

Gefeliciteerd! Ik heb op 4 april een intakegesprek bij de psych (GGZ). Bij de GGZ had ik een wachttijd van 2 maanden, bij het Centrum van Autisme een wachttijd van 12 maanden

Waar word jij getest?
Dankje en nu hopen dat ik met die diagnose eindelijk mijn plaast kan vinden en gelukkig worden.
Mijn psycholoog is aangesloten bij de Grote Rivieren dus waarschijnlijk bij de Grote Rivieren. Wanneer dat weet ik nog niet. Er is een wachtlijst van ongeveer drie maanden.
14 SHADES OF GREY
  dinsdag 27 januari 2009 @ 15:45:25 #194
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_65458244
Is Logician al weer terug? Ik kan niet vinden, waarom ze eerst zoveel postte en nu, niets meer?
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  dinsdag 27 januari 2009 @ 15:57:23 #195
262 Re
Kiss & Swallow
pi_65458692
oxymoron: ze zit misschien wat moeilijk met haar situatie thuis: Stiefvader opgenomen in ziekenhuis... en anders kun je haar natuurlijk altijd een PM sturen
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_65467508
Jullie hebben gelijk; ik ben de laatste tijd iets teveel tijd kwijt aan dit topic. Ik ga kijken of ik dat weer kan minderen. Maar toch eerst weer een (lange) post

Update:

Gisterenochtend ben ik naar het uitzendbureau geweest waar ik helaas niet kon spreken met de contactpersoon van de Railcatering omdat die naar een crematie was. Gelukkig was er een andere hele vriendelijke meid bereid om me te woord te staan. Die heb ik mijn hele verhaal verteld. Ze had bewondering voor hoe ik met alles omga, ze was geschokt over alle misstanden bij de Railcatering en de NS, ze had begrip voor mijn handicap en situatie en ze vroeg wat het uitzendbureau voor me kon betekenen. Al met al was het een goed gesprek. Idem dito voor de huisarts, maar die ken ik al en dat is gelukkig een hele fijne man Hij heeft me veel tips en twee telefoonnummers gegeven, een van maatschappelijk werk en een ander van een psychiater.

Vanochtend had ik een gesprek met de studieadviseur die mij nog gaat mailen met de contactgegevens van een samenwerkingsverband tussen een autismeteam in Utrecht en de Universiteit Utrecht... En ik denk dat ik dat maar ga doen in plaats van het advies van de huisarts. Het lijkt me beter om ergens met al mijn problemen terecht te kunnen in plaats van dat ik op meerdere plekken moet shoppen naar de juiste hulp. En de malle molen van second opinion en onderzoeken stel ik voorlopig even uit.

Ook ben ik nog vanmiddag naar de huisarts geweest om een hartfilmpje te laten maken. Als ik het nog niet gezegd heb, ik heb af en toe hartkloppingen en mijn moeder heeft een hartritmestoornis, dus het is het zekere voor het onzekere nemen. Gelukkig zei de assistente dat zij niets kon zien. Donderdag moet ik bellen voor de uitslag.

