Dat denk ik ook inderdaad. Je zoon zal veel moeten oefenen. Eerst in rustige omgevingen en daarna in wat drukkere. Ik zat eerst te denken aan een autoluwe omgeving, maar dan kan het alsnog heel druk zijn door de overvloed aan voetgangers en fietsers (centrum van Groningen anyone?quote:Op woensdag 21 januari 2009 08:05 schreef dutch-mamma het volgende:
Mijn grootste angst is een ongeluk, ja. En een oplossing van het probleem... Ja, het prikkelarm maken van de omgeving. Maar dat lukt een beetje lastig op straat. Ik kan moeilijk alle automobilisten en bus-chauffeurs verzoeken extra goed op te letten omdat er een kind aankomt dat problemen in het verkeer heeft...
Ik denk toch dat het een kwestie van veel oefenen is. Hij mag nu het laatste school zelf fietsen, de enige kruisingen daar zijn fietspaden.
Dat begrijp ikquote:Weet je... Iemand leert door zijn ongelukkenmaar onder een auto lopen is een iets te drastische manier van leren.
Ik hoop dat hij alleen en zonder gevaar leert te fietsen..quote:Zou kunnen. Mijn afwezigheid is waarschijnlijk een prikkel minder. En ik denk ook dat de dag steeds dichterbij komt dat hij het alleen kan. En elk kind leert van zijn fouten, maar de gevolgen van tegen een bus lopen zijn wel erg ingrijpend...
quote:Dank je, en bedankt voor je feedback!
Inderdaad. Het woord "normaal" heeft zoveel betekenissen... De Engelse woorden "nature" en "culture" zijn ook al zo erg (voor de Nederlandse woorden gaat dat iets minder op).quote:Oh, autisten zijn zeker niet heilig! Ik zal proberen het woord neurotypisch te onthouden, vind ik al prettiger klinken dan "normaal". Ik zie dat trouwens niet als "moreel goed te keuren gedrag" maar als "wat door de norm aanvaard is", en dat is niet altijd moreel goed te keuren. Normaal is een soort sjabloon.
Pfff, moeilijk uit te leggen...
Is het ookquote:Lijkt me enorm verwarrend!
Ik hoop dat als je deze baan neemt, je door het simpele feit dat het werk vrij eenvoudig voor je is ook meer rust zal hebben in je hoofd waardoor andere dingen ook weer beter gaan..quote:Op woensdag 21 januari 2009 13:37 schreef tijnbrein het volgende:
Dus tot nu toe heb ik nog weinig voldoening van mijn werk gehad. De mogelijkheden waren altijd beperkt en dat frusteerde mij enorm. Het dagelijks leven kost mij al veel energie zo veel zelfs dat ik soms nauwelijks energie over heb voor andere dingen.
Het gekke is dat ik dit nog nooit zo heb bekeken. Maar nu pas realiseer ik mij dat ik stress en frustatie van mijn werk krijg. Zo veel zelfs dat het mij opbreekt.
Ik zie dat je niet direct op mij hebt gereageerd (dat mag best hoor, ik ben geen boeman), maar dat je het heel erg met me oneens bent. Laat ik even uitleggen dat ik niet van mening ben dat jij jouw kind nu ook alleen moet laten fietsen. Misschien voel je je ongemakkelijk of zelfs beledigd omdat mijn posts impliceerden dat jij jouw kind overbeschermt door mee te fietsen. Ik begrijp dat jouw situatie heel anders is. Veilig fietsen in het verkeer betekent leren omgaan met alle prikkels die je te verwerken krijgt. Ik ben van mening dat het voor een kind met Asperger of PDD-NOS geen probleem hoeft te zijn. Maar als ik het goed begrijp is NLD een leerstoornis. Je kind zal misschien eenvoudigweg nooit leren hoe ze met het verkeer moet omgaan.quote:Op donderdag 22 januari 2009 02:01 schreef childintime het volgende:
Ik begrijp precies wat je bedoelt! Als ouder zie je dondersgoed wanneer iets wel of niet kan. Dochter werd aangereden waar ik bij was. Het enige wat die kerel zei was "dat er zo'n groot kind fietste en dus wel kon opletten".... Deze kinderen zien dit niet. Dochter heeft zo'n moeite om haar weg te vinden, te fietsen (erop te blijven zitten en niet om te vallen), dat ze geen energie meer heeft om op andere dingen te letten. De pest is echter dat automobilisten een groot kind zien, waarvan zij verwachten dat deze wel op hen let.
