abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator / Redactie Sport / Weblog dinsdag 20 januari 2009 @ 15:27:39 #1
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_65246940

De Freggels

De Freggels was de Nederlandse benaming voor het Amerikaanse kinderprogramma Fraggle Rock. De titel sloeg op de hoofdfiguren uit de serie: bont gekleurde handpoppen, bedacht door Jim Henson, eveneens de man achter de poppen uit The Muppet Show en Sesamstraat. Nadat de poppenserie een paar jaar gelopen had kwam er ook een seizoen in tekenfilmversie.

Deze Freggels waren kleine vrolijke wezens - de een met een nog kleurrijker vacht dan de ander - met lange staarten met een dikke pluim aan het uiteinde. Ze leefden diep onder de grond, in een grot met ontelbaar veel gangen en meerdere uitwegen. Zo kwam een van de uitwegen - via de werkplaats van de wonderlijke uitvinder Doc en zijn hond Sprokkel (Engels: Sprocket) - uit in de mensenwereld, en een andere mondde uit in de tuin van de Griezels (Engels: Gorgs).

De serie vertelde voornamelijk van een groepje bevriende Freggels: Gobo, Wimmie, Mollie, Jet en Bobby (Engels: Gobo, Wembley, Mokey, Red en Boober). Elk van deze karakters had zijn of haar eigen herkenbare persoonlijkheid.

* Gobo was de leiderfiguur. Hij pakte moeilijke kwesties altijd op een praktische manier aan. De pop werd gespeeld door Jerry Nelson.
* Wimmie was een nerveuze twijfelaar die moeite had om een eigen mening te vormen, maar als puntje bij paaltje kwam was hij zeker geen lafaard. De poppenspeler was Steve Whitmire.
* Mollie was zweverig en kunstzinnig, altijd kalm en vooruitdenkend. Deze Freggel werd gespeeld door Kathryn Mullen.
* Jet daarentegen was energiek en impulsief, altijd in voor een lolletje en een van de beste zwemmers onder de Freggels. De poppenspeler was Karen Prell.
* Bobby was meestal neerslachtig en bang voor onheil. Zijn favoriete bezigheid was zich veilig in zijn hol terugtrekken om sokken te wassen; en dat terwijl Freggels normaal gesproken helemaal geen sokken dragen. Gespeeld door Dave Goelz.

De Freggels brachten hun dagen door met plezierige bezigheden als zingen, dansen en lachen, zoals ook blijkt uit de tekst van de openingstune:

Dance your cares away,
Worries for another day,
Let the music play,
Down at Fraggle Rock.

In het Nederlands werd dat vertaald als:

Maak muziek en lach,
Zorgen voor een and're dag,
Zingen doen we vlot,
In de Freggelgrot.

In de grot woonden echter niet alleen de Freggels, maar een grote diversiteit aan andere wezens, waaronder de Doeners (Engels: Doozers). Dit waren kleine, groene bouwvakkertjes met valhelmen op, die niets liever deden dan "gebouwen" construeren. De Freggels waren gek op de smaak van de Doener-stengels waaruit deze bouwsels bestonden en werden op deze manier gemakkelijk van voedsel voorzien.

Ook radijsjes maakten deel uit van de Freggel-maaltijd. Om deze te bemachtigen moesten ze naar het moestuintje van de Griezels: enorme, niet al te intelligente, harige wezens, die dachten dat ze de heersers van het universum waren. Het verkrijgen van radijsjes was een riskant avontuur op zich, aangezien Junior Griezel niets liever wilde dan de Freggels gevangen zetten.

Gobo's reizende oom Roel (Engels: uncle Traveling Matt) was een ontdekkingsreiziger die in de eerste aflevering begon met het verkennen van de mensenwereld. Eens in de zoveel tijd stuurde oom Roel een ansichtkaart aan Gobo, die telkens werd bezorgd bij Doc, die de kaart in de prullenmand smeet. Als Sprokkel zag dat een van de Freggels de kaart kwam ophalen, probeerde hij van alles om dit duidelijk te maken aan zijn baasje, maar altijd zonder succes.

Als de Freggels met een probleem zaten opgescheept raadpleegden ze de alwetende storthoop Gloria (Engels: Marjorie): een bebrilde berg compost die de taak van orakel op zich nam. Zij werd altijd bijgestaan door twee op ratten gelijkende wezentjes genaamd Filo en Soof (Engels: Philo and Gunge).

DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_65247103
De freggels!! Daar had ik vroeger 2 videobanden van, een blauwe en een roze!
What about "kinda cute, kinda hot, kinda sexy, hysterically funny, but not funny-looking guy who you could fuck" did you not understand?
pi_65247316
  dinsdag 20 januari 2009 @ 15:42:43 #4
112790 Koepert
Parttime Nutcase
pi_65247576
It starts with a shiver, an itch, a slow boil
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 20 januari 2009 @ 15:43:41 #5
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_65247630
Ik vond die afvalberg op een gegeven moment alleen maar moralistische dingen uitkramen....
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  dinsdag 20 januari 2009 @ 15:46:22 #6
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_65247735
de alwetende storthoop was een genie.

maar vooral de reizen van oom roel, daar kan ik nog steeds om lachen.

de freggels zijn meer dan nostalgie, dat is jeugdcult.
pi_65256738
Jeugdsentiment.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 21 januari 2009 @ 02:00:10 #8
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_65270490
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 15:46 schreef Beregd het volgende:
de alwetende storthoop was een genie.

maar vooral de reizen van oom roel, daar kan ik nog steeds om lachen.

de freggels zijn meer dan nostalgie, dat is jeugdcult.
oom Roel met zijn post van over de hele wereld
DeLuna vindt me dik ;(
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  woensdag 21 januari 2009 @ 08:30:11 #9
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_65271766
en sprokkel, die was ook zo tof!

pi_65274460
ik zeg: digitaal remasteren die sjit en terug op de tivo!
...It's not going to stop 'till you wise up...
pi_65274832
Geweldige serie was dat. .
Kan ook niet anders met Jim Henson als maker.
I am so clever that sometimes I don't understand a single word of what I am saying.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 21 januari 2009 @ 13:48:39 #12
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_65281931
ik ben vanuit mijn jeugd zo gewend aan de Nederlandse stemmen dat ik niet kan wennen aan de Amerikaanse versie
DeLuna vindt me dik ;(
pi_65307011
De Freggels. Geweldig .
I am the root of all that is evil, but you can call me Kuukske.
[i]All that hurts me makes me stronger[/i] - MR
pi_65316311
Freggel teuntje draait nog steeds in mijn kop sinds eergisteren...

Zelfs collega's lopen mee te fluiten...
pi_65612284
Freggels pas nog een dvd-box van gescoord...
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 15:27 schreef rubbereend het volgende:
[ afbeelding ]

Maak muziek en lach,
Zorgen voor een and're dag,
Zingen doen we vlot,
In de Freggelgrot.
Wij zongen altijd:

Maak plezier en lol,
steek een Freggel in je hol
Zingen doen we vlot,
In de Freggelgrot.
pi_65612439
Wanneer was dit op tv, welke jaargangen?

Gemist, vandaar...
That's all folks!
pi_65612537
Uit de vroege jaren '80, daarna nog vaak herhaald.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog zondag 1 februari 2009 @ 13:12:31 #19
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_65620616
quote:
Op zondag 1 februari 2009 00:15 schreef _Ophelia_ het volgende:
Uit de vroege jaren '80, daarna nog vaak herhaald.
later kreeg je ook nog zo'n tekenfilm versie
DeLuna vindt me dik ;(
  Redactie Frontpage zondag 1 februari 2009 @ 18:04:57 #20
3926 crew  Djeez
Orde van de Paarsgepunte Lans
pi_65630636
Geweldige serie, kwam het niet altijd tijdens of na Tineke?
Op woensdag 10 juli 2013 01:46 schreef Littlerabbit het volgende:
Djeez is een literaire grootheid. Hij weet op een poëtische wijze zelfs de schoonheid in een kinderverkrachting bloot te leggen. Tuinbeeld kopen?
pi_65634965
quote:
Op zondag 1 februari 2009 00:06 schreef _Ophelia_ het volgende:
Freggels pas nog een dvd-box van gescoord...
[..]

Wij zongen altijd:

Maak plezier en lol,
steek een Freggel in je hol
Zingen doen we vlot,
In de Freggelgrot.
Bij ons was het:

Freggels opgelet,
(naam persoon) in een stapelbed,
(naam persoon) kwam erbij,
dat werd een grote vrijpartij.

de gekuiste versie
Ajax, That '70s Show, Arsenal
pi_65635619
quote:
Op zondag 1 februari 2009 18:04 schreef Djeez het volgende:
Geweldige serie, kwam het niet altijd tijdens of na Tineke?
Tineke? Dat was Meneer Kaktus, bij Veronica. De Freggels werden door de KRO uitgezonden.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
  dinsdag 17 februari 2009 @ 12:47:38 #23
94120 sjerren
Koetsjie koetsjie koe
pi_66155620
Wij hadden vroeger heus betere kinderseries/tekenfilms alsdat ze nu hebben hoor!
(__/)
(='.'=)
(")_(") http://www.whoopsiedaisy.nl
~ My room is not messy; It's an obstacle course designed to keep me fit!
  Moderator / Redactie Sport / Weblog dinsdag 17 februari 2009 @ 13:33:18 #24
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_66157204
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 12:47 schreef sjerren het volgende:
Wij hadden vroeger heus betere kinderseries/tekenfilms alsdat ze nu hebben hoor!
dat vind ik ook
DeLuna vindt me dik ;(
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')