Nog iets wat de huisarts zei trouwens: hij merkte op dat er veel minder psychisch normale mensen zijn dan je zou denken. Hij stelde zelfs dat van alle mensen die hij ziet in zijn praktijk (ongeacht de soort klachten) naar zijn deskundige mening toch minstens 30% een al dan niet gediagnosticeerde stoornis heeft Daar schrik je je toch rot van... Al die psychopaten en schizofrenen die onbegeleid rondlopen, om maar iets te noemen...
quote:
Op maandag 26 januari 2009 18:10 schreef Maeghan het volgende:
Heel herkenbaar, met uitzondering van die laatste zin dan. Het belangrijkste in een baan is doen alsof je iets goed kan. Klinkt lullig, maar is wel waar. Ja, natuurlijk niet als je er echt niks van kunt, maar da's iets anders. Mannen krijgen sneller een baan en een hoger salaris of promotie dan vrouwen omdat ze meer bluffen bij het sollicitatiegesprek en zekerder zijn van zichzelf. Ook als je doet of je druk bezig bent, krijgen mensen eerder het gevoel dat je goed werkt. Zo werkt het helaas.
Ik kan niet bluffen. Ik zorg er liever voor dat mensen denken dat ik goed werk doe omdat dat ook zo is (en dat lukt dus meestal).
quote:
Dus volgende keer doe je die formulieren gewoon alleen, je vult ze zo goed mogelijk zelf in en dan leg je ze neer. Is het niet goed, dan hoor je het vanzelf en dan kun je gewoon zeggen dat dat je niet uitgelegd is (het is je namelijk ook niet goed uitgelegd).
Dat zal ik doen
quote:
Ik heb zat mensen ingewerkt zelf en ik weet wat een normaal tempo is en ik weet wat wat een normale onzekerheid met iemand kan doen. Daarnaast ben ik zelf erg perfectionistisch, dus ook dat herken ik. En als ik het zo hoor, durf ik met redelijke zekerheid te zeggen dat je het helemaal niet slechter doet dan anderen en misschien zelfs wel beter. Je haalt je targets, je weet voor het grootste deel hoe alles werkt, je kunt hoofdrekenen (in tegenstelling tot de meeste jongeren die het nog niet eens kunnen met een kassa voor hun neus waar de bedragen op staan)...
Ik doe het niet slecht inderdaad... Anders had ik er ook niet meer gewerkt (omdat ik zelf was opgestapt of de deur was uitgeschopt )
quote:
Dat je moe en gefrustreerd bent na een werkdag als je er nog niet zo lang werkt, lijkt me volkomen normaal en ook niet alleen voor aspergers. Mijn vriend was de eerste weken van z'n stage ook helemaal kapot - wennen aan het ritme, wennen aan het soort werk, veel nieuwe info. Dat eist van iedereen z'n tol.
Dat is ook weer zo natuurlijk.
quote:
En ook dat wat je zegt met die bonnen uitdelen aan mensen - ik vind het volkomen normaal dat je als nieuwe medewerker nog niet weet wat je dan moet doen en wat precies mag.
Dat is waar, maar het blijft vervelend om zo voor het blok te worden gezet.
quote:
En waarom 'mag' je niet zeggen dat conducteurs meer dan koffie willen? Ik zou desnoods een collega die wel normaal doet vragen hoe hij of zij daarmee omgaat.
Zelfs de man die mij op de eerste werkdag inwerkte en er al tien jaar werkt, en het is echt een schat van een man, geeft conducteurs wel eens een capuccino in plaats van een koffie. Je niet aan de regel 'alleen koffie en thee' houden is zo ingeburgerd dat conducteurs je een zeur zouden vinden als je dat wel zou doen. Maar ik weet niet of de leiding dat ook weet. Als ze het niet weten en ik maak het hen duidelijk, ben ik de klokkenluider en klokkenluiders worden verguisd. Ze gaan het sowieso al niet op prijs stellen dat ze op de vingers getikt gaan worden door het uitzendbureau.
quote:
Verder moeten ze niet verwachten dat je iets meteen goed doet als ze het niet fatsoenlijk uitgelegd hebben. Als je in een rare situatie terecht komt, moet je misschien weleens een uitzondering maken of creatief boekhouden. Als iemand in een coupe niet lekker wordt en water nodig heeft of bijv. een mars tegen een hypo, dan ga je neem ik aan ook niet zeggen dat ie eerst z'n portemonnee moet trekken. Pech, dat zijn nou eenmaal uitzonderingssituaties en dan heb je meer verantwoordelijkheden dan alleen je kas laten kloppen.
Ook dat is allemaal waar, maar ik zou rekening moeten blijven houden met de kas, wat ook in uitzonderingssituaties betekent dat ik meer dingen moet gaan noteren zodat ik ze kan verantwoorden. Maar dan moet ik daar wel de tijd en rust voor hebben.
quote:
En als een collega lullig doet, moe tje er gewoon wat van zeggen. Tegen hem of tegen je leidinggevende.
Mijn eerste indruk is dat hij het type persoonlijkheid is dat graag met mensen geint en verder geen vlieg kwaad doet. Het lijkt me dus niet de moeite waard om daar nog meer aandacht aan te besteden. En de volgende keer vul ik, zoals je zelf ook al zei, die formulieren zelf in zodat ik geen last heb van collega's die wel willen helpen maar niet behulpzaam zijn.
quote:
Of - wat ik zou doen als ik echt boos was - is dus daadwerkelijk m'n pen en een beker koffie in de sealbag flikkeren en die aan hem geven. Maar da's geen goed plan, dus doe dat maar niet. Tenzij je per direct wilt stoppen.
Zo kwaad was ik gelukkig op dat moment nog niet

[ Bericht 0% gewijzigd door Black_Tulip op 27-01-2009 20:18:57 ]
pi_65467722
vandaag doorverwezen naar een centrum waar ze oa adhd en autisme vaststellen, of juist niet.
Het balletje gaat eindelijk rollen
pi_65467793
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 20:12 schreef Black_Tulip het volgende:

Nog iets wat de huisarts zei trouwens: hij merkte op dat er veel minder psychisch normale mensen zijn dan je zou denken. Hij stelde zelfs dat van alle mensen die hij ziet in zijn praktijk (ongeacht de soort klachten) naar zijn deskundige mening toch minstens 30% een al dan niet gediagnosticeerde stoornis heeft Daar schrik je je toch rot van... Al die psychopaten en schizofrenen die onbegeleid rondlopen, om maar iets te noemen...
Dat zou best wel meevallen. Wij zijn hier in Nederland en hier regeert de angst gelukkig nog niet. Dus niet overdrijven. Er staat heus geen psychopaat achter elke boom hoor.

Verder hoop ik dat het lukt met je baantje en studie enzo.
14 SHADES OF GREY
pi_65468048
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 20:19 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Dat zou best wel meevallen. Wij zijn hier in Nederland en hier regeert de angst gelukkig nog niet. Dus niet overdrijven. Er staat heus geen psychopaat achter elke boom hoor.
Zolang mensen pas hulp krijgen als ze daar zelf naar op zoek gaan of als er al iets ernstigs gebeurd is heb je geen idee hoe groot het probleem is. En ook al valt het misschien mee qua percentage, iedere moord of mishandeling die voorkomen zou kunnen worden is mooi meegenomen toch?
quote:
Verder hoop ik dat het lukt met je baantje en studie enzo.
Dank je Ik hoop het ook..

Nog even kort over een onderwerp dat speelde in dit topic: ik denk niet dat mijn pijngrens ook maar ietsje hoger ligt dan bij een 'normaal' mens. Ik heb wel wat dingen meegemaakt zoals een behandeling van een kaakontsteking die me toch verrekte pijn deden..
  dinsdag 27 januari 2009 @ 20:26:20 #200
191398 sweetlady-o
Beroepslurker
pi_65468094
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 12:50 schreef DeHovenier het volgende:

[..]

Waar word jij getest?
Dahm wat duurt het lang bij jullie volgende week woensdag word ik al getest. Had een wachttijd van 2 weken ofzo maar misschien komt dat omdat ik een jongere ben?
Gefeliciteerd ik heb in je topic gepost.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')