Ik vind het heel erg dat je dit soort dingen moet doorstaanquote:Op een dag fietste ik met dochter (toen 13) langs een voorrangsweg. Ik riep dat zij de volgende linksaf moest. Een weg die zij heel goed kende. De eerste de beste afslag waar ze linksaf kon, "smeet" ze zichzelf letterlijk linksaf; zonder te kijken of te stoppen. Ik werd gek en schreeuwde dat ze eerst moest kijken. Ze werd natuurlijk boos en riep dat de auto's wel wisten dat zij naar links ging.....
Dat blijft bij dit soort dingen een groot probleem. Het is niet van je gezicht af te lezen dat je een handicap hebt.quote:Ik als ouder hou iedere dag mijn hart vast als dit kind naar school gaat. Automobilsiten zien een groot kind op een fiets en gaan ervan uit dat die wel oplet. Niet dus. Zij heeft lang op een 3 wielfiets gereden en soms wou ik dat dat nog zo was, want toen werd er wel rekening met haar gehouden.
Ik denk dat dat verschilt per stoornis en waarschijnlijk ook per individu.quote:Het is geen kwestie van dat als je er als ouder niet bij bent, ze wel weten hoe het moet. Ze hebben teveel indrukken te verwerken om ook nog een alle verkeersregels in acht te nemen; iets waar ik al jaren tegenaan loop....
Ik negeer die OP altijd eigenlijkquote:Op donderdag 22 januari 2009 09:55 schreef Re het volgende:
Even ter info... is de OP nog een beetje up-to-date of is het weer eens tijd voor een vernieuwing, zo ja dan kan ik er eventueel ook wel naar kijken. Op het eerste gezicht lijkt het me wat kort etc.
Dankje dat je de moeite neemt om te reagerenquote:Op donderdag 22 januari 2009 10:39 schreef Oxymoron het volgende:
BT: ik lees, inderdaad mee maar had, problemen met Internetverbinding, en die moesten eerst, worden opgelost voor ik kon antwoorden.
Ik kan, wanneer ik een route heb geoefend, technisch heel goed fietsen. Omgaan met het overige verkeer is moeilijk, ik kan, niet goed inschatten wat de andere weggebruikers, willen.
Maar als we bijv in de zomer een fietstocht gaan doen, dan duurt die altijd langer dan ervoor, opgegeven staat, omdat ik veel pauzes nodig heb om alles te verwerken en het liefst, bij elk paard, of schaap of koe, stil blijf staan.
Voordat ik vertrek op de fiets vraagt, de groepsleiding aan mij of ik me helder genoeg voel om te fietsen, en soms, moet ik dan maar gaan lopen.
misschien iets meer info voor diegene die geintereseerd zijn in het onderwerp of die bijvoorbeeld in het gehele diagnose proces zittenquote:Op donderdag 22 januari 2009 10:15 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Ik negeer die OP altijd eigenlijkVoor mij heeft het geen meerwaarde om een hele lange OP te hebben. Hij zou van mij nog wel wat korter mogen zelfs. Maar dat plaatje wil ik erin houden
Wat zou jij toe willen voegen aan de OP?
