Twee tegelijk heb ik een keer gedaan, toen Avalon hangerig werd terwijl Ronja op mijn rug sliep. Avalon ging dus in een snelle soort van FWCC op mijn buik, Ronja zat in een SHBC op mijn rug.
![]()
Echt voor herhaling vatbaar is het niet en anders moet het in ieder geval met een nette FWCC en een rucksack daarover.
Maar één dragen en de ander in de wagen gaat toch beter
Ronja vind het de normaalste zaak van de wereld dat haar zusje in de doek zit, maar ze komt wel vaak vragen of ze zelf ook weer even mag. En soms is dat ook gewoon handiger, met name in het OV. Een wagen met een baby is makkelijker in en uit de trein te tillen dan een wagen met een peuter en met Ronja veilig op mijn rug hoef ik ook niet bang te zijn voor peuterdrift op gevaarlijke plekken.
Daarnaast vind ik rugdragen echt veel prettiger dan buikdragen. Zelfs als er zo'n tien kilo verschil tussen zit. Liever vijftien op mijn rug dan vijf op mijn buik.
En dat brengt me weer bij een vraag die ik al een tijdje wil stellen: wie weet een goede tip om het rugkruis bij een FWCC mooi laag te krijgen.
Ik heb snel last van omhoog kruipende schouderbanden en ik denk dat dat komt doordat het kruis bij mij altijd tussen mijn schouderbladen loopt. Ik heb hem liever wat lager, anders ga ik vrij snel krom lopen.