Dat zou kunnen, maar ik kan niet echt helpen daarmee.quote:Op donderdag 22 januari 2009 11:21 schreef Re het volgende:
[..]
misschien iets meer info voor diegene die geintereseerd zijn in het onderwerp of die bijvoorbeeld in het gehele diagnose proces zitten
Misschien kan je nog een volgorde aanleren: eerst omkijken, hand uitsteken, dan pas oversteken. Voor een autist zou het aanleren van zo'n volgorde redelijk moten kunnen (tenzij ze al een andere volgorde hebben, dan moet je proberen die aan te passen)quote:Op donderdag 22 januari 2009 02:01 schreef childintime het volgende:
[..]
Ik begrijp precies wat je bedoelt! Als ouder zie je dondersgoed wanneer iets wel of niet kan. Dochter werd aangereden waar ik bij was. Het enige wat die kerel zei was "dat er zo'n groot kind fietste en dus wel kon opletten".... Deze kinderen zien dit niet. Dochter heeft zo'n moeite om haar weg te vinden, te fietsen (erop te blijven zitten en niet om te vallen), dat ze geen energie meer heeft om op andere dingen te letten. De pest is echter dat automobilisten een groot kind zien, waarvan zij verwachten dat deze wel op hen let.
Op een dag fietste ik met dochter (toen 13) langs een voorrangsweg. Ik riep dat zij de volgende linksaf moest. Een weg die zij heel goed kende. De eerste de beste afslag waar ze linksaf kon, "smeet" ze zichzelf letterlijk linksaf; zonder te kijken of te stoppen. Ik werd gek en schreeuwde dat ze eerst moest kijken. Ze werd natuurlijk boos en riep dat de auto's wel wisten dat zij naar links ging.....
Ik als ouder hou iedere dag mijn hart vast als dit kind naar school gaat. Automobilsiten zien een groot kind op een fiets en gaan ervan uit dat die wel oplet. Niet dus. Zij heeft lang op een 3 wielfiets gereden en soms wou ik dat dat nog zo was, want toen werd er wel rekening met haar gehouden.
Het is geen kwestie van dat als je er als ouder niet bij bent, ze wel weten hoe het moet. Ze hebben teveel indrukken te verwerken om ook nog een alle verkeersregels in acht te nemen; iets waar ik al jaren tegenaan loop....
Dutch Mama, is jouw kind weleens getest voor NLD?
Maar als ze een leerstoornis heeft, zal dat ook niet gaan werken...quote:Op donderdag 22 januari 2009 11:47 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Misschien kan je nog een volgorde aanleren: eerst omkijken, hand uitsteken, dan pas oversteken. Voor een autist zou het aanleren van zo'n volgorde redelijk moten kunnen (tenzij ze al een andere volgorde hebben, dan moet je proberen die aan te passen)
Geen problemen, ook niet met mijn rijbewijs. Eerder het tegenovergestelde: ik 'zie' in de meeste gevallen wat andere weggebruikers al gaan doen, daar anticipeer ik op en soms gaan ze toch iets anders doen.quote:Op donderdag 22 januari 2009 09:42 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Dat denk ik ook inderdaad. Je zoon zal veel moeten oefenen. Eerst in rustige omgevingen en daarna in wat drukkere. Ik zat eerst te denken aan een autoluwe omgeving, maar dan kan het alsnog heel druk zijn door de overvloed aan voetgangers en fietsers (centrum van Groningen anyone?) Misschien is het een idee om hem een soort fietsverkeersexamen af te leggen om te controleren of hij in ieder geval weet wat hij moet doen in verschillende situaties?
[..]
En de vorige topicsquote:Op donderdag 22 januari 2009 11:21 schreef Re het volgende:
[..]
misschien iets meer info voor diegene die geintereseerd zijn in het onderwerp of die bijvoorbeeld in het gehele diagnose proces zitten
Hmm, ja, dan wordt het lastig.quote:Op donderdag 22 januari 2009 11:50 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Maar als ze een leerstoornis heeft, zal dat ook niet gaan werken...
Geen direct bezwaar, alleen in tijd (en plaats, maar dat veel minder)quote:Op donderdag 22 januari 2009 00:14 schreef Black_Tulip het volgende:
Ik kan niet uitgebreid reageren omdat het inmiddels al vrij laat is en ik naar bed moet. Maar ik wilde iets voorstellen. Ik lees nu meerdere keren dat mensen last hebben van een kluizenaarsbestaan en mij komt dat ook bekend voor, hoewel ik er nu gelukkig minder last van heb. Wie van jullie zou het waarderen om elkaar in het echt te meeten? En dan bedoel ik dus (voorlopig) niet zo'n meeting waarbij alle vaste posters aanwezig zijn, omdat dat waarschijnlijk teveel wordt voor iedereen. Maar misschien is het een idee om steeds met zijn tweeën of drieën af te spreken? Ik weet niet of jullie er behoefte aan hebben om andere posters te ontmoeten. Ik in ieder geval wel. Persoonlijk contact geeft mij zoveel meer voldoening en ik zou jullie graag irl willen leren kennen.
Ik woon overigens in Rotterdam en ik heb er geen moeite mee om ergens heen te reizen als dat nodig is.
Dat je geen direct bezwaar hebt, wil niet zeggen dat je er veel zin in hebtquote:Op donderdag 22 januari 2009 11:56 schreef Stupendous76 het volgende:
Geen direct bezwaar, alleen in tijd (en plaats, maar dat veel minder)
-edit-quote:Op donderdag 22 januari 2009 12:01 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Dat je geen direct bezwaar hebt, wil niet zeggen dat je er veel zin in hebtWat betreft tijd, tsja, ik heb het zelf ook druk, dus dat wordt passen en meten, maar het kan wel.
Waar woon je? PM het maar als je het niet op Fok wil zetten.
Lijkt mij wel leuk aan de ene kant, maar ik ben nogal mensenschuw, zeker als het mensen betreft die ik niet kenquote:Op donderdag 22 januari 2009 00:14 schreef Black_Tulip het volgende:
Ik kan niet uitgebreid reageren omdat het inmiddels al vrij laat is en ik naar bed moet. Maar ik wilde iets voorstellen. Ik lees nu meerdere keren dat mensen last hebben van een kluizenaarsbestaan en mij komt dat ook bekend voor, hoewel ik er nu gelukkig minder last van heb. Wie van jullie zou het waarderen om elkaar in het echt te meeten? En dan bedoel ik dus (voorlopig) niet zo'n meeting waarbij alle vaste posters aanwezig zijn, omdat dat waarschijnlijk teveel wordt voor iedereen. Maar misschien is het een idee om steeds met zijn tweeën of drieën af te spreken? Ik weet niet of jullie er behoefte aan hebben om andere posters te ontmoeten. Ik in ieder geval wel. Persoonlijk contact geeft mij zoveel meer voldoening en ik zou jullie graag irl willen leren kennen.
Ik woon overigens in Rotterdam en ik heb er geen moeite mee om ergens heen te reizen als dat nodig is.
Ook op neutraal terrein?quote:Op donderdag 22 januari 2009 13:42 schreef Green1 het volgende:
[..]
Lijkt mij wel leuk aan de ene, maar ik ben nogal mensenschuw, zeker als het mensen betreft die ik niet kenDus dat wordt niks denk ik.
Ja ik fiets zelfs, regelmatig alleen. Maar niet meer dan naar de dichtsbijzijnde, grotere stad, 4 km.quote:Op donderdag 22 januari 2009 11:04 schreef Black_Tulip het volgende:
Fiets je ook wel eens alleen, dus niet in de groep? Vind je dat zwaarder of minder zwaar? Kan je een straat oversteken waarbij het verkeer van beide kanten komt en er geen stoplichten zijn?
quote:Op donderdag 22 januari 2009 12:58 schreef EchtGaaf het volgende:
tvp
Het lijkt mij sowieso al leuk om met mensen van Fok! af te spreken gewoon voor de lol. Ik ga binnenkort naar de ONZmeet van Fok!quote:Op donderdag 22 januari 2009 00:14 schreef Black_Tulip het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |